Keuren ja of nee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisette03

Berichten: 1825
Geregistreerd: 23-06-06

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:08

Zelfs bij een paard wat ik al heeel lang ken zou ik nog een dierenarts vragen voor op zijn minst een klinische keuring. Als aankopende partij heb jij in juridisch opzicht altijd een onderzoeksplicht. Mocht er iets mis blijken te zijn (verborgen gebrek) dan heb je tenminste een poot om op te staan. Als je voor honderden (of duizenden euro's) een paard koopt (plus een zadel en alle overige spullen) dan kan die (nog geen)100€ voor de klinische keuring er toch ook nog wel af.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:30

Een niet financiele reden om te keuren.
Paard kan dan soms wel niet de wereld kosten bv 3000 euro en daarom niet gekeurd worden.
Maar als je het diertje dan hebt en na een jaar is ie kapot met iets wat hij bij aankoop misschien al had,
maar wat niet te antedateren is.
Dan kan je misschien best een andere gaan kopen, maar het verdriet van het verlies van je paard blijft.

Overigens worden er ook zat paarden net onder de 4000 a 3000 euro gezet, zodat er niet gekeurd wordt,
waarbij ze dus wel iets mankeren.

Heb er 1 van 3500 op de foto laten zetten, klasse 3 straalbenen, liep loepzuiver, maar niet gekocht vond het risico te groot.
Had geinformeerd naar 1 van 3500 (andere) en vroeg of ie op de foto mocht, kreeg als antwoord,
dat is niet gebruikelijk in deze prijsklasse.. (dan denk ik meteen, wat heb je te verbergen?)

Ik las ook ergens, maar was wel te verzekeren tegen redelijk hoog bedrag.
Ja, leuk, maar ik zit er niet op te wachten, paardje op te leiden, plezier met hem te hebben,
tijd en energie en liefde er in te investeren, dat ie dan stuk gaat.
Krijg dan mijn geld wel terug, maar de rest niet.
Dus ook dat is niet zaligmakend.

Chel_

Berichten: 304
Geregistreerd: 30-04-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:34

Keuren is echt heel slim. Wij hebben een paard gekocht wat tijdens de klinische keuring volledig goed gekeurd was. Hij viel in de hogere prijsklasse vanwege potentie wat er in zou zitten. 3 maanden later is hij volledig afgekeurd als rijpaard. Waarom? Hij had een bokhoef en een 5 op zijn straalbeen. Toch staat het paard weer te koop als rijpaard.. Keuren dus! Zowel klinisch als rontgen. Je kan nooit safe genoeg zijn. En de onkosten betalen zich echt wel terug. Als er namelijk wat mis is, ben je ook gelijk veel geld kwijt. Afspraken dat bij afkeuren de eigenaar betaald en bij goedkeuren de koper, zijn ook zeer normaal.

edit: en wat Sjolvir zegt klopt helemaal. Wij hadden ons paard nog maar 3 maanden maar wat een verdriet geeft het..
Laatst bijgewerkt door Chel_ op 19-09-10 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

suus_romy

Berichten: 717
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:35

Zou het allebei doen, dus klinisch en rontgen. Klinisch kom je ook wel achter het een en ander, maar je ziet veel meer op rontgen. Laat je paard nou net wel een pees,rug blessure hebben of atrose hebben. Kom je daar veel later achter, heb jij lekker al die tijd op dat paard lopen rijden, en kom je er achter dat je hem veel pijn hebt gedaan.

Het is wel een stuk duurder, maarja dan heb je in ieder geval wel wat meer zekerheid. Mijn dierenarts had mijn paard haar rugblessure ook niet herkend, terwijl het voor een fysio echt heel erg duidelijk was.

Zou ook zeker gelijk een osteophaat je paardje na laten kijken als dat mogelijk is.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:37

Ook vanaf 1 jaar zijn bepaalde beenproblemen al zichtbaar trouwens, dingen als ocd en zo niet.

Keuren geeft je de kans om een beter geïnformeerde keuze te maken, het wil niet zeggen dat het waterdicht is uiteraard.

Ik zou, in eender welke prijsklasse, op de foto zetten, simpelweg omdat een kapot paard in onderhoud evenveel en vaak meer kost en je je er toch wel heel erg aan hecht.

Elise95

Berichten: 4204
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:53

In idd klinisch laten keuren zal ik doen.

Mijn paard is ook ronthgonlogisch (dat is volgens mij niet goed geschrevne :P) gekeurd.

madelief88

Berichten: 2877
Geregistreerd: 14-08-05
Woonplaats: Alkmaar

Re: Keuren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:56

Jups, klinisch laten keuren, ook bij een 2-jarige of eentje die maar 750 euro kost.. Röntgenologisch zou ik alleen bij ambities doen, of bij twijfel.

spiritxxx

Berichten: 525
Geregistreerd: 13-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:05

Altijd keuren! Scheelt echt heel veel ellende. Toen ik een paard ging kopen hebben we er eerst vier laten keuren die allemaal afgekeurd werden, zonder keuring had ik ze gewoon gekocht. En als je er wat mee wilt gaan doen wil je toch gewoon zeker weten dat hij dat aan kan en daar geschikt voor is. Rontgenkeuring wordt meestal vanaf 4500 euro gedaan, een paard dat minder dan dat kost wordt door de verzekering ook aangenomen met alleen een klinische keuring.

Lolali
Berichten: 124
Geregistreerd: 23-09-09
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:05

AANRADER:
Neem iemand mee die verstand van paarden heeft (het liefst een instructeur oid). Ik zou een paard zeker klinisch laten keuren en als deze keuring er aanleiding toegeeft en/of hij boven de 4.500 kost en je wilt ermee de sport in ook rontgologisch.
Succes