Paard zelf inrijden of laten inrijden?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

palham

Paard zelf inrijden of laten inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 15:34

Gelukkig is het nog geen juiste tijdstip om mijn 3 jarige arabier in te rijden, omdat hij a) nog te jong is en b) herstellend is van een hele vervelende wond. Ik voer hierover al een aantal discussies met vrienden en ben benieuwd naar jullie mening.

Zelf heb ik een nu 5-jarige arabier ingereden door een jaar lang eerst grondwerk te doen en dan na zijn 4-jarige leefstijd stapje voor stapje hem zadelmak te maken. Voor hem was het allemaal heel normaal en hij heeft nooit geprobeerd me eraf te gooien, schrikt wel eens, maar loopt eigenlijk overal door. Dit paard is een paard die underdog op de weide is en zich snel laat beindrukken.

De andere 3-jarige arabier is een heel ander type. Hij heeft eerst geprobeerd idruk op me te maken door te steigeren en te maaien met de voorbenen. Dat heb ik hem afgeleerd. Voor het ongeluk op de weide heb ik een beetje grondwerk met hem gedaan en veel met hem gewandeld. HIj is dominant, maar na bepaalde afspraken luistert hij. Verder heel leuk paard.

Zelf heb ik een full time baan en hoofdverdiener. Ik heb eigenlijk nu weinig tijd een paard goed in te rijden en eigenlijk vind ik het een beetje een groot risico bij dit paard. Is het erg, als ik dit paard door een deskundige laat inrijden? Hoeveel tijd zou ik hem bij een expert moeten weggeven, zodat het professioneel gebeurd en niet te snel? Ik ken iemand in de Eifel, die zelf ook endurance rijdt en veel jonge, ook gekke paarden heeft ingereden. Haar zou ik willen vragen.

Hoe hebben jullie het ervaren door een paard door een ander te laten inrijden. Kon je daarna op hem/haar buitenrijden. Wat hebben jullei afgesropken en wat kon het paard voor het inrijden allemaal? Kosten? Ben gewoon nieuwsgierih.

amber2202

Re: Paard zelf inrijden of laten inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:37

Ik heb mijn paard ook zelf ingereden..
Je moet er inderdaad wel tijd voor hebben , maar toch gaat mijn voorkeur daar wel naar uit, het paard is direct aan je gewent, staat naar je eigen hand en manieren en je weet zeker dat het goed gebeurd (en zo niet kan je alleen jezelf de schuld ervan geven)
ik ben er niet zo van om het andere te laten doen..
succes met de keuze maken !!

Amber <3 <3 <3

Glitter_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:37

Ik zou er zelf voor kiezen hem te laten in rijden.

Het gaat veel tijd kosten. De persoon in Eifel lijkt me dan een goede oplossing.
En hoe lang hij daar heen moet zal liggen aan hoe snel hij het oppakt en kan verwerken.

Gemiddeld ben je 700 a 800 euro kwijt. (inclusief Stallingskosten)
Voor het inrijden kan het meestal bij ons alleen mee lopen aan het halster, beetje longeren en thats it.

Succes met de keuze.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:38

Ik zou gezien jou eigen idee ivm weinig tijd, dominant, hoofdkostwinner enz zowiezo je paard laten inrijden.
Het is een verstandige beslissing waar je goed over nagedacht hebt.

Ben een absolute voorstander van zelf inrijden maar het moet wel kunnen hè.

Wat het kost enz heb ik geen idee van. Heb het ook zelf gedaan.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:44

Ik heb de keus gemaakt het zelf te doen (heb ervaring met jonge paarden en beleren) mijn vorige merrie was braaf in de omgang en verwachte dan ook totaal geen moeilijkheden. De 3e keer leerde ik echter haar ware karakter kennen en ben ik met de hele handel achterover gegaan en heeft ze me zovaak bewust tegen de grond gewerkt dat ik 2 opties had; de handel in of naar een africhtingsstal..ik heb voor het laatste gekozen. Hij noemde haar een viezerik en na 2 weken zei die; het is niet wat en het wordt niet wat! Ik heb gevraagd of ie alsjeblieft wou doorzetten..dat heeft ie gedaan, na een maand was ze te rijden en heb ik haar weer meegenomen naar huis. 3 weken heb ik haar redelijk kunnen rijden maar zodra ik er aan kwam ging ze over de zeik en ging ik er hoe dan ook af. Ik heb geen moment spijt gehad om haar weg te brengen, denk vaak had ik het maar meteen gedaan! Sindsdien voor mij niet meer zelf zadelmak maken, ze gaan bij mij direct naar Herman Koorman.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:48

Ongeveer 4 maanden geleden kwam iemand hier in het dorp naar mij toe of ik wilde helpen met haar haflingermerrie.

De pony is zeer dominant en ondanks de waarschuwingen uit mijn omgeving om het niet te doen heb ik het toch gedaan.

De pony zou bij mij voor drie maanden op stal komen voor 350,00 incl ontwormen. Na twee maanden heb ik het weer overgedragen aan de eigenaar.
De pony heeft het longeren, dubbele longe en dubbele lijnen goed onder de knie. Kan zonder problemen de overgangen onder het zadel. (nog niet met het hoofd naar beneden). Alleen met de galop heb ik gewacht.

Er is besloten om de pony bij mij te laten ook omdat de eigenaar nog te veel moet leren.
Ik rijd haar nog wel af en toe (het blijft een draak) .

De eigenaar moet op een goede manier naar buiten kunnen, alleen of met andere paarden.

De Eifel is een mooie omgeving, ook om snel spieren op te bouwen.
Ik ben ook een Eifelbewoner.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:50

De eigenaar van de pony heeft geinformeerd wat het zadelmak maken kost hier in de omgeving (Eifel)
Dit was 650,00 per maand incl stalling. Ze rekenen dan op drie maanden dat het paard daar blijft staan>

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 15:51

zijn zat topics over te vinden even de zoekmachine gebruiken

[o][o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie