Drachtige merrie kopen en veulen afstaan

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Criss

Drachtige merrie kopen en veulen afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 07:39

Ik ben benieuwd naar jullie mening over mijn verhaal...

Gisteravond ben ik bij een fokker van Friezen wezen kijken, ze gaven telefonisch aan dat ze een leuk braaf paard voor me hadden staan. Ik wil puur recreatief gaan rijden dus papieren zeggen eigenlijk niets voor mij. Het ging om een 11 jarige merrie, 3e premie gelopen. Ze was heel erg relaxed en kwam meteen naar je toe, eerste indruk dus erg positief!

Het enige 'nadeel' is dat ze dragend is en rond april 2011 van een veulen zal bevallen. De fokker wil het veulen zelf houden. Dit betekend dat de merrie bij mijn pensionstal kan bevallen, maar ze willen haar ook tijdelijk terughalen om haar bij de fokker te laten bevallen. Stel dat de koop door zou gaan, dan moeten er hele duidelijke afspraken op papier komen over de kostenverdeling ed. Ze is vanaf haar 4e jaar als fokmerrie ingezet en heeft nu al 6 veulens gehad, dit zijn altijd bevallingen geweest zonder complicaties.

Ik vind het heel erg lastig.. dit wordt mijn eerste paard en ik zoek eigenlijk gewoon een eerlijk, braaf recreatiepaard met weinig gedoe. Een veulen is daarintegen heel wat gedoe en risico. Natuurlijk ga ik verder kijken want er staan meer paarden te koop, maar ik wil toch even alle punten tegen elkaar afwegen. Wat zouden jullie doen en op papier zetten?

o0eefje0o

Re: Drachtige merrie kopen en veulen afstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 07:48

ik heb vorige jaar ook voor een merrie met veulen gekozen! laten we voorop stellen dat het allemaal goed is gegaan en dat het ook echt heeel leuk is zo een kleintje in de weide.
maar denk er goed over na mijn merrie liet een maand of 2 2,5 voor de bevalling merken dat ze niet graag meer onder het zadel liep. ook zit je een aantal maanden na de bevalling met een veulen. dus is echt rijden of een buiten rit niet mogelijk.
ook moest ik op de stal waar ik toen stond eenx bedrag voor het veulen extra aan stal geld betalen vanaf dag 1.

en wat als er dit keer wel complicaties zij?

het was bij mij dat het veulen ook van mij werd dat het leuk was veulen kroelen! maar als jij een rijpaard zoekt. in het seizoen dat het lekker weer is voor buitenritjes worden de meeste veulens geboren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 07:52

Ik heb het ook een keer gedaan. Niks op papier gezet, flink stuk van de prijs af, veulen is bij mij geboren, kosten waren voor mij (want er was echt flink stuk van de koopprijs af) en de fokker is 'm een half jaar later komen ophalen. Ik had de merrie verzekerd, dus ook evt overlijden bij de geboorte had mij geen geld gekost.

Misschien heel naief, ook van de fokker, die ook maar moest geloven dat ik het veulen weer zou afstaan.

Maar ook als je iets op papier zet, dan nog geloof ik er geen fluit van dat je iets krijgt, wat je ook afspreekt, als één van de twee zich niet aan de afspraken houdt. Een advocaat is duur, en rechtsbijstand geeft het nu een tijdje ook op, want die moeten ook op de kosten letten. "Wie pleit om een koe geeft er een koe op toe."
Oftewel: als het 'contract' niet nageleefd wordt sta je tóch met lege handen, want de kosten om het af te dwingen zijn groter dan je verlies...

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 07:58

Ik snap dat je het een leuk paard vind maar zoals je zelf al schrijft zitten er voor jou wat nadelen aan - nl de merrie is dragend. Jij wilt lekker rijden zonder verder teveel gedoe. Op het moment dat het veulen in april geboren wordt moet dat minimaal 4-6 maanden bij de moeder blijven. Daarbij is het rijden een stuk lastiger dan met een paard zonder veulen.

Het is natuurlijk hartstikke spannend je eerste eigen paard, en die moet natuurlijk wel helemaal naar wens zijn. Gezien de markt is er genoeg keus voor een leuk paard in een betaalbare prijsklasse. Waarom zou je je al deze 'ellende' en risico op de hals halen als er genoeg andere paarden voor handen zijn?

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 08:05

Ik denk dat ik inderdaad eerst eens verder moet gaan kijken.. een veulen is niet zomaar iets en er hoeft maar iets kleins verkeerd te gaan om problemen te veroorzaken. Het op papier zetten van afspraken stelt ook niet zo veel voor, beide partijen moeten zich hieraan houden en ik vraag me af wat er te zeggen valt als een partij zich niet aan de regels houdt.. het is alleen jammer omdat de merrie me qua karakter echt heel erg aansprak, ze blijft in mijn hoofd hangen ;) maargoed, eerst eens verder kijken!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:11

Heel verstandig dat je verder kijkt. Het is je eerste eigen paard en aan elke dracht kleven zowiezo risico's. Veel succes met je speurtocht..

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

eva1969

Als je een braaf paard zoekt zou ik niet direct een dragende merrie kopen. Heb wel eens vaker meegemaakt dat de merrie tijdens de dracht het braafste paard van stal was, maar zodra het veulen geboren was een draak van een ding .... dat risico zou ik dus niet durven nemen.

Insta: ArtbyEvaRoeters

o0eefje0o

wacht het anders af! spreek met de eigenaar af eventueel tot koop over tegaan na afspenen van het veulen.
dan koop je gewoon de merrie zonder veulen

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 08:13

o0eefje0o schreef:
wacht het anders af! spreek met de eigenaar af eventueel tot koop over tegaan na afspenen van het veulen.
dan koop je gewoon de merrie zonder veulen

dat zou kunnen maar aangezien ze in april 2011 zal bevallen en het veulen daarna nog 4 tot 5 maanden bij de merrie moet lopen heb ik in augustus 2011 mijn paard pas :o

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:18

mss heel naief van mij maar veel fokkers halen het veulen met 2 maanden bij de merrie weg. of vraag of het op leas basis kan! merrie aantal maanden bij jou jij betaald alle "normale" kosten iets voor de bevalling terug.

let wel op merrie kan door bevalling een heel ander karakter krijgen!
mijn merrie was dragent echt een rot bok echt een pismerrie heb op punt van weer verkopen gestaan! en nu is ze echt een haf! de goed heidzelve een geweldig dier

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:19

Geduld is een schone zaak zegt men weleens ;)

Maar je kan dit atijd in je achterhoofd houden en kun je echt niks vinden, dan hier op terug komen.

Maar geloof me; er zijn zat leuke paarden!

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:17

Een maand of twee voor de bevalling moet je al rustiger aan gaan doen met het rijden, maand van te voren kun je nog heel licht of zelfs niet meer rijden, ligt eraan hoe zwaar de merrie is.
Als de merrie moet gaan bevallen moet er iemand aanwezig zijn anders is het risico te groot, dus er moet gewaakt worden. Er zijn wel allerlei bewakingsproducten in de handel. De bevalling op zich is een risico voor de merrie, veulen kan verkeerd liggen, baarmoeder kan beschadigen, er kan een baarmoeder ontsteking voorkomen bij het niet goed afkomen van de nageboorte.
De eerste twee weken na het veulenen kan er niet gereden worden op de merrie, daarna kan dat wel maar moet je een stal hebben die je goed en veilig kan afsluiten zodat het veulentje zich niet kan bezeren. Het veulen moet er minimaal 4 en halve maand bij blijven. Daarna wordt het gespeend en moet je zorgen dat de merrie weer droog word. dwz stopt met melk geven, soms krijg je daardoor een uierontsteking die niet zo prettig is voor je merrie.

Ik heb ook met een merrie gefokt en ben daarbij steeds blijven rijden op de merrie zonder problemen, dus het kan wel maar aangezien jij het veulen moet afgeven heb je wel veel risico en een hoop gedoe er extra bij terwijl er in deze tijd voldoende leuke paarden te koop staan waarbij je dit risico niet loopt.

Hierboven vertelde iemand dat ze het paard/veulen verzekerd had, dat vind ik ook een hele goede optie om over na te denken als je besluit het paard te kopen. Maar ik zou het niet doen.

Criss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 12:19

Ik denk dat het ook beter is om dit paard niet te nemen... er zitten teveel risico's aan de bevalling en daaromheen. Het scheelt wel dat de fokker hier vrij dichtbij woont (15 minuten met de auto), maar dan nog kan er van alles fout gaan. Ik ben nog het meeste bang voor de merrie, als daar iets mee is na de bevalling krijg ik enorm veel spijt. Ik ga zo eerst eens een oproepje op 't forum plaatsen bij paarden gezocht, wie weet wat daar op afkomt ;) Iedereen bedankt voor het meedenken, soms is het lastig om even redelijk te denken en mocht ik eind volgend jaar nog geen paard gevonden hebben kan ik altijd nog eens bij de merrie gaan kijken.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:28

als ze zo dichtbij staat tegen kleine vergoeding tot die tijd paardje verzorgen met optie op koop na de bevalling! kun je haar nu al leren kennen en een band opbouwen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 12:48

Ik zou het niet doen! Er zitten zoveel haken en ogen aan..wat als het wel mis gaat..jij hebt al een band opgebouwd en jij verliest je merrie? Je kan er wel van uitgaan dat alles goed zal gaan maar wat als en dan..

Ik zou lekker nog even verder zoeken! Er staan genoeg leuke paarden te koop!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie