Op papier geen 2000kg, maar wel 2-paardstrailer ?!

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

BlueMilk

Op papier geen 2000kg, maar wel 2-paardstrailer ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 11:30

Tegenwoordig zie je op de baan meer en meer gewone personenwagens die een 2-paardstrailer trekken.

Ik ging er altijd vanuit, als je een 2-paardstrailer hebt is de MTM altijd 2000kg of meer.

Als je dit nu met een gewone personenwagen trekt, die meestal een MTM mogen trekken van ongeveer 1500kg, dan is dit toch op papier onwettig?

Ik weet dat een trailer rond de 600kg (of meer ) weegt en als je maar 1 paard vervoert je niet aan die 1500kg komt, maar ik dacht dat het niet uitmaakt als je nu 1 of 2 paarden meehebt of zelfs als de trailer helemaal leeg is. Op papier is de trailer 2000kg en de wagen maar een trekkracht van 1500kg.

Dus ik vroeg mij af of dit eigenlijk wel wettig is? ;)

:+: Blue! :+:

Bienotje

Re: Op papier geen 2000kg, maar wel 2-paardstrailer ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:52

Begin je eens in te lezen in de verschillende regels die gelden met B-rijbewijs en E-rijbewijs ;)

(Zie ook de FAQ :) )

Ik blog :D KLIK!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:56

Wat de TS bedoelt gaat niet over het B/E rijbewijs, maar over de auto die het trekt, toch? Dat er een 'te kleine auto' voor staat?

That's IT! ©
× That's Nitro <3 drZ1+12 - Revalidatie na operatie :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:58

Wat mijn tante heeft gedaan is de trailer laten terugkeuren. Dan mag je deze wel trekken met lichtere auto.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:00

ligt eraan of de bestuurder in het bezit is van het E-rijbewijs. Als de bestuurder in het bezit is van dit e, dan mag er met een auto een aanhanger worden getrokken die op papier meer (MTM) mag zijn dan de auto, als die op dat moment maar maximaal hetzelfde gewicht van de auto (zoals op de papieren vermeld staat) is. Zonder e mag dit niet!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:03

Roxiejj, zie de uitleg van Donja ;) Rijbewijs maakt wel degelijk uit bij de vraag of het wel of niet mag :)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:06

er word toch niks gevraagd over B of BE?
Ze vraagt hoe het kan dat een personenauto een dikke tweepaards kan trekken.
Waarschijnlijk worden die trailers dan op papier teruggekeurd dus dat ze minder mogen laden en dan mag je ze achter een personenauto hangen.

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:17

Polly, áls de bestuurder E-rijbewijs heeft maakt het niet uit dat het MTM van een tweepaardstrailer méér is dan de auto mag trekken. . Dan heb je geen terugkeuren nodig.

Heeft de bestuurder alleen B-rijbewijs, dan gaat inderdaad het voorbeeld op wat TS noemt. Zelfs zónder lading mag de bestuurder dan niet met de trailer achter de auto de weg op.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:20

weet ik :)

Maar ik begrijp het misschien verkeerd maar volgens mij vraagt ze hoe het kan dat een personenauto voor een tweepaards mag staan terwijl het voorheen voornamelijk landrovers en/of bussen waren die ervoor stonden omdat een personenauto (ongeacht of de bestuurder BE of B had) niet zwaar genoeg was voor zo'n trailer.
En dan maakt het nog steeds wel uit of de MTM meer is dan een auto mág trekken. De auto mag gewoon niet meer trekken dan wat er op papier staat of de bestuurder nou B of BE heeft.

Maar misschien zie ik het wel verkeerd.

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:27

Polly schreef:
weet ik :)

Maar ik begrijp het misschien verkeerd maar volgens mij vraagt ze hoe het kan dat een personenauto voor een tweepaards mag staan terwijl het voorheen voornamelijk landrovers en/of bussen waren die ervoor stonden omdat een personenauto (ongeacht of de bestuurder BE of B had) niet zwaar genoeg was voor zo'n trailer.
En dan maakt het nog steeds wel uit of de MTM meer is dan een auto mág trekken. De auto mag gewoon niet meer trekken dan wat er op papier staat of de bestuurder nou B of BE heeft.

Maar misschien zie ik het wel verkeerd.

Nee, een auto mag nooit meer trekken dan wat er op het papier van de auto staat!! Ongeacht of je een B of BE hebt. Dus dan zul je de trailer moeten laten terugkeuren.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:31

Het maakt niet uit dat de MTM van de trailer méér is dan de auto mag trekken, zolang je in praktijk de de trailer inderdaad niet zwaarder belaadt dan de auto max. mag trekken. We bedoelen wel hetzelfde volgens mij hoor :)

Maar TS haalde zelf juist het voorbeeld aan dat ze dacht dat je een tweepaardstrailer ook nooít leeg achter een personenwagen mag trekken. Als uitleg daarop komen de regels van de rijbewijzen om de hoek. :o

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:36

Hmm.. Dan heb ik scheef gelezen :Y) Haha.. Sorryy!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:37

Er zijn zat 'gewone' grote personenauto's die 1500 - 1800 kg mogen trekken en ook een kogeldruk van 100 kg mogen hebben. Daarmee mag je met een E-rijbewijs inderdaad een tweepaardstrailer met een MTM van 2 of 2,5 ton trekken, zolang het ding maar daadwerkelijk beladen is tót het gewicht dat achter de auto mag hangen. Zie FAQ en wiki.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:43

daarnaast zijn er ook 2 paardstrailers die maar 1800 kg MTM hebben, maar dit zijn dan wel kleinere/smallere trailers en het staat ook expliciet op het plaatje op de trailer. Mijn pensionhoudster had zo'n trailer en de paarden stonden er erg krap in.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 23:08

Die cijfertjes op kentekens is allemaal wel leuk maar houd er rekening mee dat het levend gewicht is wat erin staat.
Ik kom genoeg geladen combinatie auto/2paards trailers tegen, die het op papier best zouden mogen trekken. Maar eenmaal 90 op de snelweg en een zijwind van een vrachtwagen, een plotse bui regen of een onverwachte file, is de hele combinatie ineens een levensgevaarlijk object geworden die met zweethandjes aan het stuur in bedwang kan worden gehouden.

Hij is af...zie profiel
http://www.stalmireille.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie