Opeens problemen met trailer laden, jullie de tip?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doom

Opeens problemen met trailer laden, jullie de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:19

Hallo allemaal,

Misschien hebben jullie een tip voor mij?
Ik zal bij het begin beginnen.
Vanaf dat ik mijn paard had ( net onder het zadel ben ik met hem gaan trailer oefenen).
Dit ging nooit vlekkenloos, deden het altijd met alle rust, maar het duurde best een tijd voordat hij er dan eindelijk op stond.
Als hij er dan op stond was hij flink aan het schrapen.
Ik heb een 2 paardstrailer, even als toevoeging.

Toen ik op een stal ging staan waar geen wedstrijden werden georganiseerd moest ik met de trailer op pad. Mijn schotten waren door verhuizing van mij helaas niet meer compleet. Ik heb toen voor 2 maanden een 2 paardstrailer geleent zonder schotten.
Mijn paard liep er toen meteen in en was super stil. Stond keurig helemaal links en ging eigenlijk erg goed.
Nadat mijn trailer weer goed was wilde ik de mijne weer gebruiken. Hij liep zo de trailer op en toen mijn moeder het tussenschot naar hem toe schoof stuurde hij er weer uit, dit tot 4 maal aan toe. Ik heb toen die leentrailer weer gepakt en er waren toen geen problemen meer.
Sindsdien had ik ook uit mijn trailer de schotten vverqijderd, zo heb 2 jaar zonder problemen gereden. Totdat ik een paar maanden geleden mijn paard bij een ander paard in de trailer heb gezet, hij gaat ook vaak de vrachtwagen op.
Ik denk dat ik hem een beetje overdonderede dus hij ging er zo in terwijl dat andere paardje als stond. Op de terug weg wilde hij er niet, toen hebben we haar paardje er even uitgehaald en het schot beetje op zij gedaan. Hij aarzelde even maar ging er uiteindelijk snel in.
Een maand daarna had ik wedstrijd, hij vertikte om mijn trailer in te gaan, vandaag de dag is dit nu tot 3 maal aan toe gebeurd. Hij gaat voor de trailer staat en kijkt rustig om
Zich heen. Nadrukkelijk wil ik er bij zeggen dat hij gewoon echt niet oplet!! En gewoon relaxt is en blijft.
Deze 3 keren is hij er uiteindelijk ingevlogen door de bezem.. Gezien hij gewoon mee moest, maar baal als een stekker. Hij was altijd een geweldenaar met de trailer en liep altijd met ne mee. Op stal zeggen ze dat hij maling aan me heeft ( hij is 7) en me gewoon uittest.
Toch denk ik dat het ook een beetje angst is van de rit net het andere paard, ondanks dat ze muisstil waren. Denk dat hij een beetje claustrofobisch is.

Sorry voor het lange verhaal, wie weet hebben jullie de tip? Of denk en jullie dat het snel weer over is en idd het testen is?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:20

Sorry voor de spelfouten, krijg het niet gewijzigd op mijn iPhone! Stuurde=stoofde ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:23

nou ik denk dat jou paard de ruimte nodig heeft om in balans te blijven,hier ook een paard op stal gehad die liever in een ruime trailer staan dus ik denk dat je paard aangeeft dat ie in een anderhalf of een schotloze 2 paards wil...hij associeerd nu ws je trailer met de kleine ruimte en hij zal weer even vertrouwen moeten vinden, misschien een paar x voeren op de trailer en er dan weer af?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:25

Het klinkt zo wel een beetje als uittesten. Vooral als die het eerst wel goed gedaan heeft en het nu niet meer doet. Kan het niet zo zijn dat er toen op de vrachtwagen iets gebeurd is waardoor die in de stress is geschoten?
Als die niet oplet met het trailer laden kan dat ook betekenen dat hij het eng vind. Ze gaan dan andere dingen "zoeken". Waarschijnlijk ook kauwen,smekken en beetje wiebelen. Dit duid dan op onzekerheid.
Het is dus wel een beetje lastig te zeggen waar het vandaan kan komen.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:36

Op de vrachtwagen gaat het goed, sinds dat hij ( sorry misschien niet helemaal duidelijk) op een 2 paards trailer heeft gestaan met een ander paard is dit dus aan de orde.

Hij smekt niet of dergelijk, hij kijkt gewoon om zich heen en gluurt lekker naar het land. Als hij er nadat hij op ze kop kreeg er uiteindelijk in stond, staat hij muisstil en is hij lekker aan het eten.
Heb hem in de eerste instantie met voer proberen te lokken :j helaas gaf dit geen indruk!
Ik wil altijd dat de trailer een fijne ervaring is daarom krijgt hij altijd een flink hooiberg en na mijn wedstrijd een bak met slobber op de trailer.
Baalgewoon vreselijk, hij liep altijd zonder aarzelen met me mee ;(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:38

misschien heeft hij gewoon meer ruimte nodig in de trailer en wil hij niet tussen schotten. Verder denk ik dat hij gewoon zn middelvinger naar je opsteekt want voorheen ging het wel gewoon goed.

Ik zou het schot weer weghalen of opzij zetten en met een stang van een 1,5 paards trailer vastzetten, dan heeft hij meer ruimte om om te stappen.
Verder eerst zorgen dat je paard weer naar je luisterd en dus een beetje grondwerk doen (vooruit achteruit, stilstaan op commando etc) om te zorgen dat je hem kunt plaatsen waar je wilt en dan pas weer voor de trailer zetten.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:40

Maar nadat je hem dus op zijn kop gaf liep die er zonder problemen op? En als die dan gewoon blijft staan zonder er gelijk uit te willen, klinkt het heel erg als mijn 3 jarige die dat ook een tijdje heeft gedaan! Paar keer licht tikje gegeven met de zweep, anders wou mevrouw niet. Nu loopt ze er zonder problemen los in! Dus zo lijkt het erg alsof die aan het uitproberen is. Vooral als je uit kan sluiten dat er iets gebeurd is op de trailer toen. Loopt die er nog wel op als die samen met ander de trailer op moet ?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:44

cissy schreef:
misschien heeft hij gewoon meer ruimte nodig in de trailer en wil hij niet tussen schotten. Verder denk ik dat hij gewoon zn middelvinger naar je opsteekt want voorheen ging het wel gewoon goed.

Ik zou het schot weer weghalen of opzij zetten en met een stang van een 1,5 paards trailer vastzetten, dan heeft hij meer ruimte om om te stappen.

Hij heeft dus eenmalig in een trailer gestaan met ander paard en dus schotten.
Daarna weer gewoon in de mijne ( 2 paards zonder schotten) waarin gij nu dus moeilijk in loopt te doen.. Verder is de grondwerk goed :j

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:45

wendy1987 schreef:
Maar nadat je hem dus op zijn kop gaf liep die er zonder problemen op? En als die dan gewoon blijft staan zonder er gelijk uit te willen, klinkt het heel erg als mijn 3 jarige die dat ook een tijdje heeft gedaan! Paar keer licht tikje gegeven met de zweep, anders wou mevrouw niet. Nu loopt ze er zonder problemen los in! Dus zo lijkt het erg alsof die aan het uitproberen is. Vooral als je uit kan sluiten dat er iets gebeurd is op de trailer toen. Loopt die er nog wel op als die samen met ander de trailer op moet ?

Nee hij wil dus juist niet met een ander de trailer op en sinds dit dus is gebeurd is dit probleem ontstaan.
Als hij op de trailer staat is het goed.

wendy1987

Re: Opeens problemen met trailer laden, jullie de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:49

Hmm.. Dan weet ik het niet zo goed. Ik ben alleen bekend met het feit dat die van ons ook een tijdje niet deed laaien, terwijl dit daarvoor goed ging. We waren ineens ongeveer 3 kwartier bezig. Na 3 x een heel licht tikje, echt net tegen der achterbenen, liep ze er zo in en was het over. Dat was een machtsstrijd zeg maar. Maar dit zou dus ook wel te maken kunnen hebben met een ervaring tijdens die keer dat die samen stond.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 11:53

wendy1987 schreef:
Hmm.. Dan weet ik het niet zo goed. Ik ben alleen bekend met het feit dat die van ons ook een tijdje niet deed laaien, terwijl dit daarvoor goed ging. We waren ineens ongeveer 3 kwartier bezig. Na 3 x een heel licht tikje, echt net tegen der achterbenen, liep ze er zo in en was het over. Dat was een machtsstrijd zeg maar. Maar dit zou dus ook wel te maken kunnen hebben met een ervaring tijdens die keer dat die samen stond.

Dit is dus het gene waar ik dus heel erg in twijfel gezien hij met een makke fries stond en er gewoon onderweg niks is gebeurd of gehoord.
Ik heb de komende 2 weken weer wedstrijd.. Rijd hem langs een muurtje en de bezem gaat mee, hoop gewoon dat het snel weer normaal is, hij was zo fijn altijd!!

wendy1987

Re: Opeens problemen met trailer laden, jullie de tip?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:56

Gewoon eerst met rust proberen. En hem goed in de gaten houden of die toch niet iets van stress laat zien. Kunnen kleine dingen zijn. En zelf vol vertrouwen zijn als je hem probeert te laden. Wees de leider. Laat zien dat het een "eitje" is. Hopelijk is het dan snel weer voorbij.

Liesje1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:59

Het is alsof ik mijn eigen verhaal hoor. Die van mijn liep altijd zo alleen de trailer op. Toen een tijdje niet weggeweest en meneer doet moeilijk. Ook op de klep staan en om zich heen kijken. Vooral als er mensen in de buurt zijn. Toen ging het een tijdje weer oke en liep meneer er weer zo op. Maar als ik hem voor de staldeur parkeer dan loopt meneer er zo in. Hij kan hierdoor niet aan de zijkant erbij langs en loopt makkelijker door (misschien ook een idee voor jou??)En sinds de afgelopen drie keer is het weer raak. Zoals gisteravond.. ik wilde naar les gaan en meneer wil de trailer niet op je kan boos worden, rustig blijven alles doen maar vooral blijven staan.. :Z zo vermoeiend. Dus opnieuw trailer voor de deur en ja hoor meneer loopt er zo op. Op de terugweg gaat het iets soepeler.. iemand aan beide kanten en meneer loopt er redelijk snel op.. het is erg lastig vooral als je alleen op concours wilt. Ik hoop dat hij het snel weer normaal gaat doen.
Dus ik zal zeker de tips gaan lezen.. en verder ja ik zet de trailer voor de deur en dan loopt hij er wel zo in want dan kan hij er niet aan de zijkant langslopen..

Sterkte...

doom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:04

Gezien mijn paard in een binnenstal staat kan ik hem helaas niet zo parkeren, wel goed idee!!
Iedereen op stal zegt ook dat hij me in de maling neemt, ik ff flink moet doorzetten en het van zelf wel weer goed komt.. Het is alleen zo waardeloos! ;(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:13

Liesje1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:47

doom schreef:
Gezien mijn paard in een binnenstal staat kan ik hem helaas niet zo parkeren, wel goed idee!!
Iedereen op stal zegt ook dat hij me in de maling neemt, ik ff flink moet doorzetten en het van zelf wel weer goed komt.. Het is alleen zo waardeloos! ;(

jammer dat je hem niet voor de deur kan parkeren.. ik heb er veel aan.. en volgens mij nemens onze paardjes ons in de maling.. maar het is idd erg waardeloos :(