Stallings contract

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bjornborg1

Stallings contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:39

Hallo,

Momenteel heb ik mijn paard op de manege sta waar ik momenteel ook werk.
Ik heb dit paard gekocht van de manege eigenaar, hij had deze toen net... en na 2 weken heb ik aangegeven hem te willen kopen.
Was prima, prijs afgesproken, hij had alleen een paar voorwaarde
Het paard moest bij hem gestald blijven
Hij moest hem mogen gebruiken in de les als hij ooit een paard tekort kwam ( was 1 of 2 keer per maand)
Hij had het eerste recht van koop

Nou is dit 3 jaar geleden, en staat er op dit contract dat ik hem bij hem blijf stallen voor een genoemd bedrag.
Inmiddels is dit door de stijgingen 50 euro meer geworden. dus het contract klopt niet meer.

Nou heb ik dus een aantal redenen om ander werk te gaan zoeken, Maar ik wil dan ook mijn paard ergens anders stallen, het is voor mij bijna 3 kwartier rijden naar stal, nou ik er werk is dat niet zo'n probleem, ik rij hem wel voor het werk, of als ik klaar ben met werken. en die ene keer dat ik op mijn vrije dag ga was dan ook niet zo'n probleem. Maar als ik ander werk heb zie ik het niet zitten om savonds nog 3 kwartier naar stal te rijden, paardje 1,5 uur verzorgen en weer 3 kwartier terug. zou dus 3 uur zijn.

Maar dan is er dat contract, in hoeverre is dat rechts geldig ?
Er staat niet op dat het tot een bepaalde datum loopt.
Of is er een manier om er onder uit te komen ?

Alvast bedankt

secricible

Re: Stallings contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:43

Tja, ik vrees dat het niet rechtsgeldig is als er geen tijdsduur bij staat, maar dat je wel een hoop herrie op je hals haalt als je hem weg haalt. Is er mondeling iets afgesproken over de tijdsduur? Denk dat door de stijging van het stallingsgeld sowieso contractbreuk is gepleegd waardoor het neit meer geldig is, dus daar zou je eventueel mee kunnen komen, maar denk dat het een hoop heibel is.
Snap overigens niet dat je een contract tekent waarin staat dat je een paard op een bepaalde plaats moet stallen, maar dat is eigen keuze.

Zelf zou ik gewoon aan de staleigenaar aangeven dat je een nieuwe baan hebt en dat de plaats waar je paard nu staat niet echt handig meer is. Wellicht begint hij niet eens meer over het contract...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:45

Wie tekend er nou zo'n contract voor een paard dat hij/ zij koopt en dus eigendom is????
Je hebt dat paard gekocht waarom moet de manegeeigenaar dan lessen er mee doen?
Het is jouw paard toch op papier dus kun je er mee doen wat je wil, ligt eraan wat je verder ondertekend hebt.
Beetje moeilijk te zeggen maar vind het behoorlijk vaag.

Bjornborg1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 21:51

Jaa, dat contract heb ik dus getekend met het idee dat ik daar bleef werken..
dat is dus ook ruim 3 jaar zo gegaan, en ja in mijn ogen was dit contract een beetje zolang ik daar zou werken.
maar dit staat dus niet op papier.
En die lessen dat was dus echt heel zelden, in de winter had hij zelf genoeg ponys, en in zomer kwam het 1, hooguit 2 keer per maand voor, en dan vroeg hij het eerst.. en hij keek dan wel dat er een ruiter op zat die beetje beter kon rijden dan de gemiddelde manegeruiter.

Jaa, en ik ga het ook gewoon aangeven, maar hij is nu niet degene die zoiets vergeet.
en hij zal ook zeker er over beginnen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 22:14

Het is toch echt een koopcontract, geen leasecontract? Dan is het gewoon jouw eigendom en kan hij je juridisch helemaal niet houden aan onredelijke voorwaarden in het contract.

Een paard is volgens de wet gewoon een onroerend goed. Dat maakt het hetzelfde als wanneer de tv winkel je een tv verkoopt maar je mag hem alleen bij hun in de showroom zetten en ze willen er 1 keer per maand zelf nog naar kijken. Slaat gewoon nergens op.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:01

Nee, het slaat nergens op, maar ze heeft wel een contract getekend waarin staat dat ze er mee accoord gaat, dus volgens mij moet ze zich er dan aan houden... Enige waar ze mee kan schermen, is dat ze stalhouder de prijzen omhoog heeft gedaan, waarmee het contract niet meer juist is en dus ontbonden had moeten worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 11:06

Het is heel normaal dat je prijsstijgingen hebt, zolang jouw stalprijs nog onder de normale stalprijs ligt heb je nog steeds het voordeel van de lagere stalprijs. Dat de manege eigenaar dan alsnog het paard niet of heel weinig inzet in de lessen is dan zijn probleem.
Heel vreemd is het wel dat je verplicht wordt om op die stal te gaan staan als je het paard koopt, dat lijkt me geen handige afspraak, dan zou je dus nooit mogen verhuizen bijv?

Ik zou gewoon het gesprek aangaan met die manege eigenaar en vertellen dat je gaat verhuizen en de stal per x datum opzegt, verder niet beginnen over het contract of de inzet in de lessen. Laat hém daar maar over beginnen, misschien is het nl helemaal geen probleem.

Bjornborg1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 12:05

Jaa, ik had dat contract nooit moeten tekenen natuurlijk....
Maar ja, ik wou persee dat paard hebben.. en het zag er naar uit dat ik daar nog minstends 10 jaar zou werken....

Maar ja, ik begin zelf er natuurlijk niet over....
Mocht hij gaan zeuren, denk ik dat ik mijn paard verkoop...
Aan mijn ouders of zo, en als hij dan moeilijk doet over eerste recht van koop, mag hij een bod uitbrengen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:09

Heb je het er al met de stalhouder over gehad dat je paard wil gaan verplaatsen, misschien vindt hij het helemaal geen probleem en maak je je voor niets druk.
Verder zou ik echt juridisch advies inwinnen en niet te veel op Bokkers afgaan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:13

Ik zou ook in eerste instantie met hem in overleg gaan. Je redenen zijn heel logisch en misschien doet hij niet zo moeilijk.
Dat de stalprijs omhoog is gegaan betekent overigens niet dat jij ook contractbreuk mag plegen.
Ben wel benieuwd wat er precies in het contract staat over recht van eerste koop.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 12:15

Neem even contact op met de rechtsbijstand, ik geloof nooit dat dit contract rechtsgeldig is.

Bjornborg1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 16:53

Nee, volgensmij is het ook niet rechtsgeldig...
En ik heb 4 jaar voor die man gewerkt, ik weet dat hij het naar boven gaat halen.
Maar ik ga het contract nog even tonen aan een juridische adviseur, maar ik hoopte dat hier al iemand het een en ander kon vertellen

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:09

Is er ook een stallingsbedrag opgenomen in het contract, want dan had je het kunnen ontbinden op het moment dat er sprake is van een verhoging. Heb je nu al een lange tijd de 50 euro extra geaccepteerd dan gaat men ervan uit dat je ermee akkoord bent gegaan.

Wel zou je bij een rechter het beding kunnen laten matigen aangezien het niet voor de hand ligt dat je er eeuwig zou blijven staan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:14

Bjornborg1 schreef:
Jaa, ik had dat contract nooit moeten tekenen natuurlijk....
Maar ja, ik wou persee dat paard hebben.. en het zag er naar uit dat ik daar nog minstends 10 jaar zou werken....

Maar ja, ik begin zelf er natuurlijk niet over....
Mocht hij gaan zeuren, denk ik dat ik mijn paard verkoop...
Aan mijn ouders of zo, en als hij dan moeilijk doet over eerste recht van koop, mag hij een bod uitbrengen ;)

kom op zeg!!!
ik weet niet hoe oud je bent,maar jouw paard en praat erover.
zeg gewoon dat je hem verhuisd naar een andere stal en zeg de stalling op.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:23

Citaat:
kom op zeg!!!
ik weet niet hoe oud je bent,maar jouw paard en praat erover.
zeg gewoon dat je hem verhuisd naar een andere stal en zeg de stalling op.

In het profiel staat dat het om een man van 28 gaat (heb even gespiekt :o )

edit: had verkeerd gequote

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 19:48

secricible schreef:
Nee, het slaat nergens op, maar ze heeft wel een contract getekend waarin staat dat ze er mee accoord gaat, dus volgens mij moet ze zich er dan aan houden... Enige waar ze mee kan schermen, is dat ze stalhouder de prijzen omhoog heeft gedaan, waarmee het contract niet meer juist is en dus ontbonden had moeten worden.

Nee hoor, het gaat ook om redelijkheid in de wet. Afspreken om even te bellen als het paard verkocht gaat worden, OK, dat kan je in alle redelijkheid nog wel verlangen dat iemand zich daaraan houdt als dat zo afgesproken is.
Maar geen rechter zal van jou verlangen dat je nooit meer mag verhuizen, nooit meer een andere baan mag nemen of 300 km per dag moet rijden om je paard te kunnen verzorgen. Dat zijn gewoon onredelijke eisen en die zullen zeker nietig worden verklaard als je hiermee naar de rechter gaat.