Hoefbevangen paard met de trailer vervoeren

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

JessicaChico

Hoefbevangen paard met de trailer vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 18:02

Vrijdag moet ik naar de paardenkliniek voor fotos voor me bevangen paard. Het is ongeveer een halfuurtje / 3 kwartier rijden. Maar Is het wel verantwoord om op pad te gaan met een paard die pijn heeft aan haar voorbeen? Niet dat ze uit balans raakt omdat ze haar been wilt ontlasten.
Ze kan er wel op staan maar ze heeft wel last ervan.

Natasjaa

Re: Hoefbevangen paard met de trailer vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:03

Kan je geen Da aan huis laten komen met een mobiel röntgen apparaat? Als dat geen optie is, denk ik dat je niet veel anders kan dan te vervoeren, en doe dan rustig aan ?

I was so wrong to think that I knew you....

Dag mooi lief sterk meisje ... :(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:04

Pijnstiller er in? Zo heb ik mijn bevangen merrie deze winter ook naar de kliniek vervoerd.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:05

Is er al een VA bij geweest? Wat vond die er van?

Vind je het zelf verantwoord? Kan ze niet (licht) verdoofd worden zodat ze wat fijner staat?

Moet je naar Slootdorp?

Deedee: dressuur Z+16, vaardigheid M+13 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

JessicaChico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 18:52

Ja DA is al 2 keer langsgeweest, en is 2 weken geleden voor het laatst geweest. Toen ging het weer de goede kant op en hadden afgesproken, mocht ze weer een terugval krijgen, dan zouden we fotos gaan maken. Vanmorgen heeft ze dus een terugval gekregen dus heb ik gelijk de DA gebeld, en kan vrijdag terecht.
Ben net weer terug van stal en vond dat ze wel ietsje beter erop stond dan vanmorgen, dus maar even kijken hoe ze morgen is.

Ja moet idd naar Slootdorp.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:51

Ik ben met mijn bevangen pony ook naar Slootdorp geweest (en naar Heerhugowaard).
Ik heb gezorgd dat ze comfortabel was met bute en tranquigel en ter ondersteuning strobalen in de trailer gezet.
Ik weet natuurlijk niet met wat voor combi en pony jij op pad gaat, ik had een tweepaardstrailer voor een shetlander.
Vraag evt je DA voor extra pijnstilling om hem comfortabel te krijgen en meld dat ook op de kliniek!!!
Die van mij hebben ze meteen van de medicatie afgehaald omdat ze daar zo vrolijk was (ik heb zo'n figuur die op karakter loopt ;)) en toen kreeg ze een enorme terugval.

Sterkte iig!

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 21:02

Bij hoefbevangenheid (acuut of chronisch weer opspelend) is vervoer niet aan te raden. Sterker nog, volgens Utrecht moet je het NIET doen. Je kan de kanteling en verzakking verergeren. Röntgenfoto's aan huis maken dus. Twijfel je, overleg dan even met de universiteitskliniek in Utrecht.

Succes!

En wie gelooft dat niet........

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 08:40

het is niet aan te raden maar als het moet dan moet het. Zorg in ieder geval dat je met de trailer extreem rustig rijdt in de bochten zodat paard goed in balans kan blijven en niet om hoeft te stappen, heb sch*t aan de hele wereld en laat je paard vervoeren belangrijker zijn dan de haast van andere weggebruikers.
Desnoods een laag zand in de trailer zodat ze niet op de rechte vloer hoeft te staan en zelf een stand kan uitkiezen.

JessicaChico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:19

Alsof het allemaal al niet erg genoeg is, werd vanmorgen gebeld dat me paard op de grond lag/ rollen. Koliek!!! |(
DA weer laten komen, de prikjes en slangetjes heeft ze ook weer gehad voor vandaag pff.
Het enige positieve voor vandaag is dat ze wel weer veel beter loop dan gisteren!! Dus daar ben ik wel blij om.
Heb gelijk ook gevraagd voor morgen of het verstandig was om morgen naar de kliniek te komen maar de DA zei dat het gewoon kon.
Nou extreem rustig rijden word het dus en zal onderweg nog wel een paar keer kijken bij der.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:24

niet om je positiviteit helemaal weg te laten ebben maar hou er rekening mee dat ze ook beter gaan lopen van pijnstillers.
Welkde medicijnen krijgt ie voor de bevangenheid??

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

JessicaChico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:59

Medicijnen heeft ze al een paar weken niet meer. Dus het beter lopen doet ze zelf gelukkig. Was ook nog voordat de DA was langsgeweest vanmorgen hoor, had haar gelijk de stal uitgehaald.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:56

Ik zat pas met hetzelfde dilemma. Ik heb toen thuis foto's laten nemen. Iemand had me wel de tip gegeven om nat zand in de trailer te leggen voor meer grip en tegendruk voor het hoefbeen.

Nieuw op peaks? Verzilver de code KRIST18HW en we krijgen beide 5 euro tegoed

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:02

Ik was die iemand. Toen Image met een zwaar gekanteld hoefbeen en hoefbevangen naar Roosendaal (2u) moest vervoeren, hebben wij de trailer in de bak gezet, zodat ze via het zand de wagen op kon en niet op harde hoefde te lopen. Verder heb ik een laagje nat zand in de trailer gelegd, ter hoogte van de voorbenen. Voor tegendruk en koeling.

Pijnstilling moet je overleggen met de VA, want dat is afhankelijk van de onderzoeken die zij willen/gaan doen, of het paard verdoofd mag/kan zijn.

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:03

Misschien een rare optie, maar is er geen mogelijkheid om katrollen aan het dak te bevestigen met riemen aan, zodat het paard wat in die ophanging kan steunen bij pijn aan de benen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 15:05

katrollen aan het dak van je trailer?? ehm... gaat niet lukken! De meeste daken zijn van polyesther en die kunnen echt geen 600/800 kg paard dragen.

Aan de TS, ben je inmiddels al op de kliniek geweest?

JessicaChico

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 17:39

Jah ging allemaal goed gelukkig. En het mooie nieuws is.. :D Geen kanteling meer !!!! Alleen nog een lichte ontsteking wat het lichaam zelf moet afstoten, dus zaterdag heeft ze weer ijzertjes eronder gekregen om het ietwat te verlichten en mag weer erop en lange zijden van de bak stappen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:30

Super! Je zult wel opgelucht zijn! Nu kun je weer beginnen aan langzaam opbouwen, succes!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie