Pony niet gechipt/ geen paspoort nadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
max_ruiter

Berichten: 465
Geregistreerd: 02-04-09
Woonplaats: Duiven

Pony niet gechipt/ geen paspoort nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 17:47

Hallo,

Ik zoek ee shetlander die voor ons een tijdje het gras gaat bijhouden.
Nu ben ik een hengstje tegen gekomen, maar hij is niet gechipt, en heeft geen paspoort.

Is dat erg, en wat zijn de nadelen?


Ik hoor het!

Storm

Berichten: 20841
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Pony niet gechipt/ geen paspoort nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:06

HK > TAO

zee501
Berichten: 43
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:17

Ik zou nooit een paard zonder chip kopen, zelfs geen kleine shet. Het is namelijk verplicht zodra je hem gaat vervoeren (bij voorbeeld) dat hij gechipt is.

En alleen zo kan je bewijzen dat het het paard is die je zegt dat het is. Net als dat de verkopers je nu niet kunnen bewijzen dat dat hengstje is wie ze zeggen. Wie weet is ie wel gestolen of zo.. Nu snap ik ook wel dat ze die kosten niet willen maken (van het chippen) maar ik zou er toch niet aan beginnen als ik jou was.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pony niet gechipt/ geen paspoort nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:28

In zoverre dat je het paard nu officieel niet mag vervoeren.. Maar ik gok dat erg veel shetland vermeerderaars (en daar zijn er veel van) hun veulens niet chippen. Je zou een deal met de eigenaars kunnen sluiten dat dit dier op jouw kosten gechipt wordt en dat je hem op die voorwaarde koopt.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Pony niet gechipt/ geen paspoort nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:33

Als je hem vervoert zonder paspoort en zonder chip en je wordt gecontroleerd rijden ze hem regelrecht door naar het slachthuis.

Verder kun je idd nu niets checken. Niet of hij wel geënt is, niet of het wel het dier is wat het moet zijn, niets.

max_ruiter

Berichten: 465
Geregistreerd: 02-04-09
Woonplaats: Duiven

Re: Pony niet gechipt/ geen paspoort nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 21:26

Heb besloten toch een shet te kopen met paspoort enz. :D

Bedankt voor jullie reactie!

Mischien was het een beetje een domme vraag, maar ben zelf totaal niet bekend met paspoort/ chip loze paarden... :P

bijdehandje1
Berichten: 958
Geregistreerd: 28-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:18

Vjestagirl schreef:
Als je hem vervoert zonder paspoort en zonder chip en je wordt gecontroleerd rijden ze hem regelrecht door naar het slachthuis.

Dat is pertinent niet waar.

24 Wat gebeurt er als bij een controle blijkt dat mijn paard geen paspoort heeft en/of niet gechipt is?
Afhankelijk van door wie en waar de controle plaats vindt, geldt ten algemene:

•Het paard mag niet deelnemen aan de keuring.
•Het paard mag niet deelnemen aan de wedstrijd.
•Het paard mag niet geslacht worden, maar moet naar de destructor.
•Het paard mag niet geëxporteerd worden en moet terug naar de eigenaar om alsnog een paspoort en/of chip te krijgen.
•U bent in overtreding, dus u kunt een boete krijgen.

www.pve.nl

LSignora

Berichten: 168
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Pony niet gechipt/ geen paspoort nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:22

Je paard gaat echt niet na het slachthuis maar je bent wel in overtreding. Mocht het om een veulen gaan dan mag je ze volgens mij nog tot een bepaalde leeftijd zonder chip vervoeren.
Als ik jou was zou ik er 1 kopen die een chip heeft dat scheelt een hoop gedoe.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Pony niet gechipt/ geen paspoort nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 23:17

voor 30 euro kun je hem laten chippen...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:07

Zover ik weet mogen ze officieel in slachthuizen geen paarden slachten zonder paspoort dus lijkt me sterk dat ze die afvoeren naar het slachthuis. Kan dat ze hem wel schieten en dan afvoeren naar de destructie dat weet ik eigelijk niet of dat kan.
Chippen weet ik niet hoeveel het koste maar daar komen ook nog kosten bij voor het paspoort zelf en dan ben je volgens mij toch al gauw zo'n 60 euro totaal aan kwijt.

Goed dat je besloten hebt er een te kopen met chip. Is toch net even wat handiger hoor.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Pony niet gechipt/ geen paspoort nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 00:48

een paard kan ook naar het slachthuis zonder dat het verwerkt voor menselijke consumptie, en dat laatste is wat ze bedoelen met geslacht worden.... paarden kunnen dus naar het slachthuis gebracht worden, daar gedood worden om vervolgens naar de rendac te gaan, bijv.

vwb paspoort en transponder...... paarden geboren voor juni 2009 die een paspoort hebben en geen transponder voldoen toch aan de I&R regels.
bron: www.nl-paardenpaspoort.nl