Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:29

Voor mensen die een paard hebben met laadprobleem is het wel de moeite waard om uit te vogelen waar het probleem zit. Het ene paard heeft moeite met de kleine ruimte, het andere paard me het feit dat hij een andere bodem onder zich voelt en hoort en weer een andere met allebei. Een paar van dit soort 'bezwaren' kun je ook zonder de daadwerkelijke trailer oplossen. Zo kun je een paard leren om over vreemde ondergrond te lopen, in smalle ruimtes te lopen en zo maak je de trailer eigenlijk makkelijker voor hem en leert hij ook daar mee omgaan. Je geeft ze gelijk zelfvertrouwen mee waardoor het toch op de trailer gaan geen toeval meer is.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:33

maar dat kunnen uitvogelen is iets wat heel veel mensen niet kunnen omdat ze een paard menselijke eigenschappen toebedelen en een paard niet meer als paard zien. Dat doen ze vaak onbewust overigens.
Ook het kunnen beoordelen of het paard nou angst heeft of een middelvinger naar je uitsteekt is iets wat veel mensen niet kunnen.

Anoniem

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:36

Cissy, dat is waar. Want stel dat je gewoon een deken op de grond legt en je paard daar al niet met je overheen wil, hoe kun je dan verwachten dat hij wel achter je aan een trailer in loopt ;) ?

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:38

ja, dat weten jij en ik maar die mensen dus niet..... die komen er niet eens op om die deken op de grond te leggen!

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:39

Ik heb een bomproof en mak paard ook goed afgericht enz,liep altijd zo de trailer in.En op een dag liep hij er niet in,en stonden we heel lang te klooien,heb geen idee waarom hij er opeens niet meer in wilde?

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:50

Mindfields schreef:
De nummer 1 reden waarom paarden niet graag de trailer in gaan is dat het gros van de mensen DENKT dat ze langzaam genoeg rijden op rotondes en op tijd genoeg remmen, maar dit dus niet doen.

Wel eens in een rijdende trailer gestaan? Leuk joh bij rotondes! Paard kan niet anticiperen op wat er komen gaat dus als je net te snel gaat krijgt hij zijn balans niet snel genoeg, nou ik snap wel dat veel paarden niet graag laden!

Daarbij gaan de meeste mensen slaan, schoppen en duwen aan een paard wat niet de trailer in wil, tel 1 plus 1 en je creeert een trailerprobleem!


En daarbij komt ook nog als je naar wedstrijd gaat en het paard wordt in zn mond getrokken, grof gebruik van sporen ect. dat een paard ook leert dat met de trailer weggaan, dat je naar een plaats gaat waar geen fijne dingen gebeuren. Als jij met je paard naar het bos, strand ect. gaat en je paard houd daar een leuke ervaring aan overhoud.
Maar als je je paard netjes rijd en er voor zorgt dat hij wedstrijd rijden leuk vind en er dus een leuke ervaring aan overhoud zal een paard meestal ook makkelijker te laden zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:54

wat is dat nou voor een }:0 reactie?
Net of wedstrijden betekend ruk en pluk werk, en in het bos niet.
ruk en pluk werk gebeurt overal, in elke dicipline, op elk nivo, op elke locatie (bak of bos)

Vienna2007
Berichten: 1477
Geregistreerd: 01-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:56

Even van het paard denkende. Waarom over een deken op de grond lopen, als er ook normale grond omheen ligt? Het is toch geen natuur om bewust over iets heen te lopen. Doet de mensen ook niet.

Dan moet je aan het vertrouwen of je rijgedrag werken, niet aan dat deken op de grond.

Tomorrow

Berichten: 956
Geregistreerd: 12-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:59

stef schreef:
wat is dat nou voor een }:0 reactie?
Net of wedstrijden betekend ruk en pluk werk, en in het bos niet.
ruk en pluk werk gebeurt overal, in elke dicipline, op elk nivo, op elke locatie (bak of bos)

Ik zeg niet dat dat zo is maar er zijn wel mensen die dat doen. En in het bos net zo. Maar over het algemeen denk ik dat paarden het wel leuk vinden om eens een ritje in het bos of op het strand te maken.
En ook dat dat net zo op wedstrijd kan zijn.
Ik kon een paard die rende bijna de trailer op en stond al vol entousiasme te hinniken dat hij weer op wedstrijd mocht. Nou en die was dus ook zeker niet moeilijk te laden.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:02

ter voorbereiding van het trailer laden kan het wel eens handig zijn om te leren over vreemde dingen zoals een deken te lopen.

Het rijden op een paard heeft geen invloed op het wel of niet trailerladen van datzelfde paard. Wel de evt nare ervaring zoals Stef het beschreef. Door na die nare ervaringen ook weer een paar goede ervaringen op te doen is het trailerladen ook weer leuk voor het paard.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:11

Bij james zag je dit echt veranderen. De 1e 2x liep ze zo mee, de 3e keer twijfelde ze maar kon ik haar nog redelijk omkopen, de 4e x was een regelrecht drama....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:17

Vienna2007 schreef:
Even van het paard denkende. Waarom over een deken op de grond lopen, als er ook normale grond omheen ligt? Het is toch geen natuur om bewust over iets heen te lopen. Doet de mensen ook niet.

Dan moet je aan het vertrouwen of je rijgedrag werken, niet aan dat deken op de grond.

Maar je verlangt wel dat hij zomaar een trailer oploopt? De problemen ontstaan vaak heel ergens anders en is het voor zowel paard als eigenaar verstandig om er op een ander moment nog eens naar te kijken en als er geen trailer aan te pas hoeft te komen kan dat heel verhelderend zijn. Heel veel mensen realiseren zich niet dat ze zelf het paard tegen houden door hoe ze zich gedragen. Wat daar ook aan bijdraagt is dat het laden zodoende ENORM BELANGRIJK wordt en er een beladen sfeer onstaat. Veel mensen denken dat ze geduldig zijn, maar kunnen hun eigenlijke emoties van frustratie en irritatie tegen een paard niet verbergen (zie ook posts van mindfields). Het kan dan de begeleider en het paard helpen om het probleem kleiner te maken en de opdracht om samen over een deken te lopen kan daarbij goed helpen. Dat is dus ook werken aan vertrouwen, maar dan op een handzamere schaal.

Shanelle

Berichten: 2337
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:23

Mindfields schreef:
De nummer 1 reden waarom paarden niet graag de trailer in gaan is dat het gros van de mensen DENKT dat ze langzaam genoeg rijden op rotondes en op tijd genoeg remmen, maar dit dus niet doen.

Wel eens in een rijdende trailer gestaan? Leuk joh bij rotondes! Paard kan niet anticiperen op wat er komen gaat dus als je net te snel gaat krijgt hij zijn balans niet snel genoeg, nou ik snap wel dat veel paarden niet graag laden!

Daarbij gaan de meeste mensen slaan, schoppen en duwen aan een paard wat niet de trailer in wil, tel 1 plus 1 en je creeert een trailerprobleem!

_/-\o_
Hoe triest ook, ik moet toegeven dat mijn paard bij de vorige eigenaar vlot de trailer in gaat en bij mij nu niet meer. De reden hiervoor (hij kan het me natuurlijk niet zéggen :+ ) ligt imo in het rijgedrag van onze chauffeur toen we hem gingen ophalen. Ze reed -tijdens de 4u durende rit- vaak te hard, redelijk hevig remmen, bultjes zonder te vertragen oid enz enz ... Laatst moesten we naar de kliniek met hem, hij was er NIET meer op te krijgen. Zelf ken ik niets van trailers(laden) en dus heb ik me toen wat afzijdig gehouden, achteraf bekeken een grote vergissing. Ben dan ook van plan om binnenkort eens ernstig aan de slag te gaan om hem terug vertrouwen in dat ding te doen krijgen.

Brittje

Berichten: 1398
Geregistreerd: 12-12-03
Woonplaats: Munsterland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:30

het zijn geen paarden met laadproblemen maar de paarden met mensen die laadproblemen hebben.....

paarden zijn claustrofobisch en toevallig alleen dan wanneer ze op de trailer moeten, een stal of wasplaats lopen ze zo in, maar de trailer......

het zijn de mensen die problemen hebben niet de paarden.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:35

helemaal mee eens, alleen is het niet altijd claustrofobie waarom ze niet laden dus dat is wat kort door de bocht.
Het kan heel veel oorzaken hebben maar de grootste is het gebrek aan leiderschap van de eigenaar en daardoor geen respect hebben van het paard.

Moeni11
Berichten: 796
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:53

1. veel mensen kunnen niet met een trialer rijden, waardoor de paarden bang worden.
2. veel mensen zijn absoluut niet de leider van het paard vanaf de grond, waardoor er ook veel miscommunicatie is ( bang mag, maar het dier moet wel gewoon luisteren, in de kudde moet ie ook luisteren naar de leider)
3 Veel mensen gaan problemen uit de weg, moeilijk te laden.......oh dan gaan we niet meer. Ipv laten we eens 5 keer per week ergens anders gaan rijden en het paard opladen, net zolang tot ie het de normaalste zaak van de wereld vind.

Moeni11
Berichten: 796
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:58

setteke schreef:
Maar Mindfields, dat is toch gewoon om de tegenstellingen te laten zien, jij hebt het geduld wel en respect ervoor :D , wij hebben het geduld niet. Wij gaan echt geen 5 uur staan te vernikkelen en wij hebben echt paarden verladen, binnen no time, die niet te verladen waren. En erna keer op keer. Respect, daar draait het om en dat een trailer geen pretje is, ik heb er meermalen in gestaan, niet leuk. Maar hoe krijg je ze anders van punt A naar B?


Hier ook hoor, ik ga echt geen uren lopen martelen en smeken of ie aub in de trailer wil.
En ze zijn allemaal te laden en ook degene waarbij ik na 10 minuten zeg: En nu ga je derin!! En bang worden ze al helemaal niet.

Moeni11
Berichten: 796
Geregistreerd: 29-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:00

Hoeveel mensen passen zich aan aan het tempo waarop het paard stapt als ze ernaast lopen? Dat zijn er heel veel! Als het paard wat afremt, doet de persoon er naast dit ook. Dit is al probleem 1 bij laden.

Ik leer paarden eerst, dat ze naast mijn schouder ( schouder aan schouder) moeten lopen en MIJ in de gaten moeten houden. Als ik stil ga staan, moeten zij dat ook ala minute. Als ik harder loop ook enz enz.

En dan is het een fluitje van een cent om ze te laden.

Regenpier

Berichten: 1774
Geregistreerd: 01-11-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:02

mijn paard ging eerst ook niet in de trailer (al deed ze het al zo ongeveer 15 jaar!) toen bleek dus dat ze was gewend om er alleen in te lopen en ging ze er niet in als er iemand meeliep! na een uur proberen was het dus eindelijk gelukt!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:08

Moeni11 schreef:
1. veel mensen kunnen niet met een trialer rijden, waardoor de paarden bang worden.

Het vreemde is dat ik niet altijd even voorzichtig ben, peerd vervelend dan trap ik wel ene keer op de rem... vervelend zijn afgelopen en de volgende keer even vrolijk op de trailer...

Moeni11 schreef:
2. veel mensen zijn absoluut niet de leider van het paard vanaf de grond, waardoor er ook veel miscommunicatie is ( bang mag, maar het dier moet wel gewoon luisteren, in de kudde moet ie ook luisteren naar de leider)

Gelukkig hebben mijn paarden nog steeds door dat ik geen paard ben... en dat wil graag zo houden.

Moeni11 schreef:
3 Veel mensen gaan problemen uit de weg, moeilijk te laden.......oh dan gaan we niet meer. Ipv laten we eens 5 keer per week ergens anders gaan rijden en het paard opladen, net zolang tot ie het de normaalste zaak van de wereld vind.

1 keer en dan is het klaar... geen gezeur.... op de trailer is op de trailer en geen half uur er voor staan te zeuren...
stilstaan is stilstaan en niets anders.
ruim uur per dag kunnen ze doen en laten wat ze willen, de rest kunnen ze gewoon doen wat ik vraag en laten waar ik niet om vraag...

Paarden houden is simpel, iedereen maakt het gecompliceerd en moeilijk... overal worden dingetjes voor bedacht ipv gewoon doorpakken en doen...

Moeni11
Berichten: 796
Geregistreerd: 29-03-10

Re: Waarom zijn er schijnbaar zoveel paarden met laadproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:23

Dan zijn wij het wel eens met elkaar Alane :D

TheHorseInn
Berichten: 3092
Geregistreerd: 29-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:34

Mindfields schreef:
De nummer 1 reden waarom paarden niet graag de trailer in gaan is dat het gros van de mensen DENKT dat ze langzaam genoeg rijden op rotondes en op tijd genoeg remmen, maar dit dus niet doen.

Wel eens in een rijdende trailer gestaan? Leuk joh bij rotondes! Paard kan niet anticiperen op wat er komen gaat dus als je net te snel gaat krijgt hij zijn balans niet snel genoeg, nou ik snap wel dat veel paarden niet graag laden!

Daarbij gaan de meeste mensen slaan, schoppen en duwen aan een paard wat niet de trailer in wil, tel 1 plus 1 en je creeert een trailerprobleem!



Je haalt me de woorden uit me mond!!

mijn pony's lopen er stuk voor stuk zo op!


In Januari lag onze trailer in de sloot met 2 pony's erin(tenchnies mankement)
Ze liepen er allebei zo op!!!

setteke

Berichten: 3506
Geregistreerd: 05-11-09
Woonplaats: Onder zeeniveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 01:22

Het lijkt nu een battle tussen 2 goeien, Mindfields you win. En daar gaat het niet om. Ik heb echt geen problemen met je, maar soms, you dare me.

Mindfields

Berichten: 6512
Geregistreerd: 16-12-05
Woonplaats: Omgeving Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:09

setteke schreef:
Het lijkt nu een battle tussen 2 goeien, Mindfields you win. En daar gaat het niet om. Ik heb echt geen problemen met je, maar soms, you dare me.

Wat doe ik dan precies om jou uit te dagen? Mag ook per PB hoor.

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:17

een trailer laad problemen is heel lastig.... Maar kan je verzekeren dat als je een paard in de trailer zet, (1,5 paards) en er word gezegt dat ze makkelijk op en af te laden is... Het heel lastig is om zo'n paard vervolgens weer achteruit de trailer uit te krijgen...Als blijkt dat ze dit helemaal niet wil....