Trailerprobleem.. iemand een idee?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Tum_Surr_Hvj

Trailerprobleem.. iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 14:29

Hoihoi,
ik wil dus erg graag met mijn paard op wedstrijd, alleen hij heeft een trailerlaad probleem..
Hij loopt er zo in, en vind de trailer ook helemaal niet eng, hij loopt er elke keer weer in.
Maar als een 2e persoon met de stang achter zijn kont komt, loopt hij er weer uit(hij springt er niet uit, maar loopt er echt op zijn gemak uit)
Tegenhouden heeft geen nut, hij loopt gewoon door, hij slaat ook niet ofzo, longeerlijn helpt ook niet, met iets engs zwaaien(vb plastic tas) intereseert hem ook niet.
Heeft iemand een idee, hoe we genoeg tijd krijgen de stang erachter te doen?
xx

Tummi 20.07.1992- R.I.P. 23.11.2011
Surrender 4 jaar was je mijn vriend (L)
Shadow M'n puppypaard in opleiding

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:30

Emmer biks ervoor houden ?

https://www.nordsvensk-noordzweedspaard.nl/
Fokkerij van Ijslandse en Noordzweedse paarden

Tum_Surr_Hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 14:33

aricia schreef:
Emmer biks ervoor houden ?

We hebben al een voerbak in de trailer hangen met voer erin,maar als de stang komt , is het voer ook niet meer interesant.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:08

Heb je al eens geprobeerd of je wel de klep dicht kunt doen? Dus zonder stang? Kan je daarna altijd de stang nog (voorzichtig) vastmaken.

Andere optie (als dat kan bij jouw trailer): stang aan een kant vast laten zitten, dan hoef je hem alleen maar als een deur dicht te doen. Als je dat door je helper al laat doen terwijl jij nog voorwaarts met je paard de trailer in aan het lopen bent, dan kán je haast niet te langzaam zijn.

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:14

ik heb dit probleem ook gehad.
ik deed eerst de klep dicht en dan pas de stang erachteraan.
werkte top.

cissy

Re: Trailerprobleem.. iemand een idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 16:37

oefenen oefenen en nog eens oefenen, maar dan wel op een goede manier anders heeft het nog geen zin.
Er is geen standaard oefening die je kunt doen, maar je kunt de vele topics over trailerladen eens doorlezen en ideetjes opdoen of je roept er een keer een professional bij en dan is het vaak zo opgelost.

Tum_Surr_Hvj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 09:49

De klep meteen dichtdoen is geen optie, want hij loopt alsnog door, en dan word t levensgevaarlijk. We kunnen jammer genoeg niet de stang al aan een kant dichtdoen...
We hebben al profesionele hulp erbij gehad, maar dit hielp na een tijdje ook al niet meer.
En ja, veel oefenen, we zijn al zowat een jaar met hem bezig...

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:56

Ja misschien nog meer oefenen, gewoon zo lang door gaan tot het paard er zelf moe van word. Misschien speelt hij gewoon een spelletje met jou en dan moet je natuurlijk een strategie vinden om van hem te winnen. Ik zou zeggen gewoon door oefenen.
Kun je niet die stang met een ijzerdraadje aan 1 kant vast maken?
Zodat hij er al aan vast zit en dan wat Ibbel ook zegt, erin laten lopen en de ander meteen dicht maken...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:58

Uit jouw verhaal op te maken is het geen angst toch?

Als je dat volledig zeker weet zou ik iets minder lief op gaan treden.

Ik heb het met 1 van mijn merries ook gehad. Eerst een tijd gedacht dat het angst was, maar nadat we tijdens het oefenen een regenbui op onze pet kregen en madam ons geheel vrijwillig gezelschap kwam houden in de trailer (zonder er weer uit te stormen) heb ik het iets minder orthodox aangepakt.

Trailer inlopen, 2e persoon erachter en zodra ze terug stormt een klap van de zweep. De keren daarna kon ik haar alleen laden en lossen...

Denk je toch dat het een vertrouwenskwestie is, kijk dan eens of je de dvd van het Balingehof te pakken kunt krijgen. Daar staat ook een item op met het achteruit willen lopen als de stang erbij komt.

Na 15 jaar op Bokt sluit ik het hoofdstuk.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:00

Eerst vastzetten en dan de stang er pas achter doen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:04

Skessa_ schreef:
Eerst vastzetten en dan de stang er pas achter doen?

En wat als hij direct naast de klep terecht komt met zijn achterbenen? Veiligheid staat voorop volgens mij en daar helpt deze methode in ieder geval niet aan mee.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:06

Leer je paard toegeven aan druk. Daarmee bedoel ik dat hij, zodra hij (hele lichte) druk op het halster achter z'n oren voelt hij blijft stilstaan.

Ga vervolgens aan het oefenen met de trailer zonder dat je ergens naartoe wilt.
Clickertraining kan je hier goed bij helpen.
Beloon hem telkens als hij voor in de trailer staat met iets lekkers. Niet teveel lekkers en niet te grote stukken.
Vervolgens laat je hem er weer uitlopen.
Maak een rondje en weer de trailer in enz.
Dan stel je het belonen steeds heel even langer uit. Je paard moet dus steeds even langer staan voordat hij wat krijgt.
Het opbouwen doe je per seconde als het kan en als het niet kan per halve seconde. Ik vermeld het maar even om te voorkomen dat je in minuten gaat denken.

Maak er gewoon een oefening van zoals je het aandraven oefent of het wijken voor het been. Vergeet die stang erachter of die klep. Je paard moet eerst snappen dat het de bedoeling is dat hij voorin blijft staan zolang jij het vraagt.

Succes.
Laatst bijgewerkt door Neverhere op 05-09-10 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

2heavenly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:10

toch nooit eerst vastzetten eer de trailer toe is vanachter!?
trekken ze gewoon halster en de hele zooi kapot!

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:18

Als je hem voert voorin de trailer, emmertje biks ofzo, daar zou hij toch wel voor willen blijven staan? En tijdens het voeren de klep dicht doen...? Wel lastig, succes!

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:48

Ze zegt dat ie op zn gemak eruit loopt en ook dat ie niet in paniek raakt.
Als je m dan eerst vastzet en hij snapt dat ie niet weg kan, dan kan je toch die stang vastmaken?

Ik zet overigens altijd eerst mn paard vast en daarna doe ik de stang vast :S

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:43

Skessa_ schreef:
Als je m dan eerst vastzet en hij snapt dat ie niet weg kan, dan kan je toch die stang vastmaken?

Dat is erg gevaarlijk, ze kunnen erg in paniek raken! En van het trekken kan het touw iets losser geraken en wanneer het paard dan een klein stukje uit de trailer komt kan hij langs de klep glijden. Volgens mij is het allerbelangrijkste dat je moet weten bij trailer-laden toch wel dat je je paard niet vastzet totdat de stang dichtzit......... Tenminste dit is mij altijd verteld.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:45

ccathalijne schreef:
Als je hem voert voorin de trailer, emmertje biks ofzo, daar zou hij toch wel voor willen blijven staan? En tijdens het voeren de klep dicht doen...? Wel lastig, succes!

Misschien schudden ermee en duidelijk laten merken dat je wat hebt?

Showteam Nalanta, trots samen met Jesse Drent! :D Let it go, get it back :)

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:58

Hoi het enigste wat je kan doen denk ik is een cursus volgen dat ie alles doet en ook blijft stil staan alle andere opties zijn gevaarlijk zoals klep dicht doen of alvast vastzetten ik persoonlijk zou dat niet zo doen ,voer geven kan maar dat heb je denk ik al geprobeerd en trap daar niet in weet je je moet zeker weten dat ie blijft staan stel je heb de stang al in 1 gat zit en hij gaat naar achter hou maar op moet er niet aan denken,Ik zou een cursus volgen heb wel eens van petra vlasbloem gehoord niet duur en resultaat moet je het alleen wel wekelijks doen anders heb je kans dat ie weer niet luisterd als je maar 1 keer per jaar oplaad dat had ik dus was bij dream steables geweest ze deed het netjes totdat ik na een jaar weer eens wou nou bekijk het dacht ze dus ja ik ben weer terug bij af zal ook wel aan het soort paard liggen denk ik succes

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:59

Ik wil de andere dingen niet af kraken hoor kan je natuurlijk ook allemaal proberen wie weet werkt het niets geeft natuurlijk gegarendeerd zekerheid helaas ook de cursus niet

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 20:36

ccathalijne schreef:
Skessa_ schreef:

Dat is erg gevaarlijk, ze kunnen erg in paniek raken! En van het trekken kan het touw iets losser geraken en wanneer het paard dan een klein stukje uit de trailer komt kan hij langs de klep glijden. Volgens mij is het allerbelangrijkste dat je moet weten bij trailer-laden toch wel dat je je paard niet vastzet totdat de stang dichtzit......... Tenminste dit is mij altijd verteld.

Hoe doe je dat dan als je alleen bent? Je paard er op zetten, m los laten staan en dan op je gemakje naar achter lopen om de stang vast te doen en dan pas vast zetten?
Dan is je paard er volgens mij al 10 x uitgelopen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:20

Skessa_ schreef:
Hoe doe je dat dan als je alleen bent? Je paard er op zetten, m los laten staan en dan op je gemakje naar achter lopen om de stang vast te doen en dan pas vast zetten?

Sommigen laten het paard erin lopen en blijven zelf buiten bij de klep staan. Ik gebruik zelf de methode met een leadrope (of evt. een lang halstertouw cq longeerlijn) samen met het paard naar binnen, touw om de voorstang slaan en dan naar de achterkant lopen om de stang dicht te doen. Zeker in het begin heb ik nog even een kort zweepje erbij om het paard iets aan te sporen om een stap voorwaarts te doen op het moment dat ik aan de achterkant sta.
Waar je alleen even over na moet denken is het feit hoe je naar achteren gaat lopen, dat is bij een 1,5 en een 2 paards verschillend.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:51

Skessa_ schreef:

ja.... sterker nog, ik ga niet eens mee de trailer in.... ;) Paard moet dat zelfstandig kunnen.
Ook dat moet je dus oefenen, je paard hoort te blijven staan tot jij zegt dat hij eruit mag....
Maar als je niet goed oefent en geen respect krijgt van je paard kun je dat dus wel vergeten.

Tum_Surr_Hvj schreef:
De klep meteen dichtdoen is geen optie, want hij loopt alsnog door, en dan word t levensgevaarlijk. We kunnen jammer genoeg niet de stang al aan een kant dichtdoen...
We hebben al profesionele hulp erbij gehad, maar dit hielp na een tijdje ook al niet meer.
En ja, veel oefenen, we zijn al zowat een jaar met hem bezig...

Ik vraag me dan toch af wie je er bij hebt gehad en wat je van die persoon geleerd hebt. Het is uiteraard wel zaak dat je het op diezelfde manier blijft doen of op zn minst weet waarom je paard nu wel gaat na die hulp....
Als je paard weer een probleem heeft ligt dat geheel aan jezelf en heb je dus niet goed geoefend. Ik zeg daarmee niet dat je niet geoefend hebt maar iets wat je steeds verkeerd oefent geeft geen goed resultaat namelijk....
Misschien moet je die prof er weer bij halen en vragen wat je nu verkeerd doet?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:57

ik denk dat jouw paard moet leren luisteren naar het woord : ho of de zin : sta stil. als jouw paard zonder angst of paniek op zijn gemakkie de trailer weer uitwandeld en door alle stopsignalen heen gaat is ie ongehoorzaam,en dat is gevaarlijk. stil staan op commando is een basis opvoeding en hier zal je mee aan de slag moeten ,kortom respect aanleren.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:33

Ik zou met clickertraining aan de slag gaan. Je kunt die tweede persoon bijvoorbeeld eerst achter het paard laten staan zonder stang oid, zodra hij blijft staan, belonen en dit uitbouwen, dan stang in de hand nemen en belonen en dan pas gaan denken aan de stang er daadwerkelijjk in zetten. Met geduld kom je een heel eind. Clickertraining heeft mij heel erg geholpen bij het trailerlaadprobeem van mijn pony. Als je meer info wenst, graag per PB.

Emiel Voest instructrice: www.paardenfreestyletraining.nl

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 11:48

Kijk eens op youtube naar Eddy Modde, deze manier pas ik nu toe. Zoals anderen al zeggen niet meegaan de trailer in. Dat doe ik ook niet. Ik blijf naast de klep staan. Ze staat erin kan dan de stang erachter doen. En dan zet je het paard vast. Werkt prima! En met uitladen, eerst je paard losmaken, stang erachter weg en dan achterwaarts laten lopen.

Hij heeft trouwens ook een site volgens mij.
http://www.diagonaal-paardenvervoer.com en anders even googlen op zijn naam dan kom je er wel.

Trotse eigenaar van Be-Yon ( Sandreo x Precious Slotti )
B +10 L1+19 L2+12 M1+10 M2+ 10 Z1+2