Tips voor foto's maken

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Roosje911

Tips voor foto's maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 19:22

ik wil zelf een fotoshoot doen bij me paardjes.
heeft iemand nog goeie tips vantevoren?

dankjewel

Zanthino (Equador x Kelvin) B+13 L1+11 L2+12 M1+1

Arie (Atoll x Wendelinus van schafferden) & Tuschinski (Inspekteur x Farrington)Voor altijd in mijn gedachte! 

Biskwie

Re: Tips voor foto's maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:55

Goed bedenken wat je wilt, hoe je het wilt en wat je butget is.
En lekker toileteren en wassen van te voren;)

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 19:59

Biskwie schreef:
Goed bedenken wat je wilt, hoe je het wilt en wat je butget is.
En lekker toileteren en wassen van te voren;)

oke

maar ik bedoel voor de foto's zelf

ik ga ze zelf maken

Arie (Atoll x Wendelinus van schafferden) & Tuschinski (Inspekteur x Farrington)Voor altijd in mijn gedachte! 

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:04

Zorg in ieder geval dat het licht (de evt. zon) in je rug staat, zodat je onderwerp (je paard) zo mooi mogelijk wordt belicht. Als je een foto maakt met de zon voor je, dan wordt het onderwerp "zwart" en kun je geen details meer zien.
Ga je rijden, of worden het standfoto's?
Voor rijden; stel je camera in op "actiehot", om bewogen foto's zoveel mogelijk te voorkomen. Zoek voor standfoto's mooie achtergronden, zodat die niet stoort als je eenmaal mooie foto's hebt. Hou de achtergrond ook rustig; bijv. niet teveel verschillende dingen op de achtergrond (trailers / afrastering / mestvaalt ed), en bv één soort kleur (een graanveld, mails- of bloemenveld? zijn prima).
Voor een verrassend shot kun je diverse posities innemen; héél laag bij de grond, of juist vanaf een trapje kan een leuk en net minder standaard plaatje opleveren.
Daarnaast natuurlijk je paard zo voordelig mogelijk tonen (in ieder geval als zichzelf en schoon, evt. verder mooi gemaakt).

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 20:07

Irma_Maandag schreef:
Zorg in ieder geval dat het licht (de evt. zon) in je rug staat, zodat je onderwerp (je paard) zo mooi mogelijk wordt belicht. Als je een foto maakt met de zon voor je, dan wordt het onderwerp "zwart" en kun je geen details meer zien.
Ga je rijden, of worden het standfoto's?
Voor rijden; stel je camera in op "actiehot", om bewogen foto's zoveel mogelijk te voorkomen. Zoek voor standfoto's mooie achtergronden, zodat die niet stoort als je eenmaal mooie foto's hebt. Hou de achtergrond ook rustig; bijv. niet teveel verschillende dingen op de achtergrond (trailers / afrastering / mestvaalt ed), en bv één soort kleur (een graanveld, mails- of bloemenveld? zijn prima).
Voor een verrassend shot kun je diverse posities innemen; héél laag bij de grond, of juist vanaf een trapje kan een leuk en net minder standaard plaatje opleveren.
Daarnaast natuurlijk je paard zo voordelig mogelijk tonen (in ieder geval als zichzelf en schoon, evt. verder mooi gemaakt).

dus een mais veld kan?
nog verdere tips
dankje trouwens

lusixarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:10

nou ik ook maar een vraagje, hoe zorgen jullie er dan voor dat de achtergrond helemaal zwart is, of juist wit, ( niet perse bij paardenfoto's maar ook honden / katten ) dan komt t dier echt naar voren zeg maar...

Nadjim is terug uit Friesland!!!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:12

Ja hoor, maisveld is prima. Liefst als de mais er nog op staat.

Neem de tijd voor de foto's, geen haast. Een helper is fijn voor het maken van standfoto's. Brokjes en een zweepje (voor het trekken van aandacht) zijn fijne hulpmiddelen, als je je paard attenter op de foto wil krijgen (en niet half slapend).

Details zijn ook leuk om te maken (met macro- of close-up stand); bijv. net die drie witte haartjes op zijn hoofd, de oortjes die er mooi op staan of een mooi getekend beentje. Kan op stand of in actie.

En vooral; wacht op het juiste moment voordat je de knop indrukt en maak gewoon véél foto's. Later kun je wel een selectie van de leukste maken.

Een hele zwarte of witte achtergrond is een bewerking die je met de pc later maakt op je gemaakte foto's. Ik heb daarvan geen verstand, maar ik weet dat een zwart gemaakte achtergrond een zgn "blackfoto" wordt genoemd.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:15

Dan heb ik ook nog een vraagje, wat is de beste camera daarvoor?
Ik heb een Sony Cybershot.. maakt best mooie foto's, maar ik moet vaak foto's nabewerken in Photoshop.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:16

Zo'n zogenaamde black foto maak je door middel van je paard voor een donkere opening te zetten en dan scherp te stellen op je paard zelf. Daardoor krijg je dat je paard goed belicht wordt en de schuur donker blijft.
Eventueel kan je met photoshop ofzo de achtergrond iets donkerder maken maar meestal hoeft dat niet.

Eye of the Wolf Fotografie

[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:20

De beste camera's zijn die hele dure ;)
Jee, geen verstand van, maar ik heb ervaring (digitaal dan) met de Olympus (c-750, grote kast en inmiddels verouderd, maar maakt wel goede foto's) en met de Nikon Coolpix. Beide bevallen me erg goed. Maar goed, er zullen vast betere camera's zijn.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:21

Je kan een hele dure camera kopen maar daarmee wordt niet gegarandeerd dat het mooie foto's worden. Je moet weten hoe je er mee om kan gaan. Kan je er goed mee om gaan dan kan je zelfs met een redelijk simpel compact camera'tje (Fuji, Canon, Nikon), hele mooie foto's maken.

Eye of the Wolf Fotografie

[url]
www.facebook.com/EyeoftheWolfFotografie
[/url]

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:23

Ja, met die Sony kan ik dat dus echt niet! Ik ga toch maar eens op mijn manier die Sony uittesten. Op alle knopjes drukken :Y)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:27

Ja, en zo min mogelijk de "autostand" gebruiken! Stel je camera in voor het doel dat je ermee wil fotograferen.

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:29

Nog een klein tipje: Ga nooit recht voor het paard staan, want dan krijg je hele rare verhoudingen.
En maak veel foto's zodat je genoeg keuze hebt om er een aantal mooi foto's over te houden.

Laat je ons wel het resultaat zien.....................

Mijn fjord is niet eigenwijs, hij doet alles op zijn eigen wijze
Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money
Extra centen verdien?? Meld je dan nu aan Cash4ladies Gekkengoud

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:34

Irma_Maandag schreef:
Ja, en zo min mogelijk de "autostand" gebruiken! Stel je camera in voor het doel dat je ermee wil fotograferen.

Ik weet niet hoeveel de TS daar ervaring in heeft want niet iedereen lukt het zomaar om de camera in de juiste stand te zetten. Sluitertijd diafragma iso wb enz enz.
Daar gaat altijd wat tijd in zitten voor je goed door hebt over hoe en wat.

Only when the last tree has died & the last river has been poisoned & the last fish has been caught will we realize that we cannot eat money

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 20:35

pojack schreef:
Nog een klein tipje: Ga nooit recht voor het paard staan, want dan krijg je hele rare verhoudingen.
En maak veel foto's zodat je genoeg keuze hebt om er een aantal mooi foto's over te houden.

Laat je ons wel het resultaat zien.....................

het resultaat tuurlijk:D

en hoebedoel je recht voor het paard??
toch wel voor als je een close up doet van z'n hoofd?

pojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:42

De autostand van je camera. Dat is simpel gezegt de camera zet alles in de goede stand om de juiste foto te maken. Bijvoorbeeld als je weinig licht hebt dat de camera zelf de flist gebruikt.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:00

Niet recht voor zijn hoofd gaan staan als je em er mooi op wil zetten. Hieronder een voorbeeld van hoe je het NIET wilt;
http://zoom.nl/foto/775427/dieren/mooi- ... hoofd.html
Je ziet dat de neus een stuk groter is dan de rest van het hoofd, niet echt mooi dus. Dit is een voorbeeld van hoe je het ook niet wilt: http://wowfoto.web-log.nl/de_camera_en_ ... hoofd1.jpg

Dit is bijvoorbeeld mooier: http://4.bp.blogspot.com/_H85o9FYG_k4/S ... nhoofd.jpg
Of zo: http://www.yeguada-nordica.nl/argeweb/d ... _hoofd.jpg

Dus: niet op ooghoogte staan, maar neem net wat meer afstand en ga nèt wat hoger staan tov het paardenhoofd.

Met autostand bedoel ik de stand op je camera, wat Pojack ook aangeeft.
Gebruik liever één van de kleine afbeeldingen (of als je heel handig met de camera bent de stand manual -hiermee stel je alles met de hand in) Meestal heb je: het actiepoppetje bij bewegende objecten, het gezicht voor een portret, het poppetje voor de berg voor een object -je paard- tegen een achtergrond, enz.

Ik ben ook benieuwd naar het resultaat van morgen ;)
Laatst bijgewerkt door Irma_Maandag op 03-09-10 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 07:55

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 10:54

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten