Onterecht afgekeurd, kosten verhalen?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

kuss

Onterecht afgekeurd, kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 18:40

Afgelopen weekend hebben we onze 4 jarige ruin verkocht. Dinsdag is hij gekeurd bij de dierenarts van de koper. Deze heeft het paard klinisch en röntgenologisch gekeurd. Klinisch is het paard goedgekeurd. Op de röntgenfoto's had de dierenarts een bemerking. Bijna alles was goed behalve de hoorntjes in zijn linkervoorbeen. Het zou zo kunnen zijn dat het paard hier ooit last van krijgt maar dat hoeft niet. De veearts heeft het paard afgekeurd voor de hogere dressuur. Om deze reden heeft de koper afgezien van de verkoop.

Thuisgekomen hebben we nogmaals de röntgenfoto's bekeken die we op CD-rom hadden meegekregen. We hebben verder geen rapport ontvangen, enkel de foto's. Het viel ons op dat verschillende foto's enigzins scheef genomen zijn, waaronder de cruciale foto waarop het paard is afgekeurd. De foto geeft daardoor een vertekend beeld. Door onze twijfels over de foto's en de reden van afkeuring hebben we de foto's aan onze eigen dierenarts laten zien. Deze dierenarts is ook erkend om keuringen uit te voeren voor de verzekering en heeft dus een zekere expertice. Hij was van mening dat de kwaliteit van de foto's te wensen overliet. Over sommige foto's kon hij ook geen beeld vormen door de slechte kwaliteit. Ook was hij het niet eens met de bemerking van de eerste dierenarts. Zover hij met deze foto's kon beoordelen zou het paard zijn goedgekeurd.

Goed nieuws natuurlijk behalve dat we straks een dikke rekening van de 1e dierenarts krijgen. Door de slechte kwaliteit van de foto's en de diagnose willen we deze eigenlijk niet (volledig) betalen. Weet iemand wat er in zo'n situatie mogelijk is?

Als Italianen net zo lekker zijn als de ijsjes dan wil ik er wel twee!!

xSaarSaar

Re: Onterecht afgekeurd, kosten verhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:45

Kan je niet met de verzekering overleggen?
Dat lijkt me de beste oplossing, aangezien de DA waarschijnlijk niet zomaar zijn (misschien) ongelijk zal toegeven.

Nance

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:46

Je kan toch contact opnemen met de betreffende arts en kijken of je er uit kan komen?

Kijk niet om naar wat is geweest,
leer te leven met vreugde, zorgen en pijn,
kijk naar morgen, een nieuwe dag waarin je gelukkig kan zijn

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:48

Dat is best een lastige denk ik.
Ik zou zelf contact zoeken met de 1e dierenarts en hem uitleggen wat de visie van de 2e DA is.
Is wel balen dat het zo is gelopen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:55

Waren ze erg enthousiast over het paard?
Anders zou je nog kunnen voorstellen om het paard nogmaals te laten keuren door nog een andere onafhankelijke dierenarts op de kopers kosten?

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:07

Even een quote van mijzelf uit een oud topic:
Lia_ schreef:
In september heb ik samen met een kennis wat merrie's op de foto laten zetten voor het prokpredikaat.
Daarnaast moesten er een stel gescand en geënt worden, al met al zijn ze de hele dag bezig geweest.
Elke foto is maar 1x gemaakt.
Bij een merrie1 vertelde hij dat ze een minimale oc en 2 kleine avulsiefragmenten (in beide voorkogels 1) had en dus geen prokpredikaat zou krijgen.
Bij merrie2 vertelde hij dat de gewrichten er wat "vuil"uitzagen en dat deze dus ook geen prokpredikaat zou krijgen.
Afijn...aangezien merrie1 voor de fokkerij bedoeld was besloot ik haar te koop te zetten, al gauw kwam er een koper en gingen we met merrie en foto's naar een andere kliniek.
Tot mijn verbazing kon die da geen oc vinden en zei hij dat de kwaliteit van de foto's gewoon slecht was....
Om een lang verhaal kort te maken, ik ben met de foto's van merrie2 naar mijn eigen da gegaan (ook prok-erkend) en hij heeft de foto's bekeken en vond ook deze foto's slecht gemaakt.
Volgens hem waren de gewrichten helemaal niet zo vuil als de eerste da beweerd had maar was de kwaliteit van de foto's gewoon bagger.
Volgens hem kon de merrie makkelijk prok worden met een stel goede foto's en hij bood aan om een nieuw set foto's van haar te maken die ik alleen maar zou hoeven betalen als de merrie daadwerkelijk het prokpredikaat zou krijgen, zou ze dit niet halen waren ze voor zijn kosten.
Ik heb haar dus opnieuw op de foto laten zetten en deze waren volgens mijn da mooi strak en zeker prokpredikaat-waardig.
Ik heb beide setjes foto's zelf ook vergeleken en zelfs ik als leek zag groot verschil tussen de foto's.
Ik heb geen contact met de eerste da opgenomen omdat ik eerst zeker wilde weten of het kwpn de foto's idd prokwaardig zou vinden.

Vandaag kreeg ik bericht dat de merrie dus idd het prokpredikaat heeft gehaald....
Ik ben daar natuurlijk heel erg blij mee maar baal behoorlijk dat de eerste da dus klaarblijkelijk gewoon slecht werk heeft geleverd.
Als ik de foto's niet voor verkoop aan een andere da had laten zien had ik dit nooit geweten en was ik dus mooi het prokpredikaat misgelopen....
Bovendien heb ik nu 2x een volledige prokkeuring betaald...
Kan ik de kosten van de eerste keuring nu nog terugeisen van die da? hij heeft tenslotte gewoon slecht werk geleverd en mij bijna een predikaat door de neus geboord.
Hij iemand hier ervaring met zo iets?????

Ik heb dus contact opgenomen met DA 1 en hij heeft mij het geld van de "mislukte" foto's netjes terug betaald.

kuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 15:05

Bedankt voor de reacties! Wij gaan het paard opnieuw laten keuren en daarna reactie opnemen met de eerste dierenarts over de kosten.

Kuss

Als Italianen net zo lekker zijn als de ijsjes dan wil ik er wel twee!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 15:09

Succes...

Ik vind het overigens belachelijk om een paard te keuren op slechte foto's!!!
Geef dan even geen oordeel en maak een nieuwe foto!

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:25

kuss schreef:
Bedankt voor de reacties! Wij gaan het paard opnieuw laten keuren en daarna reactie opnemen met de eerste dierenarts over de kosten.

Kuss

Verstandig, maar wat ik mij afvraag waarom zijn de kosten voor jou. Als ik in het verleden een paard kocht liet ik dit altijd op mijn kosten keuren.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. ga je mee op buitenrit of ruitervakantie? http://www.fanerberveld.webnode.nl

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:28

friesiszwart schreef:
kuss schreef:

Kuss

Verstandig, maar wat ik mij afvraag waarom zijn de kosten voor jou. Als ik in het verleden een paard kocht liet ik dit altijd op mijn kosten keuren.

Maar niet als hij afgekeurt werd lijkt me.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie