Klophengst bij jaarling verborgen gebrek?????

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

SandravdB

Klophengst bij jaarling verborgen gebrek?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 16:10

Een kennis van me heeft een jaarling van nu een jaar en 4 maanden, bij deze hengst is slechts een bal te voelen die vrij hoog zit. Het dier is aangekocht op een leeftijd van 11 maanden. Is het nu zo dat dit een verborgen gebrek is zoals sommige zeggen, of valt dit onder onderzoeksplicht en had hij dit zelf moeten voelen bij de aankoop, kan het zijn dat de bal nog indaalt ookal is hij nergens te bekennen (volgens paar dierenartsen is daar weinig kans op), hoe zouden jullie dit aanpakken als jullie in deze situatie zaten? Is er een mogelijkheid die je kunt proberen waardoor deze bal nog in zou gaan dalen of is de enige optie een operatie zoals bij een klophengst?

kerstmuts

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:11

Lijkt me geen verborgen gebrek. Je kunt aan de buitenkant in één oogoplsag zien dat er maar één bal hangt.
Verborgen gebreken zijn dingen die je pas na dagen/weken of zelfs maanden gedrag/observatie/rijden ziet.

Bij een paard onder 1 jaar oud kan dat bovendien 'nog niet ingedaald zijn', dus dan is het al helemaal lastig te voorspellen of dat nog gaat gebeuren. Dat risico neem je dus als koper, óók als je het ziet. Of niet natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 03-09-10 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

SandravdB

Re: Klophengst bij jaarling verborgen gebrek?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 16:12

Die ene bal zie je ook niet maar die kun je voelen met veel moeite. Ik dacht ook dat dit onder onderzoeksplicht valt maar weet het niet zeker, vandaar hier de vraag

kerstmuts

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:18

Als je 'm wel kunt voelen, is een operatie via de lies misschien niet eens nodig. Dan is het puur dat-ie klem loopt op het laatste stukje lieskanaal, en dat is dan via een 'gewone' liggende castratie dan ook nog wel te bereiken.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 16:19

De ene is te voelen hoog in de lies en de andere is onvindbaar, nergens te bekennen. Dus vermoedelijk zit er een in zijn buik dus denk zelf dat het dan casteratie zoals bij een klophengst wordt.
Laatst bijgewerkt door SandravdB op 03-09-10 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

kerstmuts

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:21

Oh, sorry, ik begreep je verkeerd. Béide ballen zijn dus (nog) niet ingedaald. (Ben ook duf ook zeg, het staat toch duidelijk in je OP) Ik zou dan denk ik bij een nét jaarling toch nog maar even wachten. Zó raar is dat ook weer niet.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:23

hij is als hengst gekocht en waar de ballen zich ook bevinden het blijft een hengstje...ook een klophengst is een hengst...
Geen idee of het zo werkt,maar dat lijkt mij het meest logische. Dus geen verborgen gebrek.

strooigoed

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:27

Esther_r20 schreef:
hij is als hengst gekocht en waar de ballen zich ook bevinden het blijft een hengstje...ook een klophengst is een hengst...
Geen idee of het zo werkt,maar dat lijkt mij het meest logische. Dus geen verborgen gebrek.

Nee, maar een klophengst is duurder castreren dan een gewone hengst, en is onvruchtbaar als je de hengst als dekhengst had gekocht. Wel degelijk iets dat invloed uitoefent op wat je met het dier wilt.

Nanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:28

Ik denk ook dat het geen verborgen gebrek is, dit omdat je het zoals je zelf al zegt had kunnen voelen bij de aankoop (of de dierenarts bij aankoopkeuring), naar mijn idee valt het ook wel onder de onderzoeksplicht van de koper.
Omdat; als je een hengstveulen aanschaft dan weet je dat de ballen moeten indalen of al ingedaald zijn en dat de castratie van een klophengst meer voeten in de aarde heeft dan de castratie van een hengst met 2 ingedaalde ballen, als je dat risico niet wilt kan je beter een merrie kopen of een ouder paard.

Philippe

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie