Paard mee naar zweden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurenzo

Paard mee naar zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:09

Hallo,

Vanaf januari ga ik een half jaar als workingstudent naar Zweden en wel precies Gotland. Ik wil graag mijn paard meenemen (ga ook werken op een stal dus vandaar) maar ik kan weinig vinden over de invoerregels omtrend paarden. Voor honden is het erg moeilijk merk ik dus wie kan mij helpen.

Tweede probleem is dat ik mijn paard pas heb en ik hem nog op mijn eigen naam moet zetten. Het is een andalusier en volgens de fokker kan dit wel even duren voordat ik dat paspoort weer terug heb vanuit spanje waar het moet worden omgezet! Wie oh wie kan mij vertellen of dit een vereiste is en waar ik verder nog rekening mee moet houden!

Alvast heel erg bedankt!

groetjes Joyce

gabyfedde

Re: Paard mee naar zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:14

Voor honden is het niet moeilijk hoor, alleen is het moeilijk om de regels te vinden. Maar als je die weet is het fluitje van een cent. Wat wel een maand of 4 duurt....

Hoe het met paarden zit weet ik helaas niet.

Veel succes daar!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:16

Zonder paspoort mag je je paard niet eens in Nederland vervoeren dus ook niet naar het buitenland.

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 13:23

fransje23 hiervan ben ik zeker op de hoogte. Misschien niet helemaal duidelijk geformuleerd maar ik heb het paspoort nog thuis omdat ik wist dat het omzetten lang kan duren. Is het een probleem dat het nog op naam van de oude eigenaar staat?

Alvast bedankt voor de reacties!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 13:57

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 14:49

Bedankt voor de reactie Jury hier kan ik wel wat mee!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:15

Let wel op dat je het eigenlijk niet over export hebt. Vroeger zat aan tijdelijke uitvoer een max. aantal dagen maar dan heb ik het echt over wel 20 jaar geleden.
Deze instantie kan je in ieder geval wel verder helpen. Stel wel altijd je vragen schriftelijk, dan weet je zeker dat je het goede antwoord krijgt en kun je eea ook meenemen op reis.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:16

Aan tijdelijk uitvoer zit nog steeds een maximum aantal dagen ;) Laatst nog met mijn paarden naar Denemarken geweest en dat papiertje was 10 dagen geldig. Dan kan je dus gewoon heen en terug reizen op 1 papiertje. ;)

@ TS: neem anders eens contact op met het VWA, zij kunnen je precies vertellen wat je nodig hebt :j

creabea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:49

Zet je je paard op transport of rijdt je zelf met trailer?
Ik ben een paar jaar terug naar Noorwegen geweest met paard en de heenweg heeft de transporteur geregeld met papieren (komt iemand van de VWA langs)om gezondheidscertifikaat in te vullen en daar had de stal hem bij de douane gemeld (weet niet of dat noodzakelijk was), na een half jaar heeft een Noorse veearts weer een gezondheidsverklaring geschreven voor de trip terug naar NL

Dressuurenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 11:03

Mijn paard gaat met een transport. Helemaal omdat het met een auto zonder trailer al 2 dagen rijden is en ik hem dit niet aan wil doen zolang op een trailer. Hij mag lekker op een vrachtwagen naar mijn idee veel comfortabeler.

Kaisia bedankt voor de tip ik ga zeker contact opnemen.