Verkoop Paard: Contract?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ghani

Verkoop Paard: Contract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 20:20

Hej,

Heb al wat op het internet gezocht, maar geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag, vandaar dit topic!

Wanneer een paard verkocht wordt, is het mogelijk om een contract op te stellen, waarin staat vermeld om welke verkoop het gaat: welk paard, ras, welke spullen bij de verkoop horen etc. etc. Nu wil ik daar ook graag in hebben staan dat wanneer de koper het paard niet meer wilt, dat de oude eigenaar het eerst moet worden benaderd, om handelaren te voorkomen.

Nu kan ik een eigen 'contract' opmaken, en er alles in vermelden, + datum en de handtekeningen van beide partijen.

Mijn vraag:
Wanneer ik dit buiten een advocaat of notaris om doe, is dit document dan, wanneer alle handtekeningen en data erop vermeld staan, rechtsgeldig?

Weet iemand hier een antwoord op?

Alvast Bedankt! .

Mars

Re: Verkoop Paard: Contract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:34

[PP] >> [TAO]

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:48

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:54

Zover ik weet zijn dit soort bepalingen het papier waar op ze staan nog niet eens waard.
Je verkoopt het totale dier inclusief het beslissingsrecht over eventuele verdere verkoop aan de nieuwe eigenaar.

Wil je dat niet stel dan een leasecontract op.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:00

Een koopcontract op (laten) stellen is erg aan te raden. Dan bestaan er daarna geen verwarringen.
Helaas is het afspreken dat de oude eigenaar recht heeft op koop als het dier weer verkocht wordt, niet rechtsgeldig.
Dat zou namelijk betekenen dat de nieuwe eigenaar niet alles zelf mag bepalen en dat zou erg krom zijn.
Als de oude eigenaar een goed thuis was voor het paard, zie ik alleen niet in waarom het niet in de praktijk zo kan gebeuren.
Aan de andere kant.. als diegene dr bijrijdster (bijvoorbeeld) gek op het paard is, zal diegene hem of haar daar wellicht nog eerder aan verkopen.
Wil je dit niet, dan is leasecontract idd een optie zoals al genoemd is.

Helaas weet ik niet of dit alles het beste bij een advocaat kan gebeuren.
Zelf zou ik een paarden-advocaat laten helpen (ken een hele goede trouwens en denk niet dat het veel geld kost, omdat zoiets denk ik vrij standaard is), maar wellicht kun je het zelf ook regelen.

Succes!

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:05

Ik vraag me af of zo'n zelf opgesteld contract rechtsgeldig is. Het is daarentegen nooit verkeerd om je afspraken voor de koop op papier te zetten. Ik heb dat ook gedaan bij de aankoop van mijn paard.

Pas bij paarden van boven de 10000 euro zou ik echt iets officieels opstellen...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:58

Ja hoor, in de wet staat dat mondelinge afspraak zelfs bindend is, dus een zelfgemaakt contract met handtekeningen ook.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Overeenkom ... derland%29

en http://www.custommade.nl/kolkman/paardenlang.doc (koopovereenkomst paard)
Je kunt zo'n standaard contract aanvullen met je eigen afspraken en eisen.

En....een paard hoeft echt geen duizenden euro's te kosten voor je zo'n contract gebruikt. De fokker van onze vorige hond had ook een contract waarin werd opgenomen dat de hond terug zou gaan naar de fokker indien er iets zou gebeuren waardoor er niet meer voor de hond gezorgd zou kunnen worden. Mijn shet heb ik ooit verkocht onder de mondelinge afspraak dat indien men hem zou willen verkopen, hij dan weer aan mij verkocht werd voor het zelfde bedrag. Dat ging bijna fout, maar omdat ik schermde dat een mondelinge afspraak bindend was, werd de man toch een beetje onzeker en verkocht de shet weer aan mij terug, maar dan moest ik hem dezelfde dag wel op komen halen....

Als je met je hart een dier verkoopt, zou ik zeker niet nalaten een schriftelijke overeenkomst op te stellen, dit is rechtsgeldig en bindend, men tekent voor wat er in het contract staat, daar is geen advokaat voor nodig om dat op schrift te stellen. Men kan ook van de koop afzien als men het niet eens is met de opgenomen afspraken.

Theresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:40

Ik zou eea gewoon in het contract opnemen. Mondelinge afspraak is ook bindend, is echter lastig te bewijzen dat er een afspraak is gemaakt.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:47

Ik zou zeker een contract opstellen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust en kun je de nieuwe eigenaar er op aanspreken als hij/zij toch het paard verkoopt zonder jou als eerste te benaderen.
Ik heb dit namelijk zelf meegemaakt. Ik heb 4 jaar lang mondeling tegen de mensen gezegd dat als ze hem OOIT zouden verkopen, ik hem graag weer terug zou kopen.
Nu is hij 'achter mijn rug' om doorverkocht aan iemand anders op hun manege.
Ik voelde me zwaar bedrogen en kon mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik toen niet het contract heb laten tekenen. Ik voelde me goed bij die mensen, en dacht dat ze wel eerlijk zouden zijn.

Ik weet niet of het echt rechtsgeldig is, maar ik zou het risico niet lopen als ik jou was.
En de keus is aan een eventuele koper of hij met je contract akkoord wilt gaan.

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:54

hallo,

zodra jij je paard verkoopt is de nieuwe eigenaar niet verplicht om jouw te melden dat hij weg gaat.

want hij of zij is de eigenaar en niet jij. als je wil weten hoe het met je paard vergaat kan je vragen aan de nieuwe eigenaar of het goed is dat je contact blijft houden.

je kan ook als je wil je paard houden en het laten leasen door iemand.

dan heb je rechten maar de lasten zijn dan ook nog van jouw, zoals dierenarst kosten enzovoort

succes er mee

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:54

Ik ben hard op zoek naar juridische onderbouwing, maar heb mijn aantekeningen zo niet bij de hand.
Ik herinner me dat een dergelijke beperkende voorwaarde alleen in te roepen is tussen de koper/verkoper, maar niet tegen derden.
Dit betekent dat als de koper het paard verkoopt zonder aan jou eerst de optie tot koop te geven, deze koop wel geldig tot stand is gekomen, die ander dus gewoon eigenaar is geworden.
De koper pleegt echter wanprestatie, en is op basis daarvan dan gehouden de schade te vergoeden.
De eigendomsoverdracht wordt alleen niet teruggedraaid.

Nogmaals, ik weet het niet meer zeker, dit is even uit mijn hoofd.

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:58

Polaris schreef:
Ik ben hard op zoek naar juridische onderbouwing, maar heb mijn aantekeningen zo niet bij de hand.
Ik herinner me dat een dergelijke beperkende voorwaarde alleen in te roepen is tussen de koper/verkoper, maar niet tegen derden.
Dit betekent dat als de koper het paard verkoopt zonder aan jou eerst de optie tot koop te geven, deze koop wel geldig tot stand is gekomen, die ander dus gewoon eigenaar is geworden.
De koper pleegt echter wanprestatie, en is op basis daarvan dan gehouden de schade te vergoeden.
De eigendomsoverdracht wordt alleen niet teruggedraaid.

Nogmaals, ik weet het niet meer zeker, dit is even uit mijn hoofd.

ja klopt indirect maar juridisch gezien bepaal ik wat met me eigendom doet en niet iemand anders. wettelijk staat dit ook niet vast.

er staat nergens in de wetboek dat ik de vorige eigenaar moet bellen als ik iets verkoop.

je kan het altijd vragen of het mogelijk is en dat op papier zetten. maar dan is het in overleg gegaan maar zodra de nieuwe eigenaar daar niks voor voelt zal dat niet gaan lukken.

groetjes

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:59

susanne1975 schreef:
ja klopt indirect maar juridisch gezien bepaal ik wat met me eigendom doet en niet iemand anders. wettelijk staat dit ook niet vast.

er staat nergens in de wetboek dat ik de vorige eigenaar moet bellen als ik iets verkoop.

je kan het altijd vragen of het mogelijk is en dat op papier zetten. maar dan is het in overleg gegaan maar zodra de nieuwe eigenaar daar niks voor voelt zal dat niet gaan lukken.

groetjes

In welke zin is dat anders dan wat ik hierboven zeg?

HarryM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 16:59

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Ik wil volgend voorjaar mijn pony verkopen maar omdat zij een achtergrondje heeft wil ik het lieftse ook een contract erbij doen. Zodat mocht het niet klikken dat ik haar terug koop voor hetzelfde bedrag. Maar zoiets kan dus niet?

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:02

Polaris schreef:
susanne1975 schreef:

groetjes

weinig, alleen dat ik het vertaal in nederlands begrippen. niet iedereen is juridich onderlegt en begrijp de zinnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:08

Je kunt best in een contract vragen om je op de hoogte te stellen van eventueel verkoop en daarmee verplicht je wel degelijk de nieuwe eigenaar om daaraan te voldoen. Wil hij dat niet, dan tekent hij niet en verkoop je het paard niet.
Het is niet zo dat een nieuwe eigenaar maar kan doen wat hij wil ALS er een contract is dat het over bepaalde dingen heeft. Een contract is namelijk een overeenkomst tussen beide partijen en beide hebben zich daar aan te houden.
Anders hadden ze niks moeten ondertekenen.

Overigens heb ik jaren geleden zo'n afspraak eens mondeling gemaakt en was dat eigenlijk al vergeten, maar ik werd toch gecontacteerd met de vraag of ze het paardje konden verkopen.
Heel attent.

Om een en ander te vermijden kun je idd leasen of simpelweg uitlenen. Dan blijf je zelf eigenaar en de ander heeft het gebruiksrecht.
(Ik heb nu een paard in bruikleen bv, zonder contract, met mondelinge afspraken)

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:28

susanne1975 schreef:

weinig, alleen dat ik het vertaal in nederlands begrippen. niet iedereen is juridich onderlegt en begrijp de zinnen.[/quote]

Maar je zegt dat ik indirect gelijk heb, in welke zin?

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:05

Polaris schreef:
susanne1975 schreef:

weinig, alleen dat ik het vertaal in nederlands begrippen. niet iedereen is juridich onderlegt en begrijp de zinnen.

Maar je zegt dat ik indirect gelijk heb, in welke zin?[/quote]

normaal is wat op papier staat geldig, alleen niet hiervoor. als je iets verkoopt doe je afstand van iets, ook al heb je op papier staan dat je de oude eiegenaar moet bellen, je zal nooit de nieuwe eigenaar hier op aan kunnen pakken omdat het geen wet is om te bellen van ik verkoop het. zoals ik al eerder vermelde dan moet je paard in de lease doen. dat heb je rechte

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:10

ja het is wel geldig het staat namelijk gewoon zwart op wit , met handtekening eronder dus als de nieuwe koper hemhaar wel verkoopt zonder aan jou te hebben gevraagd, kan je hiermee naar de advocaat / rechter stappen en sta jij in je gelijk.

dit weet ik toevallig omdat er nu ook zoon zaak loopt bij iemand die ik ken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:17

__SavannaH__ schreef:
ja het is wel geldig het staat namelijk gewoon zwart op wit , met handtekening eronder dus als de nieuwe koper hemhaar wel verkoopt zonder aan jou te hebben gevraagd, kan je hiermee naar de advocaat / rechter stappen en sta jij in je gelijk.

dit weet ik toevallig omdat er nu ook zoon zaak loopt bij iemand die ik ken

Weet je waar en wanneer de rechtszaak dient?
Ben nl heel benieuwd naar de uitspraak.

Niet alles wat je op papier zet is wettelijk toegestaan.
Als jij op mijn paard rijdt en jij hebt een contract getekend dat jijzelf verantwoordelijk bent als er wat gebeurd, ben ik als eigenaar toch in eerste instantie aansprakelijk. dat kun je niet "" afkopen" met een contract.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:19

Nee, maar als je een afspraak maakt die je beide ondertekent, moet je je beide aan de afspraak houden.
Wettelijke aansprakelijkheid bij ongelukken is iets totaal anders.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:25

Zelfgemaakte contracten / overeenkomsten zijn gewoon geldig, mits ze niet tegen de wet ingaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:31

Lusitana schreef:
Nee, maar als je een afspraak maakt die je beide ondertekent, moet je je beide aan de afspraak houden.
Wettelijke aansprakelijkheid bij ongelukken is iets totaal anders.

Maar dan zal er ook een consequentie in moeten staan als 1 van beide zich niet aan het contract zou houden.
Dat mist eigenlijk altijd.... dus blijft er weinig over om voor te vechten.
Ook zit je altijd met de waarde van een paard.

Stel ik koop jouw paard voor 2000 E en we spreken af dat jij hem als eerste terug mag kopen.
Ik beslis na 3 jaar om hem te verkopen voor 7000E, daar gaat jij als eerste eigenaar toch nooit mee akkoord en kan ik het paard aan een ieder ander verkopen.

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:32

klopt wel dat het geldig is. maar als jij iets koopt,is het van jouw en bepaal jij wat je er doet en niet de vorige eigenaar. dan kan je beter niks kopen als jij toch niet mag doen wat jij wil.

want stel je voor jij koopt dat paard, en jij kan er om wat voor reden niet meer mee doen wat jij wilde doen, en je kan het ruilen tegen een paard waar het wel mee kan alleen is het een handelaar. dan loop jij je nieuwe paard al mis omdat de vorige eigenaar jouw verplicht het niet te doen. terwel het wel jouw paard is.

een beetje vreemd niet dan

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:17

@suzanne1975: dat is precies wat ik zeg: wat op papier staat is niet tegenover de derde in te roepen (in dit geval degene die hem koopt van de koper) deze blijft gewoon eigenaar.
Echter: het contract bindt wel de koper en originele verkoper.
De koper die het paard weer verkoopt pleegt contractbreuk, wanprestatie, maar omdat het eigendom van de derde niet teruggedraaid kan worden, rest dan alleen vergoeding van de schade.

Heb ik het zo duidelijker verwoordt? Want ik bedoel dus precies hetzelfde als wat jij zegt.

Een contract bindt alleen de partijen die het ondertekenen, derden hebben hier (in principe) niets mee te maken.