Mag er nog ijzerdraad om de paardenwei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JsA

Mag er nog ijzerdraad om de paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 21:13

Hallo mede bokkers,

Ik heb een vraag mag er nog ijzerdraad om een paardenwei of is dat net zo als prikkeldraad verboden.
Want er blijven weleens paarden in hangen dan kan het natuurlijk uitlopen tot een flinke snee
Ik zou dit graag willen weten zodat ik het tegen mensen waar ik langs kom kan zeggen dat het verboden is.

Mvg

mltex

Re: Mag er nog ijzerdraad om de paardenwei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:15

Ja en prikkeldraad is volgens mij niet verboden. Afgeraden dat wel

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:19

Regelvraag
SV-->TAO

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:20

bij mijn weten is het laats gewijzigd in de wet en is het bij paarden verboden,ik weet het niet zeker,
*gaat zoeken*

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:21

Laatst bijgewerkt door flappaashaas op 27-08-10 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:22

JsA schreef:
Ik zou dit graag willen weten zodat ik het tegen mensen waar ik langs kom kan zeggen dat het verboden is.

Waarom wil je dat zeggen? Heb je de paarden ernstig gewond zien raken..?

Oh, zal eerst je vraag beantwoorden: nee, het is niet verboden. Ik zou ook echt niet weten waarom het verboden zou moeten worden. Als er goede klap op staat, komt het paard er niet bij in de buurt en zal 'ie dus ook geen snee oplopen...

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:25

Sientje schreef:
JsA schreef:

Oh, zal eerst je vraag beantwoorden: nee, het is niet verboden. Ik zou ook echt niet weten waarom het verboden zou moeten worden. Als er goede klap op staat, komt het paard er niet bij in de buurt en zal 'ie dus ook geen snee oplopen...

het is verboden sinds 2009
[VN] Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen
Citaat:
0.a. schapengaas en prikkeldraad zijn voor paarden niet geschikt omdat deze ernstige verwondingen kunnen veroorzaken. Zo is prikkeldraad binnenkort verboden als omheining voor paarden. Deze motie is op 21 april 2009 aangenomen door de tweede kamer.

bron: http://www.vandereep-omheiningen.nl/nl/ ... g_paarden/

_JL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:28

prikkeldraad is wel niet hetzelfde als ijzerdraad he...
ijzerdraad is niet verboden...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:29

Jitskeangela schreef:
Sientje schreef:

het is verboden sinds 2009
[VN] Motie tegen prikkeldraad als omheining paardenwei aangenomen
Citaat:
0.a. schapengaas en prikkeldraad zijn voor paarden niet geschikt omdat deze ernstige verwondingen kunnen veroorzaken. Zo is prikkeldraad binnenkort verboden als omheining voor paarden. Deze motie is op 21 april 2009 aangenomen door de tweede kamer.

bron: http://www.vandereep-omheiningen.nl/nl/ ... g_paarden/

Moet ik een brilletje? Volgens mij heeft TS heeft het over ijzerdraad, niet over prikkeldraad, en vraagt of ijzerdraad net als prikkeldraad verboden is... Ik ga ervan uit dat TS het heeft over glad staaldraad, dat over het algemeen wordt aangesloten op een stroomapparaat.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:31

Motie is aangenomen maar dat is nog niet dat het ingevoerd is. In de motie spraken ze over gefaseerd invoeren dus naar mijn weten is het nog niet verboden.
Er liggen heel veel moties over alles wat de burger bezighoudt maar motie is nog geen wet.

En ijzerdraad is zowieso niet verboden

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:31

Sientje schreef:
Moet ik een brilletje? Volgens mij heeft TS heeft het over ijzerdraad, niet over prikkeldraad, en vraagt of ijzerdraad net als prikkeldraad verboden is... Ik ga ervan uit dat TS het heeft over glad staaldraad, dat over het algemeen wordt aangesloten op een stroomapparaat.

sorry,bij ons is ijzerdraad gewoon prikkeldraad....
(ik ken glad ijzerdraad ook niet als complete omheining,dit gaat -volgens mij- altijd met schapen/kippengaas

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:34

Jitskeangela schreef:
Sientje schreef:

(ik ken glad ijzerdraad ook niet als complete omheining,dit gaat -volgens mij- altijd met schapen/kippengaas

Waar is bij jullie? dat kan ook nogal verschil maken he ;)
Gewoon ijzerdraad glad is 'hier' heel normaal

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:34

Het bestaat wel hoor als complete omheining. Als je er een beetje op let, kom je het vrij regelmatig tegen vind ik.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:37

Jitskeangela schreef:
Sientje schreef:

Moet je maar eens bij mij op stal komen kijken... :D Drie lagen glad staaldraad zonder kippen/schapengaas, waar zelfs de schapen én de koeien achter blijven... :D

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:47

ik heb 2 lagen ijzerdraad (onderste en 2e) en 2 lagen lint (2e en bovenste), heb dus 4 lagen (shetlanders he ;)).
Wil er graag lint bij voor het zicht maar er staat zo'n klap stroom op dat ze er niet eens bij in de buurt komen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:34

Denk dat mensen zelf heel goed in kunnen schatten of het gevaarlijk is of niet. Hier zijn alle koeienweien omheind met prikkeldraad dus neem aan dat het niet verboden is anders is hier iedere koeienboer in overtreding.
Dus denk niet dat ijzerdraad dan verboden is als omheining.

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 23:20

Nou ja om mijn verhaal een beetje duidelijk te maken.. Het is bij ons op stal en wij ztten te denken om van die schrikdraad linten te spannen alleen de eigenaar moet er mee eens worden, vorig jaar zomer is er een paard in te recht in gekomen. En die is tot op het bot in dat draad beland en moest ingeslapen worden. En mijn paard is er met deken in blijven hangen en liep 6 hechtingen onder der bil. Dus daarom zou ik graag willen weten of het mag ja of nee. zodat we er wat aan kunnen doen.. En kijk misschien is het bij jullie alleen een pesionstal maar ik ga op een manege en er staan ruim geschat een stuk of 70 paarden.. En als het elke zomer gebeurt moet ik er niet aan denken dat het miscchien mijn 2 paarden worden. en misschien er niet goed aan gedaan heb om hier voor een topic te open ik heb me antwoord en daar bedank ik jullie ook voor..

Mvg

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:23

Dan moet ik je teleurstellen, dat kan met schriklint ook gebeuren.
Schriklint is zelfs nog scherper en snijdt eerder in de huid dan ijzerdraad (glad) zeker als er stroom op staat en ze dus in paniek raken.
Je kan een wei niet zo omheinen zodat dit nooit meer kan gebeuren. Het veiligste is altijd nog een houten omheining met vlak daar tegenaan schrikdraad. Maar dat is SUPER duur en voor de meeste stallen gewoon onbetaalbaar.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 27-08-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

JsA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 23:24

Tuurlijk maar de kas is kleiner omdat ze het voor mijn idee net ff beter kunnen zien dan ijzerdraad opzich kan ik het in de verte ook niet goed zien hoor..

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:33

Ijzerdraad heeft verder eerder een snijdende werking, is namelijk dun (kleiner oppervlakte om druk op te vangen, dus druk word niet goed verdeeld) en breekt pas bij een groter gewicht dan schrikdraad. Hier zitten kleine ijzerdraadjes in verwerkt ipv een dikke staaf.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:38

Als je geluk hebt breekt het schrikdraad idd. Maar je het er wel eerder een snee door omdat de ijzerdraadjes veel scherper zijn.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:18

Officieel is ijzerdraad het beste omdat het ook het beste stroom geleidt. Heel banketstaaf maar je paard paar keer goed onder stroom zetten met ijzerdraad dan weet ie het wel hoor! Leert ie maar eens goed dat ie er respect voor moet hebben.
Als het dan nog gebeurd...natuurlijke selectie

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:54

En als je bang bent dat ze het niet zien, hang je er om de 10 meter ofzo een strooklje plastic aan (bijv. in repen geknipte plastic tassen).

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:58

Prikkeldraad is rommel, maar vergis je niet in dat gladde draad. Geeft ook erg nare wonden als een paard daar in verstrikt raakt.
Om mijn weides zit prikkeldraad en een stroomdraad.
Gelukkig nog nooit geen toestanden gehad.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:46

Er bestaan ook een soort klemmetjes waarin je het draad ophangt, als het paard dan vast komt te zitten dan komt het draad los. Moet je paard ook niet goed vastzitten want dan heeft ie straks meters schrikdraad achter hem aan. Denk dat ie dan ook rent tot ie er bij neervalt.
Elk soort draad geeft een risico, ik zelf vindt dat hele dikke lint het mooiste, dat snijd het minst. Prikkeldraad heb ik nooit begrepen, heb ooit een prikkeldraadwond bij een koe gezien, dat wil je echt niet. Prikkeldraad lijkt me meer iets om mensen buiten te houden, die begrijpen dat het je opensnijd.