Hoe moet je de stallingsprijs berekenen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daffie1986

Hoe moet je de stallingsprijs berekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 10:26

Hoi bokkers,

Aangezien er nogal wat bokkers zijn die een eigen bedrijf hebben, vroeg ik me toch wel af:

Hoe moet je nu eigenlijk de stallingsprijs berekenen die je vraagt aan de pensionklanten?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt en toen kreeg ik alleen maar de vraag:"wat zouden jullie vragen voor deze stal"? Ik bedoel dus echt de berekening vanuit een professioneel bedrijf. Heeft er iemand een idee?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:57

Heel simpel gesteld: Je telt alle bedrijfsmatige kosten bij elkaar op, evt. aangevuld met een inkomen voor jezelf, en deelt dat door het aantal boxen/paardplaatsen. En dan per jaar of per maand.

Voorbeelden Bedrijfsmatige kosten:
huur/rente accommodatie (alleen het bedrijfsdeel over het algemeen, kan een boekhouder je bij helpen welk deel dat is)
afschrijving activa verdeeld over een bepaald aantal jaar, afhankelijk van levensduur. Een gebouw schrijf je minder snel af dan een trekker of de stalinrichting of een veegmachine (boxen, prijziger onderhoudsmateriaal, evt. gebouw., bakbodems, evt. dure omheining)
Onderhoudskosten van omheining, land, erf, gebouw, stallen etc. inclusief brandstof/loonbedrijf etc.
Gemeentelijke/provinciale/waterschaps lasten, verzekeringen, energie- en waterkosten. lidmaatschap bedrijfsvereniging etc.
Eventuele personeelskosten...

En natuurlijk de directe kosten voor het paard zoals krachtvoer, ruwvoer en strooisel.

Zo kun je de kosten per box/paard berekenen.
Dan moet je kijken of je een concurrerende prijs wil hebben en je de marge je eigen inkomen laat zijn, of dat je gewoon jouw uren doorberekend aan de klant en bovenop de kostprijs zet.

Dan moet je voor de belasting nog je stallingsprijs verdelen over een aantal verschillende onderdelen.
Over de verschillende onderdelen van de stalling hef je verschillende BTW tarieven. Ik geloof dat de volgende verdeling gehanteerd wordt, maar dat kun je beter opvragen bij de belastingadviseur. Er zijn wel eens verschillen van mening hierover geweest wat ik heb gelezen in de vakbladen.
Huur: 0%
Gebruik sportaccomodatie/lessen: 6%
fourage/strooisel: 6%
Diensten/verzorging: 19%

En dat maakt je stalprijs. Voor je belasting moet betalen heb je verschillende aftrekposten, deels afhankelijk van of je voldoende uren/jaar in je bedrijf stopt. Na die aftrekposten heb je een belastbaar inkomen en dat wordt verdeeld over een aantal schijven met verschillende belastingtarieven. Die tarieven wijzigen regelmatig, en zijn op internet wel te vinden.

In de praktijk werken veel mensen, vooral ook particulieren en sommige boeren, andersom.
Ze bepalen hun prijs aan de hand van de concurrentie, en proberen daar alles van te betalen en nog een inkomen over te houden, of zien de marge als een extraatje. Tja, bedrijfsmatig gezien zeer onverstandig. Voor je het weet doe je vrijwilligerswerk wat je nog geld toe kost ook...

Ik heb geen officieel paardenbedrijf, maar mijn man heeft is wel zelfstandig ondernemer, en een beginnend paardenbedrijf is vaak zelfstandig ondernemer. Andere opties zijn bijvoorbeeld een maatschap, V.O.F. of BV. NV is meestal niet van toepassing ;)

Eventueel nog andere organisatievormen: een vereniging of een stichting (geen winstoogmerk, dus eigenlijk ook geen onderneming/bedrijf in die zin van het woord.) Voor de laatste 2 gelden ook deels andere regels.

daffie1986

Re: Hoe moet je de stallingsprijs berekenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 14:02

Thanks, heel duidelijk antwoord.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 18:27

Toch nog een vraagje, komt die belasting bovenop de bedrijfsmatige kosten en stro/hooi/krachtvoer? Of moet je dat van je totale stallingsprijs afhalen?

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:30

Ik denk dat je er ook wel rekening mee moet houden dat je niet elke maand alle stallen vol krijgt. Ik zou dit dus zeker ook doorberekenen en niet de totale kosten door alle stallen moet delen.
Succes in ieder geval.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 18:59

welke belasting? De BTW? Of de inkomstenbelasting?

@LynnDenise, inderdaad veilig een marge aan te houden in de bezettingsgraad, bijvoorbeeld 80%, staan er meer stallen vol, is dat een meevaller.

Daarnaast verdienen veel paarden bedrijven nog bij met extra diensten als lesgeven, paarden trainen of africhten, etc.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 05:02

VSW-->TAO

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:44

BTW is belasting toegevoegde waarde en heet omzetbelasting.
En wordt geheven over producten en diensten.

Als je een bedrijf hebt, kun je de betaalde BTW (over alle dingen die je koopt voor het bedrijf) aftrekken van de BTW die je af moet dragen aan de belasting.

Stel je geeft les (om het eenvoudig te houden)
Je les kost 20 euro per uur exclusief BTW
BTW is 6%,
dan kost jouw les voor de klant: €20 + (6% van €20= €1.20) = €21,20

Is jouw prijs inclusief BTW €20,-
Dan betekent dat, dat €20 = 106%
€20:106 (1% uitrekenen) * 6 = 6% BTW = 1,13 BTW die je moet afdragen aan de belastingdienst.

De BTW die je al betaald hebt (te ontvangen BTW) en de BTW die je moet afdragen over je eigen omzet (te betalen BTW) verreken je met elkaar en als je meer moet afdragen dan je te goed hebt, moet je dat verschil betalen aan de belastingdienst.

De inkomstenbelasting moet ik nog even navragen om het zeker te weten. je betaald per maand aan de hand van een schatting die gemaakt is op basis van vorig jaar. Het eerste jaar wordt er een voorlopige schatting gemaakt van je inkomen, dan kun je zelf geloof ik aangeven hoeveel je verwacht te verdienen. Achteraf moet je altijd aan het einde van het jaar belastingaangifte doen over je werkelijke omzet/inkomsten en dan kun je ook de belastingtechnische aftrekposten en vrijstellingen er bij betrekken.

De inkomstenbelasting tel je dus niet op bij je stalprijs. Je hebt je kostprijs van je stal, dan komt het deel inkomen voor jezelf, en over dat deel inkomen dat boven de vrijstellingen komt, wordt inkomstenbelasting geheven en gaat dus van je inkomen af, waarna je een netto inkomen overhoudt.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:41

Joyce, het klopt niet helemaal wat je zegt.

Als je 1,20 aan BTW op je les ontvangt, moet je ook die 1,20 afdragen aan de belastingdienst (voorbelasting even buiten beschowing gelaten). Het netto bedrag (dus ex. BTW) berekenen doe je door het bruto getal te delen door 1.06 ( in geval van 6% tarief, anders 1.19) en dan kom je in jou voorbeeld ook weer op 1,20 btw uit.

Hier een handige link over de BTW in de paardensport (leuker kunnen ze het niet maken, en makkelijker ook niet :+ )
http://www.paardensport.nu/algemeen/upd ... -1413.html

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:00

Mijn berekening gaat uit van 2 verschillende lestarieven.

de 1e is het lestarief €20,- exclusief BTW (de BTW komt er dus nog bovenop, totale lestarief wat de klant betaald is €21,20)
de 2e is het €20,- inclusief BTW (de BTW zit er al bij op, de klant betaald €20 aan jou waar jij nog wel de BTW uit moet halen om af te dragen aan de belasting. Je uurtarief waarover je BTW berekend is dus lager dan €20,-, dus is je af te dragen BTW ook lager.)

Vandaar dat de BTW bedragen verschillen...

Ik noem juist deze 2 gevallen apart omdat heel veel mensen hiermee in de fout gaan. BTW terugrekenen vanui een inclusief bedrag is vrij lastig. Helemaal zoals bij stalgeld waarbij ook nog verschillende % gebruikt moeten worden.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:42

Ah, sorry Joyce, daar had ik even over heen gelezen :o

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:15

Okey dit snap ik. Maar heb het idee dat ik nog een hele boel dingen niet over na denk.

Even een voorbeeld.

Stal met 11 stallen voor de verhuur, buitenbak 20x40m, weiland(even meer als 1 hectaren), spuitplaats en op basis van vol pension vlakbij een bos met ruiterpaden in drenthe en de paarden staan overdag lekker buiten. Maandelijkse hypotheek aflossing komt neer op 1597,74. Nu had ik zelf berekend dat die 11 boxen dan neer kwamen op 145 euro plus 109 euro(kostprijs).
Dan kwam je totaal uit op 255,- euro per maand maar wat vergeet ik nu? Er zit inderdaad geen vergoeding in voor het werk dat ik doe. Maar vraag me dus af of ik het nu goed doe?
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 03-09-10 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:23

145 + 190 is bij mij 355

en als hier nog geen vergoeding inzit voor wat je zelf "moet" doen/aanbied van service, dan is deze berekening niet goed...
maar als je nog meer gaat vragen betwijfel ik of je stallen wel vol krijgt...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:26

sorry 190 moest 109 zijn

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:32

losstaand van wat je allemaal in rekening moet brengen, vind ik voor volpension 275-300euro/maand geen overdreven prijs
(dus pensionklanten komen alleen voor hun pleziertje)

Zelf vind ik een totaalpakket zonder krachtvoer een beter formule, dus klant brengt zelf krachtvoer mee en bepaald zelf hoeveel er gevoerd moet worden (want het ene paard heeft bv 5kg nodig en een ander slechts 1kg) en zet dit klaar in emmertjes met deksel.
Door dit te doen kan je ook al gemiddeld een 30 euro/maand zakken in prijs.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:38

ja inderdaad dat is ook wel zo, maar er is geen ruimte voor 11 tonnen met voer. Kan de prijs nu wel uit verder kwa belastingen? ik heb dus die 145 euro berekend om daar de hypotheek mee af te lossen, maar kan dat eigenlijk wel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:49

tsja, onze staluitbater huurt een complex en vraagt een vast bedrag/stal en het gebruik van de accomodatie. Voeren, mesten, weidegang, stapmolen,... alles zelf te doen/regelen

Hier brengt hij in rekening: de huurprijs voor het complex, huur van de tractor, verbruik ervan en uren van een knecht die de pistes sproeit en sleept, water, elektriciteit, de kostprijs voor de afvoer van het mest, het onderhoud en verbruik van een kleine heftruck voor het verplaatsen van grote balen hooi en stro en het bij elkaar duwen van het mest en de huur voor zijn drankautomaten. Hierbij neemt hij een marge voor kleine herstelwerken en voor het geval dat hij niet al z'n stallen vol krijgt.

oh en het is een vzw en geen echt bedrijf...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:51

vzw???

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:58

vereniging zonder winstbejag...

de meeste kleinere "officiële" pensionstallen zijn vzw's omdat je anders als "bedrijfsleider" een installatieattest moet hebben (omvat diploma bedrijfskunde, en bewijs van kennis over het houden van dieren, mestbeleid, natuurbehoud,...) kortom je moet boer zijn in hoofdberoep, wat in belgië bijna niet meer haalbaar is...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 07:53

Als je een complex huurt, is het eenvoudiger, dan wanneer je een complex koopt.
Als je een complex koopt, krijg je via de belasting, afhankelijk van je inkomen, ook nog een deel van je betaalde rente op de hypotheek terug. Dus je netto hypotheeklasten liggen over het algemeen lager dan je bruto hypotheeklasten.

Daarbij rekenen heel veel boeren en kleinere particuliere stallen niet alle kosten door aan de klant! (Boeren schrijven de grote kosten af op de koeien en zien de paarden vaak als extraatje), vergeten veel kosten (nemen niet water en elektriciteit, deel van de hypotheek die bestaat uit het bedrijfsdeel, of de afschrijving van gebouwen en materiaal, omheining, bak etc. mee, of zien het als woongenot.

Daarnaast hebben veel pensionhouders nog andere vormen van inkomen.
Boeren dus een boerenbedrijf, en soms nog een winkeltje of recreatieve tak of werkt de vrouw van de boer ook nog ergens buiten de deur, of de boer doet nog loonwerk voor andere mensen (de boer die hier voor mij dingen doet, doet dat niet voor een zakcentje, maar een aardig uurtarief vergelijkbaar met 1 van de zelfstandige loonwerkers).

Oudere boeren hebben vaak een deel pensioen opgebouwd uit hun bedrijf (overwaarde), een deel van hun land verkocht na stoppen of hebben een groot deel van hun land verhuurt voor een vast inkomen (500 euro per jaar hoorde ik vorig jaar van een boer hier in de buurt) en een klein deel overgehouden om te gebruiken voor wat hobbydieren, of dus pensionstalling.

Daarnaast zijn er boeren met een geerfd of overgenomen familiebedrijf. Die boeren hebben soms hun bedrijf al redelijk hypotheekvrij. En zo zullen er ook oudere particulieren zijn, of jonge rijke erfgenamen ;) die weinig tot geen hypothecaire lasten hebben.

Echte paardenhouders geven vaak nog les, handelen, en/of bieden training aan (dat is niet voor niets snel al 400 euro of meer per maand) en je hebt natuurlijk nog hengstenhouders en manegebedrijven.

Bij particulieren is het vaak een extraatje naast een gewone baan. Meestal werkt 1 van beiden dan full-time en de ander part-time. Of zelfs beiden full-time.

Puur alleen pensionstalling is geen vetpot. Mensen vergissen zich daar te snel in...
Paarden aan huis lijkt goedkoop als men alleen het voer en strooisel rekent, maar ze vergeten wat je allemaal moet investeren om zo te wonen, terwijl je €1000 euro tot meerdere duizenden euro's per maand kunt besparen door gewoon in een normale (vrijstaande) woning te gaan wonen. Onze bruto hypotheek is met bijna 2000 euro gestegen sinds we verhuisd zijn van een tussenwoning in een grote plaats, naar huis met veel land, wat we moesten verbouwen en waar we alles voor de paarden zelf aan moesten leggen. En dan hebben we het nog niet over waterschapslasten (bijna 600 euro per jaar) en de onroerendgoed belasting en de onderhoudskosten!
Dat zijn 2 dure paarden! Daar kun je heel luxe voor in volpension staan met die 2 hoor!

Wat je verder nog in de gaten moet houden is dat 1ha weiland voor 11 paarden te weinig is om ze gedurende het weideseizoen de hele dag op te kunnen weiden.
Afhankelijk van de grondsoort heb je vanaf met wat geluk een paar weken voor de rest van het seizoen een kale wei met een groene waas van sprietjes, of als je pech hebt na een week forse regen, 1 grote modderwei. 1ha is bij 11 paarden nog geen 1000m2 per paard (een grote rijbak)...

Dat betekent ook extra kosten voor ruwvoer het hele jaar door, wat je duur in moet kopen.
Wat stallen met voldoende land wel doen is de kosten van de winter gewoon het hele jaar door berekenen en dan in de zomer daarop sparen doordat ze dan weinig of niet bijgevoerd hoeven te worden en minder, tot niet, in de stallen staan en dus minder strooisel verbruiken.

Maar zoals ik al zei, als je het echt goed uitrekent, kun je beter part-time een normale baan hebben, en de paarden er voor de hobby naast doen...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 14:16

okey, in ieder geval bedankt.