Leasen, hoe gaat dat in zijn werk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Leasen, hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 12:40

Ik heb 2 pony's te koop staan en nu heb ik al herhaaldelijk de vraag gekregen of ze ook geleased kunnen worden.
In eerste instantie lijkt me dit weinig aantrekkelijk, ik zie er alleen maar nadelen aan maar ik ben toch benieuwd hoe dat bij anderen gaat.

Stel dat de pony verleased zou worden en de pony wordt elders gestald en de leaser betaald alle kosten, van wie is het paard dan wettelijk gezien? Aangezien voor de wet degene die de verzorging doet/betaald de eigenaar is?
En wat als de pony schade maakt bij derden of de leaser valt eraf en beland in het ziekenhuis? Hoe voorkom ik dat ik dan een torenhoge rekening krijg? En wat als de pony gewond raakt of schade krijgt? Wie vergoed dat dan? Wat als de pony dusdanig verkeerd gereden wordt dat hij bij terugkomst minder waard is dan op het moment dat de overeenkomst is gesloten, kan ik daar wat aan doen?
En wat is redelijk om als vergoeding te vragen?

Er is mij gevraagd of de pony voor verkoop een half jaar geleased kan worden maar de koper/leaser wil daar niets voor betalen en dat zie ik niet zo zitten. Wie zegt mij dat ze hem na een half jaar niet terugbrengen en elders een pony zoeken? Of dat het gewoon een leuk avontuurtje was? Ik wil natuurlijk wel enige zekerheid dat ze hem ook kopen en niet gewoon terugbrengen als ze geen zin meer hebben.

Wie heeft dit eerder gedaan en heeft suggestie's?

Dig

Re: Leasen, hoe gaat dat in zijn werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:47

Ik heb mijn pony voordat ik der kocht ook eerst geleast.
Ik betaalde de stallings kosten de hoefsmit ,wormenkuren en haar verzekering aan de eigenaar.
Toen ze bij kwam te staan zijn er goeie afspraken en een contract opgesteld.
Als ik onvoorzichtig of nalatig was waren de kosten van mij,werd ze ziek ofiets dergelijks de kosten voor hun.
Ik heb het verder wel als pretig ervaren en heb haar na 5 maand toen al gekocht.

Jooooy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 12:50

bij leasen,
dan huur je een pony eigenlijk per maand,
en daar betaal je dan voor.
ik betaalde 80euro per maand, en dan mocht ik alles met die pony doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:03

Het probleem blijft dat jij als eigenaar verantwoordelijk blijft voor het gedrag van het paard. Dit terwijl je helemaal geen toezicht en controle hebt over het paard.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:17

Ik zou het torendicht maken met een contract, echter brengt dit wel eerst kosten met zich mee aangezien een contract echt pas rechtsgeldig is wanneer dit bij een notaris is gedaan. En zou hier dan ook zeker wel voor gaan! :)

Leuk zo'n papiertje met 2 handtekeningen eronder, er is tot op zekere hoogte wel dingen op te verhalen evt. Maar rechtsgeldig (mocht het er echt op aankomen) is het het niet.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 14:29

Mijn paard is een tijdje onder leasecontract bij iemand anders gestald. We hebben toen samen wekenlang ons hoofd gebroken tot we een contract hadden waar we allebei tevreden mee waren.
En toen... lease-persoon was wel erg geïnteresseerd om haar te kopen, paard laten keuren en... afgekeurd.
Nu, we hebben 'geluk' gehad dat het om een type blessure ging dat ONMOGELIJK op die paar weken tijd bij haar had kunnen ontstaan, dus dat was erg duidelijk. Verder hebben we gewoon alles netjes volgens ons contract geregeld, precies zoals we het vantevoren hadden afgesproken. Paardje heeft een carriere als grasmaaier nu, lease-persoon heeft een ander leuk paardje gekocht, en wij kunnen nog steeds door dezelfde deur :)

Het hoeft dus niet op een rampscenario uit te draaien met rechtsgedoe en eindeloos geruzie over wie betaalt wat, zo lang je maar alles duidelijk afspreekt (en je er dan allebei ook aan houdt natuurlijk...)