Stal aanklagen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Stal aanklagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 22:47

Ik zou heel graag tips willen horen.

Ik kom van een stal waar ik echt een heel naar gevoel aan over heb gehouden. Na 3 weken kwam ik elke keer met een dubbel gevoel in mijn maag en dwaalde de vraag in mijn hoofd 'staan mijn paarden hier wel goed? Zullen die mensen vandaag niet weer zeuren over het een of ander?' Alleen die gedachte geeft al aan dat ik mij niet prettig voelde.

Er werd me in het begin vanalles beloofd en de paarden zouden het hier super krijgen. Ook de hengst mocht hier komen staan zolang hij braaf in de hand was. (dit was hij ook altijd!!)

Na 2 maanden begon ik het al aardig zat te worden. Steeds was er geklaag en was er iets niet goed. Eerst mijn verzorgster, toen de paarden, toen weer de moeder van de verzorgster, toen was ik het zelf weer... Ik heb constand mijn uiterste best gedaan om geen problemen te krijgen, altijd alles netjes opgeruimd en mij keurig aan de regels gehouden. Maar mijn paarden dit mijn paarden dat. Ik werd er zo gek van dat ik besloot te verhuizen. Sinds ik dit heb aangegeven is het zwaar achteruit gegaan.
Ik heb echt het gevoel gekregen dat mijn paarden verwaarloosd zijn en dat als ik niet eerder had ingegrepen dit nog veel verder uit de hand gelopen was. Ik las hier niet lang geleden zelfs nog oude berichten en zelfs waarschuwingen voor deze stal. Ik ben dus écht niet achterlijk, deze mensen zijn echt gestoord.

Even voor de duidelijkheid: Mijn paarden stonden al 3 weken binnen ivm met klachten over het 'hengst zijn'. Ik heb mijn hengst gecastereerd en toen kreeg ik te horen dat ze niet wilde dat ze op de wei kwamen zolang hij nog vruchtbaar is (dat is dus nog 4 tot 6 weken) dus kwam er de eis dat mijn beide pony's nog eens 6 weken verplicht op stal moesten blijven. Mijn pony's hebben hun hele leven altijd buiten gelopen en zijn dit dus niet gewend.

Ze gaan zich zwaar vervelen op stal dus ik moest elke dag naar ze toe zodat ze er toch minimaal een uurtje uit konden om even lekker ergens verderop te kunnen grazen.

In deze week heb ik mijn paarden écht zien vermageren en trof ik élke dag een hele vieze stal aan. Er werd niet meer uitgemst maar aleen een klein laagje schoon stroo bovenop gegooid. Aangezien mijn pony's niets te eten hadden knaagden ze op het kleine beetje schone stro.

De stal waarin ze stonden waren zeer slecht onderhouden en hadden erg veel lekage. Na een zware regenval stroomde het regenwater met dikke stralen de stal binnen en trof ik ze regelmatig met een hele doorweekte rug aan.

Even foto's om mijn verhaal te versterken:

Afbeelding
Zo zag de stal er uit, 3 uur na dat het 'zogenaamd' uitgemest was.....

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKBNNBDA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4H3LOVRG.jpg

Even voor het verschil. Toen ze nog op het land mochten en wél gewoon te eten kregen.
Dit is een foto van 3 weken daarvoor.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XDKVGX7J.jpg
En mijn 2 jarige..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-GGNEGYFM.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QSCZ4JZR.jpg

En zo zag mijn 13 jarige ruin eruit de dag voor ik hem ging verhuizen..
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZKSNW6AS.jpg

En zo zag mijn 2 jarige eruit diezelfde dag...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MO7UXOO7.jpg

Eerst dacht ik 'laat maar gaan.. ben blij dat ik weg ben daar', maar toch zit het me echt dwars! Ik wil sowieso aangifte doen maar wat denken jullie? Kan ik ze aanklagen wegens dierenmishandeling? Wat is daar de procedure van en wat kun je daar mee bereiken?
Ik zal in ieder geval een ieder af raden om zijn paard op deze stal te plaatsen!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-08-10 13:32, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Max. 2 foto's toegestaan, teveel is omgezet in link.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:50

Hoi,

Tjemig, da's niet niks! :( Ik zou in ieder geval melding maken bij de dierenbescherming, en foto's meesturen. Misschien kunnen zij je verder adviseren wat je hiermee kan.
Veel sterkte ermee!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:57

Ik zou ze pakken waar ik ze pakken kon.
Even uitzoeken of ze vergunningen hebben voor paardenhouderij.
Uitzoeken waar ze bij aangesloten zijn en daar melding doen met foto`s.
Dierenbescherming kan je altijd bellen en hopen dat ze op zijn minst even langs gaan, al is het maar voor de schrik.
Hebben ze wel een diploma voor paardenhouderij?
Heb je een contact waar in staat dat ze voor de stal zouden zorgen en voeren????
Dan zou het cotractbreuk zijn en heb je een zaak!!

Wat moet je je vreselijk rot voelen zeg.......ik zeg....PAK ZE!!!!

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:03

Jemig, wat een zieke figuren zijn er op de wereld zeg.... alsof je paardjes hier iets aan kunnen doen.
Inderdaad, de dierenbescherming er op af sturen en melding maken!! :(

Chezshir77

Re: Stal aanklagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:14

Het spijt me zeer, maar als je paard zó achteruit gaat, dan zie je dat toch wel eerder? Ik was allang begonnen ze zelf elke dag bij te voeren als ze er zo uit zouden zien.
Ik vind het schandalig van de stalling, maar begrijp persoonlijk dus niet echt waarom je niet eerder hebt ingegrepen...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:21

Ik vind het schandalig van die stal als ik jouw verhaal zo lees. Maar als ik jou was zou ik je tijd en energie steken in je paarden om deze weer mooi op gewicht e.d. te krijgen. Een rechtzaak kost enorm veel tijd en geld en bovendien een hoop energie en frustratie. En wat win je ermee? Misschien een gevoel van voldoening, maar hoogstwaarschijnlijk niet meer dan dat.

stephen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 01:31

idd een procedure kost veel geld en waarschijnlijk komen ze er toch goed vanaf, toch zou ik zeker de dierenbescherming bellen.
Als dat mijn paardje zou zijn geweest zou ik ze levend villen, dus ik zeg ook, neem ze waar je ze kan krijgen, maak ze zwart, minder klanten, andere mensen die erbij zijn zeggen wat ze doen en zeker je foto's meesturen.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 02:05

Jeetje :\ op juridisch vlak kan ik je niet helpen helaas.
Of het zin heeft wat de 2de post meld weet ik niet maar ben wel benieuwd wat er gebeurd als je dit wel doet.

Andere kant snap ik Brendaaaaa ook wel, maar misschien ging je er vanuit dat het toch allemaal goed gebeurde?

Heb je je paardje(s) echt gecastreerd om wille van hun??
Hoe is het nu met ze?

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:42

Ik denk dat aanklagen niet zoveel helpt.
Maar persoonlijk had ik ook eerder ingegrepen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 07:59

Ik snap niet wat je daar nu nog doet! Echt snel wegwezen!! Desnoods maar tijdelijk ergens waar het ook niet super is, maar alles beter dan dit toch?

Aanklagen heeft totaal geen zin. Kost je handenvol geld, enorm veel tijd en vaak bereik je er niks mee.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:04

Je stond er bij en je keek er naar! Sorry maar ik vind dat het je eigen verantwoording is.
Dierenbescherming doet niets in dit geval want ze hadden eten en drinken . (ze hoeven ook niets te doen want je was er zelf bij)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:07

Oef... Wat een verschil zeg.

Gelukkig heb je op tijd aan de bel getrokken bij jezelf, vergeet dat niet!

Eigen verantwoording, eigen verantwoording... Ergens wel, maar een paard woont daar, en daar heb je nooit 100% zicht op he. Wel makkelijk om de TS hier op aan te vallen. Ik denk dat het een 'spel' is tussen 2 partijen. En die ander is niet goed bezig :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 08:21

Nou dat ziet er niet best uit. De stal zelf, dat kon je van te voren zien, dat landje in de eerste foto, daar gaat een paard dood op, als dat alles is, dat is geen wei, dat is paddock met een sprietje hier en daar.

Aanklagen, ja ik denk moeilijk hoor. Er zijn zat baggerstallen....en dan gewoon zo snel mogelijk weg wezen....

Ik heb helaas ook dergelijke ervaringen....

Mijn ervaring is altijd al geweest, dat alles helemaal goed was doorgesproken en ALLES was ok, de eerste week deden ze het ook en dan zwakte het af...tot soms dergelijk niveau, zuurkoolstallen, weinig en slecht eten, nauwelijks buiten....mager en zuur paard.

De pest is dat je weer wat anders moet zoeken en als je echt weg wilt, dan neem je maar weer het minst erge, wetende dat het weer richting erg gaat worden.

Genoeg mensen die geen bal verstand van paarden hebben en toch stallen verhuren en genoeg pensionklanten die op zo een stal staan en nooit komen of er ook geen bal verstand van hebben en dan ben je eenling, de zeur...

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:48

Ja, inderdaad dat blijkt maar weer. Terwijl hun eigen paarden er prima uit zien.

@ Brendaaaa
@ Rachelleke
@ Kohtje
Dit is in één week gebeurd. Daarvoor kregen ze nog wel te eten. Ik heb geen foto's van een week ervoor maar wel van 3 weken daarvoor dus die heb ik laten zien. Pas toen ik had gemeld weg te gaan (Omdat ik er al een naar gevoel bij had) toen hebben ze waarschijnlijk mijn paarden in de strond laten staan en nauwelijks nog te eten gegeven. Ik woon zelf niet in de buurt dus ik ging er van uit dat de paarden gewoon goed verzorgt zouden worden. Elke dag nam de twijfel toe, tot die laatste foto's dus waarin ik meteen besloot er een punt achter te zetten. Ik heb ze toen meteen die middag opgehaald. En in één week beslissen vind ik nog best snel als je op een stal staat waar je ook met een maand opzegtermijn te maken hebt. Dus jullie hadden je pony's na 1 dag als ze misschien 3 kilo waren af gevallen al weg gehaald? Ik heb gedaan wat ik kon en daarvoor was ik niet in de positie om ze 'maar even ergens anders te stallen'. Dat kost ook nog tijd en moeite!

@Chaos
Ik ben daar dus al weg.. sinds donderdag. En ik moet zeggen dat ze er nu een stuk beter bij staan! Ze mogen lekker de hele dag op het land staan.

@S_uus
Ja, ik had hem liever langer hengst gehouden. Tot zn derde en hij was ook super braaf en absoluut nog geen hengst. Het enige wat hij soms deed, was hinneken naar andere paarden. Ze zullen beweren van niet, maar je wordt echt wel onder druk gezet als je paard vanwege het hengst zijn niet meer de stal uit mag. Dan heb je haast geen keus. Ik dacht er toen gewoon goed aan te doen want hij zou toch óóit een keer gecastereerd moeten worden, dus dan maar eerder dacht ik...

De paardjes staan nu veel dichter bij huis (Ik zit zelf midden in een verhuizing maar straks is het dus een klein stukje fietsen gelukkig!)
Afbeelding
Dit was een foto van vrijdag en hebben ze dus al weer lekker een hele dag daarvoor kunnen eten. De wei ziet er ook een stuk beter uit!

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:54

Heel vervelend dat iemand anders zo met je paarden is omgegaan. Persoonlijk was ik eerder weggegaan, maar ik snap dat dit niet altijd zo snel kan.
Aanklagen? Je kan mijns inziens wel een melding maken bij de dierenbescherming en eventueel naar een rechtswinkel gaan. Maar helaas moeten er ergere dingen gebeuren voordat er ingeprepen wordt/kan worden. Net als met huiselijk geweld helaas..

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:02

de dierenbescherming doet hier niets aan. Het is namelijk niet erg genoeg. Je kunt natuurlijk een melding doen. Wellicht willen ze wel even langsgaan.

Ik zou eerder naar je gevoel luisteren de volgende keer. Je paard wordt niet in één dag dun.

Ik zou je energie in je paardjes steken. Een rechtszaak kost veel en ik geef je weinig kans. Had je een contract? Wat stond daar in?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:12

Ik zou het er niet bij laten zitten!
Als je er niks aan doet doen ze het bij de volgende ook weer zo!!!
Heb je rechtsbijstand? Bel ze eens op! Waarschijnlijk kunnen ze je wel helpen...

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:15

Had ik je niet gewaarschuwd voor deze stal ?
Heb jij mij toen niet een pb gestuurd met vragen over deze stal ?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:18

Ik betreur dat er dit soort stallen zijn maar daarnaast het zijn jouw paarden, jij bepaald! Jij vindt niet dat je paarden krijgen wat ze horen te krijgen (en daar ben ik het mee eens hoor) maar waarom laat je ze dan toch staan? Ik heb mijn vorige merrie weg gehaald omdat ik vond dat er niet correct werd gevoerd en ze niet voldoende buiten kwamen..zo'n keuze maak je dan toch zelf voor je paard? Het zijn jouw paarden, jouw verantwoordelijkheid en ik vind het dan ook een erg makkelijke weg om nu maar met het vingertje naar een ander te wijzen

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:20

Sorry ik vind het een beetje je eigen verantwoording, je kan nu wel klagen maar waarom de boel niet inpakken en weg wezen!!
Je kan wel foto's maken van de stal en hier neerzetten maar de stalbodem ziet er niet echt slecht uit.
Tja de stal zelf en omgeving zag er waarschijnlijk ook al zo uit toen je er kwam staan!!
Toen was het blijkbaar goed genoeg voor je.
En waarom zelf niet even wat bijvoeren tijdelijk?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:26

Zo, heftig verhaal.
Over eigen verantwoording, als dit nou over een maand tijd gaat oke, maar dit is in een week gebeurd!!

Echt extreem vermagerd in die tijd, ze hebben waarschijnlijk echt niks te eten gehad denk ik. Gelukkig staan ze nu op een veel beter grasland.

Ik zou echt niet weten wat je er mee zou kunnen doen, zou er zelf ook te makkelijk mee zijn denk ik. Dierenbescherming ga ik mee met de andere berichten, verwacht niet dat die hier iets mee doen. Dus dan zou je het denk ik alleen juridisch kunnen spelen, maar of dat uiteindelijk zin heeft?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 10:59

Voor de duidelijkheid, niet gaan roepen als je niet alles leest.

De paarden zijn alleen de laatste week verwaarloosd! Pas nádat ik heb gezegt wag te gaan hebben ze waarschijnlijk nauwelijks nog naar mijn paarden omgekeken. Ik heb in die ene week gevraagt of ze meer eten mochten (dat is dus blijkbaar niet gebeurd) en ik ben ook vrijwel meteen een andere stal gaan zoeken en heb ze na een week meteen weggehaald daar.

Ze staan er dus niet meer!

Wat betreft de stal. De stal zag er 3 maanden geleden toen ik er kwam nog níét zo erg uit. Na flink wat regen is het gaan schimmelen en is er lekage ontstaan. Hier heb ik wat van gezegt en de staleigenaar zou er wat aan gaan doen. Dit is dus steeds niet gebeurd.

@ Corina. Sorry hoor maar jij laat jouw paarden dus de hele dag in zo'n stal staan zonder eten?? Dit is ene foto van 1 uur 's middags. De paarden worden tussen 9 en 11 uit gemest. Mij lijkt deze stal niet bepaald schoon en zéker niet nadat ik EXPLICIET gevraagt heb de stal éxtra schoon te houden omdat mijn paard nét gecastereerd is en hij dus gewoon in een schone stal moet staan ivm ontstekingen ed.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:17

Aartje@ Sorry hoor maar de foto is nu niet bepaald duidelijk!!!
En ik heb wel eens smerige stallen gezien , ik zie het paard niet in de stront staan.
Oke er ligt wat mest .............zoekend op de slechte kwaliteit foto.
Het is maar 1 foto van slechte kwaliteit van een klein stukje stal.
Voorkant kan ik niet bekijken :o
Ik snap je geklaag niet zo goed , je was gewaarschuwd en dan niet de mensen serieus nemen en wel gewoon naar die stal toe verhuizen.
En nu wil je de stal aanklagen 8)7

En NEE mijn paard staat heel erg goed en daar zorg ik ook voor , geen goed gevoel in de stal is de volgende dag nog weg. ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:19

Aartje schreef:
Ja, inderdaad dat blijkt maar weer. Terwijl hun eigen paarden er prima uit zien.

@ Brendaaaa
@ Rachelleke
@ Kohtje
Dit is in één week gebeurd. Daarvoor kregen ze nog wel te eten. Ik heb geen foto's van een week ervoor maar wel van 3 weken daarvoor dus die heb ik laten zien. Pas toen ik had gemeld weg te gaan (Omdat ik er al een naar gevoel bij had) toen hebben ze waarschijnlijk mijn paarden in de strond laten staan en nauwelijks nog te eten gegeven. Ik woon zelf niet in de buurt dus ik ging er van uit dat de paarden gewoon goed verzorgt zouden worden. Elke dag nam de twijfel toe, tot die laatste foto's dus waarin ik meteen besloot er een punt achter te zetten. Ik heb ze toen meteen die middag opgehaald. En in één week beslissen vind ik nog best snel als je op een stal staat waar je ook met een maand opzegtermijn te maken hebt. Dus jullie hadden je pony's na 1 dag als ze misschien 3 kilo waren af gevallen al weg gehaald? Ik heb gedaan wat ik kon en daarvoor was ik niet in de positie om ze 'maar even ergens anders te stallen'. Dat kost ook nog tijd en moeite!

@Chaos
Ik ben daar dus al weg.. sinds donderdag. En ik moet zeggen dat ze er nu een stuk beter bij staan! Ze mogen lekker de hele dag op het land staan.

@S_uus
Ja, ik had hem liever langer hengst gehouden. Tot zn derde en hij was ook super braaf en absoluut nog geen hengst. Het enige wat hij soms deed, was hinneken naar andere paarden. Ze zullen beweren van niet, maar je wordt echt wel onder druk gezet als je paard vanwege het hengst zijn niet meer de stal uit mag. Dan heb je haast geen keus. Ik dacht er toen gewoon goed aan te doen want hij zou toch óóit een keer gecastereerd moeten worden, dus dan maar eerder dacht ik...

De paardjes staan nu veel dichter bij huis (Ik zit zelf midden in een verhuizing maar straks is het dus een klein stukje fietsen gelukkig!)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-J3TNOMSI.jpg
Dit was een foto van vrijdag en hebben ze dus al weer lekker een hele dag daarvoor kunnen eten. De wei ziet er ook een stuk beter uit!

Nou kijk aan! Toppie toch! Je paarden zien er gelijk mooier uit op zo'n groene wei!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-08-10 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Het is niet toegestaan foto's te quoten, foto is omgezet in link.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:29

lundi schreef:
Had ik je niet gewaarschuwd voor deze stal ?
Heb jij mij toen niet een pb gestuurd met vragen over deze stal ?

Als mensen je waarschuwen voor deze stal, waarom verhuis je er dan heen? Je wilt toch het beste voor je paardje's?