Tips gezocht: paard hangt op achterstang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linnie112

Tips gezocht: paard hangt op achterstang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 19:24

Hallo allemaal,

Ik heb een ruin die als hij in de trailerstaat er zo snel mogelijk weer achteruit uit af wil.
Hij kan nu even blijven staan, maar al gaat de stang erachter gaat hij hierop hangen.
Al is de klep dicht staat hij rustig en vind het allemaal best.

Al gaat de klep weer open heeft hij niet het geduld om te wachten en beukt weer op de achterstang.

Heeft er iemand tips?

Anya

Re: Tips gezocht: paard hangt op achterstang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 21:07

wachten tot hij uitgebeukt is en dan pas open doen. Hij moet leren wachten.

bamby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:24

Kun je het paard niet afleiden aan de voorkant voordat je em eraf haalt zodat ie niet op de stang hangt en zo belonen als ie braaf blijft staan?
Als de druk weg is de stang erachter weg laten halen en dan weer belonen?

Dat je hem zo (met veel geduld) "leert" dat ie niet hoeft te hangen aangezien dat gedrag niet beloont en getollereerd wordt?

linnie112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 07:51

Ik kan hem heel even afleiden, want al gaat de klep open weet hij het al.

Misschien moet ik nu sneller de stang opendoen en dit steeds meer proberen uit te bouwen. Hand op zijn kont maakt niets uit.

Weet niet hoeveel zo'n stang kan hebben ben bang dat hij alles krom buigt als ik hem in zijn sop laat gaar koken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:07

Gewoon (opnieuw) leren trailerladen en niet zodra je paard erop staat de stang en klep gelijk dicht willen doen. Hij moet eerst relaxed kunnen blijven staan voordat je maar aan de stang gaat denken.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:09

Hier een die het ook deed zodra de klep naar beneden was. We hebben hem een paar keer laten staan met de klep open, kopje thee gedronken en toen er pas af. Had meneer na 2x door dat hangen geen zin had.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:13

hmm bekend probleem. bij mijn paard ging het goed tot de laatste paar keren. zodra de klep open gaat wil hij eruit!!! naar het gras!!! ik heb al een teen gebroken en vorige keer vloog de stang een paar meter weg omdat ik heb zo goed als los had en hij met zn dikke kont m eruit ramde (ging te snel om het door te hebben)

linnie112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 11:35

Hij kan nu gewoon even blijvenstaan in de trailer dus ik probeer dat steeds langer te rekken en laat hem terug gaan op mijn commando. Als dit langgenoeg is doe ik de stang er weer een keer achter. Hij moet wel leren begrijpen dat hij niet door de stang heen kan.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 15:50

Mijn paard probeert ook altijd gelijk naar achteren te komen, ik wacht dus net zolang met de stang weghalen tot hij weer naar voren staat. Dan haal ik de stang weg en mag hij naar achteren komen. Laat hem maar weten wat het gewenste gedrag is.
Met snel de stang weghalen beloon je alleen maar het snel naar achteren willen komen.

XxIriiSs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 17:56

Het paard moet inderdaad leren wachten, en anders een paar keer kleine prikjes op zijn kont geven met je vinger zodat hij terug gaat en dan de stang erachter weghalen.

linnie112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 08:27

Gister is hij elke keer rustig erin gelopen stond op zijn gemak er een tijdje in. Van de week ga ik de stang dicht doen en moet hij maar leren dat hij moet wachten als hij gaat beuken.

1jet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 19:55

je moet hem gewoon idd gewoon even laten 'hangen' dat is denk ik hhet beste