Trailerlaad problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

Trailerlaad problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 21:55

Ik rijd een pony die gewoon niet de trailer op wil.
Ze is laatst 2 weken met haar maatje het land op geweest.
Toen we haar weg wilden brengen heeft het een uur gekost om haar erop te krijgen, toen we haar weer ophaalde heeft het 4 dagen gekost om haar erop te laden, en is het laden niet vriendelijk gedaan.
Ik was het er niet mee eens dat het met harde hand ging, maar het werkte wel, ze stond er namelijk zo op. Nu de eigenaar een trailer gekocht heeft gaan we elke dag met haar oefenen.
Iemand nog tips, of iemand met zelfde problemen?

blowdiene

Re: Trailerlaad problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 21:57

Vooral geen geweld en harde hand gebruiken.. Dan geef je haar een reden om ergens bang voor te zijn..

Anoniem

hyawatta

Hier zijn al tig topics van.

Ik hou er altijd de voerbak met brokken in, gaat steeds beter, kreeg haar eerst ook niet op de trailer.
Zodra ze erop staat neem ze een paar happen brokken en is het goed.

Zo steeds verder opbouwen.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 21:58

blowdiene schreef:
Vooral geen geweld en harde hand gebruiken.. Dan geef je haar een reden om ergens bang voor te zijn..

Ja vind ik ook, maar ik was er niet bij toen ze haar ophaalde. Ik was toen nog op vakantie.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:00

Als je de zoekfunctie gebruikt op trailerladen krijg je echt heel veel topics.
De beste tip die ik je kan geven is hulp zoeken van iemand die weet hoe het op een paardvriendelijke manier moet.
Als je nu nl gaat oefenen en je oefent verkeerd dan ben je nog langer bezig!

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:01

Ligt eraan of een paard bang is of niet.
Ken ook paarden zoals de mijne met een kop erop die er gewoon geen zin in hebben en geen angst hebben die mogen best even weten dat ze erin moeten hoor.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:02

dan nog moet je weten wat je moet doen, een angstig paard heeft een hele andere benadering nodig dan een dikke vinger paard of zoals jij het noemt met een kop erop.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:04

Ik heb een trailerlaadcursus gekregen van iemand hier op bokt, Natasja uit Dordrecht. Zij heeft mijn draak van een verzorgpaard binnen een uur de trailer ingekregen.
Wat zij deed was druk zetten op het touwhalster, en mn vriendin en ik moesten als de merrie achteruit liep heel hard met de twee longeerlijnen aan weerskanten van de trailer draaien. Zodra ze stopte met achteruitlopen of voor uit ging, moesten wij ook stoppen met draaien. Dit werkt nog steeds super!
Veel oefenen is ook goed. Lok je pony maar met lekkere bix, als hij vooruit loopt ook beetje belonen. Paarden doen vaak alles voor bix ;) en zo maak je ook van de trailer iets leuks. Hé, er is eten! :)
Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 22:05

Mijn merrie doet niks voor voer ;) En als je in je eentje bent is een longeerlijn ook geen optie, daarbij erg onhandig als het altijd zo moet..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:58

Afhankelijk van de situatie (uitgezonderd angst) gaan ze er desnoods met grof geweld op, jazeker! :+

phebeskoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 18:36

mijn paard laadde ook supe rmoeilijk.
soweiso beginnen met een ervaren iemand erbij! Wat bij mij goed hielp is inlsuiten met longeerlijnen! (sluisje maken)! :) als ze achteruit lopen, druk geven met longeerlijn.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 19:20

Er zijn idd al diverse topics over met goede adviezen en goede adressen van mensen die je kunnen helpen.

Ik had zelf hier ook een probleempje... Ik heb een parelli-instructeur laten komen en binnen korte tijd stond ze er rustig en ontspannen op.. geheel uit eigen beweging!

Bij mn andere paard gebruikte ik vaak een leadrope..aan ende kant van halster vast maken en via de achterhand van paard naar jou toe en dan helpen/ondersteunen als ie de klep opgaat.
Een paard laden moet je alleen kunnen doen, vind ik... Probeer rustig! uit wat werkt...
En voer gebruiken is vaak tijdelijk..dat is nl voor een paard niet echt belangrijk (van nature).

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:01

als je zelf grof geweld gebruikt, is de kans denk ik groot dat het paard dit ook gaat doen. Laden moet je de eerste maanden ook niet in je eentje doen. Wij doen het altijd met zijn tweeen.

Ninie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:24

Mijn pony had het ook en ik ben met clickertraining begonnen, hij loopt er nu zo op. Hij wilde er absoluut niet in, met longeerlijnen en druk op halster houden werd het alleen maar erger en ging er absoluut niet in. met de handen in het haar ben ik met clickeren begonnen en een super resultaat behaald. We zijn nu bezig met het trailer dichtdoen en een klein stukje rijden. Gaat echt goed!

Ik heb het aangepakt zoals beschreven staat in het boek 'Grondwerk' van Inge Teblick.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:33

lekker rustig de tijd voor nemen. Touwhalster om aan lange leadrope en druk zetten tot je paardje ook maar een klein pasje naar voren doet en gelijk druk los laten dan en belonen. Hier begin je eerst mee tijdens grondwerk zodat het paard je snapt (over een zeiltje, over balkjes, tussen tonnetjes door....) Zo steeds een stapje verder richting laadklep vd trailer. Ga niet gelijk het paard op de trailer willen zetten maar breid het steeds een stap verder uit (al doe je er een paar dagen over) Laat het paard begrijpen dat de trailer een plek van rust en ontspanning is.
Mochten mensen goed bedoelde adviezen geven als ze je bezig zien verzoek ze dan vriendelijk om dat te laten en zeg dat je het zelf wil doen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:41

Ligt er inderdaad aan of je paard echt bang is of dat je paard gewoon geen zin heeft.
Mijn paard vond het niet eng, maar had er gewoon geen zin in en beetje bij beetje duurde het laden steeds langer.
Schut open, voer, 2 longeerlijnen, doek over het hoofd, hengstenketting; niks heeft geholpen (ja voor 1xtje en daarna had ze dat trucje ook door).
Ik was het zo zat dus toen hebben we op een avond eerst rustig geprobeerd, maar no way dat ze er op ging dus toen hebben we de longeerzweep gepakt; na een paar tikken wist ze hoe laat het was en na een klein gevechtje wat ze heeft verloren liep ze er zo op en nog steeds. Zonder dwang of boos worden.
Ik weet dat het niet de manier is, maar deze merrie is slim genoeg en weet elke keer wel een manier om er onder uit te komen.
succes :)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:00

De vraag van de TS is vrij algemeen vandaar dat ik dit topic sluit met verwijzing naar een topic wat ik net weer open heb gezet voor reacties, daar staat al erg veel info in waar de TS iets aan zou kunnen hebben.
Graag verder in dit topic: [TAO] Ik ben het einde zoek.. Trailerlaad probleem..
Hier een slotje.