Hoe beginnen met stal bouwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esthelle

Hoe beginnen met stal bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 18:50

Hey,
thuis staan mijn paarden in een paddock maar ik zou er het liefst een (schuil)stal bij willen hebben,
maar ik zou niet weten hoe ik dit aan moet pakken.
Heeft iemand ideeen?
Er moet een shetlander en een haflinger inkunnen.
groetjes.

Ibbel

Re: Hoe beginnen met stal bouwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 19:39

Bij de gemeente informeren of het wel mag lijkt me de eerste stap.

laran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:36

Ibbel schreef:
Bij de gemeente informeren of het wel mag lijkt me de eerste stap.

dat zou ik ook doen anders doe je alles voor niks als het niet mag ;)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 21:39

Ik weet niet of het voor elke gemeente geldt, maar onze architect zei, dat wij vanaf volgend jaar 100m2 bijgebouw mochten hebben/bouwen zonder vergunning te hoeven aanvragen! Dat is dus in ieder geval in de Gemeente Nuth.

Hebben wij net 2 jaar te vroeg gebouwd.... }:0

Ik weet niet waar je nog meer rekening mee moet houden, maar bij ons was het zo dat we eigenlijk max. 100m2 met vergunning mochten bouwen, als we binnen bepaalde contouren van de Provincie vielen. En dan mochten we nog max. 30m2 vergunningvrij bouwen.

Dit vergunningvrije gedeelte moest wel weer min. 1 meter van de erfgrens met de buren liggen en mocht maar een maximale nokhoogte van 3 meter hebben.

Op de site van het VROM kun je ook opzoeken welke vergunning je moet aanvragen.

original_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:54

je moet het inderdaat even bij de gemeente navragen, en als het mag dan kan je het op verschillende manieren doen, bij ons op stal hadden ze het bijvoor beeld voor een shet geboud en toen hadden ze gewoon vier palen in de grond gezet en van die ijzeren golfplaten aan drie zijdes bevestigd, en natuurlijk aan de boven kant ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 06:26

Isabonny schreef:
Ik weet niet of het voor elke gemeente geldt, maar onze architect zei, dat wij vanaf volgend jaar 100m2 bijgebouw mochten hebben/bouwen zonder vergunning te hoeven aanvragen! Dat is dus in ieder geval in de Gemeente Nuth.

Dat geldt altijd alleen maar als er ook een BOUWBLOK aanwezig is. Weiland heeft zelden of nooit bouwblok. Geen bouwblok = niet bouwen, niet mét en niet zonder bouwvergunning.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:07

Ten eerste zou ik eens informeren bij de gemeente voor vergunning en hoe groot je dan mag bouwen.
Je kan inderdaad heel simpel met damwand platen een schuilstal maken. Dat is niet zo heel duur en goed stevig.
Maar ik vind het altijd wat minder mooi. Ik vind hout persoonlijk mooier staan.
En verder zou ik zorgen dat het hoger ligt als het omringende land zodat er geen water je stalletje in loopt want dan wordt het alsnog een natte zooi.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-08-10 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde off topic post verwijderd.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:17

Ik hoefde dus ook niet aantevragen voor stallen. ZOu een schuilstal worden maar zijn dus complete stallen geworden.

Je kunt na vragen bij de gemeente. Schuilstal moet hoog genoeg zijn voor als de haf en beetje omhoog kom lijkt me omdat hij/zij anders zijn/haar hoofd stoot. Daarna moet hij toch wel groot genoeg zijn voor alle twee. Kunnen ze goed met elkaar opschieten of jaagt de een de andere uit het buurt van de stal/voer. Wat voor materiaal wil je gebruiken? Neem aan dat je je schuilstal direkt aan de paddock maakt.

succes!

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:19

Een verrijdbare stal aanschaffen. Daar zitten vaak 2 boxen in, maar je kunt er ook 1 van maken.

Zolang het verrijdbaar is, hoef je geen vergunning aan te vragen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:26

saskiab schreef:
Een verrijdbare stal aanschaffen. Daar zitten vaak 2 boxen in, maar je kunt er ook 1 van maken.

en mag je hem max 3 maanden (uit mijn hoofd' op 1 plek laten staan, dus ben je alsnog 4x per jaar met dat ding aan het leuren.

Ik zou even de gemeente bellen of ze je de voorwaarden door kunnen mailen / per post op kunnen sturen, dan heb je dat in ieder geval zwart op wit, en kun je het altijd nog eens nakijken.

Verder zo ik een hokje maken met inderdaad 4 palen, een dak een 3,5 kan dicht. Zo kunnen ze altijd uit de wind en regen staan. Mijn ervaring is ook dat ze er niet zoveel ingaan, maar juist als er veel vliegen en dazen zitten, dan weer wel.
Succes

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 09:59

Iets is een gebouw als het 30 dagen op de zelfde plek staat, iig hier wel. Onder de 30 m³ mag je vaak vergunningvrij bouwen, maar dat geldt alleen voor je bouwperceel.

Je hebt trouwens ook schuiltenten, lijkt me ideaal en ze zijn niet heel duur.

www.tackroom.nl

Die van mij maken trouwens best wel gebruik van de stal.

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 10:25

Heel erg bedankt voor de reacties,
ja ze kunnen wel bij elkaar staan.
En ik bouw de (schuil)stal in de paddock.
Weet iemand trouwens als je bijv. een gewone stal neer zet ( gewoon die je in maneges ook vind) en daar een overkapping over maakt, mag dat zonder vergunning?

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:05

heel onze weide is omringd door houten muren,
dus op 2of 3meter afstand hebben wij enkele palen gezet,
en dan van de houten muur naar de palen ; een metalen dakje erop
langs de zijkanten ook houten muurtjes en klaar!

in belgië heb je voor een schuilhok geen toestemming nodig, voor een stal pas vanaf 25m² dacht ik
voor nederland weet ik dat niet.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 13-08-10 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde offtopic reactie verwijderd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:27

danamuts schreef:
saskiab schreef:

en mag je hem max 3 maanden (uit mijn hoofd' op 1 plek laten staan, dus ben je alsnog 4x per jaar met dat ding aan het leuren.

capopjekop schreef:
Iets is een gebouw als het 30 dagen op de zelfde plek staat, iig hier wel.

Een constructie met een permanente functie als een stal is vergunningsplichtig. Of het ding verrijdbaar is of tent is maakt daarvoor niks uit. De functie van het ding is permanent/langdurig, dus vergunningsplichtig.
Uitzonderingen zijn mogelijk, maar daarvoor moet je bij je eigen gemeente informeren. Sommige gemeentes doen niet moeilijk zolang het uit het zicht staat en er niemand gaat zeuren bv. Maar dat is gedoogbeleid en geen recht.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:09

Het scheelt zoveel per paard of ze erin gaan staan, daar kan je geen peil op trekken. Mijn Welsh kreeg geen eten op stal, maar stond samen met zijn Shetmerrie als het regende onder het afdakje. Mijn paard zou dat waarschijnlijk niet doen. Veel paarden staan met weer en wind buiten in het open, maar je merkt toch ook vaak dat paarden graag bij een groep bomen staan met guur weer...of naast een muur. Dat geldt voor koeien net zo. Ik vind het persoonlijk niet meer dan redelijk om iets aan schuilmogelijkheid te bieden. Of ze er wat mee doen is volledig aan hun....En als iemand het prettiger vind om in de schuilstal te voeren, dan is dat toch niet onoverkomelijk. Soms is een box/stal gewoon even makkelijk....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 12:11

Esthelle schreef:
Weet iemand trouwens als je bijv. een gewone stal neer zet ( gewoon die je in maneges ook vind) en daar een overkapping over maakt, mag dat zonder vergunning?

Nee, maakt niets uit. Het gaat om het oppervlak. Tot 30 m2 is meldingspichtig, daarboven vergunningsplichtig.

NOGMAALS: dat geldt alléén als je op een bouwblok wilt bouwen! Geen bouwblok = NIETS mogen bouwen. Nog geen kakhuusje van 1 m2...

Dus ga nou eerst eens in het bestemmingsplan kijken of je uberhaupt bouwblokbestemming op die paddock van je hebt rusten.

Dan gelden er verder nog andere beperkingen: stel je hebt een bouwblok, omdat die paddock tegen je woonperceel aan ligt. Bij gewone woonbestemming heb je over het algemeen (kan van gemeente tot gemeente verschillen) toestemming voor 60 m2 bijgebouwen. Hoort er bij het huis al een garage en een bergschuur, dan is het aantal toegestane m2 bijgebouwen meestal ook al gevuld en kan je alsnog fluiten naar je schuilstal, óndanks dat je wel een bouwblok hebt.

Overigens: mijn paarden staan regelmatig in de stallen, daar krijgen ze geen eten, maar bij warmte, vliegen, regen en zware wind maken ze er wel degelijk dankbaar gebruik van.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 19:01

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd. Kijk nog eens goed naar de vraag van de topic starter, heb je daar geen zinnig antwoord op reageer dan beter niet, verdere offtopic reacties worden weer verwijderd.

VSW-->TAO

Dramaqueen10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:14

Loop eens binnen bij de gemeentewinkel of kijk eens op hun site. Er zijn heel wat hutjes die je vergunningsvrij mag bouwen mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen (afstand tot erfafscheiding en dergelijke) dan zit er ook nog verschil natuurlijk in de bestemming van de grond. Heb jij je paard aan huis of op bouwland staan bijvoorbeeld?

Sommige gemeentes kun je aanspreken op het feit dat paarden houden zonder een vorm van schuilmogelijkheid eigenlijk dierenmishandeling is. In Someren (NBr) heeft iemand onder die mom ooit eens een container op het weiland geplaatst zonder overleg en die container staat er nu nog steeds

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:19

je kan het nog makkelijker doen
bestraat een stuk (wel wat hoger dan het land) en zet een container neer
dat mag vaak wel gezien het vaak niet als "vaste" bouw gezien word
daar zou je evt een afdakje voor kunnen maken met wat golfplaten

vaak is hierbij een melding al wel genoeg

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:14

Als de container langer dan 30 dagen staat wordt het ook gewoon als vast bouwwerk gezien. Het gaat er niet om wat je er neer zet, maar wel hoe lang het er staat :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:31

is niet bij iedere gemeente weer het zelfde

het zelfde geld voor het houden van een aantal dieren is ook per gemeente verschillend

Dramaqueen10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:41

dat is precies wat ik bedoel, volgens mij is dus altijd de eerste stap: loop binnen bij de gemeentewinkel en stel daar je vraag (kan waarschijnlijk ook wel per internet)

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:40

Onze schuilstal:

*6 palen, hoog genoeg, want je wil ze toch écht 1m in de grond hebben
* 8 betonplex platen (2,5m X 1m25)
* 4 gewone simpele planken om de scheiding van de platen te verstevigen
* 2 lange balken voor voor- en achterzijde van het dak
* een aantal 'dwarsbalkjes' voor het dak
* golfplaten
* een grote bak schroeven, 'topjes' voor het dak, een schroefmachine, een ladder, een handige harry om je bij te staan, een grondboor, en een halve dag tijd

en... tadaaaaaaa, een schuilstal van 3X6m +:)+

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 13:44

als je het kan verrijden mag het altijd.
hier hebben ze veel van die containers die ze kunnen verplaatsen