Aanschaf trailer, polywood, vol polyester of aluminium?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Aanschaf trailer, polywood, vol polyester of aluminium?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 12:36

Ik moet helaas verplicht een nieuwe trailer aanschaffen gezien mijn oude trailer het begeven heeft.
Nu had ik eigenlijk geen potje voorzien om een nieuwe trailer aan te schaffen want dat was nog niet de bedoeling dat die kapot zou gaan :) Ik heb tweedehands gekeken maar die prijzen zijn bijna gelijk aan de prijzen van een nieuwe trailer. Dan kies ik uiteindelijk liever voor een nieuwe
Maar nu het probleem... welke?
In principe heb ik nu genoeg geld om een polywood trailer te kopen, maar hoe zit het met de duurzaamheid van zo'n trailer? Qua rotten van de bodem (omdat dat toch weer hout is?)? en die dingen?
Of kan ik beter even doorsparen voor een trailer van aluminium of volpolyester (en dan met voorlader? wat zijn daar de ervaringen mee?)?

Overgens de trailers die ik nu op t oog heb, het prijsverschil tussen polywood en polyester of aluminium zijn een kleine 1000 euro.

Wie o wie kan mij wat ervaringen vertellen over de verschillende soorten?

Allejandro

Re: Aanschaf trailer, polywood, vol polyester of aluminium?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:38

een nieuwe trailer voor 1000,- ?
mag ik vragen waar? of lees ik dat nu verkeerd.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:40

Nee, er staat in de OP dat er een prijsverschil van 1000 tussen zit ;)

Ga eens naar een dealer (of liever meerdere van meerdere merken) en laat je goed informeren! Ik heb een CPL trailer van Blomert. Polyester vind ik zelf een drama-materiaal en aluminium vind ik lelijk!
Zolang jij je trailer goed onderhoud en er normaal mee omgaat, is er niets aan de hand en kan een houten bodem een jaar of 10 mee.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 12:41

Nee joh haha dat zou wel heel gemakkelijk worden he? :D
Het verschil in prijs tussen een aluminium/volpolyester en een polywood trailer is een kleine 1000 euro.
Ik zit dus te twijfelen of ik me daar over een paar jaar niet voor mn kop ga slaan omdat ik nu zit te mierenn*uken (sorry voor het woord) over die paar honderd euro op een paar duizend euro. Begrijp je mijn vraag nu? :)

*ho ziet reaktie boven mij :) Ja deze aluminium trailers zijn dus 'echt niet lelijk :) Het gaat om cheval liberte trailers en voor zover ik de plaatjes zie... maar ik wil daar ook zeker eens langsgaan om te zien :) hoe ze er nu echt uitzien :)
Maar vandaag dat ik dus ook ervaringen wil horen want ik heb altijd gehoord dat alu heel erg goed zou zijn mja... is dat wel zo? :O

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:42

Als je het je kunt veroorloven zou ik voor alu gaan :j

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 12:45

Haha nou nibbit dat is dus mijn twijfelpunt, dan zit ik nog een tijdje zonder trailer :) en moet ik heel zuinig aan doen met alles, maar als het op de lange termijn mij wel wat oplevert en ik dus niet hetzelfde gezeur krijg als wat ik nu heb gehad :) dan heb ik dat ervoor over :)

Iemand ook ervaring nog met een voorlader? en eventueel zadelkamer? :)

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:52

Persoonlijk zou ik voor de aluminium trailer gaan met zadelkamer.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:56

Wij hebben sinds kort ook een aluminium trailer (XXTrail) en ik moet zeggen hij bevalt ons goed.

Trailer staat bij ons buiten en krijgt het zwaar voor zijn kiezen (we wonen aan de rand van de polder dus de trailer staat in de volle wind/regen/zon en we zijn niet echte poetsers dus voor ons een ideale trailer).

Je zou eens kunnen kijken of er demo trailers zijn, zijn nieuwe trailers (gebruikt op beurzen e.d.) maar meestal wel voor een schappelijkere prijs.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 12:59

NesyD: BIj ons staat de trailer ook buiten, wel een beetje beschutter als jou trailer maar ook niet echt :)
Weet jij waar je dat soort trailers kunt bekijken enz?
Opzich moet ik zeggen, de prijzen die ik nu van cheval liberte heb gekregen, zijn zeer schappelijk hoor.. 4928 euro voor een trailer van vol aluminium ofwel een trailer van vol polyester met voorlader...

Maargoed, wat is de verstandigste keuze? :) Dat blijft maar door mn hoofd spoken :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:01

ik heb aluminium met zadelkamer, voorlader in combi met zadelkamer is vaak niet mogelijk.

Verder, let goed op wat voor materiaal de bodem heeft, alu opbouwtrailers hebben niet allemaal automatisch een alubodem. Vaak gewoon een houten bodem, alubodem is meerprijs.

Als dit het geval is, kan je er zo een paar honderd euro extra voor uit trekken. Als dat moeilijk wordt zou je beter kunnen kiezen voor polywood opbouw en alu bodem.

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 14:21

Ik heb ook een cheval Liberte trailer gekocht, en ben er echt super blij mee, heb dan geen voorlader, wel zadelkamer (is wel wat aan de kleine kant) maar hij ligt super achter de auto, lage instap en ik vind 'm echt super super mooi :D

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 18:27

Nerootje: Ik hoor van sommige heel erg goede verhalen over cheval liberte maar ook slechtere verhalen.. :) dus ik ga zelf even kijken in mierlo van t wekeend denk ik :) dan kan ik eens zien wat ze hebben he. Wat heb jij dan voor een trailer gekocht? (polywood, polyester alu?)

Ingevh: Je kon inderdaad voor een meerprijs ook een alu bodem in laten zetten, maar geloof dat de alu trailers ook alu bodems hadden maar bedankt voor de tip! Wel iets om op te letten dus :)

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 08:31

Ik heb de Gold en dan 1 1/5 paards, volpolyester hier zit standaard een aluminium bodem in. ben benieuwd wat je ervan vind :D

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-10 11:11

Ik vind het toch wel raar hoeveel verschillende verhalen erover zijn eigenlijk hoor over cheval liberte. De 1 is er helemaal weg van en de ander vind het maar brakke rotzooi (letterlijk gezegd door een oud dealer hier in het dorp)

Nerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 11:52

heeft die man ervaring met deze trailers dan? Ik heb hiervoor een Atec gehad en vond ik ook super fijn, deze doet daar zeker niet voor onder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:03

Bitterbal schreef:
Ik vind het toch wel raar hoeveel verschillende verhalen erover zijn eigenlijk hoor over cheval liberte. De 1 is er helemaal weg van en de ander vind het maar brakke rotzooi (letterlijk gezegd door een oud dealer hier in het dorp)

het is frans spul, dus tja........

ik zou overigens voor hout kiezen. Hout kun je heel simpel vervangen, is relatief goedkoop en bij de juiste behandeling doet het niet onder voor willekeurig welke ander materiaal.

HobbyRobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:18

Ik ben me ook net aan het oriënteren. Toch teveel rotte houten trailers gezien de laatste tijd (waaronder een Hotra, maar dat schijnt bij dat merk standaard te zijn). Alu trailers zijn duurder maar gaan langer mee. Ik weet niet wat je budget is, maar Humbaur komt binnenkort met een aantrekkelijke aanbieding voor een (volledig) aluminium trailer (Rapid Alu, maar dan met alu bodem), in de prijsklasse van de XXtrail Jade (plus een paar honderd euro). Die Jade vond ik qua afwerking en vooral onderstel niet zo goed (t-profiel aluminium bodem op een chasis zonder langsliggers: kans op een beetje "doorzakken"). Ook Böckman heeft op dit moment een aluminium trailer in de aanbieding (Champion SE), ook met aluminium bodem (ook T-profiel). Die aanbieding duurt echter waarschijnlijk niet zo lang meer.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:41

Het leek me al sterk, verkeerd gelezen dus. Sorry TS :D

NatalieV1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:03

Wij hadden ook altijd een met hout enzow, gewoon omdat dat mooier en stijlvoller was (volgens me ma hihi.. :P ).
Me pa is bezig met kijken naar een nieuwe, en hij zegt dat een dealer in italie waar we een tijd woonden zie, dat alu onderhoudsvriendelijker is, maar ook minder wringt. Bij hobbels enzo. Volgens me pa is het belangrijk dat je let op de stevigheid van het chassis (het onderkant frame waar de as en de wielen aan zitten). Dit moet heel stevig zijn en niet wringen daar hangt van af hoe de opbouw in de loop van de jaren zich houdt. Maarja heb er ook nie zoveel verstand van maar me pa zegt dat. *D

GWR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:25

Als je het geld hebt (na sparen dan :D) zou ik voor aluminium gaan. Vriendin van me heeft een Böckmann Duo aluminium, super trailer! Kan ook weinig aan kapot dus zou daarvoor kiezen..
Ik had zelf het geld niet (en ben niet goed in sparen) dus heb een polyester Olympialine van Atec, ook super trailer, ben er blij mee en gaat prima. Mijne staat er rustig op en zal m niet kapot maken, als je een druk paard hebt met kans dat deze een gat schopt in de wand heb je wel een probleem, want tussen het polyester zit hout, dat gaat dan rotten als er water tussen kan lopen.

HobbyRobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 12:39

NatalieV1993 schreef:
... Volgens me pa is het belangrijk dat je let op de stevigheid van het chassis (het onderkant frame waar de as en de wielen aan zitten). Dit moet heel stevig zijn en niet wringen daar hangt van af hoe de opbouw in de loop van de jaren zich houdt...

Klopt. Bij sommige trailers ondersteunt het chassis de bodem niet of nauwelijks. Langs- of dwarsliggers zijn dus belangrijk, je hebt dan meer steunpunten en het chassis wordt stijver. Ook de bevestiging van de as aan het chassis kan verschillen. Soms zit de as min of meer in het chassis bevestigd, zoals bij Humbaur en Bockmann en andere merken, maar soms er ook gewoon onder gezet zoals bij XXTrail. Dat is minder stevig (wel makkelijker en dus goedkoper te fabriceren).

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 22:58

Ik heb vandaag een nieuwe trailer gekocht:een Atec Starline in aluminium met aluminium/kunststof bodem en zadelkamer.

Ik heb nu een Hotra jumper,hout,van 2003 en ook zo goed als rot(zoals zovelen!).Bij mij staat de trailer ook winter en zomer buiten dus ik wilde perse een aluminium nu.Ben bij 3 dealers geweest en die vonden het ook alle drie de beste keuze.
Een héle interessante humbaur gezien:was een demo-model dus best voordelig in prijs,was echter geen zadelkamer aan.
Ook in Mierlo geweest bij Cheval Liberté:inderdaad hele mooie trailers en leek ook heel interessant,...tot bleek dat het nog niet zo simpel is om een trailer die je in Nederland koopt in belgie in te schrijven!!TS,ik zag dat je ook van belgie bent dus let daarmee op.Je moet via een belgische importeur om aan de juiste papieren te geraken(die van cheval liberte zit in Verviers)en die willen er natuurlijk ook wat aan verdienen!

Vandaag in weelde geweest,en daar de Atec gekocht.Ik veronderstel dat jij daar ook geweest bent,want die man was inderdaad niet te spreken over Cheval Liberté.Verder wel super vriendelijk,veel uitleg gehad over de verschillende merken die hij had(Wijer/Atec/Henra/Humbaur),zowel plus en minpunten.
Voor wat ik wou:aluminium 2 paards mét zadelkamer zaten ze wel allemaal in dezelfde prijsklasse.
Op basis daarvan gekozen voor de Atec:die geven 3 jaar garantie(de andere merken 2 jaar),en volgens de daeler ook heel correcte firma op gebied van garantie en herstellingen etc.

Hoop dat je hier iest aan hebt,en nog veel succes met zoeken!

HobbyRobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:52

De Humbaur Rapid Aluminium (met aluminium bodem) is nu in de aanbieding voor 6250 euro (zonder zadelkamer). Geldt tot 31 oktober.
Met een vergelijkbare Böckmann ben je nu iets duurder uit. Die aanbieding is echter bijna verlopen. De folder is al van de Böckmann site verdwenen.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 01:27

Als je voor duurzaam gaat moet je voor aluminium kiezen omdat alu eenvoudigweg nooit rot. Ook veel volpolytrailers krijgen op den duur last van zachte plekken in de zijwanden/klep en dit valt bijna niet te repareren
Let er wel op alu en volpoly trailers qua eigen massa vaak zwaarder zijn dan de houten uitvoering en dus wat minder laadvermogen hebben.

Kruidenpotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 06:53

Feelsoproud schreef:
Ik heb vandaag een nieuwe trailer gekocht:een Atec Starline in aluminium met aluminium/kunststof bodem en zadelkamer.

Ook in Mierlo geweest bij Cheval Liberté:inderdaad hele mooie trailers en leek ook heel interessant,...tot bleek dat het nog niet zo simpel is om een trailer die je in Nederland koopt in belgie in te schrijven!!TS,ik zag dat je ook van belgie bent dus let daarmee op.Je moet via een belgische importeur om aan de juiste papieren te geraken(die van cheval liberte zit in Verviers)en die willen er natuurlijk ook wat aan verdienen!

Je kan de Cheval Liberte gewoon in Belgie kopen en dus helmaal geen gedoe om aan de juiste papieren te geraken. Wij hebben onze gekocht bij een dealer in Borgloon (hrg4x4.be).