Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Amaretto27 schreef:Als de auto zwaarder is dan de trailer, mag je gewoon met alleen B rijbewijs rijden.
Dus in dit geval mag je zonder E rijbewijs rijden want je lading achter de auto zou 1400 zijn en de auto mag 1700 trekken.
Maar je auto mag dus 1700 trekken, dus kun je 1 paard meenemen in een 2 paards trailer. 2 paarden kan dan alweer niet, want dan kom je over die 1700 heen.
Jullie hebben wel een BE rijbewijs?
ongeacht het rijbewijs. Je auto mag het niet trekken volgens de papieren dus ga het er ook niet achter hangen. Ook niet met 1 paard want je rijd je motor helemaal naar de knoppen
Citaat:B-rijbewijs
MTM trailer lager dan leeggewicht trekkend voertuig
en
MTM trailer plus MTM auto minder dan 3500 kg
In woorden: Je auto moet zwaarder zijn dan de MTM van de trailer en als je alle gewichten bij elkaart optelt moet de uitkomst lager zijn dan 3500.
Je auto moet het gewicht uiteraard ook mogen trekken volgens de papieren, anders ben je alsnog in overtreding.
Een aanhanger met een MTM van maximaal 750 kg mag je altijd trekken met alleen rijbewijs B, maar in de praktijk zal een paardentrailer daar nooit onder blijven.
BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!
Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

Bitterbal schreef:Je moet niet uitgaan vanuit het rijbewijs, je moet uitgaan vanuit de auto en de bijbehorende papieren
De auto zegt ik mag 1700kg trekken, als je trailer zegt ik weeg 2000kg... dan zegt de auto " jij bent te zwaar voor mij, jou kan ik niet trekken"
Even heel simpel uitgelegd dan maar
Elke auto heeft zn max, zelfs de zwaarste en beste jeep
En vanuit daar ga je dus kijken van kan ik met mijn rijbewijs met deze combinatie rijden
Maar dat was de vraag ook niet!) Bitterbal schreef:Zoals bovenstaande het zegt klopt hetongeacht het rijbewijs. Je auto mag het niet trekken volgens de papieren dus ga het er ook niet achter hangen. Ook niet met 1 paard want je rijd je motor helemaal naar de knoppen