Rechten bij "onderhuur" / mondelinge afspraken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Rechten bij "onderhuur" / mondelinge afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:17

Ik vraag me af , stel dat je het echt officieel uit gaat vechten (kan dat überhaupt in deze situatie ? :P )
wat zou dan de uitkomst zijn van de volgende situatie :

Partij 1 heeft een weiland te huur , dit weiland wordt gehuurd door partij 2.

Vervolgens vraagt partij 3 aan partij 1 of het betreffende weiland te huur is voor het plaatsen van een pony.
Waarop partij 1 verteld dat het weiland al verhuurd is , maar het wat hem betreft prima is om de pony erbij te zetten , mits partij 2 het daarmee eens is.

Vervolgens neemt partij 3 contact op met partij 2 , en partij 2 vindt het prima om de huur te delen , aldus geschiedde.

De afspraken tussen partij 2 en 3 zijn dat partij 3 het weiland mag gebruiken , en daarvoor de helft van de jaarlijkse huur aan partij 2 betaald , waarna partij 2 dit bedrag aanvult en aan partij 1 geeft om de totale huur te voldoen.
Bovendien wordt mondeling afgesproken dat partij 3 verbeteringen aan zal brengen omdat zij de huur van het weiland over zullen nemen als partij 2 hun ponies verkoopt. Partij 3 investeert hiermee in de toekomst , en partij 2 profiteert daarvan mee zonder het risico te lopen dat ze alle aanpassingen misschien weer terug moeten draaien na verkoop van hun ponies , zij wilden de aanpassingen alleen toestaan als beloofd werd dat partij 3 de huur over zou nemen , en partij 3 wilde alleen investeren in de aanpassingen als partij 2 beloofde dat ze de huur over zouden kunnen nemen na verkoop van de ponies van partij 2.

Er gaat een jaar voorbij en de kogel is door de kerk : partij 2 gaat de ponies verkopen.

Maar : wat nu als partij 2 de ponies verkoopt aan een 4e partij , en deze 4e partij daarbij ook de huur van het weiland over wil nemen ?
Mag partij 3 dan zomaar gepasseerd worden , of kan die er nog op een nette manier een stokje voor steken ?
Of is dat eigenlijk een kansloze zaak voor partij 3 ? :)

SandravdB

Re: Rechten bij "onderhuur" / mondelinge afspraken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:20

Lijkt mij dat partij 3 de huur overneemt en dat de kopers met partij 3 dat moeten overleggen of die mee kunnen huren.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:21

als ik je verhaal zo lees lijkt mij dat partij 4 hier niets in te zeggen heeft.
ik neem aan dat de overeenkomst tussen partij 2 en 3 ook is aangegeven aan partij 1??
ook een mondelinge overeenkomst is een bindende overeenkomst en is na verkoop van de ponies van partij 2 het weiland voor partij 3.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:23

pmarena schreef:
zij wilden de aanpassingen alleen toestaan als beloofd werd dat partij 3 de huur over zou nemen , en partij 3 wilde alleen investeren in de aanpassingen als partij 2 beloofde dat ze de huur over zouden kunnen nemen na verkoop van de ponies van partij 2.

Staat dit op papier? Want anders zou het een onzekere situatie zijn voor alle zowel partij 1 als partij 3?
Het lijkt mij ook al partij 4 hier weinig mee te maken heeft, die koopt de ponies, niet het weiland.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 11:37

Nope , helaas niks op papier , is gewoon mondeling afgesproken tussen partij 2 en partij 3 , omdat beide partijen graag wilden dat partij 3 de huur over zou nemen na verkoop van de ponies.

Partij 1 en partij 3 hebben verder geen contact meer gehad na het eerste contact waarin partij 1 aangaf het prima te vinden om de huur te delen.

Partij 1 heeft dus alleen met partij 2 te maken.

Partij 4 staat er op zich inderdaad buiten , maar partij 2 heeft op dit moment de zeggenschap over het gehuurde land omdat zij de officiële huurders zijn.

Als zij dan besluiten om de huur over te dragen of voor mijn part zelfs het recht op huur te verkopen aan partij 4 , dan kan ik me voorstellen dat zij dat zelf mogen beslissen.

Voor partij 1 maakt het op zich weinig uit , die wil het gewoon graag verhuurd hebben :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:41

er is een overeenkomst tussen partij 2 en 3, ook al is deze mondeling geweest, het is wel afgesproken.
daarom lijkt me dat het gewoon zo zal moeten lopen zoals is afgesproken.
alleen lijkt het me niet zo handig geweest dat partij 1 niet op de hoogte is gebracht van de afspraken tussen 2 en 3.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:07

Ik weet niet of het met land net zo geregeld is als met woningen, maar op de woningmarkt hebben onderhuurders juridisch gezien meestal geen enkel recht van spreken, zeker neit als er niks zwart-op-wit staat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 13:13

Als ik het vergelijk met onderhuur bij woningenen , zie ik juist dat een onderhuurder in principe min of meer automatisch de hoofdhuur kan overnemen als de hoofdhuurder de hoofdhuur opzegt :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:25

ai, lekker ingewikkeld... hoop voor `partij 3` dat er geen partij 4 met dat plan is pmarena...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 19:46

Ik als partij 3 zijnde hoop het ook ;)

Maar in principe , als zij vervelend kunnen doen dan kunnen wij dat ook ! Niet dat ik het zover wil laten komen of zin / tijd heb voor zulk kinderachtig gedoe , maar we kunnen een voorpiepende huurder natuurlijk als bewoners hier ook flink dwars zitten , als we dat zouden willen.

Het water komt bij ons uit de kraan vandaan , wij zeuren niet over het illegale stalletje , wij zijn een stal aan het bouwen en voorzieningen aan het maken waar andermans ponies ook gebruik van kunnen maken als ze het slim aanpakken..... we hebben voor Rena toch ook gezelschap nodig....en de verhuurder heeft aan ons natuurlijk een in principe duurzamere partij dan aan zomaar een 4e partij uit het dorp....

Ik heb net nog maar even met de eigenaar gebeld om aan te geven dat men bezig is met de verkoop van de ponies , en ik als dat gebeurd zeker graag de huur over wil nemen , omdat mijn paardje er natuurlijk ook nog staat :)

Hij weet het wel , maar het kan geen kwaad om hem er even aan te herinneren natuurlijk. Stel je voor dat er niks aan de hand is met een vierde partij , maar er nog iemand anders interesse heeft in deze wei en hij mij per ongeluk vergeet terwijl hij die wei aan een ander toezegt...dan hebben we ineens een 5e partij en dat moeten we helemaal niet hebben :P

Bweuh ik ben er een beetje misselijk van , ben blij als die onzekerheid achter de rug is.....getob toch altijd met die knollen :P

We hebben nog wel een eigen perceeltje achter de hand hoor , maar we willen gewoon erg graag deze wei goed onder handen nemen zodat we hier vanuit huis niet tegen zo'n verwaarloosde strontbende aan hoeven te kijken en de paardjes lekker de ruimte hebben :)

We gaan morgen het kopje "overleg" maar weer eens toepassen :P

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 16:17

VSW -> TAO

Ramona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:55

De afspraken die partij 2 en 3 met elkaar gemaakt hebben zijn bindend tussen partijen. Indien partij 2 besluit het weiland aan een ander te verhuren, kan partij 3 partij 2 aanspreken op de gemaakte afspraken. Indien partij 2 zijn afspraken niet nakomt en het tot een procedure komt, zal aangetoond dienen te worden welke afspraken gemaakt zijn. Bij mondelinge afspraken kan dat niet gemakkelijk zijn.

Indien partij 2 ophoudt het weiland van partij 1 te huren, heeft partij 3 geen recht op huur jegens partij 1. Deze partijen zijn geen huurovereenkomst overeengekomen. De mogelijkheid bestaat dat partij 3 een ander weiland zal moeten zoeken.
Wil partij 3 meer zekerheid in de continuiteit van het huren van het weiland - ook indien partij 2 wegvalt - dan is het raadzaam dat partij 3 met partij 1 afspraken daaromtrent maakt.

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:02

Ik zou ook (op papier) afspraken maken met partij 1 als partij 3 zijnde. Het onderhuur verhaal gaat hier niet op, omdat partij 4 ook onderhuur zou plegen daar die dan huurt van partij 2. Ik denk niet dat ze zonder partij 2 echt kans maken om de huur over te nemen, aangezien je dan als "oudste" huurder simpelweg de meeste rechten hebt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 07:57

voorkomen is beter dan genezen en als ik partij 3 was zou ik de afspraken op papier zetten met partij 1 en 2 (maar zeker met partij 1 want die is eigenaar).