geblesserd paard verdoven op trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

geblesserd paard verdoven op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:02

de 16e moet ik mijn paard van Weesp naar A'dam verhuizen, maar soms wil ze niet op de trailer. Soms loopt ze er zo op en soms kan je rustig vergeten dat ze er in gaat.
Heb haar op wedstrijd al een keer moeten verdoven omdat ze niet meer mee terug wilde de trailer op.
Nou heeft ze een peesblessure en als ze gaat lopen steigeren en zichzelf gaat laten vallen etc is natuurlijk niet bevorderlijk voor haar pees.
Ik dacht eraan haar dan maar weer te verdoven, gewoon uit voorzorg, maar zou het kunnen dat ze dan door de verdoving minder stevig staat oid en daardoor rare bewegingen kan maken en haar been nog erger blesseren?
Misschien ben ik overbezorgd, maar wil gewoon voorzichtog zijn.
Probeer 1x of ze normaal meeloopt, maar doet ze dat niet denk ik toch aan verdoven.
Wat zouden jullie doen in dit geval?
Bedankt alvast.

Ibbel

Re: geblesserd paard verdoven op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:04

Ik zou het nooit doen, sederen op de trailer. Ze kunnen er inderdaad wat wiebelig van worden. Ik zou eerder wat tijd spenderen aan een training trailerladen. Je hebt nog een week ;)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 13:10

Heb tot in het oneinige geoefend, soms doet ze het zonder problemen, en soms doet ze het gewoon niet, het is geen angst oid van haar, het is gewoon koppigheid, heb al zoveel geprobeerd met dr, echt een lastig probleem. Maar als ze het niet doet haalt ze echt de meest rare stunts uit om niet te hoeven, zo heeft ze al verschillende keren met dr benen onder de klep gelegen omdat ze halverwege steigert en zich dan laat vallen naast de klep, laat zich op dr knieen vallen en ga zo maar door. Vaag beest.
Zou ze echt om kunnen vallen door een verdoving?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:11

Ja. En zelfs als ze niet valt, dan nog kan het gevoel van niet helemaal de beheersing over je hele lichaam hebben er bij het paard voor zorgen dat ze de volgende keer helemáál niet meer op de trailer wil.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 13:12

Om eerlijk te zijn heb ik hier niet echt ervaring mee.
Wel met een paard die de trailer op wil maar niet met verdoven. Ik heb het mijn paard aangeleerd door 2 longeerlijnen er naast de toen en dan achter de kont langs. Hij kan dan alleen maar vooruit. En nu loopt hij er met een gemakje op.
Verdoof je haar dan zelf? Of laat je de DA dan komen?
Ik denk wel dat je paard minder stabiel staat als hij verdoofd is maar als je voorzichtig rijd moet het misschien wel lukken, je hebt het tenslotte al eerder zo gedaan.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 14:09

Gewoon met sedalin, heb nog een spuit liggen.
Longeerlijnen heb ik ook geprobeert, maar daar kan je toch leuk in gaan hangen als paard zijnde, en ook leuk op gaan zitten, het is echt een drama met dr. 8)7
Maar ik heb de stille hoop dat ze het misschien nu wel doet, maar moet ook voorbereid zijn als ze het niet doet.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:01

ik ben vaak zat met een platgespoten paard terug op de rit naar huis gegaan
bij de DA praktijk verdoofd en na de foto`s weer op de trailer en naar huis
paard is altijd goed thuis gekomen

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:09

Net als Mirgino nog nooit problemen gehad met een gesedeerd paard op de trailer. Als ik het verhaal zo lees, heb je meer problemen zonder als met sedatie.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:11

ook hier, gewoon sederen idd regelmatig na DA bezoek etc. naar huis gereden, no problem

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:15

Ik zou 'm toch sederen. Waarom zou je een risico nemen met een peesblessure. Een peesblessure is al niet niks en om dan ook nog extra risico te lopen door een stressvolle situatie..
Sederen voor trailervervoer kan echt geen kwaad hoor, mits je natuurlijk de adviezen van de DA goed opvolgt.
Je moet dan echter een ding niet vergeten!!! Het been met de peesblessure goed inpakken. Bij sederen zal ze er minder pijn aan hebben en zonder deze extra ondersteunng teveel op kunnen gaan leunen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 23:17

Onze Da laat je eerst een half uur met je paard lopen na sedatie, dan even een controle en als hij het paard weer helder genoeg vind krijg je hem pas mee, vind ik een goede zaak.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:25

bigone schreef:
Onze Da laat je eerst een half uur met je paard lopen na sedatie, dan even een controle en als hij het paard weer helder genoeg vind krijg je hem pas mee, vind ik een goede zaak.

nooit mee gemaakt :n
als hij klaar was ging hij vanuit de behandel ruimte hup de trailer op,papieren in orde maken en op weg
was dan ook super te laden :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:29

Ook nooit mee gemaakt, maar wel dat het paard 2 uur niet mag eten.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:31

setteke schreef:
Ook nooit mee gemaakt, maar wel dat het paard 2 uur niet mag eten.

ook dat is bij elke DA anders
in de kliniek waar ik geweest ben ging het paard na sederen en foto`s maken gewoon de box in waar stro lag
en mijn paard is er nog steeds :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:37

Lucky you, maar wel vreemd.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 00:41

als mijn paard gek word op de trailer dan word er ook ge sedeert.
die van mij loopt er wel netjes op maar als ze die knop om zet laat ze zich omvallen. er ligt bij ons altijd een spuit tranqui gel in de trailer en nooit problemen gehad er mee.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 11:50

oke ik begrijp dus dat het vaker gebeurt en dat het geen kwaad kan.
Probeer het 1x zonder sederen, en als ze moeilijk doet dan toch maar met.
Ik was al van plan te bandageren, maar zou het overdreven zijn om ook nog transportbeschermers om te doen?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:22

even ter info, als een paard al helemaal druk is door het laden kan je verdoven wat je wilt, dat slaat dan amper aan en heeft dus geen zin, het beste is te verdoven als het paard rustig is, voorkom dus dat ze druk wordt.

Anders weer op stal zetten, wachten tot ze weer tot rust is gekomen (ong halfuur,uur), verdoven, half uurtje wachten en dan pas laden. Sedalin etc hebben een half uur tot een uur nodig voordat het werkt. Ga je beginnen voordat het werkzaam is en ze wordt helemaal druk, gaat de sedalin ook niet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:27

Ik heb mijn paard een aantal keer moeten vervoeren met de trailer terwijl het verdooft was. Maar nu was hij verdooft ivm een bezoek aan de DA (terug weg dus) en niet omdat hij absoluut niet laad. Bij hem ging het goed, maar hij loopt redelijk rustig de trailer op. Een paard wat in paniek raakt bij de trailer lijkt mij verdooft nog onhandiger.

Ik gebruik wel altijd transportbeschermers (met harde kappen) als het paard verdooft de trailer op gaat. Ze zijn toch minder stabiel en de kans is imo groter dat ze zich verstappen oid.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:37

Die van mij is ook al eens gesedeert terug van de kliniek gekomen. Geen problemen mee gehad. Ze zijn dan mss een beetje wiebelig, maar normaal zit er aan beide kanten toch iets waar ze een beetje tegenaan kunnen leunen. Dus echt omvallen zal hij niet doen denk ik.
Mijn paard heeft nu wel geen laadproblemen en gaat met gemak op de trailer.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 15:17

ingvdh, bedankt voor de tip.
Als ze de eerste keer niet wil ga ik ook niet in gevecht met haar, spuit erin en weer terug op stal tot het werkt.
De eerste keer scheren had ik ook niet lang genoeg gewacht en benen scheren kon ik toen rustig vergeten. Was een goeie les

esmespitfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:23

ik hoop dat je hier nog iets aan hebt,

ik zou je paard goed inpakken kwa transport beschermers met springschoenen en een spuit sedalin geven. mijn paard was eens voor een controle foto's weg geweest en was toen ook behoorlijk onder gespoten met sedalin (2 spuiten) ik raad je aan pak hem goed in ivm de pleesblesure en spuitje erin loopt ie als een mak lammetje op de trailer maar inderdaad niets laten eten of drinken.

heel veel succes

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:34

Ik zou of heel licht sederen, of gaan denken aan vervoer met een vrachtwagentje, in plaats van trailer. Vrachtwagen gaan ze doorgaans makkelijker op (het toont ruimer). En liever ging ik voor de laatste optie. Ik zou het te riskant vinden met de peesblessure, zonder blessure zou ik denk nou ok niet al te lang ritje, we nemen het risico.

Oh en elke dag even trailerladen oefenen, als dat elke dag goed gaat zou ik me niet zo'n zorgen maken.

Waar ga je staan in Amsterdam??? Nieuwsgierig ;-)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 01:50

Ik zou het ook gewoon proberen maar dan idd licht sederen zodat ze nog wel wat stevig op haar benen staat.