Hoeveel verschillende mensen laat jij op je paard rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinky01

Hoeveel verschillende mensen laat jij op je paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 07:10

Hallo,

Voorlopig mag ik zelf niet rijden en normaal gesproken komt er eens in de week een meisje op mijn paard rijden. Er zit ook nog wel eens iemand anders op maar niet met regelmaat.
Nu ik zelf niet kan rijden krijg ik toch vaak het aanbod van andere dat zij er wel een keer op willen rijden.

Buiten het feit dat het allemaal goede ruiters zijn, wat vinden jullie ervan als een paard door meerdere mensen gereden wordt?

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:18

ik heb dus een eigen paard, en daar laat ik maar 1 meisje op rijden en dat kan alleen wanneer ik niet kan..

Op mijn verzorgpaard waarbij gewoon alles mocht hij vond niks erg gingen er meer vriendinnen mee op om te rijden

kohtje

Re: Hoeveel verschillende mensen laat jij op je paard rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:23

Ik zou zeggen max 2

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:39

Ik persoonlijk zou voor die voorlopige tijd een iemand zoeken die hem kan rijden. Als dat niet kan dan oplossen met meerderen of misschien me paard wel gewoon ook voorlopig ff rust geven dus alleen ff wandelen en longeren, heb bij de mijne gemerkt dat ze dat best goed doet.

maar dus liefst zo min mogelijk maar als het niet anders kan en je wilt je paard beweging blijven geven oplossen met meerderen

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:43

Nou bij mij zijn op de pony's verschillende mensen opgeweest.

Toen ik niet kon rijden (gebroken pols) heb ik paar vrienden op Melody en Amor laten rijden. Alleen niemand had echt een klik met Melody :=
Maar nu komt er niemand meer op behalve familie. Scheeld dat de meeste toch niet rijden.

Op Zafier kom alleen ik of me instructrice. Me tweelingzusje is er 1x op geweest.
Weet niet of me vader er nog op wil. Zou eigenlijk voor hem het duinpaard worden en ik ga der dan mee op wedstrijd. Maar hij gaat nu met z'n fries het duin in :)

En op Valentijn gaat inprincipe alleen ik op tenzij ik het niet lukt. Maar op de grond gaat het al super :D

En ik denk dat ik Amor laat verleasen volgend jaar maar dat weet ik niet zeker.

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 07:47

Normaal heb ik een vast iemand die komt rijden alleen die is nu op vakantie. En ik vind het geen probleem als er iemand anders op rijdt en zeker niet als ik ze daar een plezier mee doe. Daarbij ben ik er altijd zelf bij en heb ik een erg fijn te rijden (weinig hulpen) paard en dat wil ik graag zou houden!
Dus alleen gevorderden :-)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:48

Ik zou het liefst anderen er op laten rijden.
Geen 2 per keer (of meer) maar per keer 1 persoon.
Ik zou 2 of 3 mensen vragen haar 1a2 keer per week te rijden.
Van ieder leert ze dan weer nieuwe dingen en geen rijd er te vaak op om iets te verpesten.
Conditie blijft op peil en het dier gaat zich niet vervelen.

Trouwens wel rot voor je dat je nu zelf niet lekker op kunt stappen.

kinky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 08:13

inderdaad 1 persoon per keer!!
Het voordeel is dat mijn paard iedereen toelaat en graag wil werken. Daarbij krijgt ze lekker extra aandacht , en de rest van de dag staat ze zich vol te vreten op de wei. Oh wat een slecht leven........ hihi

Hopelijk is het voor mijzelf maar tijdelijk dat ik niet mag rijden, maar mocht een langdurig iets worden gaat na de vakantie gewoon mijn vaste bijrijdster weer rijden.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:18

Ik heb tot op heden, maar 1 iemand 1x keer op mijn paardje laten rijden (mijn instructeur heeel soms). Soms wel iemand die het leuk vind om uit te stappen maar dat telt niet mee. Mijn paardje is niet de gemakkelijkste en dus ben ik niet zo van het "uitlenen". Maar het is dan ook nog niet voorgekomen dat ik zelf door omstandigheden niet kan rijden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:07

Buiten mezelf komt alleen mijn trainer op mijn paard.
Ik denk dat het ook een beetje van paard tot paard afhangt...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:11

normaal gesproken ben ik de enige die op mijn paarden rijd, zal ik mijn been breken en dus 6 week niet kunnen rijden dan staan de paarden 6 week stil. de enige die ik op mijn paard laat is mijn baas en instructeur en verder komt er niemand op mijn paarden.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:14

normaal gesproken alleen mijn instructice, meneer is nogal "lastig"met andere ruiters. Maar nu ik er een tijdje uitben en hij niet beter wordt van stilstaan ( hij is wat ouder) rijdt een vriendin met hem, zij kent hem goed en kan goed met hem opschieten.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:16

Normaal gesproken rij ik zelf elke dag en met een uitzondering mag een vriendin van mij erop rijden om een keer goed te leren rijden. Mijn paard is namelijk heel fijntjes en zeer gemakkelijk te rijden en af en toe is dat wel fijn voor dr aangezien ze zelf een jonge dwarse draver heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:18

Er rijden meerdere op mijn pony's,maar ik ga dat stoppen/veranderen.Waarom?omdat áls er iets gebeurt je als eigenaar aansprakelijk bent.Ik ben hierdoor voorzichtiger geworden w.b.t het rijden op mijn pony's.Anders maakte het me niet uit hoor,bijna iedereen mag op mijn pony's rijden,ik vond het niet erg.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:20

Mijn vriend komt wel eens op m'n pony. Verder een paard goede vriendinnen en mijn lesgeefster :)
Mits m'n pony dat toelaat, helaas komen ze er vaak niet op.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:23

Ik ben de enige die rijd op mijn pony.
Ze heeft gewoon een gebruiksaanwijzing en mijn zusje kan haar niet aan.
Zij heeft amper 2 jaar rij-ervaring, en zodra je mijn paard een schop geeft dan denk ik niet dat je er nog lang opzit. Dit risico willen mijn instructrice en ik niet nemen.

Wel heeft mijn vriendin een keer gestapt en gedraaft, maar dat was eenmalig, dat vind ik toch weer anders.

Een buurmeisje van mij laat iedereen op haar paard rijden. Haar vriendinnen,kennissen, eigenlijk iedereen die dat wil.
Als ik haar nu zou bellen en vragen of ik mocht rijden zou dat zo mogen. Sommige mensen hebben nog nooit op dat paard gereden en die laat ze zo haar eigen gang gaan, ze komt dan ook niet kijken of helpen oid.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:24

Ik rijdt alleen maar zelf op Niels, ik wil nooit hebben dat iemand op mijn paard rijdt. Uitgezonderd Michelle bij haar weet ik gewoon dat ze weet hoe ik wil dat Niels gereden wordt. Anderen vriendinnen die zelf rijden etc mogen er ook wel op, maar dan wel op mijn manier. ;)

Sterkte trouwens, met wat je ook mag hebben :)

lambiek_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:29

Ik rij meestal gewoon alleen zelf. Maar nu ik op vakntie ben rijd de oude eigenaar er op. En af en toe een vriendin een rondje stappen en draven. Maar dat is anders

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:32

Als je een makkelijk te rijden paard hebt die graag aan het werk wil zou ik zeggen gooi ze er op.
Je bent er zelf bij? Dan zie je snet genoeg of iemand haar wel of niet juist rijd.
Natuurlijk heeft iedere ruiter zijn of haar eigen manieren, maar soms kan dat nog verhelderend werken ook.

Dus als jij en je paard erbij gebaat zijn zeg ik, doen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:33

Naast mijzelf rijdt een vriendin ook wel eens op Doris. Zij is net iets handiger&sneller als wat ik ben en heeft wat meer ervaring met jonge paarden. Gebeurd denk ik zo'n 1x in het kwartaal. :P

Mijn vriend mag uitstappen :Y)

mysecrets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:41

Mijn merrie is erg eenkennig, ik laat dus eens in de zoveel tijd iemand uitstappen/stukje rijden, dat vind ze niet leuk, maar moet ze toch aan wennen, wat als ik ziek wordt oid? Gelukkig gaat het steeds beter, maar ze blijft heel erg aan mij hangen. Er zijn tot nu toe maar 2 mensen die ik als ik ziek ben, zou vragen om m'n paard te rijden, een stalgenootje en m'n instructrice... Verder kan uitstappen geen kwaad en dat gebeurd dus gewoon als er iemand mee wilt en dat graag wilt. :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:47

Alleen mijn zusje op de ruin. En op de merries mijn zusje en af en toe het overbuurmeisje (van 9 jaar) :)

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:52

Een of 2x per week rijdt een vriendin op mijn paard en doet dan ook de verdere verzorging, de rest doe ik zelf.
Ik vind het het wel voldoende zo.
Als ik op vakantie ben bijvoorbeeld rijdt zij ook op hem.
Bij mij op stal staat een paard met 2 eigenaren en 4 bijrijders, tja.... ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:38

Mijn pony is manegepony geweest en die had elke dag iemand anders op zijn rug.
Hij is er niet slechter van geworden, is inmiddels 22 en sinds een half jaartje met 'actief pensioen' of te wel, lekker op de wei en een keer of 3 per week een bosrit van 1-2 uur.
En als er dan eens iemand anders op gezeten heeft, maakt me dat weinig uit. Kids van mijn vriend rijden soms, mijn vriend rijdt soms, zijn alledrie nog beginner ook.
Stalgenootje rijdt ook soms, als ik met vakantie ben ofzo.

En heb laatst nog bezoek gehad van een manegeklantje die wilde kijken hoe Jip het had, samen met haar zus ook een bosritje gemaakt.

Nee, ik lig er niet zo wakker van, dat er anderen op mijn pony rijden, hij is er 22 mee geworden en hij zal er nog wel ouder mee worden ook.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 13:40

Mijn vriend en ik en twee bijrijdsters rijden regelmatig op ons paard. Belangrijker dan het aantal is volgens mij dat de mensen die op je paard rijden:
- goed genoeg kunnen rijden om met jouw paard om te gaan en liefst beter dan jij zelf, want dan heb je er het meeste aan;
- ongeveer dezelfde ideeën hebben als jij over paardrijden en het omgaan met paarden;
- bereid zijn zich aan jouw regels te houden waar het gaat om de omgang met je paard.