Respect voor de betrokkenen bij plaatsen foto's op internet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_kajo_

Respect voor de betrokkenen bij plaatsen foto's op internet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 18:13

Naar aanleiding van de reacties op het filmpje in het topic [VN] Drama aan de Boermastreek in Tweede Exloërmond
en de reactie op (door mij gemaakte) foto's in het topic [HK] [BB-ers] ~16~... Bokken gelukkig nog steeds niet clandestien
de volgende vraag: Hoever vind je dat een fotograaf/filmer mag gaan in het registreren, maar vooral het op internet plaatsen van een (bijna) ongeluk? Waar is de grens tussen de nieuwswaarde en het respect voor de betrokkenen?

Ik ben zelf een hobbyfotograaf en fotografeer alle marathons van de friese marathoncompetitie. Bijna iedere marathon gaat er wel eens iets mis en dit varieert dan van een heftige knal tegen een paal tot op hol geslagen paarden over de openbare weg. Persoonlijk fotografeer ik altijd door maar plaats deze foto's niet op de site van de marathoncompetitie. De foto's maak en bewaar ik voor de menners zelf, mochten ze willen zien waar het mis ging.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-08-10 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:16

als et allemaal goed is afgelopen zie ik het probleem niet.
Maar iemand mag toch, wanneer hij/zij ziet dat er foto's van hem/haar op staan, zeggen dat ze ervan af moeten en dan ben jij toch verplicht ze eraf te halen??

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 18:22

whitje schreef:
als et allemaal goed is afgelopen zie ik het probleem niet.
Maar iemand mag toch, wanneer hij/zij ziet dat er foto's van hem/haar op staan, zeggen dat ze ervan af moeten en dan ben jij toch verplicht ze eraf te halen??

In hoeverre je verplicht bent ze er af te halen weet ik niet. Ze mogen in ieder geval niet kwetsend zijn voor degene die er op staat. Maar wanneer is dat het geval, waar is de grens?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 18:26

_kajo_ schreef:
Hoever vind je dat een fotograaf/filmer mag gaan in het registreren, maar vooral het op internet plaatsen van een (bijna) ongeluk? Waar is de grens tussen de nieuwswaarde en het respect voor de betrokkenen?

Voor een deel geldt dat voor alle 'ramptoerisme'. Tot en met David Attenborough die de zoveelste zebra filmt die voor z'n ogen door een groep leeuwen wordt afgemaakt. Of willekeurig welke journalist die de gruwelijkste oorlogsmisdaden voor z'n ogen ziet gebeuren. Kún je ingrijpen op zo'n moment, op een manier die jouw leven niet in gevaar brengt en de levens van wie je filmt, redt?
Is dat het geval: red wat je kunt redden.
Is dat niet het geval, maak foto's, als dat het is wat je het beste kunt, en als dat de reden is dat je daar bent.

ElsB

Re: Respect voor de betrokkenen bij plaatsen foto's op internet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:04

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 11:15

Nou ik heb dat gehad met zo'n 112 website. We hadden vorig jaar schoorsteenbrand (natuurlijk toen ik alleen thuis was) en voordat de brandweer er was stonden die lui al in de straat "waar is de brand, waar is de brand". En alles fotografen, zelfs door de voordeur het huis in, en op de website zetten. Ik was nogal afgeleid door het hele brand gevalletje (viel gelukkig mee) maar achteraf dacht ik wel, waar zijn die lui nou helemaal mee bezig! Lijkenpikkers.

Aan de andere kant vind ik het dan zelf ook weer interressant om foto's te zien bij een artikel dus het is heel dubbel.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 22:30

Suusje1972 schreef:
Aan de andere kant vind ik het dan zelf ook weer interressant om foto's te zien bij een artikel dus het is heel dubbel.

Ik heb precies hetzelfde. Inderdaad heel dubbel maar ik wil beelden zien om het verhaal te kunnen begrijpen maar ik wil ook weer niet te veel zien. Het is alleen zo moeilijk om de grens te bepalen. Slachtoffers hoef ik eigenlijk niet te zien, tenzij ze er zelf geen problemen mee hebben dat ze in beeld komen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 15:32

Ik maak zelf foto's van klassieke motorraces en ook daarbij gaat weleens iets fout. Of ik ze wel of niet publiceer hangt af van de ernst van het ongeval en of de betrokkene het al dan niet op prijs stelt dat de foto's gepubliceerd worden. Ik vraag dat altijd vooraf.
Een tijdje geleden heb ik een redelijk spectaculaire valpartij vastgelegd (overigens met goede afloop, alleen wat krasjes op de motor) en ik ken de betrokkene goed. Nog voordat hij weer op z'n motor stapte riep hij naar de zijlijn of ik het er allemaal wel goed op had staan, pas daarna vervolgde hij zijn weg :D Deze foto's gaan nu het hele land door, hij is er maar al te trots op :))