Stalgenoot geeft weer problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Stalgenoot geeft weer problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-10 14:25

Heb weer jullie advies nodig:

Ik heb een kleine stal met weide, rijbak en stalgebouwen, alles klein, maar fijn. Zelf heb ik 3 paarden er staan en een paard van een vriendin, hier genoemd mevouw A. Een paard verleas ik aan een vriendin B. Mijn stalgenoot wilde eerst al haar paard alleen op stal hebben, terwijl ik de kudde altijd gezamenlijk op de weide heb staan, zie topic en ik niet extra voor haar paard extra naar stal kom, zie [TAO] Stalenoot wil paard overdag niet op weide hebben. Probleem?. Is inmiddels door discussie opgelost.

Vroeger heb ik s'ochtens gevoerd heb en 2 kruiwagen mest van de weide gehaald. Per dag (24 uur) halen we ongeveer 3 a 4 kruiwagens van de weide. Het is een zelfverzorgingsstal. De afspraak is dat degene die s'avonds rijdt de andere 2 kruiwagen van de weide haalt en voert. De laatste tijd merkte ik al, dat mevrouw B maar een kruiwagen van de weide haalde, omdat ik de volgende ochtend duidelijk 3 kruiwagens had s'ochtens. Omdat de komende 3 weken iemand anders voor mij s'ochtend gaat voeren (niet mest) en we daarna op een automatisch krachtvoersysteem overgaan, valt de ochtend voor mij weg, omdat het me ook iets teveel wordt. Ik zal s'ochtens natuurlijk bij de paarden kijken, maar het hoofwerk zal ik s'avonds doen. Nu wilde ik een volgend schema maken met staldiensten. Ik zal op de woensdagen, vrijdagen en zaterdagen staldienst doen. Dat betekent s'avonds voeren, 4 kruiwagensmest van de weide halen en water toevoegen. Als eigenaresse van de stal doe ik vele andere dingen, zoals de omheining checken, gras van de stroomdraden wegsnijden, investeren, etc en etcetera wat iedere staleigenaar doet. Vriendin B zal de staldienst op maandag en zaterdag draaien, vindt ze een goed idee, want ze vindt het ook fijn de andere dagen vrij te hebben. Vriendin B zou de dinsdag en donderdag staldienst hebben met dezelfde taak. Zij is die dagen altijd al in stal. Zij heeft hier problemen mee, want ze vindt het teveel werk is, ze kan het niet en wil dat het zoals vroeger blijft, wat dus niet kan, omdat ik s'ochtend niet meer kom in de toekomst. Ik heb haar ook verteld dat ze een bijrijder kan regelen, die voor haar diensten overneemt, zo doe ik het ook met mijn bijrijders of ik doe het samen met een vriendin. Ider mag het zo regelen, zoals zij het wil, maar de staldienst moet gedraaid worden. Ik vraag 130 euro per maand zonder hooi en krachtvoer, maar 24 uur op weide/paddock met schuilstal met onbeperkt toegang tot gras/hooi in mooie hooihuizen. Ik heb de stalbodem verhard, stuk paddock verhard, zorg dat de mest opgehaald wordt door een boer (betaal daar ook voor), bied een kleine rijbak, paddocks en rijbak heb ik laten draineren, er komt een automatisch krachtvoersysteem, doe de paarden maskers om, met andere woorden: ik zorg zo goed mogelijk voor de paarden. Bij een pensionstal met natuurlijk binnenbak, maar weinig weidegang, betaal je hier 350 euro. Is mijn voorstel voor de stalplan verandering onredelijk? Naar mijn mening niet? Wat vinden jullie?

pmarena

Re: Stalgenoot geeft weer problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:43

Je voorstel is niet onredelijk , maar dit probleem is eigenlijk gewoon hetzelfde als het vorige probleem , en zal waarschijnlijk ook hetzelfde zijn als het volgende probleem ;)

Jij als stalhouder wil dingen op een bepaalde manier regelen , en JIJ bent de baas over je eigen spullen en tijd :)

Of het nu wel of niet redelijk is wat je wilt , men kan het accepteren of weggaan naar een plek die beter bij ze past.

Ze hebben nog de mazzel dat je een nette prijs vraagt en heel schappelijk bent in je manier van doen en denkbeelden zo te lezen.

Je hebt voor jezelf het plan duidelijk : dit is wat je te bieden hebt. En dat is niet voor niks , als het je anders teveel wordt :)

Dus nu is het de vraag : is je pensionklant de juiste match , of kun je beter iemand anders aan je groepje toevoegen.

Het is aan haar , wil ze niet meedoen dan gaat ze maar lekker wieberen zodat er iemand anders in haar plaats kan komen , die het wel prima met deze regels kan vinden.

Slechts 2 dagen in de week staldienst is toch niet bepaald een drama te noemen , als je dan de andere dagen "vrij" hebt zeg maar :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:48

misschien kun je voorstellen dat ze zelf aangeeft wanneer ze dan wel 8 kruiwagens wil uitmesten. misschien wil ze op maandag 2, di 2 , do 2 en zaterdag 2 (noem maar wat)
misschien kunnen jullie dit op een of andere manier wel regelen?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:51

ik vind het ook een heel redelijk aanbod.
jij ben de stal eigenaar, en tuurlijk mag je als klant dingen waar je het niet mee eens ben aandragen.
maar op een stal waar je sowieso al hielp met mesten lijkt het mij niet zo'n drama te worden.

en anders: take it or leave it!!
heb je het niet naar je zin, moet je op zoek gaan naar iets anders!!!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:53

nja, meteen laten gaan is ook zo wat... Ik zou toch gewoon eens vragen wat ze zelf zou voorstellen dan. en daarbij wel meteen melden dat jij de ochtenden dus niet meer daar bent.

Jij hebt iets bedacht. zij is het er niet mee eens... dan komt ze zelf maar met een beter voorstel!

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:55

jou plan is helemaal niet onredelijk
het is juist logisch, ze mogen blij met je zijn dat je zoveel doet.
straks raak jij overspannen en wat dan, dan is het toch wel een beetje hun schult

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 14:58

Je titel zegt het al: stalgenoot geeft wéér problemen.

Ik zou als ik jou was duidelijk tegen haar zijn, vragen of ze zelf nog een beter voorstel/oplossing heeft en anders zou ik haar uitzwaaien. Paardeneigenaren zitten overal dus dat zal het probleem niet zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 15:17

Ik vind helemaal niet dat je te veel vraagt, ik vind juist dat die B teveel van je profiteert, de prijs is schappelijk en haar paard poept ook, haar paard eet ook dus hup de handen uit de mouwen en of anders daaaaaaaaaaaag.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:14

Kan ze niet gewoon 1 kruiwagen per dag doen??
Dan die andere vriendin ook 1 kruiwagen per dag en jij zelf 2 kruiwagens per dag.
Ik schep ook altijd de mest uit de wei/bak,dit is van 2 fjorden en 1 mini 1 kruiwagen per dag(wat poepen jullie paarden dan trouwens veel als je 3 tot 4 kruiwagens per dag hebt?).
Die ene kruiwagen per dag vind ik prima te doen, maar sla ik een dag over en moet ik er 2 op een dag doen dan vind ik dat al veel.
Ik zelf zou het dus niet prettig vinden om 2 keer per week 4 kruiwagens te moeten scheppen,dan ben je toch aardig wat tijd kwijt.
Dan liever elke dag 1.
Er is 1 paard van haar, en 1 paard poept geen 8 kruiwagens per week!(dat heb ik van mijn 3 pony's nog niet eens)

Eerlijk gezegd vind ik die 130 euro ook niet eens zo goedkoop,ik betaal voor mijn 3 pony's 70 euro(samen!) en dan wordt ook de mest voor me afgevoerd en moet ik zelf hooi en brok betalen,24/7 weidegang,maar heb wel stallen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:23

Eh , mijn D-pony kakt al een kruiwagen per dag vol hoor ;)

Ik heb het dan wel over een kleine maat metalen kruiwagen , niet zo'n enorme kunststof bak waar je ook tweewielers van hebt :)

De stalgenoot is gewoon een zeurpiet , echt zo'n type dat maar problemen zal blijven geven , ben ik bang.

Ik zou haar gewoon eens duidelijk voor de keus stellen : zoek iets anders dat beter bij je past , en verhuis.

Of blijf als je merkt dat je het nergens beter gaat krijgen , maar hou dan ook op met zeuren.

De prijs die je betaald is overal anders , jij staat wel bizar goedkoop colunder :) Er zijn ook mensen die meer dan 350 euro per paard per maand betalen.

Een stalhouder biedt een plekje aan onder bepaalde beloftes en voorwaarden , en de stalhouder is zelf vrij om te bepalen wat hij biedt en vraagt. Niemand HOEFT er een plekje te huren dus als men het niet aanstaat : gewoon lekker wieberen naar een "betere" plek :)

Heb ik ook vaak zat gedaan , jammer maar helaas. Het is niet jouw terrein dus je dient je aan te passen aan wat de eigenaar wil. Ben je het er niet mee eens dan kun je erover praten , maar levert dat niks op dan is de keuze simpel : weggaan , of blijven en je erbij neerleggen :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:29

Het maakt niet uit wat je vraagt voor de stalling.
Als er gasten komen kijken worden ze toch op de hoogte gebracht van de regels?
Ik neem aan dat je daar ook de bijkomende taken bij noemt?
Als paardeneigenaar er mee in stemt weet die dus ook wat er van hem/haar verwacht word.

Ik zou allang klaar zijn met deze gast.
Ze verpest de sfeer met dat gezeur.
Natuurlijk moet je eerst proberen te overleggen maar als zij bvb al nee roept zou ik maar gewoon eens een keer duidelijk gaan worden.
Als jij de verhuurder bent vind ik het wel normaal dat je zelf de meeste taken op je neemt.
Verder zou alles duidelijk moeten zijn bij binnenkomst.
Vinden ze het niet goed moeten ze beter zoeken!! heel simpel!!
En dat omstandigheden verandering kunnen geven lijkt me niet vreemd!!
Liever 1 gast minder dan een berg spanning tussen de paarden!!

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:34

Is er voor haar geen andere mogelijkheid??? Of roept ze pertinent bij alles nee???
Misschien vind zij het fijner (met haar dagindeling of wat dan ook) om elke dag een kruiwagen te doen.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 17:40

Zoekt ze het niet, of kan ze het niet?
Dat is een heel verschil.
Als ze het niet kan, dan vraagt ze bijv. een vriendin om mee te helpen.
Zoekt ze het niet, dan hoeft ze ook niet meer te komen, toch?

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 20:41

VSW-->TAO

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 06:01

Ider bedankt voor haar/zijn advies.

Mmareno: dit is een heel goed advies, dit helpt me eer in de argumentatie. Ik heb mijn vriendin nog een keer aangegeven, dat ze hiermee moet leven en ook aangeboden, dat een bijrijdster van mij op 1 van haar staldienstdagen 2 kruiwagens kan doen, als zij dan op een van mijn staldienstdagen 2 kruiwagens doet.

Ider die met het voorstel van 1 kruiwagen komt, begrijp ik, maar deze vriendin komt alleen 4 dagen in de week. Ik doe op de andere 3 dagen haar paard en de ervaring leert, dat ze altijd minder dan 2 kruiwagens weghaalt. Door staldiensten wordt het voor mij overzichtelijker wie wat doet en kan ik ook eens een dag wegblijven of stalvrij hebben

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 06:32

Het enige waar ik aan denk is dat de dagen door jou al vast ingevuld zijn. Misschien kan je die in overleg met jullie alledrie vaststellen, misschien heb jij wel net die dagen uitgezocht voor haar die niet uitkomen, maar als ze andere dagen krijgt dit een stuk beter uitkomt.
Iedereen zal water bij de wijn moeten doen.

Als jullie er niet uitkomen zou ik haar vriendelijk verzoeken binnen twee maanden wat anders te zoeken, want dit blijft zo, voor jezelf duidelijke regels stellen en geen discussie mogelijk, twee dagen de wei uitmesten, dagen vast te stellen in overleg, maar het blijft 2 dagen.

yip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 06:37

meid kom voor je eigen op, het is jou stal!!!het is niet onredelijk wat je voorsteld!!idd mss in overleg over welke dagen wie wat doet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 06:44

Natuurlijk is het wel vervelend voor een stalhouder als de klanten niet mee willen werken.
Maar van een stalhouder word wel verwacht dat deze leiding kan geven en dus duidelijk is is het handhaven van de regels.
Stalhouder word geacht de stabiele factor te zijn waar paarden eigenaren bij terecht kunnen.
Stalhouder dient er voor te zorgen dat regels opgevolgt worden, ik zet hier zo mijn vraagtekens bij.
Dit is niet het eerste probleem waar je zelf niet uit komt.
Misschien is het beter voor jou als een ander de boel gaat runnen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 08:06

Ja hoor , wie moet die boel dan gaan runnen :') Het gaat hier om een stalletje met 4 paarden hè ;)

Op zich nog niet zo'n slecht idee omdat de TS wat te lief is ten koste van zichzelf , maar hoe zie je het dan voor je , moet ze iemand in dienst nemen om de stal te runnen ? Of een bijrijdster HAAR stal laten runnen ? :P Of misschien wel die zeurpiet voor wie alles teveel is , en die een volpension stal zoekt voor de prijs van een meehelp-stal ? Die zal er wel voor zorgen dat iedereen werkt , behalve zij :P Dat gaat natuurlijk nergens over :)

Ik denk dat het einde van het verhaal gewoon het beste kan zijn dat de zeurpiet lekker naar een volpension-stal vertrekt , want 2 kruiwagens weghalen op die halve week dat ze überhaupt op stal hoeft te komen is al te veel voor madam. En dat er dan een fijn plekje vrijkomt voor iemand die niet te beroerd is om zijn steentje bij te dragen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 08:30

alison_belle schreef:
Natuurlijk is het wel vervelend voor een stalhouder als de klanten niet mee willen werken.
Maar van een stalhouder word wel verwacht dat deze leiding kan geven en dus duidelijk is is het handhaven van de regels.
Stalhouder word geacht de stabiele factor te zijn waar paarden eigenaren bij terecht kunnen.
Stalhouder dient er voor te zorgen dat regels opgevolgt worden, ik zet hier zo mijn vraagtekens bij.
Dit is niet het eerste probleem waar je zelf niet uit komt.
Misschien is het beter voor jou als een ander de boel gaat runnen?

Alison: Natuurlijk geef ik leiding, maar leiding geven is ook luisteren naar de klanten (in dit geval heb ik maar 1 klant) en dan een forum, zoals bokt.nl is prima of om om raad te vragen, omdat er meerdere mensen zijn, die misschien een dergelijk probleem hebben gehad en gioed advies kunnen geven. Zo overleg ik zakelijk (dus op mijn werk, heeft niets met paarden te maken) ook met andere mensen, die personeelsverantwoordelijkheid hebben en dezelfde/andere ervaringen hebben. Mijn regels zullen opgevolgd worden, maar ik ben geen dictator.

De dagen zijn in overleg gegaan, want madam is die dagen doordeweek op stal en andere dagen kan ze niet komen. Ik ga dit de komende weken bekijken of alles goed gaat en anders kan ze weg

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:53

zoals de titel al aan geeft,geeft weer problemen,weg met zo'n iemand.
ik heb zelf ook een stal met pensionpaarden,en ik heb gewoon zoiets,ik ben de baas en dit zijn de regels,en daar kunnen ze zich aan houden,ik ben ook niet het persoon die bij 1 overtreding direkt denkt weg ermee.maar na 2 overtredingen heb ik toch wel mijn bedenkingen,zo iemand blijft zeuren en voor problemen zorgen. succes ermee!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:09

Ik lees mee, heb ook een eigen stal (mini: 1 paard in pension :-)). Je bent heel redelijk, je eisen zijn gewoon in orde.
Je zegt 'want ze vindt het teveel werk is, ze kan het niet'. Ik denk aan:
- leg het probleem bij haar: wat is haar oplossing dan, heeft zij nog ideeen? (en dat is niet terug naar hoe het voorheen ging, maar in de nieuwe situatie)
- als ze dat niet weet, dan moet ze begrijpen dat een stalling die zo goedkoop is, vergt dat ze meer zelf doet. Er zijn zat pensionstallen full service, die zijn dan voor haar geschikt en de jouwe niet. Je betaalt daar meer, en dat is voor het werk wat je niet hoeft te doen daar. Een dienst kost geld, tenzij je hem zelf uitvoert :-) Ik zou eens informeren wat een stal bij jou in de buurt kost waar je dit soort klussen niet zelf hoeft te doen, en haar deze prijs noemen, dan kan ze zelf een bewuste keus maken ;-). En misschien kan ze het echt niet (wat ik eerlijk gezegd uit je verhaal betwijfel) en dan zal ze meer moeten gaan betalen ergens. Voor niks gaat nl. enkel de zon op.
- niet kunnen is vaak: niet willen.

En inderdaad: je topicnaam 'weer problemen' geeft al aan hoever je erin bent. Je stal moet plezier blijven geven, geen problemen.
Laatst bijgewerkt door stefje op 02-08-10 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:12

Het ambetante aan dit topic is dat we maar 1 kant van het verhaal kennen, dat van de stalhouder. De huurder wordt hier afgeschilderd als slecht, nooit tevreden, zeurderig, altijd klagen,...maar is dat wel zo?
Als ik mijn wei uitmest (2 paarden) kom ik uit op 1 kruiwagen, doe daar nog de ene kruiwagen bij die ik uit hun stal haal en ik heb twee kruiwagens mest per dag. Samen met de wei controleren op giftige planten, konijnenholen, plastic,... + de omheining eens aflopen om te zien of alles in orde is, water bijvullen,... doe ik daar toch een dik uur over .
Dus ik kan me eigenlijk wel voorstellen dat als je maar 1 paard hebt (dus normaal gezien 1 kruiwagen mest) en er toch twee dagen per week vier kruiwagens uit moet halen en je daar dus dik anderhalf uur mee bezig bent en als werkende mens kan je pas na 7 uur op stal zijn en je houdt dus weinig tijd over om daadwerkelijk met je eigen paard bezig te zijn, dan kan ik begrijpen dat je even aan de alarmbel trekt bij de staleigenaresse.

Nu, jij kent haar het beste, jij weet hoe ze in elkaar steekt en wat de achterliggende reden van haar geklaag is (als er een reden voor is), dus jij zal de situatie het beste kunnen inschatten. Maar ik wil enkel zeggen dat een verhaal altijd 2 kanten heeft en het is misschien ook eens handig haar kant te bekijken en in overleg tot een oplossing te komen (ook al is die oplossing haar vertrek).

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:20

Jemig wat jammer dat je zo een persoon erbij heb, vriendin of niet. Misschien een idee om eens te kijken naar 1 of 2 jongeren die een zakcentje willen bijverdienen? De kosten bij haar in rekening brengen. En voor de andere misschien ook fijn om af en toe eens op de jongeren terug te vallen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 10:32

Het lijkt er op dat je klant voor een dubbeltje op de 1e rang wil zitten.
Misschien kun je haar ook een voorstel doen om haar taken over te nemen, maar dat de prijs dan wel (fors) omhoog gaat.

Ik betaalde op een zelfverzorgingsstal 100 p/m en dan moest ik de bodembedekking nog kopen. Eigen stal uitmesten en af en toe voor het rijden de bak uitmesten.
Op die stal was ook volpension, die mensen hoefden niks te doen, en betaalden 190 euro