Auto mag 2000 kg trekken, trailer MTM 2460 probleem of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krista

Auto mag 2000 kg trekken, trailer MTM 2460 probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 23:46

OK - ik ben op zoek naar een nieuwe trailer, liefst een Ifor Williams.
Nu rijd ik zelf een Ford Bronco die op papier 2650 kg mag trekken. Meer dan voldoende voor een Ifor Williams die een MTM van 2460 kg op papier heeft staan.

Tot zover prima. Stel: de Bronco stort in elkaar, ik moet een auto lenen, dat wordt een Ford Transit die op papier 2000 kg mag trekken. Ik heb een BE-rijbewijs dus in mijn optiek mag de Ifor achter de Transit, vermits ik niet over het op dat moment werkelijke gewicht achter de trekhaak van 2000 kg kom, ivm trekvermogen Transit. Stel: Ifor = 1000 kg + paard van 550 kg = 1550 kg dus zou ik mee rond mogen rijden.

Volgens de FAQ hier van TAO:

BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

Zou dus volgens mij gewoon mogen. Echter: ik kreeg van 2 personen hier wat anders te horen, dat de Wegenverkeerswet in mei 2009 veranderd is en dat ik, ongeacht een BE-rijbewijs, achter de Ford Transit niet met de Ifor mag rijden ivm MTM van 2460 kg. Hier achter zou dan 'legaal' alleen een trailer mogen met MTM van 2000 kg - ongeacht of ik ook de daadwerkelijke MTM haal (met bijvoorbeeld 1 Arabier in de trailer).

Wat is nou waar? Ik heb net de Wegenverkeerswet door zitten ploeteren, ik kom er niet uit. In mijn opinie was het zo: BE-rijbewijs, dan gaat het om het werkelijke gewicht aan je trekhaak - dit mag niet BOVEN het gewicht op je kentekenbewijs trekkend voertuig uitkomen. Voor mijn gevoel ben ik anders altijd al in overtreding geweest wanneer ik niet met mijn Ford Bronco rondreed...

Wie kan me nu eens voor eens en altijd uitsluitsel geven? Dan ben ik weer beter voorbereid op de zoektocht naar een nieuwe trailer!

Crista

Re: Auto mag 2000 kg trekken, trailer MTM 2460 probleem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:50

ik heb een klein jaartje geleden mijn aanhanger rijbewijs ook gehaald en mij is het toch geleerd zoals jij zegt: BE-rijbewijs, dan gaat het om het werkelijke gewicht aan je trekhaak - dit mag niet BOVEN het gewicht op je kentekenbewijs trekkend voertuig uitkomen.

Dus gewoon niet te zwaar beladen :)

Immer mag je ook een lege trailer trekken met bijvoorbeeld een Volkswagen Polo ofzo, terwijl het MTM van een trailer hoger ligt als de maximale treklast van een polo....

Dus je ben gewoon legaal mits je niet ze waar belaad :)

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:52

Ik lees mee want ik ben erg benieuwd.

Ik ga eind september een dagcursus doen en hoop te slagen voor mijn BE (heb mijn B alweer 6 jaar) maarr.. dan heb ik een auto die 1660 mag trekken. Als ik nou een lichte trailer heb en het is de bedoeling dat ik alleen mijn eigen paard (een Arabier) trek, dan zou dat moeten kunnen.

Maar.. nu zei een stalgenootje tegen mij dat wanneer de trailer dus méér mag wegen incl paard dan het trekvermogen van de auto, het weer niet mag.. komt dus op hetzelfde neer als wat jij wil weten.

Dus, wie heeft het verlossende antwoord?

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:54

Crista is me voor wat dus betekent dat ik met mijn Opel Astra wél mijn Arabier (400 kilo en geen über luxe dure zware trailer) mag trekken mits hij dus onder de 1660 kilo blijft.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:54

Volgens mij klopt het wat Crista zegt. Als je alleen B rijbewijs hebt gaat het om de totale massa (wat er op papier staat). Maar dan zou je sowieso ook boven de max van 3500 kg uitkomen.

Maar met jouw rijbewijs en combi mag het dus gewoon

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:56

MTM 2460 kg = HB505?
Doet op zich verder niet ter zake. Wat Crista zegt is, op de tikfouten na, correct. Jij hebt BE, dus mag je de Ifor gewoon met de Transit trekken, mits die in beladen toestand onder de daarvoor toegestane 2000 kg. blijft. 1 Paard erin is dus geen probleem, met 2 kom je in de gevarenzône.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:58

Krista, het mag hoor. Mijn auto mag 2000 trekken, mijn trailer heeft MTM veel hoger. Als ik zelf dus maar zorg dat ik niet boven 2000 kg uitkom, is er niets aan de hand.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:58

ladyjoy schreef:
Crista is me voor wat dus betekent dat ik met mijn Opel Astra wél mijn Arabier (400 kilo en geen über luxe dure zware trailer) mag trekken mits hij dus onder de 1660 kilo blijft.

Check de toegestane kogeldruk! Reken voor een anderhalfpaards op 75 kg.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 00:00

ja, volgens mij dus ook. Maar ik heb nog net geen 'hoogslaande bonje met blauwe ogen' ;) :D over deze discussie. Het zou 'ergens' moeten staan. Waar dan? Denk ik dan, want dan is dit euvel voor eens en altijd de wereld uit en kan ik met een gerust hart naar die fantastische oerdegelijk Ifor kijken.

Er werd nog bijverteld dat dit geldt voor auto's met grijs kenteken. Of was het nou gewoon geel? Nuja, ik raak de kluts kwijt zo!

*wacht in spanning alle reacties af!*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:01

Informeer wat het standpunt van je verzekering is hierover. Dat het qua BE mag is duidelijk, maar als je een ongeluk krijgt is de vraag wat de verzekering accepteerd.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:03

grijs of geel kenteken maakt helemaal niets uit!

Deze regel is voor alle auto's hetzelfde

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 00:05

tamary schreef:
Informeer wat het standpunt van je verzekering is hierover. Dat het qua BE mag is duidelijk, maar als je een ongeluk krijgt is de vraag wat de verzekering accepteerd.

:= 3 weken terug met Transit op wedstrijd.. vanwege bovenstaande kwestie een trailer geregeld die MTM 2000 kg er op had staan... 10 minuten op pad, worden we ingehaald door een dwaas, die zijn Iveco bus in de geleende trailer ramde. Heel fijn, maar niet heus. Nuja, wel een punt wat je zegt. Dit gaat geregeld worden, maar ik zal meteen eens extra informeren, wat als de MTM 2460 kg zou zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:09

geel of grijs maakt inderdaad geen klap uit, de FAQ kloppen gewoon.
Jou stalgenoot heeft ergens het klok en klepel verhaal gehoord en weet niet hoe het zit, laat die de FAQ hier maar eens lezen. Wed eens om een Ifor dat jij gelijk hebt.... :+

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:10

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 00:11

cissy schreef:
Wed eens om een Ifor dat jij gelijk hebt.... :+

+:)+ strak plan! }>

Tine! Super, ga ik morgen even openen op mijn werk en lezen - hier op de laptop pakt ie 'm niet.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:15

Tja, ik heb de uitdraai in 2009 gemaakt, vlak voor ik mijn nieuwe auto ging kopen. Want ik wilde wel zeker weten dat het zinvol was deze te kopen voor het doel dat ik ermee had. Weet niet of de site nu nog werkt, ben er al even niet meer geweest. ;)

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 00:18

Nog even een twijfelpunt (ik wil echt alles uit gaan sluiten nu): zou het anders te maken kunnen hebben met de kogeldruk? (is deze van alle trailer gelijk? :o? :o? )
Ik durf niet 1 2 3 te zeggen wat die van de Transit is, dus dat moet ik even nazoeken, voor 'the-you-never-know' ;)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:21

zoals in je openingspost staat mag het wel.
zoals ze beweren dat telt voor als je met een b rijbewijs rijd.
heb 2 jaar geleden mn e achter b gehaald en toen werd het me nog zo verteld.

daarbij weten zelfs vaak politie/anwb niet hoe het zit.
wij zijn gaan informeren hoe het zit i.v.m aanschaf trailer enz en was heel gedoe.

let ook wel even op je kogeldruk. bij 2 paardstrailer moet je vaak een kogeldruk boven de 100 kilo hebben. dat zijn vaak alleen de jeeps/busjes die dat mogen.
kogeldruk kan je opzoeken maar ook opmeten. gewoon weegschaal onder je neuswieltje en je trailer waterpas zetten.
kogeldruk varieert ook als je paard stapje naar voren doet heb je meer kogeldruk dan dat je paard naar achteren staat.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:25

Inderdaad ANWB en politie weten er ook niets van. Was al de wanhoop nabij destijds. Diverse medewerkers vertelden verschillende verhalen. Erg fijn, maar niet heus.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:28

Ben ik nog even. Ik heb een 2paardstrailer met koetsenframe. Maar of ik nu met of zonder menwagen rijd (dat zou kogeldruk toch wel iets moeten beinvloeden), dat moet beide mogelijk zijn. Stapje van paard in trailer maakt denk ik minder uit, gewicht zit zo goed als boven de assen. Dat is dus ook niet helemaal vergelijkbaar met een caravan, waarvan de meeste enkelassers zijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 00:30

klopt kogeldruk is al van minder belang als bij een enkelasser omdat het door de dubbele assen al in evenwicht blijft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 07:31

Je mag gewoon die trailer van 2460 MTM trekken met een auto die max 2000 kg mag trekken als je daadwerkelijk niet meer dan die 2000 kg erachter hebt hangen, en mits kogeldruk (maar een Transit heeft ook een kogeldruk van minstens 100 kg) klopt.
Maar wil je nou van de eeuwige discussie af (en blauwe ogen vermijden) en weet je zeker dat tóch nooit meer dan die 2000 ton zult wegen, kan je de trailer altijd nog terug laten keuren. Ik zou dat dan wel op kosten doen van die mensen die beweren dat je alleen dán mag rijden ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 17:25

tamary schreef:

De verzekering heeft de wet de volgen en dus z'n bek te houden en te accepteren wat TS doet, mits voldaan aan de hier genoemde voorwaarden ( max. 2000kg met kloppende kogeldruk)