Veewagen vraag va

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Opie1991

Veewagen vraag va

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 22:05

Ik kan een 2 paards veewagen kopen. Ziet er goed uit. Ziet er goed uit maar ik twijfel over 1 ding en dat is de hoogte van de laadbak. Het is een zijlader en de laadbak is 2 meter hoog

Wat is de maximale hoogte (schofthoogte)paard wat je erin kan laden zodat hij niet zijn hoofd stoot en gewoon de ruimte heeft. De eigenaar zegt dat hij zijn paard van 1.70 er ook makkelijk mee vervoerde. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

Gaat om een fjord van 1.51 en een paardje van 1.56

Graag jullie ervaring

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 22:38

Heb je de laadbak nagemeten?? 2mtr lijkt me erg laag.
Aan de andere kant verwacht ik niet direct dat een paardje van 1,56 z'n hoofd stoot, tenzij het zo'n muts is die bij elke scheet z'n kop in de lucht steekt, maar dan heb je aan 3mtr ook niet genoeg.

Tip; check het eigen gewicht van de wagen op een weegbrug; je zult de eerste niet zijn die een wagen met veel te weinig laadvermogen koopt.

Opie1991

Re: Veewagen vraag va

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 23:01

Nee dat laad gewicht is allemaal in orde . Het gaat echt om de laadbak. die is 2 meter. Ben een beetje aan het rond bellen en mensen stoppen er gewoon paarden van meer dan 1.60 in. Die eigenaar zei dat hij zijn eigen paard van 1.70 en van zijn vrouw 160 er ook in laadde maar die van 1.70 kan dan toch ze hoofd niet bewegen of ben ik gek. Nu gaat het om 2 van rond de 1.55 maar wil het wel zeker weten voordat ik hem koop.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:49

Tja, 2 meter is wel heel laag. Het is een wagen die gebouwd is voor koeien en niet voor paarden. Als je er pony's mee wil gaan vervoeren lijkt het me niet zo erg maar een paard zou ik er toch niet in zetten. Ga maar na, als een paard van 1.60 zijn hoofd gewoon opricht, is hij al hoger dan het dak van die wagen. Ik denk eerlijk gezegd niet dat de meeste paarden erin zullen willen!

Misschien dat de paarden van die mensen al van jongsafaan die wagen gewend zijn, en weten dat ze hun hoofd laag moeten houden. Maar je hebt geen enkele garantie dat de jouwe dat ook meteen gaat snappen. Als ze één keer flink hun hoofd stoten lopen ze misschien een trauma op en zijn ze voortaan moeilijk te laden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 10:54

is dat ver bij jou uit d ebuurt
anders een je paardje erop laden?

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 11:35

Nee is niet in de buurt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:39

larixfire schreef:
Nee dat laad gewicht is allemaal in orde . Het gaat echt om de laadbak. die is 2 meter. Ben een beetje aan het rond bellen en mensen stoppen er gewoon paarden van meer dan 1.60 in. Die eigenaar zei dat hij zijn eigen paard van 1.70 en van zijn vrouw 160 er ook in laadde maar die van 1.70 kan dan toch ze hoofd niet bewegen of ben ik gek. Nu gaat het om 2 van rond de 1.55 maar wil het wel zeker weten voordat ik hem koop.

Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat je een paard van 1,70 in zo'n lage vrachtwagen zet. Dat zit aardig in de richting van dierenmishandeling, want het paard kan zijn hoofd en hals niet volledig gebruiken om evenwicht te houden.
Ga zelf kijken, ga zelf meten en geloof niets dat je niet zelf kunt controleren.
Persoonlijk zou ik toch liever een wat hogere bak hebben, ook al is mijn paard ook maar 1,50 m hoog.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 12:58

Ja dat lijkt mij dus ook. Nu zijn de mijne een stuk kleiner en heb de bak opgemeten. Hij is 2.00 meter met licht doorlaten dak met dakluik en raampjes. Ik vind het wel moeilijk hoor. Aan de andere kant. Het is echt voor die paarden. Er hoeven geen grotere in en hoor van meer mensen dat een e pony er makkelijk in moet gaan. Ik vind het echt moeilijk helemaal omdat hij verder helemaal naar me zin is en de belangrijke dingen zoals motoer, uitlaat, remmen, vloer, banden allemaaal heel goed zijn. pfffff

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:08

Het is gewoon geen paardenwagen en dus niet wat je zoekt.

Hoe ga je ze laden? Als je ze er naartoe leidt, en ze steken hun hoofd omhoog met de oortjes erop om hem te bekijken, zijn ze al te hoog om er nog op te kunnen! En als ze er eenmaal op staan zijn ze dat helemaal niet gewend zo'n laag dak. Ze zullen de eerste keer flink hun hoofd stoten. Dan is het nog de vraag wat ze dan gaan doen, in hun paniek. En of je ze er nog een tweede keer op krijgt...
Is deze dan zo enorm veel goedkoper dan een echte paardenwagen? Als je hem koopt en een van je paarden krijgt een ongeluk, of je krijgt ze niet meer geladen, is goedkoop heel duurkoop...

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 13:17

Ja is ook mijn idee.....Ze laden op zich wel rustig en staan ook rustig op de veewagen. Helaas is het tever om het even uit te proberen..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:22

larixfire schreef:
Ja dat lijkt mij dus ook. Nu zijn de mijne een stuk kleiner en heb de bak opgemeten. Hij is 2.00 meter met licht doorlaten dak met dakluik en raampjes. Ik vind het wel moeilijk hoor. Aan de andere kant. Het is echt voor die paarden. Er hoeven geen grotere in en hoor van meer mensen dat een e pony er makkelijk in moet gaan. Ik vind het echt moeilijk helemaal omdat hij verder helemaal naar me zin is en de belangrijke dingen zoals motoer, uitlaat, remmen, vloer, banden allemaaal heel goed zijn. pfffff

Even nog een kritische vraag, hoe weet je dat hij technisch goed is? Heb je hem laten keuren? Want een verkoper kan allerlei dingen vertellen en deze heeft met zijn "paard van 1,70" zijn geloofwaardigheid niet verhoogd.
Voordat je hem koopt zeker laten keuren, inclusief een bezoekje aan een weegbrug, want er zijn bijzonder weinig "2paards vrachtwagentjes" waar ook daadwerkelijk 2 paarden in mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 13:23

Dat wagentje uit België zeker? Heb ik ook naar gekeken, maar totaal onverantwoord om daar iets op te zetten dat groter is dan zeg 1.40 meter.

Als die eigenaar er een paard van 1.70 op had staan dan was de wagen dus slechts 30 cm hoger dan de schoft. Om maar even op z'n Brabants te reageren: "En gij geleuft dè???"

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 14:58

Nee Sonja een ander wagentje
Ik stuur je de link via pb

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:01

daarnaast geloof ik niet dat die man twee paarden van 1.70 en 1.60 er samen in heeft gehad, dat kan nl niet met het laadvermogen van die dingen....
Laadvermogen op papier en de daadwerkelijke gewichten zijn twee verschillende dingen....Ik zou hem toch even op de weegbrug zetten als ik jou was.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 15:04

Onze stal heeft een hoogte van 2 meter. Het hoogste wat daarin gestaan heeft, is een paard van 1.72. Maar dat was wel een absoluut noodgeval én het was een horizontaal gebouwd paard. Desondanks is het dak bedekt met een dunne laag piepschuim en stonden zijn oortjes geregeld dubbelgeklapt. Het was echt dat het een noodgeval was, anders was het nooit gebeurt. Laat staan in een rijdende wagen!

Wat hebben wij wel op stal: het hoogste wat er fatsoenlijk ingaat is 1,63. Dan moet je nog wel een horizontaal gebouwd dier hebben die niet te veel zijn hoofd omhoog doet. Een paard van 1,53 staat er prima in, maar als ze schrikken en het hoofd omhoog gooien, zitten ze toch vrij makkelijk tegen het plafond. Voor een stal waar ze weinig in staan is dat nog redelijk, maar een trailer waarin ze bewegen en hun evenwicht moeten bewaren en ook nog weleens hun hoofd wat raar bewegen, zeg ik nee. Niet doen.

Edit: tiepvauten.....

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-10 15:46

Ik heb net een mail gestuurd dat ik er vanaf zie.

Een grote trailerbouwer adviseerde me om verder te kijken voor de veiligheid en het andere paard is een verticaal gebouwd paard wat snel zijn hoofd omhoog gooit. Dus dat gaat hem niet worden. Dus als iemand nog iets weet.....

Bedankt voor jullie meningen en ervaringen..

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-10 15:57

Kan een slotje op !!!