Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
quibje schreef:kynshiri schreef:ik vrees van niet eigenlijk, is geen verborgen gebrek en je hebt ze al 2 weken...
dit is wel een verborgen gebrek en hierop kan je het paard terug doen.
iets wat niet makkelijk zal zijn.
zeker als het in de adv. er ook nog bij staat.
heb je de adv. nog?
Citaat:Wel is het bijzonder lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist veelal uitvoerig veterinair onderzoek. Een paard kan nu éénmaal van de ene op de andere dag ziek worden. De vraag dient alsdan beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de koop bestond.
Hierover het volgende.
Bij een onderzoek naar verborgen gebreken dient de dierenarts vast te stellen of het paard voor de koop leed aan een bepaalde ziekte of aandoening (antedateren). Deze vraag moet zo spoedig mogelijk na de koop worden beantwoord. Dit in verband met de antedateringstermijnen. Verder is het zo dat de koper de verkoper zo spoedig mogelijk op de hoogte moet brengen van het geconstateerde gebrek.
Antedateren is het vaststellen dat een aandoening reeds voor een bepaalde datum (in dit geval de datum van koop) bestond. Dit geschied veelal door uitgebreid klinisch en diagnostisch onderzoek. Hierbij wordt uitgegaan van de kortst mogelijke bestaansduur van de aandoening. Het is in veel gevallen derhalve goed mogelijk dat de aandoening reeds langer bestond. In het navolgende zullen antedateringstermijnen aangegeven worden van enige veel voorkomende aandoeningen.
hondjewaf schreef:Bedankt voor alle antwoorden. Vind het gewoon ook heel naar voor haar dat ze zo'n jeuk heeft. Ben ook bang dat het elk jaar erger wordt. Was ze hier nu al een paar maanden dan was het anders. Ik heb nu net een nieuw paard en meteen een probleem erbij.
) superwoman schreef:Hoe ver het is doet er eigenlijk niet echt toe. Er zijn zoveel omgevingsfactoren die een rol spelen bij de ontwikkeling van zomereczeem, dat het heel lastig te bepalen is, welke daarvan nu exact degene is die bij het paard van TS de eczeem getriggerd heeft. Hierboven is al het bemesten van de wei met kunstmest genoemd. Verder zou het kunnen dat er bij haar op de wei (een) andere grassoort(en) staat/n met een hoger fructaangehalte (suikers/eiwitten zijn ook een erg belangrijke omgevingsfactor) dan bij de vorige eigenaar. En zo zijn er nog wel een aantal zaken te bedenken die van lokatie tot lokatie heel erg kunnen verschillen, onafhankelijk van hoever deze uit elkaar gelegen zijn.Is ze ver van haar "oude" huis of niet?
hondjewaf schreef:Bedankt voor alle antwoorden. Vind het gewoon ook heel naar voor haar dat ze zo'n jeuk heeft. Ben ook bang dat het elk jaar erger wordt. Was ze hier nu al een paar maanden dan was het anders. Ik heb nu net een nieuw paard en meteen een probleem erbij.
corina schreef:hondjewaf schreef:Bedankt voor alle antwoorden. Vind het gewoon ook heel naar voor haar dat ze zo'n jeuk heeft. Ben ook bang dat het elk jaar erger wordt. Was ze hier nu al een paar maanden dan was het anders. Ik heb nu net een nieuw paard en meteen een probleem erbij.
Dekentje op met hals en de grootste problemen zijn voorbij!