Gekocht paard blijkt exceem te hebben.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hondjewaf

Gekocht paard blijkt exceem te hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 21:10

Ik heb een paard gekocht wat twee weken na aankomt bij mij thuis begint te schuren. Bij de aankoop is ze klinisch gekeurd en was er ook niets aan haar manen te zien. De dierenarts heeft nu staart en manenexceem vastgesteld. Heb ik nu het recht om de koop ongedaan te maken?

belle_boef

Re: Gekocht paard blijkt exceem te hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:11

Volgens mij wel.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:12

ik vrees van niet eigenlijk, is geen verborgen gebrek en je hebt ze al 2 weken...

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:15

Ik denk dat het tegen gaat vallen. Aangezien er niks te zien is aan de manen en het mogenlijk is dat het door de verandering van omgeving plots is gaan opspelen.
Bewijs maar eens dat ze ook al bij de oude eigenaar schuurde.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:16

Heb je expliciet gevraagd of het paard exceemvrij was en staat dit in het contract?

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 21:18

Ik heb geen koopcontract getekend. In de advertentie stond dat ze vrij is van gebreken.

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:20

Als het paard voorheen in een gebied gestaan heeft waar weinig/geen knutten voorkomen (bv aan zee) dan kan het goed zijn dat het dier nooit eerder geschuurd heeft en de vorige eigenaar dus ook niet op de hoogte was van het gebrek.

Ik heb enkele jaren geleden een merrie gekocht die zomerexceem had, ze had ook nauwelijks staart en manen toen ik haar kocht. Door rekening te houden met het niet buiten zetten in de schemering, een vliegendeken op en 2x per week haar manen en staart insmeren met een jeukstillende olie gaat het perfect. Ze heeft sindsdien niet meer geschuurd. Als het paard je verder goed bevalt, kun je ook proberen om het schuren tegen te gaan.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:22

kynshiri schreef:
ik vrees van niet eigenlijk, is geen verborgen gebrek en je hebt ze al 2 weken...

dit is wel een verborgen gebrek en hierop kan je het paard terug doen.
iets wat niet makkelijk zal zijn.
zeker als het in de adv. er ook nog bij staat.
heb je de adv. nog?

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:30

Jij moet aan kunnen tonen dat het paard al last had van schuren bij de vorige eigenaars.
En dat is heel erg moeilijk.
Je kunt natuurlijk altijd contact opnemen en zeggen dat het paard schuurt en dat je graag het paard terug wilt doen.
Maar of ze het paard terug nemen......schat de kans klein.

Veel paarden hebben echt baat bij een vliegendeken met hals!
En deze laat je gewoon op zowel op stal als op de wei.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:42

je hoeft dat niet perse zelf aan te tonen.
is het dmv een bloedtest bewezen?
dan hoef je het zeker niet zelf aan te tonen dat het al was..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:28

Als je het paard particulier hebt gekocht, moet jij aantonen dat het paard de exceem al had toen jij hem kocht. Als jij het paard bij een handelaar heb gekocht moet de handelaar aantonen dat het paard het niet had, toen jij hem kocht. Of het een koopontbindend gebrek is hangt er vanaf, of het paard het al voor de aankoop had.
Heb je het paard bij een handelaar gekocht? Dan gewoon even contact opnemen en kijken of hij het paard terug wil nemen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 11:14

quibje schreef:
kynshiri schreef:

dit is wel een verborgen gebrek en hierop kan je het paard terug doen.
iets wat niet makkelijk zal zijn.
zeker als het in de adv. er ook nog bij staat.
heb je de adv. nog?

Aangezien dit paard nu na 2 weken gaat schuren ben ik bang dat hij het net pas heeft ontwikkeld of de eigenaren niet op de hoogte waren doordat hij in een gunstig gebied stond. Dus in dit geval is dit geen verborgen gebrek, schuren kan je niet 2 weken tegen gaan. Ook als de manen en staart nog intact waren vrees ik dat het net pas gekomen is. Hoe stond hij er bij, bij de vorige eigenaren? Had hij een exceem deken op etc?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:00

Vaak komt dat exceem ook pas na een paar jaren aanzetten. Het is een allergie die je opbouwt. Kan dus goed zijn dat hij het vorig jaar nog niet had, en nu wel.

De mijne is ervoor getest en heel licht allergisch bevonden. Als ik hem op tijd binnen zet dan schuurt hij er nog niet eens mee. Dat is dus ook een optie, dat hij gewoon niet buiten liep bij zijn vorige eigenaren op die tijden.
En dat ze het dus niet geweten hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:05

Een verborgen gebrek hoeft niet eens bekend te zijn bij de verkopers...Maar moet wel voor-tijdens de verkoop aanwezig zijn geweest. Moeiljk aan te tonen idd
Bij dwaling moet je wel bewijzen dat de eigenaar er vanaf wist.

Bron http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=2403
Citaat:
Wel is het bijzonder lastig vast te stellen wat nu onder een verborgen gebrek moet worden verstaan. Dit vereist veelal uitvoerig veterinair onderzoek. Een paard kan nu éénmaal van de ene op de andere dag ziek worden. De vraag dient alsdan beantwoord te worden of de ziekte reeds voor de koop bestond.

Hierover het volgende.

Bij een onderzoek naar verborgen gebreken dient de dierenarts vast te stellen of het paard voor de koop leed aan een bepaalde ziekte of aandoening (antedateren). Deze vraag moet zo spoedig mogelijk na de koop worden beantwoord. Dit in verband met de antedateringstermijnen. Verder is het zo dat de koper de verkoper zo spoedig mogelijk op de hoogte moet brengen van het geconstateerde gebrek.

Antedateren is het vaststellen dat een aandoening reeds voor een bepaalde datum (in dit geval de datum van koop) bestond. Dit geschied veelal door uitgebreid klinisch en diagnostisch onderzoek. Hierbij wordt uitgegaan van de kortst mogelijke bestaansduur van de aandoening. Het is in veel gevallen derhalve goed mogelijk dat de aandoening reeds langer bestond. In het navolgende zullen antedateringstermijnen aangegeven worden van enige veel voorkomende aandoeningen.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 24-07-10 14:15, in het totaal 2 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:09

En het is bijna onmogelijk om dit aan te tonen. Stalgenootje heeft de fries van haar vader naar stal gehaald om zadelmak te maken en in 1 dag heeft ie zijn manen eraf geschuurd, terwijl die dat thuis nooit heeft gedaan.

mizzpoez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:18

Toen ik mijn Welsh A verhuisde van Eemnes naar Loosdrecht kreeg hij ook ineens symptomen van exceem, terwijl hij de jaren ervoor nooit last had daarvan. Uiteindelijk bleek het te komen door de weide waarop hij stond: deze was bemest met kunstmest. Toen ik hem verplaatste naar een 'natuurlijk' bemeste weide was het ook na een paar weken weer over.
2 Jaar geleden heeft hij nog 1 maand op een met kunstmest bestrooide weide gestaan en toen had hij het meteen weer. En na het verweiden was het ook snel weer over.
Gelukkig is de boer waar mijn paarden staan gestopt met kunstmest strooien.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:24

Is idd niet zeker dat zij t bij de vorige eigenaar had. Miss wel aanleg voor gehad maar doordat de omgevingsfactoren daar in orde waren , heeft ze wrs daar niet geschuurt. Nu ze bij jullie in een omgeving is gekomen waar de factoren veel ongunstiger zijn, (bv Eikenbomen, slootjes, poelen vlak langs of in de buurt vd wei) komt die aanleg dus wel naar buiten.

Ik heb een beetje t zelfde probleem, alleen gaat t hier om mijn eigen paarden. Mijn merrie had t toen ik haar kocht ook niet, prachtige lange manen enz. Het eerste jaar schuurde ze heel licht, maar t 2e jaar was t echt heel erg, dwangmatig rollen enz. Heel triest om te zien. Nu ze ingepakt buiten loopt gaat t heel prima, haar manen waren helemaal weg maar nu zijn ze ongeveer weer 25 cm lang. Ook haar staart is weer mooi aangegroeit en ze staat ook weer rustig in de wei en dus niet meer als een gek door de wei vliegen om die "krengen" te ontlopen. Tuurlijk rolt ze nog wel af en toe, maar dat doet ieder paard. Dat was vorig jaar wel anders. Echt uren kon ze op haar rug liggen in de wei, ze wist zich gewoon geen raad met de jeuk.
Dit jaar al meteen de 1e week van maart ingepakt en t gaat goed. Halverwege de manenkam zit over de breedte van 1cm wat kortere haartjes, maar voor de rest zijn de manen weer vol en lang(er).

Mijn 2-jarige hengst heeft vanaf de leeftijd van 6 maanden tot April (bijna 2) van dit jaar in de kudde gelopen samen met andere hengsten van zijn leeftijd. Niks aan de hand, hele mooie lange manen enz. In April is hij dus thuis gekomen en na 2 weken hetzelfde probleem als de merrie. Hij kende toen nog geen deken dus dat hebben we hem zo snel mogelijk geleerd. Helaas waren we dus eigenlijk te laat maar toen hij een maand t deken op had en dus ook een maand (bijna) niet meer was gestoken, was de jeuk ook bijna helemaal verdwenen. Ben heeeeel blij dat ik zijn manen en staart heb kunnen redden. Dus zorg dat je haar heel vroeg in t seizoen een deken met hals (die ook echt tot aan de oortjes komt, ook als ze haar hoofd omlaag doet om te grazen), liefst eind februari al, dan zal t best goed komen. De Allergie verdwijnt niet, want dat zit in haar genen, maar als je de omgevingsfactoren veranderd (bv dus een goeie deken), dan valt er wel mee te leven.
Let wel op met op stal zetten, ze kunnen binnen 10 min de gehele manenkam en staart wortel tot bloedens toe openschuren! (spreek uit ervaring)
Heb de paarden dus eigenlijk 24/7 buiten, maar soms is t toch nodig om ze even binnen te hebben bv na t trainen, was dus genoodzaakt om aan de binnen kant van de stal een stroom draadje te doen. Ik ben er ook op tegen maar als ze alles kapot schuren en t gaat ontsteken dan ben je nog veel verder van huis. Mijn merrie heeft de stroomdraadjes in de stal eigenlijk niet meer nodig, omdat t nu zo goed gaat. Dus miss verwijder ik ze binnenkort wel.
Mijn wei ligt ook zeer ongunstig, slootje er langs, volledig omgeven door bomen en dan vooral Eiken. Ik denk dat bijn aieder paard dat ik onbeschermt in mijn wei zet, gaat schuren, t stikt hier namelijk 's morgens vroeg en in de schemering van die "krengen" echt hele zwermen kom je hier tegen.

Tjee das wel een beetje erg lang geworden, sorry hiervoor.
IIg heel veel succes en ik hoop dat als je er geen goed gevoel bij hebt, je het paard nog terug kan brengen naar de vorige eigenaar.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:29

@mizzpoez
Heej bedankt voor de tip. Nooit geweten dat kunstmest invloed kan hebben. Ga meteen tegen mijn man zeggen dat hij niet meer mag strooien :+
Volgende keer maar gewoon de injecteur er over heen sturen en geen kunstmest meer gebruiken :j

hondjewaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 15:38

Bedankt voor alle antwoorden. Vind het gewoon ook heel naar voor haar dat ze zo'n jeuk heeft. Ben ook bang dat het elk jaar erger wordt. Was ze hier nu al een paar maanden dan was het anders. Ik heb nu net een nieuw paard en meteen een probleem erbij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 15:42

hondjewaf schreef:
Bedankt voor alle antwoorden. Vind het gewoon ook heel naar voor haar dat ze zo'n jeuk heeft. Ben ook bang dat het elk jaar erger wordt. Was ze hier nu al een paar maanden dan was het anders. Ik heb nu net een nieuw paard en meteen een probleem erbij.

Is ze ver van haar "oude" huis of niet?
Misschien zijn daar de omstandigheden beter en wie weet willen de vorige eigenaren haar wel terug nemen (misschien voor iets minder, maar die exceem kost meestal ook geld ;) )

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:24

superwoman schreef:
Is ze ver van haar "oude" huis of niet?
Hoe ver het is doet er eigenlijk niet echt toe. Er zijn zoveel omgevingsfactoren die een rol spelen bij de ontwikkeling van zomereczeem, dat het heel lastig te bepalen is, welke daarvan nu exact degene is die bij het paard van TS de eczeem getriggerd heeft. Hierboven is al het bemesten van de wei met kunstmest genoemd. Verder zou het kunnen dat er bij haar op de wei (een) andere grassoort(en) staat/n met een hoger fructaangehalte (suikers/eiwitten zijn ook een erg belangrijke omgevingsfactor) dan bij de vorige eigenaar. En zo zijn er nog wel een aantal zaken te bedenken die van lokatie tot lokatie heel erg kunnen verschillen, onafhankelijk van hoever deze uit elkaar gelegen zijn.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 20:06

hondjewaf schreef:

Dekentje op met hals en de grootste problemen zijn voorbij! :D

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:54

corina schreef:
hondjewaf schreef:

Dekentje op met hals en de grootste problemen zijn voorbij! :D

Helpt bij mijn pony ook geweldig! Ze schuurt eigenlijk niet meer, terwijl ze voorheen als ze op stal kwam om te eten meteen onder de voerbak dook om te schuren. En de kosten vallen ook mee (als de deken meer dan één seizoen meegaat).

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:07

ik had een fries verocht aan een meisje, wij wonen openvlakte, en had ook gekocht bij mensen uit de buurt van bossen, beide gevallen geen schuurproblemen, manen kon je onder de hals vast knopen zo lang.
nu stond ze nog geen 3 weken bij ede/barneveld of ze begon te schuren.
is tot rechter uit spraak gekomen, ik heb paard niet terug hoeven nemen omdat deze geen exceem bij mij had of ontwikkeld had.
en daar heeft gekregen.
bleek ook dat ze deze fries mega veel appels per dag gaf, dat is te veel aan suiker, waardoor ze het ook kunnen ontwikkellen.