Bedrogen en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Bedrogen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 17:45

Een jaar geleden heb ik mijn haflinger merrie verkocht, ze had bij mij te veel last van haar eczeem en ik kon deze zorg niet genoeg dragen. Ze is naar een manege gegaan waar het echt heel goed ging en deze zomer geen last van eczeem daarbij had ze een super leuke verzorgster. De verzorgster mailde me regelmatig met foto`s en verhaaltjes over haar.
tot ik laatst een mail kreeg dat mijn merrie de verkoop weer in ging wegen finaciele problemen van de manege. Mij was beloofd dat ze nooit weg hoefde..
Toen ik dit hoorde brak ik even, dit had ik niet verwacht en ik wilde haar acuut terug halen. Maar aangezien we financieel krap zitten kunnen we haar niet terug nemen omdat de eczeem kosten te hoog zouden kunnen worden..
Nu mailt de verzorgster mij weer en blijkt ze op marktplaats ze staan voor 900 euro terwijl ik maar 300 euro voor haar zou krijgen en na een jaar pas 150 heb gekregen, ook staat er niet bij vermeld dat ze eczeem heeft.
Heeft iemand een idee wat ik kan doen, of dat ik misschien ergens in mijn rechten zou staan zelfs al is er geen contract opgesteld?

Rennie89

Re: Bedrogen en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 18:17

als ik het goed begrijp hebben ze dus niet eens het volledige bedrag 300 euro betaald? of lees ik het nou fout? Zij hebben zich duidelijk niet aan de afspraak gehouden. Daarbij moet je nooit een paard verkopen zonder iets op papier te zetten.

Dit hoort overigens niet hier

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:00

HK > TAO

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:05

ik denk dat je in dit geval weinig tegen de verkoop kunt doen. Als de manege geen geld meer heeft om haar te onderhouden moeten ze haar wel verkopen. Als ze voor haar een goede prijs kunnen krijgen Kunnen ze misschien een ander paard wel houden.
Ik zou wel even in de gaten blijven houden wanneer ze echt verkocht wordt en dan even naar de manege gaan om de rest van je geld te vragen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:09

Tja, niet goed geregeld bij verkoop...

Zie het als leergeld.
Slik maar even flink en schudt het daarna van je af. Gedane zaken nemen geen keer.
En voor een paar honderd euro heb jij nu een les voor het leven geleerd. Dat is goedkoop studiegeld, moet je maar rekenen.

Hier leer je van, IggyPop! Dit gebeurt je nooit weer :D

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 21:18

Ik vind dit niet echt onder bedrogen vallen hoor!
Dit vind ik meer een gevalletje niet goed opgelet.
Als jij het totale verkoopbedrag voor jouw paard niet hebt gekregen dan was je zelf te gemakkelijk. Hier gaat niks van de oprit af voordat het betaald is, ongeacht wat dan ook!!!

Dat je paard weer doorverkocht wordt, tja, dat is nou eenmaal altijd een risico. Daar doe je niks meer aan. Dat is vervelend, maar niet tegen te houden.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 11:20

Ik begrijp het niet helemaal.
Jij hebt de pony dus voor 300 euro aan de manege verkocht en je hebt maar 150 ontvangen? Als dat zo is heb je natuurlijk recht op die andere 150 Tenminste: als je kan bewijzen dat ze jou die nog schuldig zijn! Heb je emails, of desnoods een getuige die erbij was toen jullie een verkoopprijs afspraken? Kan je bewijzen dat je het voorbije jaar contact met hen hebt opgenomen om te proberen je geld te krijgen? Als je dat hebt sta je sterk. Ze mogen hem in ieder geval niet doorverkopen als hij nog niet volledig betaald is.

Als je op geen enkele manier kan bewijzen dat zij jou dat bedrag nog schuldig zijn is er niet veel dat je kan doen. Je hebt dan bij deze geleerd dat je nooit een paard van je erf mag laten vertrekken zonder dat je het volledige bedrag in je handen hebt.

Als het bedrag bij jou volledig voldaan is, is de pony verkocht en hebben de nieuwe eigenaren het recht om ermee te doen wat ze willen, inclusief verkopen aan wie ze maar willen, en voor de prijs die zij willen. Dat ze hem voor 900 op MP zetten wil nog niet zeggen dat ze dat ook gaan krijgen...

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 14:23

Er zijn mails zat waar de eigenaresse zegt dat het haar spijt dat het geld er altijd nog niet is dus wat dat betreft staan we dan sterk

broek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:27

waarom zouden de eczeem kosten te hoog worden? is haar met een deken zetten niet genoeg?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:41

Is het een heel raar idee om met €150,- naar die manege te gaan, dat aan haar terug te geven en je paard weer mee te nemen? De verkooptransactie tussen jou en haar is immers pas afgerond zodra zij het volledige overeengekomen bedrag aan jou betaald heeft en dat is nooit gebeurd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:42

Hoe banketstaaf ook: Verkocht is verkocht. Als je zeggenschap over de pony had willen behouden, had je haar niet moeten verkopen

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 14:46

Nare situatie hoor
maar vind het niet slim dat je het zo heb geregeld een manege moet volgesmij 300 makkelijk in een keer kunnne betalen

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:50

IggyPop schreef:
Er zijn mails zat waar de eigenaresse zegt dat het haar spijt dat het geld er altijd nog niet is dus wat dat betreft staan we dan sterk

stef schreef:
Hoe banketstaaf ook: Verkocht is verkocht. Als je zeggenschap over de pony had willen behouden, had je haar niet moeten verkopen

De pony is dus helemaal niet verkocht! Het aankoopbedrag is nooit helemaal betaald en TS kan dat bewijzen.

Ze hebben zeker niet het recht de pony door te verkopen, hij is niet eens hun eigendom!

Heb je een rechtsbijstandsverzekering, TS? Ik zou beginnen met een aangetekende brief, waarin je hen vraagt om het resterende aankoopbedrag te voldoen. Verwijs in die brief naar de mails waarin ze toegeven dat ze jou geld schuldig zijn. Zet er ook in dat ze het recht nniet hebben om de pony te verkopen en dat je het gerecht zal inschakelen als ze dat wel doen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 17:17

In ieder geval bedankt voor alle reacties!
Mijn merrie stond op haar oude stal bij mij gewoon echt slecht, ik had de duurste eczeem deken, smeerde, gaf speciaal voer en de da kwam regelmatig langs me verzachtende rommel.. maar het wilde nooit genoeg baten.
Het is inderdaad stom om haar zo 'weg' te geven en inderdaad hier zal ik van geleerd hebben, maar ik heb altijd maar gehoopt dat ik eindelijk eens een eerlijk persoon had gevonden wat nu dus blijkt weer niet zo te zijn..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:42

manege heeft de pony al een jaar in bezit, en dus al een jaar de kosten, dit telt, mocht het theoretisch, tot een rechtzaak komen, zeer zeker mee.
TS heeft ook al een jaar de kans gehad om achter haar geld aan te gaan

cyn23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:43

jezus das erg kun je har niet trugkopen dan

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:16

Rapperijder schreef:
De pony is dus helemaal niet verkocht! Het aankoopbedrag is nooit helemaal betaald en TS kan dat bewijzen.
Ze hebben zeker niet het recht de pony door te verkopen, hij is niet eens hun eigendom!.

Ken de wet.
Een zaak is verkocht zodra het is geleverd.
Oftewel in normaal Nederlands: toen de pony werd overhandigd aan de koper, was de koop rond.
Er is niet eens geld nodig om aan de juridische voorwaarden van koop te voldoen :D

De TS heeft een vordering op de koper. Hiervoor kan zij een zaak aanspannen, om de achterstallige betaling (plus wettelijke rente) alsnog te vorderen.
Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn wel twee heel verschillende dingen, en voor de rechter is het nog maar helemaal de vraag of TS in het gelijk wordt gesteld.

De manege staat volledig in haar recht het paard weer te verkopen, ook voor een veel hogere prijs dan het paard ooit van TS is aangekocht. TENZIJ de TS bij verkoop toendertijd contractueel (schriftelijk!) heeft bedongen dat zij recht heeft op eerste koop bij doorverkoop. Maar hee, ook daarvoor geldt weer: gelijk hebben en gelijk krijgen, dat zijn twee verschillende dingen en voor de rechter weet je het gewoon maar nooit.

TS: wees wijs. Slik je frustratie en ga verder met je leven. Gedane zaken nemen geen keer en het geld is de moeite niet waard om nog langer over te simmen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:20

Ik snap sowieso niet dat je de pony hebt laten gaan zonder het aankoopbedrag te ontvangen, in dit geval zeg ik: eigen schuld dikke bult. Je kunt nu niks doen want je bent geen eigenaar en zo zal de rechter je ook absoluut niet zien in dit verhaal :n

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:50

Dees schreef:
Ken de wet.
Een zaak is verkocht zodra het is geleverd.
Oftewel in normaal Nederlands: toen de pony werd overhandigd aan de koper, was de koop rond.
Er is niet eens geld nodig om aan de juridische voorwaarden van koop te voldoen :D

De TS heeft een vordering op de koper. Hiervoor kan zij een zaak aanspannen, om de achterstallige betaling (plus wettelijke rente) alsnog te vorderen.
Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn wel twee heel verschillende dingen, en voor de rechter is het nog maar helemaal de vraag of TS in het gelijk wordt gesteld.

De manege staat volledig in haar recht het paard weer te verkopen, ook voor een veel hogere prijs dan het paard ooit van TS is aangekocht. TENZIJ de TS bij verkoop toendertijd contractueel (schriftelijk!) heeft bedongen dat zij recht heeft op eerste koop bij doorverkoop. Maar hee, ook daarvoor geldt weer: gelijk hebben en gelijk krijgen, dat zijn twee verschillende dingen en voor de rechter weet je het gewoon maar nooit.

TS: wees wijs. Slik je frustratie en ga verder met je leven. Gedane zaken nemen geen keer en het geld is de moeite niet waard om nog langer over te simmen.

Dees: dus iedereen die erin slaagt iets geleverd te krijgen en nadien de betaling niet te voldoen mag dat gewoon houden zonder gevolgen? Als ik dus een nieuwe mercedes laat leveren en ik betaal de garage niet, dan kan ik de auto verkopen en het geld in mn zak steken? Vreemde wet hoor! Ben je hier zeker van? Hoe wordt een handelaar dan beschermd tegen wanbetaling door klanten?
En hoe doe je dat dan met bijvoorbeeld een proeftijd? Dat kan toch helemaal niet als het paard verkocht is zodra hij bij de koper op stal staat?

Over dit concrete geval: vind je nu echt dat TS gewoon moet aanvaarden dat ze haar pony kwijt is voor de helft van de verkoopprijs?
Ik ben het met je eens dat het ongelukkig is dat ze hem heeft laten ophalen zonder dat ze het geld had, maar gedane zaken nemen geen keer.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 10:59

Een proeftijd kan ook anders: volledige aankoop bedrag betalen en dit op schrift vast laten leggen: bij geen klik koop ongedaan binnen zoveel weken.

Een handelaar levert geen paard zonder dat er betaald is.

Ik heb mijn veulen verkocht toen ze 10dgn oud was. Er is een contract opgesteld en een aanbetaling gedaan. Uiteindelijk is het veulen met 4mnd naar de nieuwe eigenaar gegaan en is het resterende bedrag betaald. Veulen zou het erf niet af zijn gegaan zonder het resterende bedrag :n

Ze is inmiddels een jaar verder en nu opeens gaat ze piepen. Te laat denk ik dan! Je bent eigenaar wanneer jij kan aantonen de laatste maanden financieel verantwoordelijk te zijn geweest voor het dier. En dat is de manege in dit geval! Paardenhandel is rot handel maak daarom GOEDE afspraken en zorg dat ie nageleeft worden. Zij de pony, jij het geld, anders geen koop!!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:48

Blijkbaar zat je niet zo met die 150,- en nu ze iets met de pony gaan doen wat jou niet zint grijp je het ineens aan.

Maar het zijn twee aparte zaken.
Als ik een TV koop en ik betaal maar de helft dan gaat de winkel achter het geld aan. Die gaan dan niet bepalen welke zender ik kijk op mijn nieuwe TV of dat ik het ding op marktplaats zet. De TV is immers van mij, ook al heb ik nog niet alles betaalt. Ik heb alleen nu een schuld bij de winkel.

Dus in jouw geval:

Je krijgt nog geld van hun en daar zijn juridische wegen voor om dat te krijgen. (Wat je overigens al veel eerder had kunnen doen)

Maar in principe heb je de pony verkocht en mogen zij er mee doen wat ze willen. Jij kan volgens mij alleen aanspraak maken op het geld wat je nog van ze krijgt.
Laatst bijgewerkt door Waves op 21-07-10 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:52

Rapperijder schreef:
Dees: dus iedereen die erin slaagt iets geleverd te krijgen en nadien de betaling niet te voldoen mag dat gewoon houden zonder gevolgen? Als ik dus een nieuwe mercedes laat leveren en ik betaal de garage niet, dan kan ik de auto verkopen en het geld in mn zak steken? Vreemde wet hoor! Ben je hier zeker van? Hoe wordt een handelaar dan beschermd tegen wanbetaling door klanten?

De mercedeshandelaar stuurt jou een rekening, herinnering, incassobureau, rechtszaak, deurwaarder, beslag op je loon, beslag op je inboedel.

Er zijn gewoon juridische wegen waardoor de mercedeshandelaar zijn geld kan halen. Maar het product is van jou. Die man wil toch geen gebruikte mercedes terug? Misschien rijdt je hem wel in de prak na een dag.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:57

Levering is compleet, eigendom is overgedragen. Koopovereenkomst wordt vervolgens niet nagekomen, en op grond daarvan zal de verkoper verdere stappen ondernemen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 18:41

Idd Waves, zoals jij zegt is het helemaal.

Verkoop is afgerond na levering. Wat rest is een eventuele vordering vanwege het uitblijven van volledige betaling.

Dus Rapperijder: nu weet je waarom je vaak EERST moet betalen voordat je iets mee naar huis mag nemen. Of het nu een paard, Mercedes, koelkast of zak appels is.
Levert iemand je op rekening, dan neemt die leverancier een groot risico.

iris_psv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 21:06

Je kunt denk ik, zoals hierboven al is vermeld, in ieder geval stappen ondernemen wegens het niet nakomen van de betalingsverplichtiging. Ik denk dat je tegen de verdere verkoop van het paard niks kunt doen, tenzij er een contract of iets dergelijks(op papier) is vastgelegd.
Laat dit inderdaad een een waarschuwing voor je zijn dat mondelinge overeenkomsten niet altijd nagekomen worden!