Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lanishafay

Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 10:25

Ik haalde afgelopen dinsdagavond m'n 2 paardjes uit de wei, ze staan met een ander groot paard die dus ook mee liep en ik kon 'm niet tegen houden. Ik had m'n paardjes vast dus liet de grote meelopen tot aan het volgende hek. Kon geen kwaad, alles is daar afgesloten en ik dacht, zodra ik m'n eigen paardjes vast heb gezet, pak ik hem en zet hem terug.

Maar bij dat volgende ijzeren hek ( ik kon erdoor met mijn arabiertjes) liep hij ook door terwijl hij er niet tussen paste dus kwam vast te zitten in z'n buik. Hij had dus een wond die ik heb afgespoten, wondspray erop gedaan en ik heb de eigenaresse gebeld. Ik dacht dat het niet heel ernstig was ( de wond) dus zei dat ook.

De volgende dag keek ik weer naar de wond en ik dacht dat het dicht was, zat wel wat vocht onder maar goed, dat is wel eens zo.

Toen werd ik gisteren (2 dagen later) gebeld door de eigenaar en die was hartstikke boos omdat de wond was gaan ontsteken en nu dus de veearts erbij moest komen. Het was dus een ernstige wond geworden en de kosten zullen oplopen in de duizenden euro's.

Nu ben ik (volgens hun) verantwoordelijk en moet ik opdraaien voor alle kosten, nu is mijn vraag: is dat zo?

Exodus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:27

Ik zou zeggen van wel. Maar ik denk dat je dit beter kunt checken met iemand die er echt verstand van heeft.
En ik denk dat jij er ook voor verzekerd bent. Volgens mij valt dit onder WA of een andere verplichte verzekering.
Maar nogmaals check het even iemand die er verstand van heeft ;)
Laatst bijgewerkt door Exodus op 16-07-10 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:27

Nou, het klinkt als een ongeluk en jij hebt de eigenaresse op tijd op de hoogte gesteld en die wond nog behandeld.
Lijkt me dan haar eigen verantwoordelijkheid, als ze het in de gaten zou hebben gehouden zou er waarschijnlijk veel voorkomen kunnen zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:29

Ik denk dus van niet. Jij hebt gebeld en ze gaat pas twee dagen later kijken.
Haar paard haar verantwoording zou ik zeggen.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 10:29

Ik zou als het mijn paard was geweest toch sowieso meteen gaan kijken, zeker de volgende dag. Ik heb de wond verkeerd ingeschat en vind het echt heel erg.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:31

lanishafay schreef:
Ik zou als het mijn paard was geweest toch sowieso meteen gaan kijken, zeker de volgende dag. Ik heb de wond verkeerd ingeschat en vind het echt heel erg.

Juist omdat je haar geïnformeerd hebt is het denk ik haar verantwoordelijkheid.
Als je niks gezegd zou hebben zou jij verantwoordelijk zijn, jij weet dan als enige van die wond af.
Maar je hebt haar netjes op de hoogte gebracht, als ze meteen de VA had laten komen had die er iets aan kunnen doen en was er iets aan de hand geweest.

Jouw schuld is het imo niet. :)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:33

Ik denk van niet hoor.
Die van mij heeft ook met een gekneusd been gestaan, en ik was niet de schuldige, mijn stalhouder+eigenaar van het andere paard. (Tenzij paard uitbreken voor de zoveelste keer die dan in mijn landje terecht komt mijn schuld is..)
Maar wij hebben alle kosten betaald hoor.
Dat is altijd het risico :+
Buiten dat kan ik me echt niet voorstellen dat het in de duizende euro's gaat lopen..

Ook apart dat het pas na 2 dagen echt serieus is, is ze daarvoor dan niet komen kijken?
Laatst bijgewerkt door xShanty op 16-07-10 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:34

eigenaar is aansprakelijk.
Dat is eigenlijk altijd zo, tenzij er een onrechtmatige daad jegens die persoon is gepleegd. dus als jij haar paard probeerde te stelen en het raakt gewond ben jij aansprakelijk.
Dit valt gewoon onder het risico dat zij haar paard daar stalt.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 10:35

Het was dus uiteindelijk een 4 cm diepe wond, als het 1 cm dieper was geweest (zei de eigenaar want ik was er niet bij toen de veearts er was) zou hij dood geweest zijn.

Ik had eergisteren gekeken en dacht echt dat het dicht was. Nu twijfel ik dus echt aan mezelf dat ik zo stom ben geweest dat ik niet beter heb gekeken.
Laatst bijgewerkt door lanishafay op 16-07-10 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:37

Gelijk even bellen met je WA verzekering, zij kunnen je gelijk een antwoord geven op de vraag.
Je hebt het niet express gedaan en dat een wond gaat ontsteken kan je ook niets aan doen. Dat zij zegt dat het duizenden euro's gaat kosten, lijkt mij een voorbarige conclusie.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:37

Dan had zij daar toch meteen nadat het gebeurt was naar kunnen kijken :?
Vind het een beetje stom op jou de schuld te geven van haar lompe paard..

Als ik een belletje krijg dat er ook maar iets is sta ik er zo snel mogelijk om te kijken wat het precies is..

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:38

Volgens mij is het juridisch gezien zo dat de eigenaar ALTIJD verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn/haar paard.
Zij zal moeten bewijzen dat jij nalatig bent geweest waardoor dit kon gebeuren, maar kan ze dat niet, dan is het gewoon haar paard geweest die dit heeft gedaan en dus is zij aansprakelijk.
Wel een vervelende situatie zeg!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:39

meikemarieke schreef:
eigenaar is aansprakelijk.
Dat is eigenlijk altijd zo, tenzij er een onrechtmatige daad jegens die persoon is gepleegd. dus als jij haar paard probeerde te stelen en het raakt gewond ben jij aansprakelijk.
Dit valt gewoon onder het risico dat zij haar paard daar stalt.

Dat denk ik ook. Ze is zelf verantwoordelijk, waarschijnlijk staat dat ook in het contract van de stalhouder. Je hebt goed gehandeld en ze is zelf niet wezen kijken hoe erg het was.

Abeltje77

Re: Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:43

Ik vraag me overigens af wat voor onveilige situatie (hek) het is dat een paard zich kan vastlopen en er een 4 cm diepe wond aan over kan houden? Zitten er zulke uitsteeksels aan dat hek dan??

Misschien ook wel de moeite waard om dat eens na te kijken zodat het in de toekomst voorkomen kan worden.

Ontopic: ik denk niet dat jij aansprakelijk bent. Dat zij pas na 2 dagen komt kijken en de wond daardoor tijd geeft te ontsteken is haar eigen schuld.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:44

Ik denk het niet. Jij hebt het paard immers niet in handen gehad. Het liep zelf mee en heeft zichzelf verwond. Niet door toedoen van jou of jouw paarden. Daarbij vind ik dat je gewoon netjes gehandeld hebt wat betreft de verzorging van de wond en het bellen naar de eigenaar.

De eigenaar is aansprakelijk voor de daden (en dus ook schade) die haar paard aanricht. Maar ik zou er geen woorden over vuil maken. Laat het maar aan hun over om te kijken hoe ze er mee om gaan.. Ze hebben toch geen "zaak" tegen je.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:45

lanishafay schreef:
Het was dus uiteindelijk een 4 cm diepe wond, als het 1 cm dieper was geweest (zei de eigenaar want ik was er niet bij toen de veearts er was) zou hij dood geweest zijn.

Ik had eergisteren gekeken en dacht echt dat het dicht was. Nu twijfel ik dus echt aan mezelf dat ik zo stom ben geweest dat ik niet beter heb gekeken.

op welke plek zit het dan??
ja ik weet het het is niet van belang maar vind het wel een beetje dramatisch klinken
1cm dieper en hij was dood.

en verder is het volgens mij ook haar verantwoordelijkheid zij is zelf pas later gaan kijken.
en jij heb netjes gemeld wat er is gebeurd dus ik denk niet dat jij de kosten moet betalen.

mocht je je echt heel schuldig voelen kan je wel aanbieden om mee te betalen maar je bent het volgens mij niet verplicht.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:45

Ik denk dat je je (onterecht) een beetje aangevallen voelt. Dat hoeft helemaal niet! Het was een ongelukje, jammer dat het wat ernstiger is dan dat jij ingeschat hebt. Dat zij twee dagen later gaat kijken doet helemaal niet terzake. (ook al zouden de meeste van ons meteen zijn gaan kijken)

Ik zou het niet zo raar vinden als je dit via je WA probeert te regelen. Daar heb je toch een verzekering voor. :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:46

Dat het gaat ontsteken kun je natuurlijk weinig aandoen, zeker met dit weer. Weet je zeker dat de eigenaar niet eerder langs is geweest? Wie weet was ze op vakantie of iets anders dringends waardoor ze niet kon komen. Jij hebt haar gebeld met de mededeling "het valt wel mee" daar is zij wellicht van uitgegaan. Ik vind het nogal wat om zomaar aan te nemen dat de eigenaar het niet intresseert....... Beetje typisch weer :o
Juridisch gezien zou ik je WA even bellen, die kunnen je dat exact vertellen. Ik denk wel dat je aansprakelijk bent want jij hebt immers het paard mee laten lopen terwijl hij NIET in zijn wei stond(was immers al door het 1ste hek heen) . Maar meid ongelukken gebeuren, dat voorkom je nou eenmaal niet!

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 10:46

Ik ga idd maar even contact opnemen met mijn verzekering, het is een vervelende situatie en wil niet dat dit tussen haar en mij in komt te staan. Maar ze stelt mij aansprakelijk, ik vind dat gewoon niet helemaal eerlijk.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:46

lanishafay schreef:
Ik haalde afgelopen dinsdagavond m'n 2 paardjes uit de wei, ze staan met een ander groot paard die dus ook mee liep en ik kon 'm niet tegen houden. Ik had m'n paardjes vast dus liet de grote meelopen tot aan het volgende hek. Kon geen kwaad, alles is daar afgesloten en ik dacht, zodra ik m'n eigen paardjes vast heb gezet, pak ik hem en zet hem terug

wacht even, eigenaar van het paard is dan misschien wel aansprakelijk maar TS heeft het paard door het hek laten lopen.... en daar heeft de eigenaar niet om gevraagd! Als paard in eigen wei was gebleven/gelaten was het niet gebeurd.
Dan is het zaak om te kijken of TS daar wat aan kon doen of niet.
Dus het zou kunnen zijn dat TS aansprakelijk kan worden gesteld en dan wordt het een AVP kwestie....

Overigens dat duizenden euro's is wel ietwat overdreven van die eigenaar, paard is niet naar kliniek en heeft ook geen OP ondergaan.
En wie zegt dat die egenaar pas na 2 dagen is wezen kijken? kan ook zijn dat ze gewoon wel geweest is maar na 2 dagen toch de DA heeft gebeld.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:47

Ik heb geen idee hoe het officieel gezien zit, maar ik kan je wel mijn mening geven.

Het veroorzaken van de wond, dat ligt zeer zeker bij jou. Dat heb jij veroorzaakt, niet de eigenaar. Persoonlijk zou ik niet zo snel een uitspraak doen over ernstig of niet, omdat ze je daar nu op kan "pakken". Maar goed, dat is niet te veranderen.
Vervolgens heeft de eigenaar het te ver laten komen en is het gaan ontsteken. Daar heb jij niets aan gedaan.

lanishafay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 10:48

Maar als ik zeg het valt wel mee, ik ben toch geen veearts, dan kom je sowieso toch z.s.m. kijken, de eigenaresse is een vriendin van mij.
chocobroodje schreef:
Dat het gaat ontsteken kun je natuurlijk weinig aandoen, zeker met dit weer. Weet je zeker dat de eigenaar niet eerder langs is geweest? Wie weet was ze op vakantie of iets anders dringends waardoor ze niet kon komen. Jij hebt haar gebeld met de mededeling "het valt wel mee" daar is zij wellicht van uitgegaan. Ik vind het nogal wat om zomaar aan te nemen dat de eigenaar het niet intresseert....... Beetje typisch weer :o
Juridisch gezien zou ik je WA even bellen, die kunnen je dat exact vertellen. Ik denk wel dat je aansprakelijk bent want jij hebt immers het paard mee laten lopen terwijl hij NIET in zijn wei stond(was immers al door het 1ste hek heen) . Maar meid ongelukken gebeuren, dat voorkom je nou eenmaal niet!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:49

nina88 schreef:
Ik heb geen idee hoe het officieel gezien zit, maar ik kan je wel mijn mening geven.

Het veroorzaken van de wond, dat ligt zeer zeker bij jou. Dat heb jij veroorzaakt, niet de eigenaar. Persoonlijk zou ik niet zo snel een uitspraak doen over ernstig of niet, omdat ze je daar nu op kan "pakken". Maar goed, dat is niet te veranderen.
Vervolgens heeft de eigenaar het te ver laten komen en is het gaan ontsteken. Daar heb jij niets aan gedaan.

Dat denk ik niet. TS heeft het paard toch niet met een lans in zijn lijf gestoken ofzo. Zij heeft die wond niet veroorzaakt, dat heeft paard zelf gedaan.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:50

Ik vind niet dat jij hoeft op te draaien voor de kosten.

Als iemand mij zou bellen met dit bericht zou ik toch zelf nog gaan kijken, zelfde avond nog. Iniedergeval de volgende dag.
Jij hebt de dag erna zelf nog gecontroleerd, wat ik erg netjes vindt.

En jij hebt het gelijk netjes gemeld.
Ook is het zo dat het paard doordramde en jij dit niet expres deed.
Is toch ook een beetje opvoeding van het paard, die van mij hoeft dat echt niet te doen. Dat weten ze wel.

Ook ik vraag mij af wat voor hek je hebt, dat er een 4cm diepe wond zit? Dan had het bloed er toch uit moeten gutsen??
En dat het duizenden euro's zal kosten lijkt me ook wat overdreven?

Zou inderdaad even goed uitzoeken bij je verzekering en rechtbijstand. Maar ik denk inderdaad dat eigenaar gewoon zelf verantwoordelijk is. Succes!
Laatst bijgewerkt door KletsKoekje op 16-07-10 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:50

als hij een 4 cm diepe wonde had denk ik dat je dat wel gemerkt zou hebben (bloed toch hard denk ik dan) ik denk niet dat jij aansprakelijk bent voor dit ongeval... haar paard is gaan lopen... misschien effe navragen maar zou me niet te veel zorgen maken...