paard onderuit in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

paard onderuit in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 19:27

Hallo bokkers,

Ik heb wat oudere topic's al door gelezen over dit onderwerp, echter waren ze te oud om nog op te reageren.
Aangezien er toch wat vragen zijn die aan mij blijven knagen na een voorgevalletje open ik een nieuw topic.
(excuses als het niet goed staat).

Ik ben in het bezit van een paard van 1,72 hoog wat bij de vorige eigenaar ontzettend veel wedstrijd heeft gelopen en dus bekend is met de trailer.

Helaas gingen er op mijn eerste officiële wedstrijd wat dingen mis met het paard in de trailer. In de laatste bocht waarbij we bijna stapvoets reden is het paard onderuit gegaan. Hij was met zijn hoeven onder het tussen zeil gegaan en we hebben de hele binnenkant los gemaakt zodat hij kon opstaan.(ik had nog maar net de moer van de voorste buis af(via voorste luik, durfde niet langs zijn benen te lopen naar voren), hij merkte dat hij vrij was van zijn positie en stormde zo naar mij door het voordeurtje heen. Gelukkig had hij daar niks van overgehouden).
In mijn ogen was het een wonder dat hij daarna nog de trailer opliep voor de terugrit. Hele weg niks aan de hand, kennissen reden achter ons om hem in de gaten te houden. Echter ging hij de 1 na laatste bocht voordat we weer op stal waren weer onderuit! Deze bocht reden we ook bijna stapvoets!
Gelukkig slaagde hij erin om nu zelf daarna gelijk weer op te staan.

Van dit alles zijn we ontzettend geschrokken en herhaling willen we dan ook voorkomen. We zijn nu opzoek naar mogelijkheden hoe we kunnen zorgen dat het niet meer gebeurt.

Ik zal even op een rijtje zetten wat de situatie was van toen.
* 2-paardstrailer.
* geen bodembedekking zoals stro.
* Paard stond zoals de regels dat zeggen aan de linker kant.

Ik heb uit een oud topic al dingen gelezen zoals het tussenschot opschuiven om het paard meer ruimte te geven ect.

Hebben meerde mensen hier ervaring mee gehad? Wat was jullie oplossing?
Advies en tips over bijvoorbeeld of een ander soort trailer of bodem bedekking ect. Zijn zeer welkom!!!

miss_lizje.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:29

zou het kunnen dat het paard zich nu voor de 2de keer zelf laat vallen omdat het bang is ofzo?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:29

Misschien een dicht tussenschot proberen, mocht dat mogelijk zijn? Zo'n zeiltje doet uiteindelijk, zoals je zelf ook hebt ondervonden, niet zo veel voor zulke problemen.
Een bodembedekking zou ik ook achterwege laten, als je iets van rubbermatten op de bodem hebt is dit eigenlijk veiliger en makkelijker te reinigen dan stro.

Onze merrie ging altijd op de vrachtwagen liggen, ook met zeiltjes er tussen, Op de trailer met een vast tussenschot (wel oudere trailer) was er niets aan de hand.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:30

In principe heeft een kale trailerbodem meer grip dan strooisel, dus dat zou ik niet veranderen!
Het tussenschot, is dat van hout of is dat een rubberen flap? Als het een houten tussenschot is kan je het schot breed zetten. Rubberen flap zou al voldoende moeten zijn voor het paard om breed te staan.

En misschien is bijna stapvoets nog te snel?

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:42

Het probleem ligt bij het feit dat jullie een 2paards trailer hebben gebruikt.

Ik ken verschillende paarden (waaronder 1 van mij) die hetzelfde probleem hebben (gehad) en dit was opgelost als de paarden in een 1,5paards trailer werden vervoerd.

Je hebt 2 optie's.
1. Het tussenschot verwijderen of schuin wegzetten, zodat het paard meer ruimte heeft en zo beter in balans kan blijven.
2. Het paard alleen maar in een 1,5paards trailer vervoeren.

Het lastige met deze paarden is dat je ze nooit met een ander paard op de trailer kan zetten.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 19:47

In de trailer (was niet van ons, is van de club) was het tussenschot inderdaad een rubberen flap.

Zelf zou ik ook niet aan bodembedeking beginnen omdat hij daar wat angstig op reageerde. Maar omdat we echt opzoek zijn naar een oplossing laat ik alle opties open voor tips.

We hebben op de weg normale snelheid gereden, het moment dat hij omging de eerste keer was toen we stonden te wachten om de weg in te slaan voor het wedstrijd terrein. We moesten wachten op auto's die rechtdoor gingen voordat we konden afslaan.
Bij de 2de keer was ongeveer zo'n zelfde situatie. Alleen viel hij toen nadat we de bocht uitkwamen bij de stoplichten. De auto's voor ons reden al bijna stapvoets.

Of hij bang is/was weet ik niet. Want toen we hem gingen bevrijden op de pakeerplaats was hij erg kalm. Alleen op het moment dat hij doorkreeg dat hij helemaal los was schoot hij mij achterna en daarna liep hij zo weer de trailer in.

Alvast bedankt allemaal voor de tips!!!

@ nina88, Dat zou ook nog kunnen inderdaad!

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 19:51

Ik durf er 100 euro op te zetten dat dat het probleem is en dat je er met een 1,5paards geen last van hebt. 8-) :D

miss_lizje

Re: paard onderuit in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-10 19:56

Ik ga het zeker proberen! Volgende wedstrijd word dus een trailer huren.

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:02

Bij ons waren 2 van onze paarden niet meer te vervoeren ze gingen in elke bocht net niet liggen niks maakte verschil breed zetten stapvoets rijden sneller rijden ook maakte het geen verschil of er wel of niet iets achter ons reed (lees vooral vrachtwagen of iets wat angst zou in kunnen boezemen) Het probleem is ook uit het niets ontstaan. Andere trailer (hoger/lichter enz) maakte geen verschil.

Toen waren we bij onze lokale trailerboer voor een beurt en legde tevens daar ons probleem voor. Hij had de volgende oplossing. Het schot opschuiven waardoor het paard op ongeveer 60-70 cm komt te staan in plaats van de gebruikelijke 80/90cm.

Als je gaat laden het schot scheef paard erop en schot recht. Paard staat min of meer klem en deze laten we los staan. We waren wat sceptisch maar wisten het echt niet meer... en voila het probleem is wel opgelost. De ene wil nog wel eens klimmen maar dit lukt hem niet en dan staat hij weer rustig. Degene die het zien geloven er niet in maar ze staan echt rustig en wij durven weer veilig de weg op. En bijkomend voordeel er kunnen er 2 mee de andere heeft gewoon de ruimte.

Als je ruiters hoort die veel internationaal weg gaan hoor je ook dat de paarden niet te veel ruimte moeten hebben omdat breder staan veel vermoeiender is.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 08:59

Hoe is de bodem van de trailer? Misschien ervoor zorgen dat deze ruwer wordt waardoor het paard meer grip heeft. En ik zou even kontakt opnemen met de vorige eigenaar of dit bij haar bekend is?

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:09

Mijn inziens het stomste wat je zou kunnen doen; zo'n paard ruimer zetten. Paard geeft aan dat hij met bochten moeite heeft te blijven staan, dan zou je eerder meer moeten ondersteunen dan minder. Voor en achterstang moeten zo goed als aansluiten, en zijkanten net ruimte dat hij een stapJE zijwaarts kan maken om zichzelf op de been te houden. heb meerdere auto/trailer ongelukken gezien, meegemaakt en van horen zeggen waarbij de paarden die wat meer opgesloten zaten er stukken gunstiger vanaf kwamen dan paarden die vrij stonden. Als je zelf in een trailer gaat staan heb je ook liever steun aan 4 kanten dan aan 1.

Staat je paard op ijzers en van welk materiaal is je trailer? Zitten er 'stootkussens aan de zijkant van de binennkant (zogenaamd goed bedoelt maar als je paard qua hoogte iets afwijkt van de hoogte waarvoor de kussens gemaakt zijn, eerder een last dan een hulp)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 09:14

Nee in de trailer zaten geen stootkussens.
Paard staat op ijzers.
Materiaal trailer is volgens mij hout (teminste het deurtje was).
Dit ga ik nog even onderzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 09:15

In wat voor trailer vervoerde de vorige eigenaar hem?
Als dat een anderhalf paards trailer was (of juist een smallere trailer) en zij het probleem niet had dan zou ik dat als eerste proberen.

Verder vraag ik me af hoe jullie de voor en achterstang hebben zitten. Zitten die op een hoogte dat je paard er tegen kan steunen? Zitten ze dicht genoeg tegen je paard aan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:01

nina88 schreef:
Ik durf er 100 euro op te zetten dat dat het probleem is en dat je er met een 1,5paards geen last van hebt. 8-) :D

mag ik die honderd euro komen incasseren of wil je erbij zijn voor het bewijs?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:22

sommige paarden moeten krap staan en anderen juist wijd, kwestie van uitproberen. Paarden staan graag schuin op de rijrichting dus schot opzij zetten zou een uitkomst kunnen zijn. of gewoon 2 lange stangen in de 2 paards en hele schot eruit.

Kijk ook eens kritisch naar de bodem van de trailer, ligt er wel een slipvrije bodem is en is het niet een houten bodem die met ijzers juist spekglad kan zijn?
Het is nl vreemd dat een paard wat gewend is op de trailer ineens een probleem heeft.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 10:28

ikke schreef:
nina88 schreef:

mag ik die honderd euro komen incasseren of wil je erbij zijn voor het bewijs?

Hier hetzelfde... Paard is onder uit gegaan in de tweepaardstrailer maar staat juist heel onzeker in een 1,5 paardstrailer omdat hij veel minder steun heeft. Om die reden gaat hij heen en weer weven op zijn achterbenen en wordt hij onrustig. Dan toch liever een tweepaardstrailer ondanks dat hij daar eenmalig in gevallen is.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:14

Oh...
Dan moet ik helaas toch een beetje toegeven, als er andere ervaringen zijn.
Ik heb namelijk echt bij meerdere paarden de ervaring dat zij niet op een 2paards trailer kunnen staan, maar wel op een 1,5paards trailer.

Ach, wellicht is beide het proberen waard? Zowel ruimer als krapper zetten?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 11:46

Ik heb ook met mijn paard dat probleem gehad... Loopt al jaren de trailer op, los touwtje om de hals en wandelt er zó in.... maar ligt ook meteen op zijn bek bij sommige bochten...
Alles geprobeerd, niks hielp. Diverse soorten trailers, vloeren, wel of juist geen bescherming, harder of zachter rijden,kort of lang vastzetten, links of rechts, met of zonder schot, verschillende schotten...pffff.
Hij blijft er echter zó oplopen....niet in paniek of onrustig niks...

Uiteindelijk een camera opgehangen en gekeken wat er gebeurde:

Meneer is zó op zijn gemak dat hij in slaap sukkelt, bij een actie als een bocht, is hij er niet op bedacht en verliest zijn evenwicht.... Hij let dus gewoon niet op!!!
Nu tik ik even de rem aan voordat ik iets onderneem en heb nooit meer het probleem gehad.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:27

nina88 schreef:
Oh...
Ik heb namelijk echt bij meerdere paarden de ervaring dat zij niet op een 2paards trailer kunnen staan, maar wel op een 1,5paards trailer.

Jep, we gaan van alles proberen tot we de oplossing gevonden hebben.Van verschillende trailers tot een zeer ervaren trailerchaffeur ernaast zittend.

* Bodem van de trailer is van rubber. Maar wat voor rubber het is weet ik niet. (heb er niet zo veel verstand van :o )

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 13:29

Hang een camera in de trailer zodat je kunt zien wat hij doet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:19

Dat heb ik dus ook gedaan..erg verhelderend...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 15:20

Zal eens vragen aan stalgenoot. Die heeft als het goed is een camera.
Hoop dat ik het ook kan opnemen de volgende keer.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:30

Goed idee van de camera, vaak zal het dan wel duidelijk worden. Alleen volgens de ''regels'' hoort een paard niet links maar rechts, rechts is nl de kant waar geen verkeer voorbij komt. Maar vaak zet je een paard altijd links of rechts, tis maar wat paardlief gewent is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:36

amillia schreef:
Goed idee van de camera, vaak zal het dan wel duidelijk worden. Alleen volgens de ''regels'' hoort een paard niet links maar rechts, rechts is nl de kant waar geen verkeer voorbij komt. Maar vaak zet je een paard altijd links of rechts, tis maar wat paardlief gewent is.

volgens de regels hoort een paard links hoor,tenmiste dat is mij altijd verteld. je paard staat daar midden op de weg en je gewicht is zo in de trailer op de straat gericht en niet naar de berm,als je s aan de kant moet met je rechterwielen naar de wegrand met gevaar voor kantelen in berm.
paard hoort bij enkelgeladen in een tweepaards achter de bestuurder van de auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 15:38

nina88 schreef:
Oh...

Dit komt omdat een paard liever schuin in de trailer staat. En op een 1,5 paards kan dit ook. In een 2 paard niet. En omdat een paard met zijn neus naar voren staat. Kan remmen heel eng zijn voor een paard aangezien ze dan het idee hebben dat ze voorover vallen (zo is een paard nou eenmaal gebouwd) Dus een 1,5 paard trailer of een trailer waarin ze schuin staan. Zou het probleem op kunnen lossen. Want wie zegt dat het paard weg gleid? misschien laat hij zich vallen uit angst?

Edit: verder zou ik het gewoon volgende week nog een keer proberen met een 1,5 paards. Niet wanneer je op wedstrijd gaat. Dan komt er namelijk gewoon al veel stress bij