paard zonder paspoort

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

greenway

paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 22:29

Het komt niet iedere dag voor dat je een paard krijgt, maar mij dus wel. Ik heb nu meer dan een jaar geleden een toen 1 jarige Oldenburger gekregen van de dierenarts. Deze moest een oog bij de enter amputeren en de eigenaar wou hem laten inslapen, de dierenarts mocht het paard houden, alleen wil de man nu nog steeds het paspoort niet afgeven.
Ik ben strafbaar en ik kan er helemaal niets mee, maar ik ben er ondertussen wel erg gehecht aan...
De assistente van de DAP is er nog steeds mee bezig, maar de man werkt niet mee.
Leuk is het niet meer.
Heeft iemand tips? Papieren heb ik niet, dus kan ik ook geen nieuw paspoort aanvragen, verder dan zelf contact opnemen met de man, moet ik alleen zijn telefoonnummer nog zien los te peuteren...of de dierenarts onder druk zetten, is het enige waarop ik kom, maar dat laatste stuit mij ook tegen de borst.

Oreo

Re: paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:33

Is het dier wel gechipt dus?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:34

Ik zie het probleem niet. Je vraagt gewoon een paspoort aan en klaar ben je. Wat je niet weet van het dier word als "onbekend" ingevuld.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:18

Als het paard een chip heeft, dan kan je, met een beetje speurwerk, opzoeken bij welk stamboek het ingeschreven staat.
Je kan via hun dan gewoon een duplicaat paspoort aanvragen.

nupjepups

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:23

Wij hebben dit ook gehad met een paard op stal. Er moest een paspoort van hem zijn, maar niemand wist waar. Toen de DA langskwam voor het enten hebben ze gelijk gekeken of hij een chip had, dat had hij gelukkig. De DA vertelde ons waar we heen moesten bellen en mailen, en binnen 2 weken was het geregeld!

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:29

Je kan inderdaad gewoon een duplicaat paspoort aanvragen. Laat een andere dierenarts komen, laat de chip checken en formulier invullen. Opsturen en het paspoort komt je tegemoet na betaling. :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 11:30

kun je zomaar een nieuw paspoort aanvragen? Zonder te moeten bewijzen dat je de eigenaar bent?

Dat zou mooi zijn, ik pluk een jong dier ergens uit de wei, laat m een jaar lopen en haal een nieuw paspoort en klaar!

Lijkt me een vreemde gang van zaken....

TS, ik val jou niet aan hoor, maar er wordt blijkbaar wel heel makkelijk omgegaan met paspoorten.
Ik hoop dat je alsnog het juiste paspoort krijgt.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:04

paspoort is ook geen eigendomsbewijs..
in nederland is het zo dat degene die alles voor het paard betaald de eigenaar is.

nupjepups

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:39

Helaas moet ik biancavos daar gelijk in geven. Paspoort is geen eigendomsbewijs. Het enige wat ik me zou kunnen bedenken waarmee je aan kan tonen dat het paard van jou is, is een contract. Het is toch ook niet verplicht om het paard op jouw naam te laten zetten? Mijn paard stond op de naam van iemand uit Friesland, terwijl ik hem uit Brabant gehaald heb..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:42

Als het een Oldenburger is, heeft het dier een brandmerk, en eigendomspapieren.
Dan neem je contact op met het Oldenburger stamboek.
Zodat je alle papieren krijgt die bij het paard horen.

op de site:
www.nl-paardenpaspoort.nl
staat beschreven wat te doen als iemand de papieren niet wil afgeven.

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:43

cissy schreef:
kun je zomaar een nieuw paspoort aanvragen? Zonder te moeten bewijzen dat je de eigenaar bent?

Dat zou mooi zijn, ik pluk een jong dier ergens uit de wei, laat m een jaar lopen en haal een nieuw paspoort en klaar!

TS, ik val jou niet aan hoor, maar er wordt blijkbaar wel heel makkelijk omgegaan met paspoorten.

de instantie die het duplicaat afgeeft, belt eigenaar van het vorige paspoort of ze een duplicaat mogen maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 12:48

Moet die eigenaar wel geregistreerd staan....
en moet je je PUI die het paspoort uitgegeven heeft op de hoogte brengen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 16:42

Kimbaie schreef:
cissy schreef:

de instantie die het duplicaat afgeeft, belt eigenaar van het vorige paspoort of ze een duplicaat mogen maken.

Mijn pony heeft een duplicaat omdat de vorige eigenaar het paspoort kwijt was. Bij navraag moest er op zich alleen aangifte gedaan worden van vermissing. Het is dan natuurlijk wel zo dat als je zelf aangifte doe van vermissing je een valse aangifte doet. :+ Maar het kon zonder problemen en zonder navraag op mijn naam gezet worden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 19:26

maar de oude eigenaar wil het originele paspoort al niet afgeven, waarom zou hij dan toestemming geven om een duplicaat te laten maken....?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:03

Omdat je dus blijkbaar niet altijd toestemming nodig hebt.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:08

Als de eigenaar niet mee wil werken zou ik hem een rekening sturen voor stalling en andere kosten.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 20:28

Dat hele paspoorten gedoe is zo lek als een zeef. Ik had enkele jaren geleden een shetlander , gechipt, paspoort en al. Deze is zonder mijn mede weten verkocht aan een handelaar en deze heeft er gewoon nieuwe papieren bij geregelt en hem weer door verkocht. Ik heb deze handelaar naar lang heen en weer bellen wel gevonden,maar op mijn vraag hoe het mogelijk is om met een gechipt en een paspoort bezittende pony een nieuw paspoort bij te krijgen, werd mij daar ook verteld dat dit niet zo moeilijk is. Gewoon een paspoort aanvragen bij een ander stamboek of het produktschap vee en vlees. De originele papieren heb ik nog steeds, maar de pony heb ik nooit weer kunnen vinden. Zou hem heel graag terug willen.
Ook heb ik bijna hetzelfde met een kwpn-er gehad die zelfs een dubbel paspoort had. Een van het stamboek en een van het productschap. En dan vraag ik me af hoe waterdicht dit systeem dan wel is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:04

In den beginne, ging er wel eens iets mis...
Als een Chipper kwaad wil, zet hij een 2e transponder en hups nieuw paspoort. En daar zit het hem in.... hoe kwaad wil iemand?

Vwb paspoorten, voor dat er transponders werden gebruikt kun je bij sommige handelaren de afstamming van een paard zelf uitkiezen, papieren in overvloed.
En dat is nu een stuk ingewikkelder geworden.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:11

sporter schreef:
Als de eigenaar niet mee wil werken zou ik hem een rekening sturen voor stalling en andere kosten.

Dat vind ik nu een goede ! als hij zich nog eigenaar voelt mag hij ook betalen.. ;)

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 21:20

Volgens mij sta je sterk, omdat je kunt aantonen dat je het paard al meer dan 3 maanden voor meer dan de helft van de kosten betaalt in verzorging (heb hier ooit iets over gehoord maar weet niet precies hoe en wat). Verder is er geen bewijs van zijn kant waarom het paard bij jou zou staan.
Kun je de DA niet om een geschreven verklaring vragen?
Volgens mij moet het snel geregeld kunnen zijn dat je een paspoort hebt.
Wat stom dat die man niet wil meewerken. Jij hebt hem immers van de dood gered dus er is niets meer van hem bij aan dat paard..
Succes!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 22:19

TS kan evenmin aantonen dat het paard gekocht is....
zegt de eigenaar dadelijk dat ts het dier ontvreemd heeft, niet heeft voldaan aan de I&R regeling paardachtigen.

Als ik iets van iemand gedaan wil hebben berijk meer met honing smeren dan azijn geven...

Laat ts eerst eens informeren welk stamboek de papieren heeft uitgegeven, als dat duits is, dan is het verstandiger daar te informeren over een duplicaat en hoe en wat dan de vorige eigenaar mte de rug tegen de muur te zetten.

greenway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 22:35

Nou, heel erg bedankt alvast allemaal voor het reageren, ik ga morgen eens bellen met de KNHS.
Ik hoop echt dat t idd zo makkelijk is, maar ik vind t wel een beetje raar, dat je zonder strafbaar bent, zelfs al pensionhouder....maar dat er met zo'n paspoort zo makkelijk te sjoemelen is...
Woensdag komt de DA waarschijnlijk weer voor de koeien, dus zal vragen om zijn chip uit t lezen..wordt vervolgd...

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 23:21

greenway schreef:
Nou, heel erg bedankt alvast allemaal voor het reageren, ik ga morgen eens bellen met de KNHS.
Ik hoop echt dat t idd zo makkelijk is, maar ik vind t wel een beetje raar, dat je zonder strafbaar bent, zelfs al pensionhouder....maar dat er met zo'n paspoort zo makkelijk te sjoemelen is...
Woensdag komt de DA waarschijnlijk weer voor de koeien, dus zal vragen om zijn chip uit t lezen..wordt vervolgd...

Met een paspoort is niet zo gemakkelijk te sjoemelen.
Tenzij de PPC kwaad wil..

Je pensionhouder is strafbaar als hij een paard op stal heeft waarvan hij geen paspoort kan tonen.
Alleen die instantie die het eerste paspoort heeft uitgegeven kan een duplicaat verstrekken, is het een Oldenburger, en is die nadien in NL gechipt, dan nog is een duplicaat alleen aan te vragen via het Oldenburger stamboek, aldus als antwoord op mijn vraag.
(Ik heb ook een Oldenburger met een NL chip :D )

greenway

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-10 13:58

Het paard heeft dus idd een duitse chip, ik heb een mail gestuurd naar het oldenburgerstamboek en naar de FN in de hoop op de een of andere manier toch een paspoort te krijgen. Bij de KNHS is dat niet mogelijk. Heeft iemand hier ervaring mee?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-10 14:26

Ik niet.
De vraag is, heeft je paard alleen een paspoort of ook stamboekpapieren?
Duitsland werkt nl met eigendomspapieren, en dan moet je én aangifte doen, en via een notaris de papieren aanvragen.

Is het niet handiger om eerst met de vorige eigenaar te spreken, en hem uit te leggen dat hij het paspoort MOET afgeven? en dat je anders aangifte MOET doen om een nieuw paspoort te krijgen.
En zo proberen achter de reden te komen waarom hij het paspoort niet wil afgeven.