Ik moet morgen mijn 3.5 jarige merrie laden. Maar het is alweer een poosje geleden, de eerste keer was met mama, de keer erna weet ik niet hoe het gegaan is daar was ik niet bij dat was niet heel lang na de eerste keer (lees: een paar maandjes erna) en nu moet ze dus weer geladen worden ik weet dus niet hoe ze gaat reageeren maar ik wil bij voorbaat al wat tips inwinnen om haar op een vriendelijke en rustige manier de trailer in te krijgen. Het gaat om eigenwijze doch wat dominante friese merrie.
Alvast bedankt
franka75
Geplaatst: 06-07-10 00:30
trachten zelf het vertrouwen uit testralen en gewoon doorlopen. dat is het belangrijkst zo lang mogelijk doorlopen.
senna21
Geplaatst: 06-07-10 00:35
Begeleid je paard alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat ze de trailer op moet. Zorg dat alles klaar staat, zodat je rustig en doelbewust je paard op de trailer kunt zetten. Zet de trailer op een plek in de buurt van de stal. Mocht ze al wat bang zijn; niet onder druk zetten maar wel doorpakken. En uiteraard zorgen dat je met z'n tweeën bent. Als je zelf wat nerveus bent, kun je het beter laten doen door iemand die ervaring heeft.
@ senna21 er is dus verder niemand die echt ervaring heeft, ik heb wel enkele paarden geladen en is tot nu toe goed gegaan. Ik weet het niet op 1 of andere manier is het toch anders bij je eigen paard die zelden geladen is.
HTM
Geplaatst: 06-07-10 00:57
pak je paard zoals je altijd doet. Loop rustig naar de trailer, en zorg dat er niet te veel mensen omheen lopen. Hoe minder dingen in de omgeving hoe minder ze afgeleid wordt. zorg dat je wat brokjes bij de hand hebt (voor als je ze nodig mocht hebben) Loop rustig naar de trailer, en loop de klep op, wacht niet af en twijfel niet, zodra jij gaat twijfelen gaat zij dat ook doen.
Is ze bang voor de trailer, dan moet je er rustig naar toe lopen, evt met je brokjes erbij. Stel haar gerust en blijf zelf ook rustig.
Loop ze goed naar de trailer, en en loopt ze de klep een stukje op en stopt ze daar, zorg dan dat er iemand bij is die haar een tikje op de kont kan geven. Zorg ook dan als ze stop dat je wat biks bij de hand hebt.
Indien ze echt niet wilt, zorg dan dat je een goede stevige longeerlijn hebt. Doe deze om de buik als een longeersingel. Doe hem tussen de voorbenen door en wikkel deze om de voorstang heen zodra je paard alleen maar vooruit kan lopen en niet achteruit.
Zorg in elk geval dat je met 2 of 3 mensen bent en niet meer, mensen die alleen maar wat zeggen en niks doen heb je ook niks aan, en mensen die alles beter weten ook niet, dus weet wie je erbij wilt hebben en wie niet.
Indien je paard al een paar keer op de trailer is geweest, en dit niet als slecht ervaren heeft zal het laden niet z'n heel groot probleem worden.
Succes ermee. En blijf vooral rustig, dan blijft je paard het ook.
maikeltje
Geplaatst: 06-07-10 01:09
Zorg dat je vantevoren oefent met je paard zonder trailer erbij. Dat ze volgt als jij haar meeneemt en dat ze halt houdt wanneer jij ook stopt. Zorg, als je de klep oploopt, dat je niet naar haar omdraait want daarmee geef je het sein af dat ze terug moet. Blijf dus naar voren kijken ipv naar je paard. En neem de tijd.
Volgens mij maak jij je meer zorgen als je paard. Jong geleerd oud gedaan. Rustig maar ze heeft er al 2 keer in gestaan, gewoon opdezelfde manier met haar lopen als wanneer je haar naar stal brengt. Mijn paard staat ook bijna nooit op de trailer en loopt er ook gewoon op, ze verleren het niet zomaar.
ik maak me niet echt zorgen, ik wil gewoon dat ze geen nare ervaring krijgt, en dan leek het me beter om wat tips te krijgen die heb ik nu en zal ik zeker wat mee doen bedankt
Wij hebben 4 weken geleden ons 4 jarige weggebracht om beleerd te worden en ik scheet peuken bij het idee dat ze op de trailer moest.. Ze had er 2x op gestaan, 1x naar de opfok en 1x weer terug naar huis, maar dat was inmiddels al weer 2 jaar geleden..
Schoonvader heeft haar gepakt, schot naar de zijkant, brokjes mee, gewoon doorgelopen en ze liep er zo op, alsof ze niet anders gewend was.
We zijn wel meteen gaan rijden daarna, dus niet eerst nog niets anders gaan doen, maar neerzetten, vastzetten en rijden. En er af ging ook supergoed.. Succes hoor! Komt vast goed!
En maakt niet uit hoe je het doet als je het maar doet toch.....
Mossel
Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-10 23:02
nouja ze was zo dwars dat ik echt op het punt stond haar weer terug te zetten, maar dan heb ik de volgende keer een nog groter probleem, toen ze er in stond, stond ze ook te kijken van was dit alles? Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel tegenop zie om haar weer op te halen (het laden dus)
Heb je zelf geen trailer? Wij hadden er ook 1 staan die niet wou, maar die hebben we 2 weken lang gevoerd in de trailer (bix dan) Dus wat die nomaal in de voerbak op stal kreeg kreeg die nu in de trailer. Daarna liep hij er altijd gewoon in.
Gewoon goed gaan oefenen en zelf iets meer vertrouwen in je paardje krijgen??? Evt als je geen trailer hebt aan de hand dingen gaan oefenen dus gewoon wat grondwerk. En anders voor een paar daagjes een trailer van iemand lenen???
ja m,n oom heeft een trailer (waar ze nu dus ook in moest) oefenen ga ik zeker doen dat was ik hiervoor eigenlijk al van plan, maar m,n ouders vonden het niet nodig
HTM
Geplaatst: 09-07-10 00:25
Nooit naar je ouders luisteren
Mossel
Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-10 00:56
haha als dat zo gemakkelijk was vader trekt gewoon t touw uit handen
kan niet altijd even goed met m,n ouders ook ivb mijn "beperking"