2 jarige lastig te laden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pieomy

2 jarige lastig te laden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:49

Hallo,

Ik heb een 2 jarige merrie staan en 3 maanden terug heb ik haar
naar het land gebracht maar elke keer als ze met dr voorbenen op de plank staat
zit dr geen beweging meer in, normaal kan je haar makkelijk lokken met voer maar zelfs dit werkt niet
(het kan komen omdat haar mede passagier hiervoor een hele drama van de trailer heeft gemaakt maar dit weet ik natuurlijk niet zeker)
we hebben toen een longeerlijn achter dr kont geplaatst en ze ging hier wel in
maar van 10 minuten rijden was ze ZEIK nat.
Zelf heb ik geen trailer of auto met trekhaak, dus ik kan dit niet gaan oefenen op die manier.
Heeft iemand hier een oplossing voor?!

ElCamino

Re: 2 jarige lastig te laden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 15:54

Tja, enige antwoord is : oefenen!!! En op een andere manier dan mét trailer en auto is er dus niet...
Kun je niet iemand vragen die dat wel heeft?
En mocht je écht niet zelf kunnen oefen kun je je paard altijd nog laten laden door profs, bv Petra Vlasblom, Esther de Vries, Horse professionals, Balingehof, Emiel Voest.... zij komen op locatie en kunnen je paard leren trailer laden.
Kost een beetje maar ja....

pieomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 15:59

ElCamino schreef:
Tja, enige antwoord is : oefenen!!! En op een andere manier dan mét trailer en auto is er dus niet...
Kun je niet iemand vragen die dat wel heeft?
En mocht je écht niet zelf kunnen oefen kun je je paard altijd nog laten laden door profs, bv Petra Vlasblom, Esther de Vries, Horse professionals, Balingehof, Emiel Voest.... zij komen op locatie en kunnen je paard leren trailer laden.
Kost een beetje maar ja....

Ik zat te denken om gewoon een paar staanders te pakken in de bak te zetten met een balk en een nauwe ingang te maken doormiddel van bijv een zeil ofzo? alleen heb ik nog niet echt een idee van hoe ik dat ga aanpakken haha
Echt proffecioneel hulp lijkt me een beetje te ver gezocht ze is nog jong dus het is te begrijpen dat ze het nog niet snapt.
maar ik wil het haar zosnel mogelijk leren voordat ze wat ouder is en straks een hele trailer angst ontwikkeld ofzo.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:09

Het gaat ook niet om de professionele hulp inschakelen omdat het niet lukt maar om het feit dat je ZELF geen auto / trailer hebt !!! En deze mensen wel.
Verder kun je altijd auto en trailer huren...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:10

Ik ben begonnen met grondwerk en het beleren van het paard op verschillende ondergronden te laten lopen.
Bijvoorbeeld een zeil en dat afzetten met balkjes op de grond en pionnen op elk hoekpunt.
Ik had een makkelijke; want 't ventje vond het helemaal niet eng.

Toen met laden begonnen met de laadklep afzetten met pionnen.
Dus twee aan de onderkant. Paard begreep gelijk waar hij heen moest.
Dus zonder dwang, alleen aan een halstertje.
Ik ben voor het paard gaan staan boven aan de laadklep en hem aangesproken: 'kom maar' etc
(hij kent dit commando: grondwerk is errug handig voor dit soort dingen!)
Na twee benen op de laadklep uitbundig beloont en weer gestopt.
Volgende dag opgebouw (dus eerst zeiltje, toen laadklep).
Met vier benen op delaadklep beloont en weer gestop.
De derde keer liep-ie zo de trailer in. Beloond en weer gestopt.
Dit hebben we herhaald totdat-ie rustig een poosje vastgebonden kon staan.

Dus geen getrek en geduw; laat je paard zelf kiezen.
Vooral met een slechte ervaring. Beloon iedere stap, al is het maar een hele kleine.
Zelfs als je paard 'denkt' aan vooruitgaan belonen.
En dan direct stoppen, zodat je positief eindigt.

Je laatste zin: ik zou het zo goed mogelijk doen, niet zo snel mogelijk ;)

Edit: aanvulling: na de eerste keer rijden was dit paardje ook echt zeiknat hoor!
Er lag zelfs een plas op de vloer.... Maar bij de 2e keer was dat al veeeeel minder.
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 05-07-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:10

Verder traint Emiel Voest ook met nauwe doorgangen, over vreemde ondergronden stappen als huoten planken, zeiltjes, matrassen etc.
Verder een "dak" maken waar ze onderdoor moet lopen helpt ook. Als dat allemaal normaal is pak je de trailer erbij, ik dacht dat je probleem juist lag bij het NIET hebben van eenauto/trailer, vandaar....

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 17:21

Yep, wij ook, als je al die zaken al "overwint" is de trailer meestal een appeltje eitje. De smalle doorgang is een heel goed idee om mee te starten. En het lopen over vreemde bodems maakt de laadklep makkelijker te nemen. Een 2-jarige snapt het meestal niet natuurlijk en moet het gewoon leren.

Neem de tijd dan kost het straks minder tijd.

pieomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 19:28

Oke bedankt...
Ik ga zodra ze terug is van het land dat idd even met haar oefenen
met vreemde opstakels.

@ElCamino: ik kan idd niet met haar oefenen doormiddel van een trailer;) maar
als dit ook een mogelijkheid is is het geen probleem, proffecioneel hulp kost allemaal al zo duur
en aangezien ze en keuringsklaar gemaakt moet worden en zadelmak volgend jaar *misschien doe ik dit wel zelf* vind ik
het wel even goed zo met me dameétje;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:19

Doe idd rustig aan met een 2-jarige. Je hoeft ze niet te laten verwilderen, maar je moet ook niet te veel willen. Een trailer, vervoeren, is nogal wat voor een paard en helemaal voor zo'n jonkie.

Het mooiste vind ik opladen en vervoeren met een rustige ervaren rot, maar dan nog moet je zelf wel weten wat je doet (en goede helpers en rust in de tent). Als jezelf niet zo ervaren bent, begin er dan niet aan maar laat je helpen door een deskundige. Je verpest een jong paard sneller dan je denkt en veel probleemgedrag is aangeleerd. Bezuinig niet op het beleren van je jonge paard, of het nou gaat om zadelmak maken of trailerladen!

pieomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:21

Marion71 schreef:
Doe idd rustig aan met een 2-jarige. Je hoeft ze niet te laten verwilderen, maar je moet ook niet te veel willen. Een trailer, vervoeren, is nogal wat voor een paard en helemaal voor zo'n jonkie.

Het mooiste vind ik opladen en vervoeren met een rustige ervaren rot, maar dan nog moet je zelf wel weten wat je doet (en goede helpers en rust in de tent). Als jezelf niet zo ervaren bent, begin er dan niet aan maar laat je helpen door een deskundige. Je verpest een jong paard sneller dan je denkt en veel probleemgedrag is aangeleerd. Bezuinig niet op het beleren van je jonge paard, of het nou gaat om zadelmak maken of trailerladen!

Ohw ik heb helemaal geen haast hoor met dingen en we hebben gewoon een longeer touw achter dr kont gedaan
ze vertoonde ook geen wild of stakend gedrag :P het ging gewoon niet verder als de laadklep haha
als ze terug is van het land is ze 2.5 en dan begin ik wel met wat grond werk zoals dit

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:29

Gelukkig!

Veel mensen hebben zo'n haast. Blij te lezen dat jij bij stap 1 begint en haar de tijd gunt om een beetje volwassen te worden.

pieomy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 23:34

Marion71 schreef:
Gelukkig!

Veel mensen hebben zo'n haast. Blij te lezen dat jij bij stap 1 begint en haar de tijd gunt om een beetje volwassen te worden.

Ja om eerlijk te zijn mijn merrie geeft een voetje maar met pijn en moeite mensen hebben me aangeraden om dit met touwe te doen enz, dit vind ik zooon onzin hier denk ik pas aan als ze met 5 nog steeds een kleine klier is met voetje geven.
Ze gaat naar de smit die doet dr wat langer over naja so be it voor hem!!
Ik ga niet elke dag met een touw lopen vechten.
Ze loopt netjes mee aan een halster wacht netjes voor de stal tot dat ik dr zelf inloop
vind ik al MEEER als genoeg voor zoon jong diertje

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:59

Als jij iedere dag moet vechten met een touw om voetjes te leren geven ben je al verkeerd aan het oefenen, het zou iedere dag een stukje beter moeten gaan nl.
Al doe je iedere dag maar 1% dan heb je maar 100 dagen nodig om het te leren! :)

En dat geldt ook voor het trailerladen. Neem er de tijd voor om het goed te oefenen, net zoals je de tijd neemt voor het zadelmak maken etc. Het is gewoon een onderdeel van de opleiding van je paard en jij als eigenaar bent verantwoordelijk voor hetgeen je paard leert. Als je het hem dus niet goed leert heb je dat aan jezelf te danken.

Je zegt dat je de tijd neemt en de rust bewaard dus je bent al op de goede weg! :)