wel of niet paard duwen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

wel of niet paard duwen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:16

Wat is jullie mening over het feit een paard achter bij de kont aan te duwen als deze weigert voorwaarts te gaan aan de hand een trailer/vrachtwagen, box, ......................in.

Het gaat om handelingen als: met de handen tegen de paardekont duwen, handen om polsen geslagen en met 2 man aan duwen, een touw achterlans en aan trekken, slaan met zweep of prikken met bezem, en wat er allemaal nog meer verzonnen word.

Er word beweert door iemand (ervaren paardentrainer) dat het uit den boze is om een paard in- uit ....... (wat dan ook) te gaan duwen. Dat elke ervaren paardenmens dit ook weet en daarom NOOIT doet.
Ik weet niet beter dat er hele volksstammen een paard aanduwen als deze niet naar voren wil, aan de hand wel te verstaan.

Dit is naar aanleiding wegens een ongeval met een paard die een vrachtwagen niet uit wilde.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:21

tja tegenwoordig is alles siellluuugghhhh :+
Mijn mening: sommige paarden hebben net dat extra duwtje nodig :Y)

Mijn paard moet mijn vader ook altijd achter lopen als hij de trailer op moet, 10 m voor de trailer staat ie al stil,
1 goede klap met zijn hand op zijn kont is dan voldoende om de boel in beweging-en op de trailer te krijgen :D
Daar gaat hij echt echt niet dood van hoor en ook geen trauma ;)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:24

Ehm ik vind dat je jouw lijst van 'handelingen' echt niet allemaal over één kam kunt scheren!
Een paard met de zweep erin slaan, of hem even een duwtje tegen zijn kont geven, vind ik wel een megagroot verschil.

En inderdaad, sommige paarden hebben een duwtje nodig. Wat zeg ik, sommige paarden hebben alleen maar het idee van een duwtje nodig...(zoals die van mij die alleen maar de trailer inloopt als de longeerlijn klaar ligt om achter hem door te doen...je hoeft er niks mee te doen hij moet er alleen wel liggen, anders gaat hij niet...tja)

vencedor

Re: wel of niet paard duwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:29

met een longeerlijn kun je wel heel je trailer omzeep helpen en uit zijn verband trekken :). Plus dat een paard in paniek raakt. Bij mij paard hebben 2 sterke mannen inderdaad elkaar de hand gegeven en de armen onder haar kont en zo erin proberen te schuiven. Mooi niet, beest stond met 4 benen bij elkaar ongeveer, maar de voorbenen bleven echt staan waar ze stonden en dat was niet de klep op. tegenwoordig trek ik er meer tijd voor uit, en probeer haar rustig te houden er recht voor te zetten en op een gegeven moment maakte ze zelf de beslissing om erin te gaan. Het gaat gelukkig steeds beter maar nog niet geweldig. eerst was het 1 iemand achter, 1 naast, 1 andere kant naast, en ik vasthouden. Nu lukt het mijn zin 2en al :). gewoon met rust , als hij scheef gaat prikje of duwje geven zodat ze recht blijft.

Je hebt ook verschil bij paarden, niet WILLEN of niet DURVEN. maakt veel verschil.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-10 16:47

Ja het lijstje is uitgebreid met mogelijkheden, dat is met rede.

Met een zweep slaan vind deze man weer heel gewoon en is er bepaald niet vies van om hem (grof) te gebruiken, overal en nergens. Dus de term zielig is niet aan de orde.

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig of ik het al die jaren fout gedaan heb. Maar ik lees al een aantal die de zelfde "foute gedachte" hebben als ik. _O-

Ik heb ook nog nooit gehoord dat het "uit den boze is" om zo een paard voorwaarts te krijgen aan de hand. Ook niet bij opleidingen/cursussen of workshops. Dus deze (verbazingwekkende) kreet zet me aan het denken, meer aan de gedachtegang en fantasie van deze man, doen hele volksstammen het dan allemaal al eeuwen fout?

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 16:54

een keer tegen de kont aanduwen vind ik wel ok,druk van achter geven vind ik ook goed.
Maar met bezems,zwepen etc. erbij gaan gebruiken vind ik echt not done!
wat je hiervan krijgt is een paard wat doodsbang is en de volgende keer het zeker niet meer wilt doen,waardoor heel het probleem alleen maar erger word en je uiteindelijk dus weer een "probleempaard" erbij hebt.

Het ligt helemaal aan de rede waarom hij er niet inwilt,en hoe je dat het beste kan aanpakken.is het angst/dominantie/een eerder trauma etc.
Zo ga je een paard wat bang voor de trailer is er niet induwen/slaan maar proberen zijn vertrouwen erin (terug) krijgen.
maar een dominant paard,wat gewoon een grote middelvinger naar je opsteekt mag je best wat strenger aanpakken en meer druk geven,maar slaan etc. nee niet nodig..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:01

Wij staan met touwen achter Abel, anders gaat hij de trailer niet in. We houden gewoon een constante lichte druk en dan loopt hij er voorzichtig in. Hij is erg onzeker op de trailer, en met de touwen steunen we hem. Het gaat elke keer een stukje beter :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:04

Citaat:
een keer tegen de kont aanduwen vind ik wel ok,druk van achter geven vind ik ook goed.
Maar met bezems,zwepen etc. erbij gaan gebruiken vind ik echt not done!

bezem heb ik geen problemen mee, de borstel kant wordt hier regelmatig gebruikt tegen billetjes.
Doet verder geen zeer, maar geeft wel een voorwaarste reactie

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:08

Ik denk idd dat het aan de rede ligt waarom het paard de trailer niet op wil! Ik heb diverse paarden geladen die soms een beetje aarzelend de trailer op gingen en dan de neiging hadden om half naast de laadklep te stappen. Die gaf ik dan een duwtje op zn kont, zodat hij niet dr af stapte. Maar we hebben ook wel eens op wedstrijd gestaan, dat een paard de veewagen niet meer op wou en toen met een longeerlijn achterlangs gegaan.

Alleen slaan met een bezem oid vind ik echt not done! Ik ben er van overtuigd dat je met wat geduld en vertrouwen een heel eind kan komen en dat je ook echt moet oefenen als je paard de trailer niet op wilt. Maar een extra duwtje af en toe kan echt geen kwaad! En een longeerlijn achterlangs, tsja, het is niet mijn ideale manier van laden, maar soms... Nood breekt wet...

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:09

Ook ik maak weleens gebruik van een duw tegen de paardebillekes. Niets mis mee! Het is net even dat ene duwtje in de rug dat hij nodigt heeft om die enge stal op wielen in te gaan.
Zwepen, touwen en longeerlijnen gebruik ik nooit, tenminste niet bij een bang paard.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:12

het ligt er helemaal aan of het paard niet durft of gewoon eigewijs is en tegen alles wat jij zegt in probeert te gaan.
als hij bang is zou ik absoluut geen zweep ofzo gebruiken maar gewoon rustig aan proberen hem erin te krijgen.
maar als ze gewoon niet willen is het een ander verhaal.
mijn pony ging altijd moeilijk doen als hij de trailer op moest (terwijl ze dat eerst nooit deed, en er was niks gebeurd) en in een keer deed ze wel moeilijk.
toen hebben we haar een keer met de zweep 'aangepakt' (en nu wil ik niet heel bokt over me heen... ze had een deken op en we hebben haar niet met de zweep erin gejaagd, en wel heel goed beloont toen ze erop stond! doen we nu meestal nog wel) en nu doet ze het altijd heel lief en goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:15

Als mijn paard in een koppige bui de trailer niet in wil werkt dit het beste. Zodra ze het voelt loopt ze er zo in :+ Sjielugh is het zeker niet, we doen haar geen pijn ermee en ze kan er ook voor kiezen gewoon erin te lopen.

hrokur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:21

aikon schreef:
handelingen als: met de handen tegen de paardekont duwen, handen om polsen geslagen en met 2 man aan duwen, een touw achterlans en aan trekken
Prima hulpmiddelen.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:24

ik denk dat je idd moet kijken naar het waarom het paard niet op de trailer/vrachtwagen gaat.
Mijn paard heeft 4 van de 10 keer even een hand op zijn kont nodig om toch even door te lopen. En dan hoef ik hem der ook alleen maar op te leggen , geen klap of iets dergelijks.
Maar ik ken ook paarden die een wat hardere hand nodig hebben. Denk daar bij aan een klap op de bil of idd een een touw achter de billen langs. Zolang het niet met agressie gaat en met rust en beleid vind ik dat geen probleem.
Maar ik heb wel eens mensen zien laden dat ik dacht , waar zijn jullie nou in godsnaam mee bezig ...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:44

aikon schreef:
Er word beweert door iemand (ervaren paardentrainer) dat het uit den boze is om een paard in- uit ....... (wat dan ook) te gaan duwen. Dat elke ervaren paardenmens dit ook weet en daarom NOOIT doet.
Ik weet niet beter dat er hele volksstammen een paard aanduwen als deze niet naar voren wil, aan de hand wel te verstaan.

Aangezien een paard "in het wild"/in de kudde dat in de weg staat wel degelijk een hap in de bil krijgt van de leider/ander paard hoger in rang om naar voren/uit de weg te gaan, zie ik niet in wat er mis mee is. Voor sommige paarden kan het net het zetje zijn. En vanuit de moderne Monty/Pat/Klaus Ferdinand/andere goeroe-filosofie is het nog heel natuurlijk ook...

En nog niet zo lang geleden, laten we zeggen, 50 jaar, waren 'ervaren paardenmensen' boeren en andere lieden die dagelijks met paarden werkten. Die hadden niet zoveel tijd voor 'paardenpsychologie' en al helemaal geen geduld. Als een paard niet wilde, dan ging de zweep erover. Of de bezem, en dat was dan bijzonder paardvriendelijk... Dát zijn nou precies de mensen waarvan wij nu zeggen: "vroeger had je paardenmensen, nu mensen met paarden..."

Hoezeo dus, elk ervaren paardenmens doet dit nooit?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:47

Ik heb nog geen enkel paard gekend dat met een duwtje (zowel zacht met de hand, wat harder met een longeertouw en hard met de bezemsteel) geholpen is.
De moment zelf helpt het en heb je het paard in no time op de trailer. De volgende keer gaat het al iets moeilijker en moet je met twee man staan duwen. Daarna weet je paard wat hem te wachten staat en zet die zich al schrap bij de aanblik van het longeertouw. Voor je het weet heb een heel peloton mensen nodig om je paard de trailer op te krijgen.
Ik weet dat dit nu overdreven klinkt, maar ik ken geen enkel paard dat de tweede keer zo de trailer op gaat (na de eerste keer geduwd geweest te zijn). Ik heb wel al twee paarden achterover op het beton zien kletsen, ik heb veel longeertouwen zien knappen, ik heb 1 man met een ferme blauwe hoefafdruk op zijn been gezien.
Dat is het mij niet waard. Dan leer ik mijn paard liever gewoon netjes de trailer op gaan, zonder zelfs maar de lichtste druk op het halstertouw.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:49

het verschilt per paard.Ik heb er een paar die je niet even met grof geweld moet behandelen..dan maak je het alleen maar erger en krijg je ze nooit meer in de trailer. Wij mensen hebben alleen weinig geduld..het moet snel snel en dan gaat het fout. Een klein tikje bij als stimulans is echt niet verkeerd,maar de meeste mensen gaan dan gelijk slaan..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:52

Ibbel schreef:
Aangezien een paard "in het wild"/in de kudde dat in de weg staat wel degelijk een hap in de bil krijgt van de leider/ander paard hoger in rang om naar voren/uit de weg te gaan, zie ik niet in wat er mis mee is.

Een paard dat "in het wild" vooruit gebeten wordt door een meerdere zal toch nooit zomaar een trailer instappen (even daargelaten dat er "in het wild" geen trailers te vinden zijn).

Citaat:
En nog niet zo lang geleden, laten we zeggen, 50 jaar, waren 'ervaren paardenmensen' boeren en andere lieden die dagelijks met paarden werkten. Die hadden niet zoveel tijd voor 'paardenpsychologie' en al helemaal geen geduld. Als een paard niet wilde, dan ging de zweep erover. Of de bezem, en dat was dan bijzonder paardvriendelijk... Dát zijn nou precies de mensen waarvan wij nu zeggen: "vroeger had je paardenmensen, nu mensen met paarden..."

Maar goed dat we van die mentaliteit af zijn. Als dat de definitie is van paardenmens, dan ben ik misschien blijer om een mens met een paard te zijn, moet ik tenminste niet de hele tijd met een zweep in mijn hand lopen.
Ik maak dan wel tijd voor de paardenpsychologie. Doe ik mezelf en mijn paard een plezier mee. We gaan beiden elke keer vrolijk en ontspannen met de trailer op stap. Dat heb ik veel liever dan dat ik gefrustreerd in mijn autootje zit en mijn paard zwetend en bibberend achter mij hangt.

Wat ik nog wil zeggen: "vroeger" en "in het wild" zijn niet altijd per definitie beter dan "het heden" en "gedomesticeerd".

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:00

mijn paard gaat ook met longeerlijn in de trailer. in het begin hing ze wat maar nooit dat het een drama werd.
inmiddels hoeft de longeerlijn alleen maar vast aan de trailer en mijn vader moet wel even achter haar langs lopen maar de lijn komt niet tegen haar aan.
de volgende stap is natuurlijk zonder lijn.
het is lastig maar op dit moment is het niet anders. ze heeft dit `duwtje` even nodig.
ze vind de trailer eng. maar het is een kwestie van veel doen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 18:08

@gini: Ik heb nooit problemen gekregen met paarden die even een duwtje tegen de kont nodig hadden! De ene keer liepen ze er zo op, de andere keer hadden ze een zetje nodig. Dit gedrag is nooit erger geworden en ik kon vaak gewoon in mn eentje laden, zonder problemen. Dus ik ben het niet met je eens! Waar ik het wel mee eens ben, is dat ik het liefst heb dat ze zo met me mee lopen, zonder enige druk op het halster, maar helaas is dat niet in alle gevallen mogelijk! (Dan heb ik het bijv. even over manegepaarden die nooit de trailer op gaan en dus ook nooit "getraind" worden om de trailer in te gaan, omdat dat toch "onzin" is.)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 01:24

Hangt er vanaf.
Bij mijn paard werkt het niet, dus probeer het ook maar niet want anders kan je een dag later vertrekken.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 01:31

Ik denk dat het vaak averechts werk.

Met druk verhogen is de timing cruciaal, en als je zo ver bent dat je met bezems en zwepen moet werken ben je vaak ook niet zo 'rustig' meer dat je een goede timing en release hebt.

Daarbij zou het niet nodig hoeven zijn. Maar goed, we leven niet in de ideale wereld natuurlijk...

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 01:32

Gini schreef:
Ik heb nog geen enkel paard gekend dat met een duwtje (zowel zacht met de hand, wat harder met een longeertouw en hard met de bezemsteel) geholpen is.
De moment zelf helpt het en heb je het paard in no time op de trailer. De volgende keer gaat het al iets moeilijker en moet je met twee man staan duwen. Daarna weet je paard wat hem te wachten staat en zet die zich al schrap bij de aanblik van het longeertouw. Voor je het weet heb een heel peloton mensen nodig om je paard de trailer op te krijgen.
Ik weet dat dit nu overdreven klinkt, maar ik ken geen enkel paard dat de tweede keer zo de trailer op gaat (na de eerste keer geduwd geweest te zijn). Ik heb wel al twee paarden achterover op het beton zien kletsen, ik heb veel longeertouwen zien knappen, ik heb 1 man met een ferme blauwe hoefafdruk op zijn been gezien.
Dat is het mij niet waard. Dan leer ik mijn paard liever gewoon netjes de trailer op gaan, zonder zelfs maar de lichtste druk op het halstertouw.
Leuk commentaar. Zet er dan ook meteen even bij hoe je dat doet, en dan het liefst binnen een kwartier, want nu klinkt het héél erg als "de beste stuurlui staan aan wal".

Dat longeertouw heeft mij toch al eens geholpen, paard in kwestie was na een paar ritten nog eens van z'n trailerangst af ook. Zal vast niet bij ieder paard werken, maar nood breekt wet, je kan 'm moeilijk bij een kliniek 100 km van huis laten staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 01:36

Mijn pony wordt er ook wel eens in ''geduwd' . Hij doet het meer om mij even te pesten. Want na een schreeuw, en petetter loopt hij er zo in :D . En op de terug weg op wedstrijd loopt hij erzo als een mak hondje in. En meneer heeft geen trauma's :D

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 01:37

Waarom nemen degenen die problemen hebben met paarden laden op een trailer of vrachtwagen nu niet gewoon de tijd om dit een paard fatsoenlijk aan te leren? 1 cursus trailerladen (kost je een paar uur) en je kunt het ieder paard gewoon leren. Drukloos, dwangloos... gewoon wijzen en ze lopen de trailer op.
Het zou helemaal geen probleem moeten zijn toch?