Reële waardebepaling 8 jarige merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Reële waardebepaling 8 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 15:56

M.b.t. tot verzekering paard:
Wie of wat bepaald de bij de verzekering in hun voorwaarden bepaalde "reële handelswaarde" van een paard?
M.a.w. is het realistisch om een 8 jarige, klinisch en rontgen (1 en 2) goedgekeurd (gunstig advies van de keurend arts) met een schoonheidsfoutje voor 2500 E te verzekeren?
Ik ben van mening dat ik voor dit bedrag geen 8 jarige, beleerde, klinisch en rontgen goedgekeurd paard (weliswaar klein schoonheidsfoutje, maar absoluut op goedgekeurd) kan kopen, verzekering denkt daar anders over en bepaald deze waarde alleen door dit "schoonheidsfoutje".

Mootje

Re: Reële waardebepaling 8 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 16:00

Rontgen is meestal verplicht bij bedragen hoger dan 4500/5000 euro. Klinisch rapport mag volgens mij 6 weken oud zijn, of je krijgt bezoek van een verzekerings'meneer'. Heb je het paard net gekocht? Dan zou ik de aankoopwaarde beschouwen als handelswaarde. Om wat voor schoonheidsfout gaat het? Meestal wordt dit uitgesloten in de verzekering.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 11:55

Je laat de belangrijkste dingen weg: ras, afstamming, geslacht en wat het paard kan d.w.z. op welk niveaus het is gereden en is uitgebracht.
Indien het een ruin is zonder interessant papier die nog nooit gestart of geprimeerd is, dan zou die 2500 wel reeel kunnen zijn, dan heb je het een beetje over nivo manegepaard.

Heb even in je profiel gesnuffeld, als het om Lester gaat komt daar ook nog eens bij dat het voor de meeste mensen niet echt als een blikvanger zal worden gezien, klassiek type, matige bovenlijn en ramskop. Dan zal die schatting van de verzekering aardig dicht in de buurt van de werkelijke handelswaarde komen. Niet kwetsend bedoeld....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:03

Knavia schreef:
(...) Heb even in je profiel gesnuffeld, als het om Lester gaat (...)
Ik denk niet dat het de TS om Lester gaat. Ze heeft het in de topictitel namelijk over een merrie.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-10 12:16

EricPrast schreef:
Knavia schreef:
(...) Heb even in je profiel gesnuffeld, als het om Lester gaat (...)
Ik denk niet dat het de TS om Lester gaat. Ze heeft het in de topictitel namelijk over een merrie.

Heel goed opgelet, het gaat idd niet om Lester ;)

Knavia

Re: Reële waardebepaling 8 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 00:09

Oh, had ik helemaal overheen gelezen. Maar dan nog blijvend de opmerkingen van kracht. Een merrie is qua handelswaarde alleen interessanter dan een ruin wanneer er een courant papier bij zit.