pony kopen welke leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bliksem23

pony kopen welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 07:42

ik ben opzoek na een pony
waar ik zelf en me 3 jarige dochtertje ook op kan
natuurlijk als ik er naast loop
maar nu is me oog gevallen op een 20 jarige pony
is dat eigenlijk niet te oud?
er staat bij de pony zijn advertentie dat ie nog hee fit is enn elke dag gereden wordt
ik wil der pony gewoon recreatief gaan rijden dus geen wedstrijden ofzo
maar 20 is al wel hgeel oud
dus zal ik het beter laten of toch doen?

Floortje88

Re: pony kopen welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 07:53

Mijn ouders hebben (intussen 8 jaar geleden ofzo) destijds ook een oudere pony (19) voor mij gekocht. De pony had ontzettend veel ervaring (ek dressuur en zat in belgische jumping team). Ik heb hier ontzettend veel van geleerd. Hij was super fit!!!

Ik denk dat het dus makkelijk kan. Wij hebben de pony na vier jaar weer verkocht en ook de nieuwe eigenaresse rijdt er nog fanatiek wedstrijden mee.

Ik denk wel dat je de pony moet laten keuren, of iemand mee moet nemen die er veel verstand van heeft. Een oudere pony of paard heeft denk ik meer kans op kwaaltjes. Maar als hij gewoon gezond is kan het nog makkelijk!!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 07:54

20 Is toch een prachtige leeftijd?
Ik zou het wel doen. De meeste jonge pony's zijn drukker en zijn minder gewend. Deze 'goedzak' heeft al wast mee gemaakt, en zal denk ik rustiger zijn.

Have fun! :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 07:55

Zeker als zo'n ukkie er de komende tijd ook wel eens op zit is het heel erg fijn om een oudere pony te hebben. Die maak je niet zo snel de kachel meer aan en zijn dus over het algemeen erg betrouwbaar.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 08:01

20 is een mooie leeftijd dier heeft dan al veel ervaring en weet hoe alles moet dus dan kan je dochterje er nog leuk van leren.

bliksem23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 09:02

koeky schreef:
20 is een mooie leeftijd dier heeft dan al veel ervaring en weet hoe alles moet dus dan kan je dochterje er nog leuk van leren.

maar ik moet er zelf ook nog op rijden ben 158 en weeg 67 kilo is dat niet zielig vor zo oud beestje?
ik heb inmiddels nog een pony gezien die me aanspreekt 13 jarige merrie
maar heeeft de manen kaal geshruurt groeien die nog aan?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:06

bliksem23 schreef:
koeky schreef:

maar ik moet er zelf ook nog op rijden ben 158 en weeg 67 kilo is dat niet zielig vor zo oud beestje?
ik heb inmiddels nog een pony gezien die me aanspreekt 13 jarige merrie
maar heeeft de manen kaal geshruurt groeien die nog aan?

Tja dat ligt eraan hoe groot de pony is heeft niet zo zeer met leeftijd te maken.
Wat je wel moet indenken is dat een pony nu heel fit kan zijn maar dat kan nog jaren zo blijven maar kan ook ineens heel snel verouderen. Maar dat is het risico wat je neemt. Zelf zou ik eerder voor een jongere gaan maar dat komt door een persoonlijke ervaring.

Zal weer wel aangroeien maar zou eerst een uitzoeken waarom ze zo heeft geschuurt. Als het zomereczeem is komt dat ieder jaar terug.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:55

Lastig...
Er zijn zoveel paarden en pony's op de markt.

Maar de leeftijd is wel goed hoor :) laat hem/haar wel keuren voor aankoop.

bliksem23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 11:10

EngeltjeS schreef:
Lastig...

ik ga toch voor de 13 jarige met zomer exeem ga hem gewoon goed verzorgen en bij houden dan groeit het van zelf weer aan
hopelijk doe ik goed aan het kopen van deze pony

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:14

bliksem23 schreef:
EngeltjeS schreef:
Lastig...

ik ga toch voor de 13 jarige met zomer exeem ga hem gewoon goed verzorgen en bij houden dan groeit het van zelf weer aan

Zomerexceem kan een dure grap zijn. Maar als jij er een goed gevoel bij hebt, dan moet je het doen :).
Heb je genoeg info over alles inmiddels?

bliksem23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 14:44

bliksem23 schreef:
er staat bij de pony zijn advertentie dat ie nog hee fit is enn elke dag gereden wordt

wat zijn de kosten voor een pony met zomer ecxeem?
aan spullen die je nodig hebt?

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:45

prachtige leeftijd!
ik heb mijn eerste pony gekocht en toen was ze 28 ;)
heb ik nog 4 jaar van kunnen genieten

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:05

mijn vriendin heeft een 21jarige pony gekocht rijd deze nu iedere dag en is nog heel fit een pony kan soms nog doorlessen tot 36 jaar

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:51

bliksem23 schreef:

Je kunt beter voor een goed gezonde 20-jarige gaan dan voor een 13-jarige met zomerexceem. "Er goed voor zorgen" is heel wat intensiever dan je je kunt voorstellen, naast het werk en de kosten voor dekens, smeersels, insectensprays, enz. is het continu zorgen hebben over het dier en of het wel goed genoeg is wat je doet. Voor je aan een excemer begint vraag eerst eens ervaringen aan mensen met een ernstige excemer (als die merrie zich kaalgeschuurd heeft, is het geen milde versie) voordat je hier te gemakkelijk aan begint. En bedenk ook dat als je aan een excemer begint je feitelijk niet op vakantie kunt, want dan moet iemand anders die enorme zorg van je overnemen en geloof me, daar gaat ook nog wel eens wat fout en dan is de pony de dupe.

Een 20-jarige fitte pony kan een hoop hebben en of jij erop kan rijden hangt niet af van de leeftijd van het dier, maar van de maat en spierconditie. Ik weeg ongeveer netzoiets als jij en mijn 23-jarige e-pony zakt bepaald niet door haar pootjes als ik erop stap, integendeel, zij loopt het gros van de paarden bij ons op stal eruit en komt nog steeds dansend en dribbelend terug van een rit van 2 uur.

Beste advies dat ik je kan geven is: ga kijken bij verschillende paarden en als een pony je echt aanspreekt laat hem/haar keuren door je eigen dierenarts, waarbij je duidelijk aangeeft wat je precies wil gaan doen met het dier. Koop een gezond paard dat qua temperament bij jou en je kindje past, daar heb je het meeste plezier van.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 16:55

Nee nee nee, niet eentje kopen met zomereczeem. Daar krijg je het zo druk mee en bovendien doet het jezelf ook pijn als je ziet hoeveel last en pijn en jeuk je pony heeft. Nog los van de kosten van de dekens en de middeltjes die je gaat kopen in de hoop dat dit middel echt werkt. Ik heb een 19 jarige pony en mijn vorige paard is 35 jaar geworden. Ga voor braaf en gezond, echt waar!

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:26

Ja opzich is het handig want zo'n pony weet wat hij moet doen en schrikt misschien minder snel! Maar je kunt wel iets sneller weer een nieuwe pony kopen! Je kan ook een manegepony kopen(die een manegepony is geweest)en die kan je dan jonger kopen! Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:27

bliksem23 schreef:
bliksem23 schreef:

wat zijn de kosten voor een pony met zomer ecxeem?
aan spullen die je nodig hebt?

Heeft het paard lichte eczeem?
De mijne heeft lichte eczeem. Ze had een deken die nu kapot is en loopt nu al een tijdje zonder deken gaat prima met een smeersel van Good Looks.
Als het in ernstige vorm is tja dan wordt het wat lastigere en duurder. Je hebt dekens van zo'n 80 tot 250 euro. Sommige gaan jaren mee dus dan valt het ook wel mee.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:33

Keus tussen 20-jarige zonder zomerexceem of 13-jarige met (in welke vorm dan ook) is voor mij heel simpel: 20-jarige!!!!
Met de beste bedoeling van verzorging enzovoort, het is er, het blijft er en vergt meer tijd/geld/zorg dan je kunt voorstellen. En een kind van 3 kan beter op een oudere dan op een te jonge en als over een aantal jaren de 20-jarige toch "af" is, dan weet jij of je dochter er nog voor voelt en kun je dan rustig uitkijken naar een opvolger.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:09

VSW-->TAO

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 22:22

Wat de anderen ook al zeggen: vergis je niet in zomereczeem.
'Goed verzorgen dan groeit het vanzelf weer aan' klinkt heel leuk, maar is helaas niet realistisch als het paard er echt veel last van heeft. Wij hebben een paar paardjes met zomereczeem op stal staan, de eigenaren zijn continue in de weer met dekens en/of smeersels. Naast dat de kosten flink op kunnen lopen (dekens gaan ook kapot helaas, gaat het je echt aan het hart als ze ziet hoeveel jeuk ze hebben, hoe kapot ieder stukje huid dat onder de deken uitkomt gaat.
Als het van een simpel 'goed verzorgen' over zou gaan, zouden deze paardjes nergens last van hebben, maar helaas ligt het niet zo simpel.

Ik zie zoveel 20 jarige paardjes die nog in superconditie zijn en nog jaren mee kunnen, het lijkt me echt geen slechte keuze!

bliksem23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 22:31

maar aan de ene kant denk ik weer ja een pony met exeem waar moet die dan heen?
ik kan me herinderen dat ik vroeger bij een hele oude boer kwam waar een stel ponys het ook hadde
volgens mij hebben we daar nooit veel aan gedaan toen
ze waren natuurlijk niet zo mooi met afgeschuurde manen maar in de winter waren die er weer
en als je pony jeuk heeft ja dat lijkt me klote ja en kost ook tijd
kan ook veder kijken dat doe ik soiso wel
maar tco blijft het een moeilijke beslissing want somige mensen zeggen zoiets niet eerlijk en koop je toch weer een met exeeem of een andere afwijking \
best moeilijk allemaal een keuze maken ahaha
nou ik ga me veearts maar eens bellen en over leggen en kijken of ie anders mee kan met me

Ben_Hur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 23:18

Afgeschuurde manen is niet alleen niet mooi. Maar een paard heeft er heel veel last van. Behandelen is vaak heel kostbaar en heel erg tijdrovend. er zijn paarden die er om worden afgemaakt, omdat ze er geen leven door hebben.

bliksem23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 05:56

Ben_Hur schreef:
Afgeschuurde manen is niet alleen niet mooi. Maar een paard heeft er heel veel last van. Behandelen is vaak heel kostbaar en heel erg tijdrovend. er zijn paarden die er om worden afgemaakt, omdat ze er geen leven door hebben.

ojeee dit wist ik niet
de pony is 13 jaar
dat die mensen er dan nooi last mee hebben gekregen
of ja ik weet de voor geschiedenis niet mensen zxijn niet zo eerlijk tegenwoordig mischien
is ie al vaker door verkocht

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:30

bedenk voor en exzemer wat zou jij doen met heel de dag jeuk zo voelt het voor z'n beestje.

Is je wei geschikt (staat er altijd wind) (woon je op de eilanden dan kan het vaak goed) maar in een bos hebben ze veel last.

Ik zou eerst is bij beiden pony's gaan kijken en 20 is een mooie leeftijd zeker voor een 3 jarige dametje.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 11:06

bliksem23 schreef:
nou ik ga me veearts maar eens bellen en over leggen en kijken of ie anders mee kan met me

Ik denk dat het zowiezo heel verstandig is om een ervaring mens mee te nemen.
Die kan dan zelf objectief naar het paard kijken en je een eerlijk advies geven.
Het is altijd prettig om een beetje ruggesteun te hebben bij het aanschaffen (en onderhouden) van een eigen paard.