Chips uit alle landen onderling afleesbaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Neverhere

Chips uit alle landen onderling afleesbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 09:26

Een kennis van mij wil een 2-jarig paard uit het buitenland kopen.
Nu is het met de papieren een wat vaag verhaal en weten ze niet of het paard gechipt is.
De reader geeft niets aan maar de verkoper beweert dat hij wel gechipt is.
Volgens mij zijn er 2 mogelijkheden, óf de chip is defect óf de reader pikt het niet op.
Dus wie kan mij vertellen of chips uit verschillende landen onderling afleesbaar zijn?

Donja

Re: Chips uit alle landen onderling afleesbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:44

Als het een ISO chip betreft (meest waarschijnlijk), dan is hij sowieso afleesbaar. De meeste andere chips zijn door de meer geavanceerde uitleesapparaten ook afleesbaar.
Om zeker te weten dat het dier gechipt is, kan je een rontgenfoto laten maken, daar is de chip op te zien. Een chip kan ook onklaar gemaakt worden, zodat hij niet meer afleesbaar is.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:11

Is de andere kant van de hals ook geprobeerd te lezen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:13

Mijn pony is in België gechipt en niet alle Nederlandse lezers pakken haar chip.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:17

Als het paard gechipt is mote het vermeld staan in het paspoort.
Dier is 2 jaar oud, is het conform de I&R regeling gechipt moet een uptodate NL reader de transponder uit kunnen lezen.

Uit welk land komt het paard?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 12:57

Mijn paardje heeft ook een belgische chip. Die is niet voor alle chipreaders te lezen. Gelukkig heeft mijn da er meerdere..

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 15:54

Paard staat nu in Engeland maar zou al in meerdere landen zijn geweest (met 2 jaar??!!). Persoonlijk vertrouw ik het hele verhaal niet zo heel erg. Ook omdat er een heel l*lverhaal omtrent de papieren zijn. Die zouden nog onderweg zijn van de vorige eigenaar maar die woont denk ik in Timboektoe ofzo, want die hadden er lang moeten zijn.

De papieren/afstamming e.d. maakt haar ook niet uit. Ze wil hem gewoon voor recreatie en voor het plezier. Foto laten maken heb ik ook voorgesteld maar heeft ze nog niet op gereageerd.
Ik weet ook niet of ze er zo mee doorgaat, geloof dat ze zelf ook haar twijfels heeft.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:10

Mijn paard is als veulen in Duitsland gechipt. Bij een eerste check vonden wij de chip ook niet (aan geen van beide zijden van de hals). Heel raar want hij had wel een plakkertje in zijn boekje met nummer.
Daarna kwam DA terug met een ander model chiplezer en daar vond ze hem wel meteen mee. Op wedstrijden en dergelijke heb ik er verder nog geen problemen mee gehad.
Nu, Willow is geboren in 1999 dus de DA zei dat het wel kon kloppen omdat toen elk land nog een beetje zijn eigen "model" chip had, maar bij een 2-jarig paard lijkt het me dat dat toch al allemaal Europees conform zou moeten zijn?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:11

ISO standaard staat toch alleen maar voor een bepaalde manier van werken? Heeft toch niets te maken met de afleesbaarheid in andere landen?

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 20:15

Ik heb 1 paard met een IJslandse chip, en 1 met een Nederlandse chip. Die zijn beiden zonder problemen afleesbaar in Denemarken. De IJslandse chip is ook in Belgie en Nederland afgelezen en ook daar geen problemen. Ik heb dus het vermoeden dat het niet zo'n probleem is (zou ook onhandig zijn lijkt me....)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:19

ranna schreef:
Paard staat nu in Engeland maar zou al in meerdere landen zijn geweest (met 2 jaar??!!). Persoonlijk vertrouw ik het hele verhaal niet zo heel erg. Ook omdat er een heel l*lverhaal omtrent de papieren zijn. Die zouden nog onderweg zijn van de vorige eigenaar maar die woont denk ik in Timboektoe ofzo, want die hadden er lang moeten zijn.

De papieren/afstamming e.d. maakt haar ook niet uit. Ze wil hem gewoon voor recreatie en voor het plezier. Foto laten maken heb ik ook voorgesteld maar heeft ze nog niet op gereageerd.
Ik weet ook niet of ze er zo mee doorgaat, geloof dat ze zelf ook haar twijfels heeft.

kan maar zo zijn dat het paard vrolijk in de polder loopt, maar dat het al tig van eigenaar is gewisseld van verschillende nationaliteiten...

Zo heb ik een paard dat in Duitsland geboren is, naar Nederland verkocht, daar weer aan een Dutiser verkocht maar paard bleef in NL, en nu dus van ons is (Nederlanders die in Duitsland wonen) :+

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:33

Erg herkenbaar. Had een Fell pony veulen gekocht in 1999, uit Engeland, had ook een chip, nummer stond ook in de papieren, daarbij moet een Fell pony veulen voor het engelse stamboek ook gechipt zijn.
Hier in Nederland konden ze de chip ook niet lezen, toen heeft mijn da een chiplezer van een andere da geleend en weer opnieuw, die kon hem wel lezen, alleen zat de chip achter zijn oor!!! Maargoed, hij zat er dus wel en nummer klopte ook.
Bij mijn andere paard kunnen ze het wel gewoon lezen, zij heeft een belgische chip, maar kon mijn nederlandse da gewoon lezen.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 18:36

Inderdaad, niet iedere chipreader kan alle chips lezen.
En soms vind je een chip op een andere plek dan je gewend bent ;)