Achterklep vervangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ilse_pilse83

Achterklep vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 16:55

Heb een trailer gekocht van 1997, een Ifor Williams. Hij is rot aan de onderkant van de achterklep. Ik heb net een nieuwe plaat gehaald, maar nu blijkt dat ik die buitenste (aluminium) laag niet van de verrotte plaat af krijg. Ik wl graag die buitenste (groene) laag op die nieuwe plaat bevestigen. Heeft iemand een tip hoe ik die aluminium laag van de plaat af krijg zonder dat ik dat aluminium beschadig?

Hoop dat jullie tips hebben!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:07

foto van de situatie? Ik heb nu geen idee waar je het over hebt...
Normaliter zit er een metalen U profiel om de randen van de plaat, ik neem aan dat je die bedoelt? Als het goed is moet die wel los kunnen, moet je even in de hoeken kijken of er schroeven zitten ter bevestiging, die kun je er dan gewoon uitdraaien.

Je zou ook een Ifor dealer kunnen bellen en het probleem uitleggen, die begrijpen waarschijnlijk gelijk waar je het over hebt en kunnen je ook tips geven.

ilse_pilse83

Re: Achterklep vervangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 17:12

Dat u profiel is er al af. Nu is alleen dat aluminium nog aan die plaat. Dat krijg ik er dus niet af. Mijn vriend is enorm handig, maar hij weet ook zo 1,2,3 geen oplossing.

Maak zo even een foto.

ilse_pilse83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 17:26

Hier twee foto´s. Zijn niet echt heel duidelijk vanwege de zon. Maar goed...

Dat groene is dus dat aluminium, dat zit aan de buitenkant van de trailer. Daaronder zie je dat hout wat er dus van af moet.

Afbeelding

Foto van de zijkant. Dat witte is dus dat hout wat vervangen moet worden, aan de ovenkant zit dus dat aluminium wat ik wil terugzetten op de nieuwe plaat hout.
Afbeelding

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:04

dat kun je vergeten er netjes af te halen.
Dit is waarschijnlijk gelijmd en is te dun materiaal om netjes van het hout af te krijgen.
Snap het nut van deze plaat niet, gewoon lekker nieuwe plaat erop en klaar.
Zet wel de zijkanten van deze plaat goed in de verf en neem goede kit die tegen urine kan.
Heb je wel de juiste dikte plaat (ik neem aan betonplex) gekocht?

ilse_pilse83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 19:09

jury schreef:
Snap het nut van deze plaat niet, gewoon lekker nieuwe plaat erop en klaar.
Zet wel de zijkanten van deze plaat goed in de verf en neem goede kit die tegen urine kan.
Heb je wel de juiste dikte plaat (ik neem aan betonplex) gekocht?

Kan ik dan gewoon een nieuwe groene plaat kopen??? Of heb je het over die houten plaat? Vind het wel zonde dat dan de achterkant van de trailer bruin/zwart is in plaats van groen!

Wat voor kit is dat dan die tegen urine kan? Waar kan ik dat kopen???

Ja, dikte plaat is is ok!

Dank voor je antwoord!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:40

Standaard betonplex platen zijn nl. te dun. Deze moet je dus vaak apart bestellen (weet even de benodigde dikte niet meer maar is uiteraard ook afhankelijk van soort ondersteuning van de klep). Betonplex is lastig (of eigenlijk niet) te schilderen maar elke laag die je erop plakt geeft extra risico op rotten.
Volgens mij verkopen ze deze platen ook in het groen hoor.

Standaard kit bij de bouwmarkt is meestal niet de beste. Ik heb destijds kit van Red Line gebuikt (moet je maar even googlen).

De rubber mat op de klep heb ik ergens gekocht in noord holland en is netjes bezorgd incl. lijm. Zij verkochten ook speciale kit.
http://www.bosrubber.nl/producten/paard ... n/lijm.php

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 17:37

De IW is een beetje de "Landrover" onder de trailers. Losse onderdelen - t/m het kleinste boutje en moertje, dus ook die alu plaat voor je achterklep (in de originele kleur) - zijn via het dealernetwerk na te bestellen bij de fabriek. Zal best een paar centen kosten, maar dan is ie wel weer knap.

Gevonden: http://www.barlowtrailers-products.co.u ... dywork.pdf
Bladzijde 4, rechter kolom.
HB401: Sparepart nr C992213, 95 pond + shipping.
HB505: Sparepart nr C992393, 125 pond + shipping.
HB510: Sparepart nr C992553, 135 pond + shipping.

Die alu plaat hóórt volgens mij trouwens niet verlijmd te zitten aan de boardplaat. Heb bij mijn voormalige oude ponytrailertje, een IW uit ergens begin jaren tachtig, dezelfde reparatie uitgevoerd als waar jullie nu mee bezig zijn (maar dan aan de voorlaadklep) en daarbij pakte ik de alu sheeting er zo af. 't Zou natuurlijk kunnen dat ze bij nieuwere modellen wel zijn gaan verlijmen... Maar ik denk dat ik ruzie met de chef hier krijg als ik de klep van onze nu 2 jaar oude 505 uit elkaar ga halen om daar achter te komen.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:52

Zo te zien aan de foto's is deze aluminium plaat zeer waarschijnlijk verlijmd. En voor dat soort dingen gebruiken ze over het algemeen lijm die niet makkelijk los laat.
Met andere woorden, het (netjes) losmaken van die plaat kun je wel vergeten.

Betonplex wordt ook gewoon in het groen verkocht, maar wellicht niet door elke leverancier aangezien dit minder populair/regulier is.
Dit is dan over het algemeen ook wat duurder dan bruin, maar je kunt beter die groene kleur nemen, dan de bruine te willen gaan overschilderen of beplaten of wat dan ook.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 19:53

stefanvi schreef:
Betonplex wordt ook gewoon in het groen verkocht
De kleur groen van groene betonplex wijkt af van de kleur groen die IW gebruikt voor de horseboxes. Ben bang dat 't 'm daardoor dan gewoon nèt niet wordt. Dan kan je net zo goed gewoon een bruine nemen.

ilse_pilse83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:15

Heb geinformeerd naar een nieuwe klep, kost zo´n 350 euro, en dan nog de transport kosten (ik woon namelijk in Zweden). Dus dat vind ik wel erg duur. Dan zul je ook kleurverschil zien, de rest van de trailer is immers meer dan 10 jaar oud en zal vast wat verschoten zijn.

Heb net een zwarte strook aluminium gekocht, kostte nog geen 10 euro. Aangezien het gaat om een kleine strook, valt het niet zo op lijkt me. Beter een zwart onderstuk dan groen wat er net niet helemaal op lijkt ;) Mijn vriend gaat vanavond aan de slag. Zal een foto plaatsen van het resultaat! Het belangrijkste is dat het houdt, paard moet er gewoon niet door heen zakken, smalle plaat in het zwart, daar lig ik echt niet wakker van!