kinder "ruiterdag" hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lowara

kinder "ruiterdag" hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 22:39

Geen flauw idee waar ik dit het beste kan plaatsen, dus bij verkeerd staan.. sorrie :+

Ik heb eigenlijk voor de komende zomervakantie iets in mijn hoofd, en wil bekijken of dit realistisch is, en voor ouders/ruitertjes aantrekkelijk.
Ivm dat ik op redelijke schaal lesgeef, en ook veel met kinderen te maken heb in mijn werk, weet ik dat veel (ruiter) kinderen ( 7 tot 12 jaar oud)deze zomer de halve zomer zich doodvervelen thuis.
Ivm dat ik thuis veel ruimte, faciliteiten en tijd heb, leek mij dit een leuk plan om misschien iets van enkele ruiterdagen te organiseren voor deze doelgroep.
het zou hierbij gaan om steeds 1 dag van bv 10 uur sóchtends tot 4 uur s'middags,waarbij de kinderen de hele dag onder de pannen zijn, en een soort 1 dags ponykamp hebben.

groepen zullen bestaan uit 5 tot 10 kinderen, en qua begeleiding heb ik behalve mijzelf ( Orun gediplimeerd, sociaal pedagogisch hulpverlener en werkzaam op scholen) ook nog de beschikking over een 21 jarige maatschappelijk begeleidster en enkele 14 jarige dames die pony's en erf van haver tot gort kennen.
verzekeringen en diploma's/ervaring is allemaal aanwezig, evenals extreem veel ervaring met het organiseren/begeleiden van kindergroepen in verschillende situaties.

zat te denken aan
*een kennismaking en rondleiding,
*dan een poetsles en invlechtles waarna de kinderen verder mogen met een vlechtwedstrijd met prijsje voor de best gevlochten pony. ( heb oa 2 Tinkers met manen van 1 meter en bijna 2 meter lang, dus daar vermaken ze zich vast en zeker wel mee :+ )
*Hierna mogen de kinderen opzadelen en in 2 groepen gaan rijden/lessen ( of in de bak, of een buitenrit) de andere groep gaat ondertussen spelletjes doen en een speurtoch in het bos.
*Hierna wordt er gewisseld van groep en gebeurt hetzelfde. ( en bij 3 groepen nog een keer een wissel)
* pauze met drinken en eten
* eventueel een koetsrit waarbij iedereen mag sturen, of bv spelletjes met de pony's en paarden.

vermoed dat tegen die tijd de dag alweer om is, eventueel kan er nog worden gedacht aan tuig leren invetten, oud Hollandse spelletjes, voltige les etc.

dit is nog een zeer ruwe schets uiteraard.

Kosten zullen liggen op 30 euro per persoon. dit is inclusief drinken, prijzen en wat lekkers
Beschikking over 3 E pony's, 1 grote C pony en een Shetlander voor de kleinsten.

Mijn vraag aan jullie is; is dit realistisch genoeg en uitnodigend genoeg voor reguliere manegeruitertjes van 7 tot 12 jaar om een dag te gaan doen in die lange zomervakantie?
Wat missen jullie? wat juist niet?
ideeen en opties zou ik graag willen horen, zodat ik straks eventueel enkele dagen dit kan uitvoeren met verschillende groepen.

Blabla1980

Re: kinder "ruiterdag" hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:19

Klinkt leuk :) Als mijn dochtertje oud genoeg was en het was in de buurt zou ik dat zeker tof vinden :)

Maar hou er rekening mee dat er ouders zijn die begleiding van 14 jarig en 1 21 jarige niet voldoende zullen vinden :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:28

Leuk idee!
Persoonlijk vind ik het wel wat duur, als ik het vergelijk met ons logeerweekend.
Dat is qua programma, doelgroep erg vergelijkbaar.
Alleen bij ons twee dagen, all incl. voor € 50,-.
Om maar even te vergelijken :)

Succes met je initiatief!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:02

Ondanks je diploma's mis ik een essentieel deel van een eerste kennismaking met paarden : een uitleg over de leef- en denkwereld van paarden : prooi- en kuddedier, hoe kijkt een paard, rangorde en bijhorend gedrag, belonen en corrigeren, enz. Als je dit op hun niveau kan doen ben ik ervan overtuigd dat ze op een andere, betere wijze naar paarden gaan kijken en ermee omgaan.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 13:57

@ blabla; in principe doe ik samen met de 21 jarige de begeleiding, en hebben we nog extra hulp in de vorm van die meiden om bv dingen klaar te zetten of zaken aan te wijzen.
voor slechts 5 tot 10 kinderen is 2 man begeleiding over het algemeen voldoende. vooral omdat veel aciviteiten in groepjes gedaan worden :j

@ Rumbleteaser: hoe groot zijn de groepen daar precies? zit zelf ook qua kosten nog te dimdammen inderdaad.
maar ja.. voor bv 20 euro een hele dag en alles inclusief :=
dan blijft er nagenoeg niets over aan 'winst" omdat alles ervan betaald wordt.
enkele tips/ideeen om de boel goedkoper te maken/welke prijs meer aantrekkelijk is,laat vooral weten ! :D

@ MarC: de kinderen zullen in het begin uiteraard een kennismaking krijgen met alle paarden, en de regels kort uitgelegd.
maar de dag is echt een 1 dags ponykamp idee, en geen cursus ;)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:00

Lowara schreef:
@ blabla; in principe doe ik samen met de 21 jarige de begeleiding, en hebben we nog extra hulp in de vorm van die meiden om bv dingen klaar te zetten of zaken aan te wijzen.
voor slechts 5 tot 10 kinderen is 2 man begeleiding over het algemeen voldoende. vooral omdat veel aciviteiten in groepjes gedaan worden :j

Ah oke :)

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:41

Hihi, wij maken er ook geen winst op. Heel klein beetje maar, dankzij de vrijwilligers. Onze groep is wel wat groter, ik dacht 12 (maar ben niet zeker hoor).

En ach; het is maar net wat de mensen ervoor willen betalen, toch?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 18:16

Lowara schreef:
@ MarC: de kinderen zullen in het begin uiteraard een kennismaking krijgen met alle paarden, en de regels kort uitgelegd.
maar de dag is echt een 1 dags ponykamp idee, en geen cursus ;)

De uitleg die ik noodzakelijk vindt duurt een kwartiertje, met vragen erbij een halfuurtje en zal later zorgen voor een vlotter verloop van jullie dag. De tijd die je investeert wil je later in de dag terug.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 20:41

@ Rubmleteaser: aaah ik snap het! "helaas" is deze dag wel om winst te maken ivm dat mijn werk zomers wegvalt, en ipv tijdelijk leerlingen aan te nemen, mij dit een onwijs leuke oplossing leek :j
wat deden jullie zelf om de kosten lager te houden? of was het echt "alleen betalen als je wist wat het ging kosten"

@ MarcR: is snap je punt, helaas is dit niet geheel in de lijn van wat we gaan doen :)

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:03

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 14-07-22 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 21:06

Maar zoveel kosten heb je toch niet?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 21:22

nou.. ik gebruik 5 paarden de hele dag, alle faciliteiten, drinken, lekkers. ook extra materiaal voor activiteiten zal moeten worden aangeschaft,
en dan moet ik de 21 jarige en mijzelf nog 'uitbetalen".

deze dag wordt dus GEEN vrijwilligersdag om kinderen een goede dagbesteding te geven, maar echt een werkdag.

als ik dan bekijk dat het vanaf 5 kinderen door mag gaan.. je moet er wel met 2 man van tevoren op inplannen en voorbereiden, een hele dag werken met zoveel spullen etc...
dan houdt je echt niet veel over qua uurloon.

vandaar dat we een middenoplossing zoeken dat het voor ouders/kinderen realistisch is ( ook qua aangeboden activiteiten) en voor mij ook als zijnde een werkdag.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 09:33

Lowara schreef:
@ MarcR: is snap je punt, helaas is dit niet geheel in de lijn van wat we gaan doen :)

Inzicht in de leef- en denkwereld van paarden zou de basis moeten zijn van elke eerste kennismaking met paarden en zolang men met paarden omgaat.
Wil je er geen theoretische les van maken kan je het inkleden in een les grondwerk, nog zo een basis voor het paardrijden.
Ik hoopte dat ik je kon overtuigen om deze kinderen kennis te laten maken met enkele aspecten van het paardrijden die meestal verwaarloosd worden.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 14:56

O, ok, ik dacht dat de paarden van jezelf waren.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 16:06

shan schreef:
O, ok, ik dacht dat de paarden van jezelf waren.

zijn ze ook :j maar ook die moeten wel betaald worden ;)
doordat mijn werk vaak zomers voor een groot deel weg valt, probeer ik zomers vaak op andere manieren hun onderhoud te bekostigen zodat ik niet aan mijn spaarrekening hoef te komen.
gaat prima, en kan ze gewoon netjes onderhouden hoor, maar heb dus wel als insteek dat als ik 5 paarden een hele dag inzet qua werken, dit zich wel moet uitbetalen in de vorm van bv een keer hoefsmid.
en niet dat ik straks zoveel tijd en moeite, mensen en paarden inzet, om vervolgens zo'n hele dag te moeten werken voor 15 euro winst }:0

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 10:36

Lowara schreef:
wat deden jullie zelf om de kosten lager te houden? of was het echt "alleen betalen als je wist wat het ging kosten"

Wij werken met vrijwilligers. Dat is het 'vaste' manegepersoneel (op vrijwilliger basis) en wat oudere betrokken meiden (bijvoorbeeld pensionklanten)
Daarnaast proberen we de investeringen zo laag mogelijk te houden, bijvoorbeeld veel zelf doen, boodschappen halen, etc.
Je aanvangstinvestering is altijd het hoogst en vaak nagenoeg onafhankelijk van het aantal deelnemers.
Het lijkt mij dus: hoe meer kinderen, hoe meer inkomsten tegen een nagenoeg gelijke investering, hoe meer winst.
Maar met 5 paarden is het denk ik maar de vraag of je genoeg kinderen kunt 'bedienen'.

Zelf vraag ik me dus af of het echt winstgevend kan worden (dus je inkomen kan 'vervangen')
Misschien kun je andere dingen verzinnen, naast dit 'kamp'? Bijvoorbeeld dagarrangementen, buitenritjes, dat soort dingen?
Maar nogmaals: echt een superleuk initiatief!