Ik heb eigenlijk voor de komende zomervakantie iets in mijn hoofd, en wil bekijken of dit realistisch is, en voor ouders/ruitertjes aantrekkelijk.
Ivm dat ik op redelijke schaal lesgeef, en ook veel met kinderen te maken heb in mijn werk, weet ik dat veel (ruiter) kinderen ( 7 tot 12 jaar oud)deze zomer de halve zomer zich doodvervelen thuis.
Ivm dat ik thuis veel ruimte, faciliteiten en tijd heb, leek mij dit een leuk plan om misschien iets van enkele ruiterdagen te organiseren voor deze doelgroep.
het zou hierbij gaan om steeds 1 dag van bv 10 uur sóchtends tot 4 uur s'middags,waarbij de kinderen de hele dag onder de pannen zijn, en een soort 1 dags ponykamp hebben.
groepen zullen bestaan uit 5 tot 10 kinderen, en qua begeleiding heb ik behalve mijzelf ( Orun gediplimeerd, sociaal pedagogisch hulpverlener en werkzaam op scholen) ook nog de beschikking over een 21 jarige maatschappelijk begeleidster en enkele 14 jarige dames die pony's en erf van haver tot gort kennen.
verzekeringen en diploma's/ervaring is allemaal aanwezig, evenals extreem veel ervaring met het organiseren/begeleiden van kindergroepen in verschillende situaties.
zat te denken aan
*een kennismaking en rondleiding,
*dan een poetsles en invlechtles waarna de kinderen verder mogen met een vlechtwedstrijd met prijsje voor de best gevlochten pony. ( heb oa 2 Tinkers met manen van 1 meter en bijna 2 meter lang, dus daar vermaken ze zich vast en zeker wel mee
)*Hierna mogen de kinderen opzadelen en in 2 groepen gaan rijden/lessen ( of in de bak, of een buitenrit) de andere groep gaat ondertussen spelletjes doen en een speurtoch in het bos.
*Hierna wordt er gewisseld van groep en gebeurt hetzelfde. ( en bij 3 groepen nog een keer een wissel)
* pauze met drinken en eten
* eventueel een koetsrit waarbij iedereen mag sturen, of bv spelletjes met de pony's en paarden.
vermoed dat tegen die tijd de dag alweer om is, eventueel kan er nog worden gedacht aan tuig leren invetten, oud Hollandse spelletjes, voltige les etc.
dit is nog een zeer ruwe schets uiteraard.
Kosten zullen liggen op 30 euro per persoon. dit is inclusief drinken, prijzen en wat lekkers
Beschikking over 3 E pony's, 1 grote C pony en een Shetlander voor de kleinsten.
Mijn vraag aan jullie is; is dit realistisch genoeg en uitnodigend genoeg voor reguliere manegeruitertjes van 7 tot 12 jaar om een dag te gaan doen in die lange zomervakantie?
Wat missen jullie? wat juist niet?
ideeen en opties zou ik graag willen horen, zodat ik straks eventueel enkele dagen dit kan uitvoeren met verschillende groepen.

Als mijn dochtertje oud genoeg was en het was in de buurt zou ik dat zeker tof vinden