wettelijke aansprakelijkheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GLSbokt

wettelijke aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 15:15

Graag zou ik van mensen met een juridische achtergrond een mening willen vernemen over de schuldvraag (wettelijke aansprakelijkheid) in een bepaalde situatie, die ik hieronder zal schetsen. Ik heb al het een en ander nagezocht en weet dat de aansprakelijkheid voor schade door het paard in principe bij de eigenaar van het paard ligt, tenzij de ruiter onzorgvuldig handelt. En dat bij uitlenen / verhuren van je paard aan een manegebedrijf de aansprakelijkheid voor een paard overgaat van de eigenaar naar de manegehouder.
Situatieschets: Een privé paard loopt een deel van de tijd mee in manege lessen. Daarvoor ontvangt de eigenaar een geringe korting op de stallingskosten. Op een dag wordt het paard ingedeeld door de manege op een, door hun begeleide, buitenrit met een voor de eigenaar onbekende ruiter. Door onbekende reden gaat de hele groep paarden aan de kletter. Het paard springt uiteindelijk over een omheining en werpt daarbij de berijder af. Berijder breekt arm. Paard raakt een deel van het harnachement kwijt en raakt gewond (snijwonden en krassen). Breuk van ruiter wordt in ziekenhuis gezet. Voor paard is bezoek van dierenarts en medicijn voorschrift noodzakelijk. Het paard moet gedurende langere tijd rust houden en kan daarom bijvoorbeeld niet deelnemen aan een evenement waarvoor inschrijvingskosten reeds voldaan zijn.
De vragen: wie is wettelijk aanspreekbaar voor (en moet dus opdraaien voor de kosten van) A) de (letsel)schade van de berijder? B) letselschade, en dus dierenartskosten, van het paard? C) schade aan harnachement ? D) vervolgschade voor de eigenaar: betaalde inschrijvingskosten en kosten van huren van vervangend paard.
Graag zie ik reacties tegemoed, liefst van mensen met juridische achtergrond. Misschien zijn er wel gerechtelijke uitspraken over heel vergelijkbare gevallen?

damian23

Re: wettelijke aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:18

Dat is afhankelijk van de overeenkomst die gesloten is tussen de eigenaar van het paard en de manegehouder. Ik neem aan dat er iets meer is afgesproken dan die korting op stallingskosten?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:22

Wanneer zulke ongelukken gebeuren en je geen contract heb opgestelt in bepaalde conditie's dan is de Eigenaar nog steeds verantwoordelijk voor. Eigenaar hoort al vanaf het begin bij te houden wat er op het Manegebedrijf gebeurt.

Mits er een contract onder staat dat als de manege bijvoorbeeld onbekend zoals in jou verhaal ruiter erop zet en er verantwoordelijk voor is dan zal de bekosting bij de Manege zijn en niet desbetreffende officieel Eigenaar van het Paard.
(dit houd ook in, inclusief alle schade de paard heb toegebracht)
Als er geen regels zijn opgestelt bij de verhuur van het paard of uitleen dan kan alle schade toegewezen worden naar de eigenaar van het paard.

Ik hoop je voldoende te hebben geinformeerd.
Altijd naar de contract kijken die er is opgestelt en is er geen contract dan is alle verantwoordelijkheid als nog voor de Eigenaar van de paard.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 15:38

GLSbokt schreef:
De vragen: wie is wettelijk aanspreekbaar voor (en moet dus opdraaien voor de kosten van) A) de (letsel)schade van de berijder? B) letselschade, en dus dierenartskosten, van het paard? C) schade aan harnachement ? D) vervolgschade voor de eigenaar: betaalde inschrijvingskosten en kosten van huren van vervangend paard.
Graag zie ik reacties tegemoed, liefst van mensen met juridische achtergrond. Misschien zijn er wel gerechtelijke uitspraken over heel vergelijkbare gevallen?

A. is zonder contract de manegehouder. De wet heeft bepaald dat de eigenaar van een paard aansprakelijk is voor de schade die het paard aanricht (net als bij kinderen), tenzij het paard bedrijfsmatig door een andere gebruiker wordt gebruikt.
B t/m D is afhankelijk wat er in de overeenkomst staat en hoe het ongeluk is gebeurd (eigen schuld berijder? (eigenschuldfactor), onzorgvuldigheid van instructeurs? wie is er verantwoordelijk voor het aan de haal gaan van de paarden? etc...)

Er zijn heel veel uitspraken over dit soort gevallen en uiteindelijk hangt veel af van alle relevante omstandigheden. In ieder geval zal een eigenaar of bedrijfsmatige gebruiker van een paard altijd moeten zorgen voor een deugdelijke verzekeringsdekking.
Ik zou zeker de verzekering inschakelen. Die vechten het vaak onderling wel uit. Sommige verzekeraars hebben zelfs de eis dat je bij een aansprakelijkheidstelling hen direct informeert.

Dan kunnen de verzekeraars onderling wel de schuldvraag uitzoeken.