Skoda Yeti 4x4 een aanrader voor paardenliefhebbers!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nobbygaard

Skoda Yeti 4x4 een aanrader voor paardenliefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 22:09

Sinds 2 weken hebben wij nu onze skoda yeti 4x4 binnen en afgelopen vrijdag hebben we voor het eerst de trailer er mee getrokken. Nou wat een heerlijke auto is het daarvoor. Hij trekt met de trailer nog sneller op dan onze oude grand vitara zonder trailer. Ook rijd deze auto echt als een personenauto en niet als een terreinwagen, wat met de grand vitara wel nog was. Ook rijd hij zuiniger en kan hij 2 fjordenpaarden trekken (hij mag 1800 kilo trekken).
Dus wij vinden dit een enorme aanwinst *\o/* . We hebben lang getwijfeld omdat we allebei terreinwagen waanzinnig vinden, maar hebben ditmaal voor het kostenplaatje gekozen. Maar daar hebben we dus tot nu toe absoluut geen spijt van :D .
Dus vinden wij dit de nieuwe ultieme betaalbare trekauto.

Nadia
Oppermuts

Re: Skoda Yeti 4x4 een aanrader voor paardenliefhebbers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:34

HK --> TAO

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:37

Mijn ouders hebben er ook naar gekeken, maar thank god hebben ze het niet gedaan. Vind het zo'n oerlelijke auto :D
Maar wel onwijs lekker dat hij zo bevalt, moet eerlijk zeggen dat ik ook niet anders verwacht had hoor!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 22:16

nobbygaard schreef:
Ook rijd hij zuiniger en kan hij 2 fjordenpaarden trekken (hij mag 1800 kilo trekken).
.

1800 kilo is niet echt veel hoor. :7

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 08:41

Manon schreef:
nobbygaard schreef:
Ook rijd hij zuiniger en kan hij 2 fjordenpaarden trekken (hij mag 1800 kilo trekken).
.

1800 kilo is niet echt veel hoor. :7

Nee, maar voor mijn 2 fjordenpaarden genoeg! Er zijn maar weinig betaalbare trekauto's die meer dan 1500 mogen trekken. Voor paardenliefhebbers met een kleine portommonee die maar 2 kleine paarden of 1 groot paard hoeven te trekken is dit een ideale auto.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 08:45

mooie auto!(heb even gegoogled)
Mijn auto kan 3500 kg trekken(alleen ik niet)en heeft 1900 euro gekost....dus jouw stelling gaat niet altijd op :D ....maar je bedoelt uiteraard een nieuwe auto :o

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 17:09

Dan ben ik toch benieuwd naar de toegestane kogeldruk.
Als ik de specs erop nasla op www.autotrader.nl, dan kom ik toch wat zaken tegen die vraagtekens oproepen.
Waarom mag de Diesel wel 2000kg aan de haak hebben en de benzine-versie niet, terwijl beiden over voldoende vermogen (en koppel) lijken te beschikken (beroerd motorontwerp? Koeling?).
Ongeremd mag er maar 700kg aan de haak hangen, wat is er mis met die laatse 50kg? Remvermogen?

Dit zijn zomaar zaken die mij doen vermoeden dat de kogeldruk weleens begrensd zou kunnen zijn ergens bij de 75kg, hetgeen dan weer een punt zou kunnen zijn bij een tweepaards trailer. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.........

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 18:13

Bij autoweek kom ik een kogeldruk van 80 kg tegen, zowel bij de benzine als diesel versie.
Dit is inderdaad erg magertjes voor een twee-paards trailer, niet genoeg dus.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:26

Interessant... alleen waarom zou de max. kogeldruk van 80 kg van de auto niet genoeg zijn voor een 2 paards trailer? Dit hang toch af van het ontwerp van de trailer, hoogte trekhaak tot de grond en van de locatie van de belasting (het paard) in de trailer? Nu weet ik niet hoe het bij alle merken trailers zit, maar de aanhangerleverancier die ik laatst sprak had het over een ideale kogeldruk van 4% van het gewicht van de trailer (inl. belading) tot max 100kg. Voor max. 2000kg achter de auto is dit max. 80kg. Lijkt mij geen probleem dus, of je moet wat over willen hebben, maar ik zie niet in waarom je dat zou willen hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 23:44

Omdat de meeste tweepaardstrailers een koppeling van 100 - 150kg toegestane kogeldruk hebben. Dat doen ze niet voor de grap als je weet dat de meeste 1,5 paards trailers een koppeling hebben van 75 - 100kg toegestane kogeldruk. Vandaar mijn opmerking. Lijkt me dus wel een punt om te checken, aangezien juist een verkeerde kogeldruk de oorzaak is van de meeste ongelukken met aanhangers.

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 16:26

Hier zijn wat 2 foto's van onze nieuwe combinatie. Ze zijn met een fototoestel gemaakt. Dus niet echt heel scherp.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb totaal geen technisch verstand van auto's en al helemaal niet van de kogeldruk. Maar mijn vriend keurt vrachtwagen dus die heeft hier echt wel verstand van en heeft zich hier dus geen zorgen overgemaakt bij de skoda. Dus dat zal wel goed zitten ;) .

nobbygaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-10 16:26

Wij rijden trouwens niet met een 2-paardstrailer, maar een 1,5 paards dus dat schilt sowieso.