Verzekering, do's and don'ts?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keejos

Verzekering, do's and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 11:02

Hallo allemaal!,

Aangezien ik nieuwkomer ben op Bokt.nl en de paardenwereld, even een hele korte introductie:

Ik ben Jurgen, 26 (bijna 27) en ben samen met m'n vriendin Mariska op zoek naar ons droompaardje. Nou hebben we ons oog laten vallen op een mooie Arabier, verkoopprijs ca 2000 euro en hebben we een prachtige stal gevonden. Het paard zal uitsluitend recreatief gebruikt en bereden worden.

Dan is het natuurlijk nog van belang dat we ons diertje goed verzekeren. Een beetje googlen levert een kleine miljoen opties op, de zoekfunctie op bokt een kleine 60.000 resultaten op het woord verzekeren, dus ik waag me maar even aan een nieuwe topic.

Even mijn concrete vragen op een rijtje, ik hoop dat jullie deze ook puntsgewijs willen beantwoorden:

[*] Ik kom vaak uit op Equine verzekeringsmaatschappij, hebben jullie hier ervaring mee en zouden jullie deze met mij/ons willen delen?
[*] Wat voor bedrag is het handig om ons paard voor te verzekeren? Is dit de aanschafprijs (EUR 2000,00) of is het handiger om een ander bedrag te verzekeren?
[*] Equine biedt een verzekering aan voor een premie van 3.5% (dus voor een bedrag van 2000 euro zou dit op 70 euro per maand uitkomen), dat klonk me als een flink bedrag in de oren. Op Bokt zie ik vaak mensen die tussen de 20 en 40 per maand betalen, waar zitten deze verschillen hem in?
[*] Het is voor ons belangrijk dat we ons paardje verzekeren voor de meest voorkomende dingen en (laten we hopen dat het nooit gebeurd) een dodelijk ongeval. Het hoeft niet tegen elk schrammetje verzekerd te worden, maar mocht het dier echt behandeld moeten worden willen we dat dit (grotendeels) gedekt wordt.
[*] Afgezien van de verzekering voor het paard zelf, zijn er nog extra dingen waar we rekening mee moeten houden? Stel bijvoorbeeld dat ons paardje een ander paard, een hek, een stagaire of auto in elkaar schopt (Arabieren kunnen nou eenmaal soms lekker enthousiast en onbeholpen reageren), valt dat dan onder onze eigen WA-verzekering? Of moet daar dan weer een apart iets voor afgesloten worden?
[*] We willen ons paard laten ruinen voordat het naar stal komt. Is het voor verzekeraars een probleem om het voor het ruinen al te laten verzekeren dat, mocht er dan iets gebeuren, het paard ook dan al verzekerd is?

Ik heb al niet bijzonder veel verstand van verzekeren, en zeker niet op dit gebied, dus alle hulp, tips en adviezen zijn meer dan welkom.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie tijd en hulp!

Groetjes,

Jurgen

P.S. Ik hoop dat ik het in het juiste forum heb geplaatst, anders mijn excuses alvast!

Adin

Re: Verzekering, do's and don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:21

Ik heb mijn paard verzekerd bij Equine Risk, ik heb de meest uitgebreide verzekering + uitgebreide ziektekosten. Mijn paard is verzekerd voor 6000 euro en ik betaal volgens mij 65 euro per maand. Dus als jij op 70 uitkomt voor 2000 euro dan klopt er ergens iets niet wat mij betreft.
Mijn ervaring met deze maatschappij is zeer goed. Mijn vorige paard is om diverse redenen niet meer geschikt om te berijden. Aangezien je bij Equine Risk ook verzekerd bent voor blijvende ongeschiktheid heb ik dus dat bedrag uitgekeerd gekregen, omdat ik mijn paard wel wilde houden heb ik hem teruggekocht van de verzekering voor 800 euro.
Mijn nieuwe paard heb ik wederom in dezelfde verzekering gedaan.
Deze maatschappij bevalt mij dus prima, ook de "schade" afhandelingen gaan zeer snel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:54

Ik heb mijn paarden niet (meer) verzekerd. Kosten wogen wat mij betreft niet op tegen de baten. Als jij 70 euro per maand moet betalen (mij lijkt dat per jaar te moeten zijn, 3,5% van de verzekerde waarde betekent bij mijn weten per jaar), heb je na minder dan 3 jaar dat hele paard al betaald aan premie. Leg dat geld dan zelf maar opzij, kan je aardig wat DA-kosten van betalen...

Castratierisico zit nooit inbegrepen in een gewone verzekering, kan je voor een klein bedrag apart verzekeren.

Voor het in elkaar schoppen van stallen en auto's en het slopen van andersmans dekens voldoet je WA verzekering. Als je paard een mens beschadigt valt dat over het algemeen gewoon onder de ziektekostenverzekering van degene die gebeten of geschopt wordt. Overigens kunnen ook Arabieren gewoon opgevoed worden en reageren ze niet lomper of onbesuisder dan andere rassen.

Keejos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 12:04

Ibbel schreef:
Overigens kunnen ook Arabieren gewoon opgevoed worden en reageren ze niet lomper of onbesuisder dan andere rassen.

Haha, daar heb je zeker gelijk in ;) Dat is ook het streven, alleen in het kader van verzekeringen wil ik niet uiteindelijk door mazen in het net en grijze gebieden straks in de positie komen dat het ten nadele van het paard komt, dat zou ontzettend sneu zijn..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:43

Keejos schreef:
Ibbel schreef:
Overigens kunnen ook Arabieren gewoon opgevoed worden en reageren ze niet lomper of onbesuisder dan andere rassen.

Haha, daar heb je zeker gelijk in ;) Dat is ook het streven, alleen in het kader van verzekeringen wil ik niet uiteindelijk door mazen in het net en grijze gebieden straks in de positie komen dat het ten nadele van het paard komt, dat zou ontzettend sneu zijn..

Dan moet je je eigen oude sok gaan vullen.
Twee dingen:
1) verzekeraars zijn geen filantropische instellingen, die moeten de winst ook verantwoorden aan de aandeelhouders.
2) Verzekeren doe je datgene waarvan je de gevolgen niet kunt overzien en/of betalen.

Tot slot, willekeurig welke verzekering je kiest, LEES DE KLEINE LETTERTJES!!!!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:46

Ik zit bij Equipe, heb mijn paard verzekerd voor €4000,- en kost me zo'n 400,- per jaar. Stuk goedkoper dan bij jou dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 16:56

DE mijne zit bij hippozorg.Uitgebreide ziektenkosten en ODA verzekering en verzekerd tegen diefstal. Ik betaal 27,50 per maand. PB maar voor het verzekerde bedrag.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 18:57

Ik heb mijne uit de verzekering gehaald.
Ik heb een Arab van intussen 28, een Brabander van bijna 14 en een Hannoveraner van 11. Die laatste was verzekerd door zijn vorige eigenaar en dat heb ik dus overgenomen, twee anderen waren niet verzekerd. Grapje kostte mijn zo'n 40 euro per maand, op zich niet zo veel maar als je het gaat optellen...
Afin, allemaal geen probleem, tot mijn paard vorig jaar koliek kreeg en geopereerd moest worden. Hij valt dus nu onder de "risicogevallen" (hoewel hij volgens de chirurg niet meer risico heeft als gelijk welk ander paard om het terug te krijgen, maar dat terzijde) en het hele grapje zou mij dus nu 150 euro per maand gaan kosten. Ahum... vind ik toch vrij veel.
Dus, boeltje opgezegd, en die 40 euro per maand stort ik nu gewoon naar een aparte rekening. Ik hoop ze nooit nodig te hebben maar nu heb ik ook wat "extra" voor als er met de andere twee iets gebeurd.

medevrieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:58

Als ik jou was, zou ik niet verzekeren bij Equipe paardenverzekeringen. Mijn voormalig sportpaard was verzekerd bij Equipe paardenverzekeringen, maar nu hij blijvend ongeschikt is door een trauma van buitenaf, blijven ze weigeren uit te keren. Ik overweeg nu een civiele procedure op te starten.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 21:27

Ik heb gekozen voor een uitgebreide verzekering omdat deze alle soorten van afkeuring/dood dekt (de gewone verzekeringen dekken meestal alleen als het paard of spontaan dood neervalt (gebeurd vrij zelden) of als het paard afgekeurd wordt nav een ongeval (gebeurd ook niet vaak)) de meeste paarden worden nl afgekeurd op andere blessures en die worden alleen maar gedekt door de uitgebreide verzekering.

Dat is dus tip 1, wil je zeker zijn van uitkering, uitgebreid verzekeren

Verder heb ik voor een "halve" ziektekosten verzekering, dit houdt in niet de gewone dingetjes die de eigen DA kan doen, maar wel de dure operaties, scans en behandelingen die op doorverwijzen gedaan worden. De kleine dingetjes kosten niet zoveel geld, dat is goed op te brengen, maar die grote dingen kunnen vele honderden euro's kosten en die kosten krijg je dan vergoed.
Echter......... dit gaat alleen op als het paard hiervoor ook is verzekerd in de verzekering voor het paard zelf, ben je dus alleen verzekerd voor ongevallen en krijgt je paard een zware peesblessure, dat is dan niet meeverzekerd omdat het geen ongeval (met wonden etc) is, dat is de catch van de ziektekosten verzekering. Hou hier dus rekening mee met het uitkiezen van de verzekering (de zg kleine lettertjes)

Dus tip 2, wat je wil laten dekken door de ziekte kosten verzekering moet je ook verzekeren bij de "levens"verzekering van het paard.

Ik heb dit gedaan bij Hippozorg, ik weet niet of er andere zijn die dit aanbieden.

Verder, de 3,5% premie moet je zien per jaar en niet per maand (scheelt weer ;) )

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 20:44

dit is voor mij ook wel fijn om te lezen...!

ik denk dat ik dan idd maar een aparte rekening open. Omdat ze ook niet altijd alles dekken toch?

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 19:25

Ik heb ervoor gekozen om mijn paard bij Equipe te verzekeren (dus niet equine). De voorwaarden van Equipe zijn minder omschreven als die van Equine. Voor sommigen een pré, voor anderen juist niet. Equine komt voort uit Interpolis. Wellicht dat dit meeweegt in jullie beslissing.

Ik heb de aanschafwaarde van het paard verzekerd. Je kan altijd per jaar nog beslissen of je een hoger bedrag wil verzekeren, indien het paard bijvoorbeeld in waarde stijgt. Let wel op dat indien je een hogere waarde wilt verzekeren, je wellicht over aanvullende dierenartsverklaringen dient te beschikken.

Ik betaal zo'n € 50,00 per maand aan premie voor een verzekeringswaarde boven de € 2.000. € 70 p/m lijkt mij derhalve onwaarschijnlijk.

Ik heb ervoor gekozen om mijn paard het eerste jaar heel zwaar te verzekeren. Wellicht wel iets te veel in verhouding met de waarde van het paard op dat moment. Ervan uitgaande dat jullie het dier nog niet kennen, valt dit echter aan te raden. Net als mensen, zijn er paarden die meer klachten hebben dan anderen. Natuurlijk is het grotendeels afhankelijk van toeval of pech, maar bekijk eens een jaartje wat voor 'vlees jullie in de kuip' hebben. Je kan dan altijd nog overstappen naar een lichtere verzekering als jullie van mening zijn dat een hogere niet nodig is.

Tot slot is het moeilijk de keuze te maken tussen wel of niet verzekeren. Ik heb me erbij neergelegd dat ik inmiddels zo'n € 2.000 nooit meer terug zal zien. Maar als ik vooraf zou kunnen tekenen voor € 2.000 kosten voor een kerngezond paard dan zou ik dat meteen doen. Ik vind derhalve dat verzekeren nooit weggegooid geld is.