Trailer kopen of huren ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Trailer kopen of huren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 17:16

Na het fiasco met de trailer die ik zelf bij een particulier tweedehands heb gekocht sta ik nu voor de volgende keuzes: of weer een trailer kopen, maar dan bij een erkende dealer, nieuw of tweedehands ? Of toch maar gaan huren? Het lastige van huren is dat ik pony's heb en de stangen in een standaard trailer te hoog zitten. Maar in kopen gaan meer kosten zitten met de aanschaf, stalling en het onderhoud.

Dus ben ik benieuwd of jullie gekozen hebben voor huren of kopen en waarom.

lucifertje

Re: Trailer kopen of huren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:20

Wij hebben eerst een aantal jaren gehuurd. Op een gegeven moment konden wij een 2de hands volledig opgeknapte bockman kopen. We hebben deze uiteindelijk gekocht.

Wij hoeven geen stalgeld voor de trailer te betalen en het was op een langer termijn goedkoper. Het scheelt verschrikkelijk veel tijd. We hoeven niet meer op en neer te rijden om de trailer te halen, wat ook benzine scheelt.
Bij het huren ging me echt het brengen en halen tegen staan.

Ga naar een erkende dailer en vraag ook voor een garantie bewijs.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:36

lucifertje schreef:
Wij hebben eerst een aantal jaren gehuurd. Op een gegeven moment konden wij een 2de hands volledig opgeknapte bockman kopen. We hebben deze uiteindelijk gekocht.

Wij hoeven geen stalgeld voor de trailer te betalen en het was op een langer termijn goedkoper. Het scheelt verschrikkelijk veel tijd. We hoeven niet meer op en neer te rijden om de trailer te halen, wat ook benzine scheelt.
Bij het huren ging me echt het brengen en halen tegen staan.

Ga naar een erkende dailer en vraag ook voor een garantie bewijs.

Wanneer die trailerverhuurder echter om de hoek zit, is dit argument ook ontkracht.
Ik kan een trailer huren op nauwelijks 500mtr afstand, keuze uit 1,5 of tweepaards. Nadeel is natuurlijk dat ie beschikbaar moet zijn. Tevens is het voor mij weer een nadeel dat ik meestal meerdere dagen op pad ga en ik dan aan al die dagen huur zit.

De belangrijkste vraag is hoe vaak, hoe lang en wanneer heb je die trailer nodig. Ga je maandelijks (of vaker) op zondag weg, dan zit je elke keer met zaterdag halen en maandag terugbrengen. Ik kan me voorstellen dat dat niet werkt. Ga je echter maar drie keer per jaar een (lang) weekend, dan vraag ik me af hoe zinvol kopen is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:44

Wij hebben een een volledig gerestaureerde trailer gekocht, bij iemand (oudere, gepensioneerde man) die dit als hobby deed.
Dus nieuwe klep, wanden, elektra, lampen, bodem (met gietvloer) enz.
Voor 750E.

Het gemak wat ik er van heb... is mij dat dubbel en dwars waard.
Ik moest een x op zondag met het paard naar de kliniek... ik ben toen 2 uur aan het rondbellen geweest om een trailer te kunnen lenen. ....Geef mij maar een eigen trailer.

sas1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 11:09

Ik heb ook altijd gehuurd maar je moet gewoon kijken hoevaak je je trailer nodig hebt.
Als je om de week of bijna elke week weg gaat is het misschien goedkoper om te kopen.Als je zomaar 1 keer in de maad weg gaat kan je misschien beter huren.
Ik heb er een tijdje terug 1 gekocht bij een bedrijf , het is een iets oudere trailer maar wel goed. (zelf gekeurd!!) Dus ik kan hopelijk wel een paar jaar vooruit.
Trailers hoeven niet persee duur te zijn als je maar goed zoekt.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:02

Brainless schreef:
Ik moest een x op zondag met het paard naar de kliniek...

Zelfde verhaal, maar dan vrijdagnacht ipv zondag...

Het hangt er natuurlijk vanaf wat je bedoeling is, maar algemeen genomen (bij regelmatig gebruik) ben ik fan van kopen. Hij staat er altijd, je hoeft niet rond te rijden om hem te gaan halen en brengen (ook al is dat dan niet ver), je hoeft geen rekening te houden met beschikbaarheid, en - wat ik zelf heel belangrijk vind - je weet zelf hoe je je trailer onderhoudt. Ik ken mensen die hun trailer totaal niet onderhouden (lees: mest blijft er gewoon inliggen tot het volgende tornooi, al die ammoniak en dergelijke kan niet goed zijn voor de bodem denk ik dan?) en waar ik dus voor geen geld ter wereld mee weg wil rijden!

Vriendin heeft trouwens nog een leuke 2paards te koop, beetje opknappertje maar mag voor weinig weg, moest je interesse hebben pb ik je de details wel eens.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 20:17

Zelf hebben wij, na een aantal jaren incidenteel trailers gehuurd te hebben, toen onze kudde zich wat begon uit te breiden, besloten over te gaan tot het kopen van een trailer. Gewoon vanwege het gemak deze meteen ter beschikking te hebben op het moment dat we er eentje nodig hebben. Ze doen het overigens ook heel goed als:
- verhuiswagen
- hooi-en-stro-haal-kar
- vuilniswagen
- en alle overige toepassingen die je maar kunt verzinnen. Your imagination is the limit.

We hebben 'm nu ruim twee jaar en er echt nog geen moment spijt van gehad, ondanks dat de aanschaf ervan wel een paar ribben uit ons lijf was.

Ik wil je overigens nog een derde optie voorleggen: leasen met recht op koop. Kan onder andere bij Blomert dealer BK, maar er zijn er inmiddels nog wel een aantal meer. Ff Googlen op "paardentrailer lease".

rob77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 21:18

ja hoe vaak wil je weg ermee, ik denk dat je dat eerst allemaal af moet wegen voor jezelf

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:54

Wij hebben idd gekeken hoe vaak we ermee weg willen en wat huren kost. De kosten per jaar zet je tegen over het huren en dan komt eruit wat het voordeligste is. Voor ons was dat definitief kopen maar huren blijft over het algemeen goedkoper voor de meeste mensen. Zeker als je elke maand een trailer 1 dag moet huren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 07:59

ik heb ook eerst jaren een trailer gehuurd, maar je moet dan idd van te voren bestellen
en in nood geval zit je
ik moest veel naar klinieken en dat huren werkte niet meer en heb zo`n 6 jr geleden een 4 de hands gekocht,deze opgeknapt en er 2 jaar mee gereden
toen aan de andere kant van Ned een een nette 2 de hands gekocht en die heb ik nog steeds

en ik zou niet meer zonder kunnen,gebruik hem helaas alleen voor kliniek bezoeken maar hoop volgend jaar weer op de rit te gaan

ik zou voor een goede 2 de hands gaan.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 08:06

Wij hebben een tijdje terug ook een (vrij oude maar nog goed te gebruiken) trailer gekocht. Voor ons was het huren een ramp. We konden een leuke 2 paards trailer huren, maar die was niet altijd beschikbaar. Andere trailers waren of belachelijk duur per dag, of niet beschikbaar, of ver weg. Maar ik ben elke dinsdag, en bijna elk weekend 1 of 2 dagen weg met de trailer. Dus als je dan elke week achter een trailer aan moet..

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:31

ook ik heb een trailer aangeschaft een tijd geleden. Gezien ik hem sporadisch gebruik hebben we besloten de trailer een "betere" eigenaar te geven. Ondanks dat ik wel heel veel plezier heb van mijn trailertje is het onderhoud voor die paar keer in het jaar gebruik niet op te wegen dan een trailer te huren.
Je moet echt een omslag punt vinden, ik denk dat als je ergens staat waar geen trailer voor handen is/ je hem vaak gebruikt(dus zeker 1x per maand)/ of gewoon geld te veel hebt :+ je zeker voor een eigen trailer moet gaan.
Alleen zoals ik, wel een trailer maar zeer sporadisch gebruiken en alleen maar onderhoud nodig heegft omdat hij te veel stil staat is het beter om toch geen trailer aan te schaffen.

vblade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:05

Ik zou als je de financiële mogelijkheden er voor hebt een trailer kopen. Zo kun je in geval van nood altijd je pony's vervoeren.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:18

Als je je trailer regelmatig gaat gebruiken, zou ik toch voor kopen kiezen. Dit is in verhouding denk ik toch veel goedkoper dan huren. En ook een stuk makkelijker.
Je zou een eigen trailer eventueel ook kunnen verhuren, zo zou deze ook nog wat geld op kunnen leveren. Zelf zou ik dit echter niet zo snel doen, maar als je hele goede afspraken maakt zou dit misschien wel kunnen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:33

SpeechLess schreef:
Als je je trailer regelmatig gaat gebruiken, zou ik toch voor kopen kiezen. Dit is in verhouding denk ik toch veel goedkoper dan huren. En ook een stuk makkelijker.
Je zou een eigen trailer eventueel ook kunnen verhuren, zo zou deze ook nog wat geld op kunnen leveren. Zelf zou ik dit echter niet zo snel doen, maar als je hele goede afspraken maakt zou dit misschien wel kunnen.

is dat zo?
Beetje leuke trailer kost 6000 euro. Huren doe je zo'n ding voor, pak weg, 40 euro per dag. Dan kun je 150 keer een trailer huren en dan heb je alleen de aanschafprijs betaald. Wanneer je elke twee weken op stap gaat, kun je dus 6 jaar lang een trailer huren! Welliswaar heeft een goede trailer een behoorlijke restwaarde, maar aan de andere kant heb je geen onderhouds- en stallingskosten.

Verhuren is commercieel gebruik en de eisen die dàn opeens gesteld worden, zijn niet grappig. Pas daarvoor op!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 08:44

6000 euro voor een beetje leuke trailer is erg veel geld hoor

mijn trailer was 4 jr oud en in nieuwstaat,altijd binnen gestaan en voor 2600 euro
ik heb hem nu alweer jaren en nog steeds als nieuw,en hij word gebruikt
helaas niet zoveel als ik zou willen.

een goede 2 de hands heb je al rond 2000/2500 euro

ik heb altijd gehuurd maar eigen is veel handiger, altijd voorradig,je weet wat je hebt [ je wil niet weten wat er een keer klaargezet was voor me :r ]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:15

Het lijkt me toch vrij duidelijk dat ik het over NIEUWE trailers heb! Ik eis namelijk van mijn verhuurboer dat ie een trailer in nieuwstaat ter beschikking stelt. Ik ben ook niet anders gewend, eerlijk gezegd. Blijkbaar een kwestie van weten bij wie je huurt.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 09:28

Ik ga in deze mee met ikke. Ik heb echter wel een eigen trailer. Ik ga minimaal 1x in de week weg met de trailer en soms wel 3x. Begin dit jaar heb ik een nieuwe 1 3/4 paards trailer gekocht en qua prijs zit ikke er inderdaad niet ver van af (geen 2-paards, want die zijn nog duurder).

Ik heb een eigen trailer, omdat ik mij deze luxe wil en kan veroorloven en ik dus vaak op pad ga. Ik denk dat mijn trailer sinds de aanschaf vaker is gebruikt dan alle andere trailers bij elkaar bij ons op stal. I.m.o. is dit zonde van je geld!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:17

ikke schreef:
Het lijkt me toch vrij duidelijk dat ik het over NIEUWE trailers heb! Ik eis namelijk van mijn verhuurboer dat ie een trailer in nieuwstaat ter beschikking stelt. Ik ben ook niet anders gewend, eerlijk gezegd. Blijkbaar een kwestie van weten bij wie je huurt.

helaas werkte dat bij diegene waar ik huurde niet :n
je moest blij zijn dat hij wat had staan,hij is verkoper van nieuwe trailers en verhuurt de ingeruilde trailers

dus soms had je een mooie en schone ,maar heb er 1x 1 gehuurd was echt blij dat ik de rit naar Ede gehaald had
hij zal best veilig geweest zijn ,maar zo zag hij er niet uit.
en ik moest er 1 hebben ,en verder zat er hier in de buurt niemand.

als je tegen deze man zou zeggen dat je een nieuwe trailer wilt huren denk ik dat hij glimlacht naar je :D
die heeft hij gewoon niet.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 16:37

Ik ben blij dat ik er ze;f een heb, je kan gewoon gaan als je wilt. Wij gebruiken hem ook relegmatig voor het vervoeren van grote spullen of verhuizen dus wordt aardig wat gebruikt. We hebben nu een trailer uit 1992 die helemaal is opgeknapt. Maar ben nu langzaam aan het kijken voor een nieuwe met zadelkamer.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 02:14

TS stel eerst eens voor jezelf hoe vaak je er mee weg wilt.
Hoeveel tijd ben je kwijt om de huur trailer te halen, en wat kost dat je?

Ik heb de eerste paar jaren geen eigen trailer gehad. Ik huurde er 1tje 1x per jaar en daarna heb ik een poosje een geleend.
Pas toen ik wekelijks naar les ging heb ik zelf een trailer gekocht.

Eerst een 1 3/4 en deze later ingeruild voor een 2-paard aluminium.

Stel dat ik 50x per jaar weg zou gaan, dus ze maar iedere week, en daarvoor iedere keer € 50,- neer moest tellen dan zou ik € 2500,- per jaar kwijt zijn aan de huur.

Stallingkosten heb ik niet, onderhoud heb ik nog niet groots gehad, maar toch wel zeker gauw € 100,- per jaar.
Laat 'm dit jaar niet ''keuren'', heb dat voorgaande jaren wel gedaan, maar het zijn altijd dezelfde dingetjes wat ze doen. Smeren kan ik zelf wel en een nieuw breekkabeltje kan ik ook wel eraan maken.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 09:04

Bedankt voor alle reacties!

Er valt voor beide dus veel te zeggen.

Ik denk dat een belangrijk punt dat genoemd is hier, het vinden van een fijn verhuuradres is, mocht je willen huren. Dichtstbijzijnde huuradressen voor mij zijn allebei op een half uur rijden. De opmerking over het hele halen/brengen verhaal ken ik, ik heb vaker gehuurd voordat ik deze trailer kocht, en het is best zwaar om na een TREC weekend ook nog even de trailer terug te brengen, terwijl je helemaal stuk bent.

Maar hoe vaak ga ik 'm gebruiken ? Dat is de vraag die ik mezelf ook steeds stel. Ik heb jaren zonder trailer gedaan, die 1-2 x per jaar dat ik wel ging, kon ik met iemand meerijden. In de paar maanden dat ik mijn eigen trailer had/kon gebruiken heb ik 'm 2x per maand gebruikt. Ik denk ook dat als je een trailer hebt, je ook meer naar buiten toe gericht denkt en je meer mogelijkheden ziet om mee te doen aan dingen waar je een trailer voor nodig hebt om te komen. Bijvoorbeeld het lid worden van de binnenbak hier in de buurt, dat zou ik alleen doen als ik zelf een trailer had. Afgelopen winter heeft mijn paard 3 maanden stilgestaan en ik ben echt heel lang bezig geweest met opbouwen, veel te lang, dus hele winter stil wil ik niet meer. Aan de andere kant, zullen we weer zo idioot veel sneeuw krijgen dit jaar ?

Dus ik blijf nog even nadenken, adviezen en ervaringen blijven welkom.