Levensduur trailers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StormyQueen

Levensduur trailers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 14:00

Beste Bokkers,

Ik ben op zoek naar een nieuwe tweedehands trailer. Wie kan er iets zeggen over de levensduur van verschillende trailers?

Er wordt vaak voor volpoly gekozen vanwege weinig onderhoud, maar ik hoor ook dat in de polyesterwanden hout verwerkt zit en dat wanneer er een scheurtje in de polyester komt, het hout in de wanden kan gaan rotten. Het is dan einde verhaal trailer. Deze wanden zijn niet te vervangen? Houten wanden moet je misschien eerder vervangen, maar dit kan dan wel!

Verder lijkt mij dat volpolyester trailers altijd zwaarder zijn dan die met alleen hout? Is dit ook zo?

Wie kan er iets zeggen over de levensduur van de verschillende materialen? Ik kan mijn trailer overigens niet onder een afdak zetten en staat dus met alle weertypen buiten. Dit is uiteraard ook van invloed op de levensduur, maar misschien dat het ene materiaal hier ook beter tegen kan dan het andere?

fjordnina

Re: Levensduur trailers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:10

Als je de trailer altijd buiten hebt staan zou ik juist wel voor polyester kiezen. Dit is meer weerbestendig dan hout.

Verder, wanneer krijg je scheurtjes in polyester? In principe niet als je er netjes en met beleid mee om gaat. Daarnaast, mocht je toch scheurtjes krijgen dan is de kitspuit je beste vriend. De trailer wordt er dan niet mooier op, maar je dicht de scheur wel af.

Wij hebben hier een prima houten Wesco uit '83 staan. Die heeft dan wel de laatste 10 jaar binnen gestaan en dat merk je direct. We zijn nu zelf wel op zoek naar een ander exemplaar, maar dat heeft voornamelijk te maken met het feit dat het paardenbestand hier gewijzigd is en dat een iets ruimere trailer prettiger zou zijn.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:04

Tegenwoordig worden de betere trailers ook van aluminium gemaakt.
Onderhoudsvrij en sterk.
Ifor Williams is hier een voorbeeld van.
Ook zijn er trailerfabrikanten die de bodem van aluminium plaatsen. Maar er zal vast genoeg te vinden zijn op Marktplaats. ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:13

VDB schreef:
Tegenwoordig worden de betere trailers ook van aluminium gemaakt.
Onderhoudsvrij en sterk.
Ifor Williams is hier een voorbeeld van.
Ook zijn er trailerfabrikanten die de bodem van aluminium plaatsen. Maar er zal vast genoeg te vinden zijn op Marktplaats. ;-)

De huidige generatie Ifors schijnt toch niet de kwaliteit te hebben van de oudere modellen, als ik op kenners af ga.
Daarnaast is een alu gebouwde trailer geen enkele garantie op kwaliteit; sterker nog, alu en staal zijn elkaars vijanden!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:22

Wat apart.
Waar baseer je dat op Ikke?
Bockmann is namelijk ook met aluminium trailers op de markt. Een trailer die heel veel verkocht wordt.
Wat je zegt over aluminium en staal; dat is niet waar want ze gebruiken in de fabrikatie aluminium en RVS... En geen staal.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:36

VDB schreef:
Wat apart.
Bockmann is namelijk ook met aluminium trailers op de markt. Een trailer die heel veel verkocht wordt.
Wat je zegt over aluminium en staal; dat is niet waar want ze gebruiken in de fabrikatie aluminium en RVS... En geen staal.

Dat van Ifors is geen eigen ervaring, maar heb ik ondertussen van verschillende mensen gehoord. Dat aluminium en ijzer elkaars vijanden zijn is vrij simpel; koop een oudere Land Rover en kijk wat aluminium doet waar het in contact komt met ijzer. Dat is heel simpel, aluminium is erg onedel en lost dus op ten gunste van het ijzer, precies zoals zink dat doet op verzinkt ijzer, met het verschil dat het daar een bedoelt proces is.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:42

Over IforWilliams trailers is laatst nog een artikel verschenen dat de kwaliteit te wensen over laat idd.

Ik heb zelf ook een volpolyester trailer en idd kunnen er scheuren ontstaan, maar zolang er geen vocht bij komt, is er geen probleem. Ook polyester kan nl 'wegrotten'. Bij mij zijn bijv. de randjes van de bovenklep teer geworden, maar dit is ook gewoon te repareren door bijv. botenmakers, die repareren vaak polyester bij boten. (bijv. www.polyester-reparatie.nl)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 19:57

Is dat de reden waarom de Ifor Williams nu NIEUW voor een drol en 3 knikkertjes te koop staan? :-)

Voor ruim € 5.000,= heb je al een splinternieuwe Ifor Williams....
Ik vind het wel heel goedkoop en tegenstelling tot bijvoorbeeld een Bockmann of een Humbaur....

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 22:24

Het was voor mij wel de reden om de vorige generatie Ifor te kiezen. Ook ik hoor te veel slechte verhalen over de nieuwe Ifor.

Ik vind de Ifor een hele fijne trailer.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:32

Ik heb een oude Ifor, uit iets van 92. Aluminium kap die niets lijdt ook al staat ie met weer en wind buiten. Alleen de houten opbouw was helemaal verrot. Maar ik ben er nooit erg zuinog op geweest, en die rot is pas van de laatste 5 jaar dus mag niet klagen. Heb 'm nu helemaal opnieuw laten opbouwen met een alu vloer erin, nog minder onderhoud en hopelijk gaat ie zo weer een jaar of 15 mee. Voor mij de perfecte trailer.
Polyester is prima alleen is de constructie vaak wat slapper bij een volpoly trailer, vroeger althans. Geen probleem zolang je de stangen erin laat, maar zonder stangen (als je 'm wil gebruiken om te verhuizen b.v.) dan gaat de opbouw soms beetje wiebelen. Verder zijn polyster kappen duur om te vervangen, dus als er een keer wat gebeurt en de schade is te groot om te kitten dan is het kostenplaatje vrij hoog.
Volgens mij is alu nog het beste, alu vloertje erin, en dan van de alu zijwanden met een alu kap. Heb je volgens mij nagenoeg 0 onderhoud aan. Volgens mij zijn zulke bij Böckmann verkrijgbaar.

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 00:05

Weet iemand hoe het zit met het gewicht? Als ik zo even google, dan heb ik het idee dat trailers met een houten opbouw het lichtste zijn, dan vollpoly en aluminium het zwaarst?

Overigens worden aluminium trailers tweedehands minder aangeboden heb ik het idee, of ze vallen buiten mijn budget...

Ik ben overigens ooit een oude trailer van aluminium gaan bekijken. Opbouw zag er prima uit, maar dat ding had een onderstel van niet gegalvaniseerd metaal en die was dus compleet doorgerot! Je kon er op sommige plekken gewoon met je vinger doorheen drukken!

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 15:05

ikke schreef:
VDB schreef:
Wat apart.

Dat van Ifors is geen eigen ervaring, maar heb ik ondertussen van verschillende mensen gehoord. Dat aluminium en ijzer elkaars vijanden zijn is vrij simpel; koop een oudere Land Rover en kijk wat aluminium doet waar het in contact komt met ijzer. Dat is heel simpel, aluminium is erg onedel en lost dus op ten gunste van het ijzer, precies zoals zink dat doet op verzinkt ijzer, met het verschil dat het daar een bedoelt proces is.

Ik denkt dat het ijzer van een LR destijds nog niet verzinkt was en het aluminiun ook van een andere kwaliteit was .Ik heb al heel wat alu-vee en paarden trailers gezien zowel met een gegalvaniseerd onderstel als met een geverft onderstel maar nog nooit roestvorming bij de contactranden tussen ijzer en aluminium waargenomen. Wat je wel veel ziet bij de Ifor-Williams paarden trailers is dat de alu-toplaag van de zijwanden rondom de bouten gaat oxideren.Deze toplaag is wel in een kleur gespoten/gecoat. Echter de I-W veewagens welke volledig uit blank aluminium zijn opgebouwd hebben dit probleem weer niet. En bij de L-R's is het aluminium ook gespoten. Zou het dan misschien door het spuiten/coaten komen?

StormyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 23:37

Ik heb inmiddels diverse trailers bekeken.

2 westfalia volpoly trailers. 1 van 10 jaar oud, de ander ietjes jonger. Beide met verrotte bodems en achterkleppen. Veel scheurtjes in de poly. Ze zagen er niet uit.

2 bockmann alu trailers uit 2007 gezien. De ene was duidelijk zeer intensief gebruikt en daardoor aan de binnenkant compleet uitgeleefd. De andere was duidelijk weinig gebruikt. Beiden hadden al scheurtjes in de kap die duidelijk voelbaar aan het opbollen waren. Productiefout? Ik vond ook bij beide trailers de vloer er niet mooi bij liggen. De vloer in de ene trailer had een flinke deuk en bij beide trailers zag het rubber er niet lekker uit. Bolde op en duidelijk met slijtage sporen. Ik ben hierdoor volledig afgeknapt op de bockmanns.

Waar ik wel over te spreken was, was een alu/poly Henra uit 2006. De vloer zag er prima uit! Er zat een vloer in die bestaat uit kunststof tussen twee dunne platen alu, daaroverheen verlijmd rubber. Deze trailer moest echter meer dan 5000 euro opbrengen, omdat dit een hele luxe uitvoering was met veel poly delen en zadelkamer etc.

Een nieuwe alu easyline van Henra is al zeer compleet (groot neuswiel, klimlatten, rolzeiltje, extra versteviging achteraan om de kap extra te steunen) en heb je met een kunststof vloer al voor onder de 6000 euro! Het blijft een hoop geld en we stellen de aanschaf dan ook nog maar even uit. Ik heb me door de trailerboer laten vertellen dat de paarden nog niet door de bodem zullen zakken van onze oude trailer... Ik ben echter wel helemaal weg van deze Henra trailer. Ziet er doordacht uit en de vloer blijft er netjes in liggen, ook na een paar jaar. Het gaat dus waarschijnlijk wel een Henra worden! Het enige minpuntje dat ik zag, was dat in de Easyline het deurtje slechts met 1 sluiting is uitgerust en dat deze wat goedkoop is uitgevoerd. Een duurder model had 2 sluitingen die er ook robuuster uit zagen. Ik ga dan ook wel vragen om deze betere sluitingen!

Nu ging ik in eerste instantie op zoek naar een gebruikte trailer en ga ik uiteindelijk voor een nieuwe. Ik heb echter nu wel geleerd dat, ook als je een nieuwe wilt aanschaffen, het heel leerzaam kan zijn om trailers van een paar jaar oud te gaan bekijken! Dan kun je ze pas echt beoordelen op kwaliteit!