Een ggk dekhengst laten castreren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pepper3

Een ggk dekhengst laten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:37

Ik zit met een dilemma vorig jaar hebben wij een ggk dekhengst gekocht om daar mee te gaan dekken. Omdat alles anders is gelopen en ik met hem ben gaan rijden zit ik erover na te denken om hem te laten catreren punt 1 hij kan bij de merries blijven mischien ook wel bij de ruinen. punt 2 ik kan met hem wedstrijden rijden wat ik dol graag zou doen.
Alleen het nadeel is dan wel dat het zonde is omdat hij ggk is hij dus niet meer kan dekken. En dat hij waarschijnlijk niet meer zijn hengstengedrag kwijt raakt omdat hij al 9 jaar is en altyd heeft gedekt niet dat het erg is want het is een super lieve hengst maar ik bedoel dat het zou betekenen dat hij alsnog niet bij de ruinen kan en dus altijd de confrontatie op blijft zoeken dus ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet.

Wat moet ik hier nu mee ?
Laatst bijgewerkt door Pepper3 op 05-06-10 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Re: Een ggk dekhengst laten castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:43

Om wat voor hengst gaat het? Dekt hij veel?
Mag jij zelf nu nog geen wedstrijden rijden met een hengst? Hoe is hij in de omgang?
Als hij jaarlijks 4 merries dekt, zou ik hem er geen hengst om laten...

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:44

Ik denk dat je je moet afvragen wat je jij er mee wilt..Wedstrijden kan zowieso wel met een hengst, mits je (ik geloof L1 met WP hebt) en je hem dus in de hand kunt houden. Hij kan niet bij de merries, maar hoe groot is dit probleem voor jou??
Omdat hij altijd heeft gedekt moet je denk ik ook in overweging nemen of zijn gedrag veel anders zal worden door castratie. Hij weet wel wat het is om een mannetje te zijn nu. En ik denk dat het belang als dekhengst ook wel mee telt. Is het een veel gevraagde hengst of juist niet? Dus is een eventuele verkoop een optie om hem voor de dekdienst te behouden of juist totaal niet etc.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:45

Het gaat om een welsh a hij is vorig jaar bij ons gekomen in juni en heeft daarvoor meer als 4 merries per jaar moeten dekken. Maar nu bij ons ga ik zeker niet aan de 4 merries komen. Zijn karakter is geweldig het is een lief en zachtaardig manneke die zeer werklustig en leergierig is zal ook nooit trappen en bijten.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:49

Als je hem evt. wilt castreren kun je alsnog zijn sperma in laten vriezen, zodat het beschikbaar is en je hem nog steeds als ggk dekhengst kan aanbieden. Maar het is geen garantie dat hij een rustige brave ruin op de wei word.

Het ligt er ook aan zoals anderen al schreven, hoe vaak word hij geboekt voor een dekking? is het dan interesanter om het te verkopen? mag je hem zelf starten (L1)?, heb je mogelijkheid om hem alleen op de wei te zetten, wat voor een ras hebben we het over.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:49

Dat is het hem juist mijn ik pas nog netjes op de hengst omdat ik zo onwijs klein ben ik 1.49 en hij 1.20. Mijn vriend zegt ook waarom verkoop je beide pony's niet dus 2 atjes om een grotere pony ervoor terug te nemen maar het feit is dat ik ze voor geen goud kwijt wil maar toch ook wil proeven van het wedtrijd leven samen met hem. Dus het is moeilijk

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:50

Bij minder dan 4 merrries of castreren of verkopen, dan heeft het geen zin om hem als hengst aan te houden.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:51

Issy schreef:
Als je hem evt. wilt castreren kun je alsnog zijn sperma in laten vriezen, zodat het beschikbaar is en je hem nog steeds als ggk dekhengst kan aanbieden. Maar het is geen garantie dat hij een rustige brave ruin op de wei word.

Het ligt er ook aan zoals anderen al schreven, hoe vaak word hij geboekt voor een dekking? is het dan interesanter om het te verkopen? mag je hem zelf starten (L1)?, heb je mogelijkheid om hem alleen op de wei te zetten, wat voor een ras hebben we het over.

Het is een welsh a hij is bij ons nog nooit geboekt en zal waarschijnlijk ook niet veel geboekt gaan worden. Ik mag met hem niet l1 starten omdat ik geen andere pony tot me beschikking heb waarmee ik daarna toe kan werken.
Ik heb de mogelijkheid om hem apart te zetten.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:52

@ issy daar zat ik ook aan te denken en omdat verkoop er niet in zit zal het waarschijnlijk gewoon castreren worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:55

De vraag is als hij al negen is en gedekt heeft of je veel op gaat schieten met castreren. Ongeacht zijn vruchtbaarheid zou ik niet staan te springen om een ruin die op de merries springt en de ruinen in elkaar timmert.
Dan zou alleen het wedstrijdaspect nog meetellen en dan zou ik eerder ervoor kiezen een ander paard snel even naar het L2 te rijden zodat het wel kan.

Om te dekken zul je hem ook moeten promoten. Geen merriehouder die aan jouw hengst denkt als je hem niet promoot en niet naar keuringen doet. Dus website maken voor hem, plaats hem bij de dekhengsten op Bokt, zet advertenties in het Welshnieuws, en zorg dat hij keuringen en (hengsten)shows loopt en later ook in de sport in het nieuws komt..
Blijkbaar was het voorheen wel een gewilde hengst dus er is verder geen reden waarom hij nu niet meer interessant zou zijn

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:55

zijn het eigen merries die hij moet dekken, dan kun je beter een andere hengst uitzoeken, of inderdaad sperma laten invriezen
en als je zo graag wedstrijden wilt rijden, zou ik hem gewoon laten castereren, dat maakt het allemaal wel wat makkelijker

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 09:57

Daar kan ik je niet meer dan gelijk in geven urielle je hebt inderdaad een punt. Meerdere punten zelfs waar ik je gelijk in geef.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:58

Die 4, was een richtlijn, een voorbeeld he :D ...
en je moet ook kijken of je wilt, dat je hengst veel gaat dekken, of dat je het goed genoeg vind dat hij jouw eigen merries dekt. Kan hij ( apart) gewoon op de wei?

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 10:02

Hij staat nu bij zijn dikke vriendin die tevens ook nog drachtig is van hem. Het is een rustige hengst die niet aandringt en zeker niet in de buurt komt van merries mochten ze dit niet willen. uiteraard mocht het veulen straks er zijn zullen ze waarschijnlijk apart moeten al zou dit wel zonde zijn omdat ze het prima met elkaar kunnen vinden maar ik mijn merrie na deze dracht even een jaar rust gun.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 10:03

Het rare is eigenlijk dat alles zo tegenstrijdig is met elkaar dat elk ding wat ik verzin weer wegvalt of opgaat in elkaar haha

Hobbespoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:06

Ik heb een ggk hengst gekocht die even voor de aankoop gecastreerd is. Hij heeft altijd gedekt gehad en was 7 jaar. Hij staat nu in een kudde van 4, waarvan 1 ruin en 2 merries...de merries interesseren hem niet echt meer, hij kroelt er wel mee enz maar als ze hengstig zijn wilt ie echt niet gaan dekken of wat dan ook.
Maar dat is mijn paard en dat is dus geen garantie dat het bij jouw paardje ook zo zou gaan...

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:06

De hengst komt duidelijk niets te kort zo. Dat vind ik vaak de belangrijkste reden om te castreren: een hengst die altijd alleen en binnen staat.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 10:10

Ik ken enkele friese hengsten die na het castreren enorm ingekakt zijn kwa temperament. Voorheen reed je er zo mee weg en na d castratie waren ze een stuk matter/tammer. Was een hormonenkwestie volgens mij. Ook iets om rekening mee te houden.

Pepper3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 10:10

Getup schreef:
De hengst komt duidelijk niets te kort zo. Dat vind ik vaak de belangrijkste reden om te castreren: een hengst die altijd alleen en binnen staat.

De hengst komt zeker niks tekort haha hij gaat elke dag lekker met zijn dinnetje naar buiten en savonds met zijn dinnetje een dutje doen op stal. Ik kan ook eventueel bij 1 wei een draadje er tussen spannen straks zodat ze toch naast elkaar staan en elkaar toch kunnen knuffelen. Oja weet een hengst trouwens ofdat een veulen van hem is ?